انیمیش در جستجوی نمو

5 دلیل که انیمیشن در جستجوی نمو بهتر از راتاتویی است

5 دلیل که برای شما روشن می‌کند چرا انیمیشن «در جستجوی نمو» بهتر و 5 دلیل که چرا ضعیف‌تر از انیمیشن «راتاتویی» یا موش سر آشپز است.

انیمیشن‌‌های دوست‌داشتنی در جستجوی نمو و راتاتویی (موش سر آشپز) از آثار کلاسیک پیکسار محسوب می‌شوند که هردوی آن‌ها توانسته‌اند، برای مخاطبان در سرتاسر جهان سرگرم کننده باشند و حتی بزرگسالان را هم نیز مجذوب خود کنند. با وجود ویژگی‌های منحصر به فردی مانند داستان‌های مجزا، شخصیت‌های محبوب و فضاهای متفاوت؛ اما می‎‌شود دلایلی را بیان کرد که انیمیشن نمو توانسته در بعضی از موارد بهتر و حتی گاهی ضعیف‌تر از راتاتویی باشد. در این مطلب قرار است 10 مورد از این دلایل را نام ببریم، پس تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

آیا انیمیشن در جستجوی نمو توانست تاریخ ساز شود؟

به جرأت می‌توان گفت که انیمیشن در جستجوی نمو یکی از شاهکارهای پیکسار به شمار می‌رود و در چند دهه‌ی اخیر توانسته همچنان محبوب باقی بماند. این انیمیشن شاید همیشه فرصتی برای مقایسه با انیمیشن‌های دیگر را فراهم کرده است. بدون شک انیمیشن درجستجوی نمو تا دهه‌های دیگر هم به خاطر شخصیت‌ها، فضاسازی و داستان جذابش سرگرم کننده و محبوب باقی می‌ماند.

در جستجوی نمو: شخصیت‌های اصلی

انیمیشن در جستجوی نمو

به قطع در طراحی شخصیت‌های هردوی این انیمیشن‌ها خلاقیت و وسواس بسیاری به کار گرفته شده است؛ اما همیشه شخصیت‌های انیمیشن در جستجوی نمو برای ما به چند دلیل جالب توجه‌تر بوده و توانسته در ذهن ما بیشتر باقی بماند.

چند شخصیت‌ اصلی که در نمو می‌بینیم بهتر از انیمیشن موش سر آشپز است. بی‌شک شخصیت رمی بسیار خاطره‌انگیز است، اما بدون شک آلفردو لینگوینی با دوری قابل مقایسه نیست. علاوه بر این‌، شخصیت‌های فرعی‌ای مثل آشپز‌های آشپز‌خانه به اندازه‌ی شخصیت‌های مارلین و دوری که در طی مسیرشان با آن‌ها ملاقات می‌کنند جذاب نیستند.

راتاتویی: قهرمان داستان

انیمیشن در جستجوی نمو

در داستان انیمیشن در جستجوی نمو تمرکز روی یک شخصیت بسیار کمتر است؛ به همین دلیل زمانی که صحبت از قهرمان می‌شود به راحتی می‌توانیم بگوییم در انیمیشن راتاتویی قهرمان داستان بهتر است.
هنوز هم بسیاری از مردم فکر می‌کنند نام موش مانند نام فیلم و غذایی که به آن اشاره می‌کند راتاتویی است؛ اما قهرمان داستان درواقع نامش رمی است که یک هدف بزرگ دارد و قصد دارد سرآشپز بزرگی شود، ولی در بین آدم‌ها و خانواده‌اش اصلا درک نمی‌شود. در نمو مارلین (پدر نمو) تلاش می‌کند پسر گم شده‌اش را پیدا کند و همچنین باید به این درک هم برسد که نباید دیگر نمو را کنترل بکند.

در جستجوی نمو: شخصیت‌های شرور

انیمیشن در جستجوی نمو

شکی در این نیست که شخصیت‌های شرور در نمو بسیار باشکوه و دوست‌داشتنی‌تر هستند. در راتاتویی رمی می‌خواهد به یک هدف بزرگ‌ برسد که خیلی درگیر چالش‌های سرگرم کننده‌ای نمی‌شود و تقریبا می‌شود گفت این کل ماجرا است. اما در نمو مارلین که می‌خواهد پسرس را پیدا کند طی مسیر با چالش‌های عجیب و هیجان‌انگیزی روبه رو می‌شود که بیش‌تر از قبل ما را به تماشای فیلم وا می‌دارد، چون هر لحظه ما منتظر ماجراجویی‌هایی جالبی هستیم که برآمده از یک اتفاق جدید است.

غواصانی که نمو را می‌دزدند، کوسه‌های به ظاهر گیاه‌خوار، قلاب ماهیگیری در اعماق دریا، جنگل عروس دریایی، گروهی از مرغ‌های دریایی و مهم‌تر از همه دارلا که همه‌ی این‌ها در کنار هم داستان را لحظه به لحظه جالب و شرورانه‌ می‌کند.

راتاتویی: ویژگی‌های بصری

انیمیشن در جستجوی نمو

ویژگی‌های بصری که در موش سر آشپز وجود دارد قطعا از کیفیت بهتری برخوردار است؛ زیرا 4 سال جلوتر از نمو عرضه شد و در آن دوره فناوری از پیشرفت بیشتری برخوردار بود.

