واردات خودروهای کارکرده

برای واردات خودروهای کارکرده نیازی به تایید استاندارد و محیط زیست نیست

دفتر برنامه‌ریزی مقررات واردات و صادرات وزارت صمت اعلام کرد برای واردات خودروهای کارکرده نیازی به تایید استاندارد و محیط زیست نیست.

دفتر برنامه‌ریزی مقررات واردات و صادرات وزارت صمت به‌تازگی