در نمو باید آب و دریا کاملا با ظاهری واقعی خلق می‌شد که تا حدی توانست این حس را به ماخطب انتقال بدهد؛ اما تیم راتاتویی با سفر به شهر پاریس و مطالعه روی غذاهای متنوع و رنگا رنگ توانستند جزئیات باورنکردنی را ایجاد کنند، طوری که ما عناصری مانند خز موش، ظرف غذاها و تصاویر شهری را تاحد بسیار زیادی واقعی می‌بینیم.

در جستجوی نمو: موقعیت مکانی

انیمیشن در جستجوی نمو

 

مکانی که وقایع فیلم در آن رقم می‌خورد از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به معنابخشی داستان و زیبایی‌های بصری کمک شایانی بکند. در نمو ما این امر را به خوبی و بهتر از راتاتویی می‌بینیم.

موش سر آشپز در شهر پاریس اتفاق می‌افتد که شاید هرکسی بتواند آن را در زندگی واقعی ببیند. اما دیدن مکان‌های زیر آب آن هم از چشم یک ماهی، قطعا کار آسانی نخواهد بود و نمو توانسته است آن را به خوبی به ما نشان بدهد. همچنین در این انیمیشن مکان‌های بیشتری وجود دارد که تنوع بسیار زیادی را به داستان بخشیده است.

راتاتویی: فضا‌سازی

انیمیشن در جستجوی نمو

در یک فیلم فضا‌سازی مانند موقعیت مکانی یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه بالایی شود، زیرا وجود یک فضای زیبا کمک می‌کند که مخاطب تا آخرین لحظه پای فیلم بنشیند. پیکسار آن دسته از کمپانی‌ها‌یی است که همیشه به فضای انیمیشن‌هایش توجه بسیاری کرده است.

قطعا و بدون تردید انیمیشن راتاتویی نسبت به نمو فضاسازی گیراتری دارد. احتمالا چون داستان آرام‌تری دارد نسبت به انیمیشن در جستجوی نمو‌ که پر از ماجراجویی‌ است. پاریس با همه‌ی فضاهای زیبای‌اش مهم نیست که چقدر کوچک یا بزرگ به نظر می‌رسد در این انیمیشن، زیرا چیزی که اهمیت دارد مقدار واقعی بودن‌ این شهر است.

در جستجوی نمو: دلیل موفقیت کلی

انیمیشن در جستجوی نمو

وقتی نوبت به موفقیت این دو اثر در زمینه‌ی فروش می‌رسد، در جستجوی نمو بدون شک برنده‌ است. این فیلم با بودجه‌ی 94 میلیون دلاری، توانست بیش از 940 میلیون دلار فروش کند و قطعا این یک فروش بسیار بالایی بود نسبت به انیمیشن راتاتویی که با 150 میلیون دلار بودجه، فقط 620.7 دلار فروش داشت.

هردو انیمیشن درجستجوی نمو و راتاتویی موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن بلند سال شدند. اما در جستجوی نمو اولین اثر کمپانی پیکسار بود که توانست موفق به دریافت جایزه در این بخش شود.

در جستجوی نمو در راتن تومیتوز دارای امتیاز 99% با میانگین امتیاز 8.69 است در حالی که راتاتویی دارای امتیاز 96% با میانگین امتیاز 8.47 است.

راتاتویی: موضوع داستان

انیمیشن در جستجوی نمو

اکثر آثار پیکسار معمولا دارای موضوعات مشترکی هستند که شخصیت‌های درون فیلم بیشترا درگیر ارزش‌های خانواده، غلبه بر موانع و در جستجوی رویاهای خود هستند. اما وقتی نوبت به موضوعات خاص‌تر می‌رسد، مشخصا موش سر آشپز مسیر منحصر به فرد‌تری نسبت به در جستجوی نمو پیش گرفته است.

شاید به نظر برسد که راتاتویی غالبا درباره‌ی آشپزی است اما درواقع درباره‌ی هنر است. رمی تمام تلاشش را می‌کند تا با اشتیاق تمام به هدف خود برسد و به ما نشان می‌دهد که مسیر رسیدن به رویاها، هرچقدر هم سخت باشد اما در نهایت ارزشش را دارد.

در جستجوی نمو: مفهوم

انیمیشن در جستجوی نمو

اصولا مفهوم چیزی است که باعث موفقیت یا شکست یک فیلم می‌شود. به بیان ساده‌تر، این قلاب داستان است و مخاطب بدون این که خودش متوجه این امر باشد، ناگهان درگیر اثر و داستان می‌شود.

اگر چه تبدیل شدن یک موش به سرآشپز واقعا جالب است؛ اما داستان پدری که به دنبال پسرش می گردد و در طول مسیر درگیر چالش‌های هیجان‌انگیزتری می‌شود با وجود مفهوم ساده‌ای که در خود دارد، بی‌شک ملموس و زیباتر است.

موش سر آشپز: شوخی‌ها و لحظات طنز

انیمیشن در جستجوی نمو

 

همیشه شوخی و طنز در انیمیشن‌ها امکانی را برای سازندگان فراهم کرده است که بتوانند از طریق آن مخاطبان را بیشتر جذب فیلم‌های خود کنند، در این مورد هم آثار کمپانی پیکسار همیشه از این ویژگی برخوردار بوده است.

انیمیشن در جستجوی نمو لحظات طنز خوبی دارد اما با این وجود شکی نیست که راتاتویی از طنز وشوخی‌های بیشتری برخوردار است. دیدن واکنش اطرافیان به شخصیت رمی و این که او لینگوینی را کنترل می‌کند می‌توان به راحتی گفت که به مراتب همه‌ی این‌ها خنده‌دارتر هستند.

آیا به نظر شما در جستجوی نمو بهتر از راتاتویی است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*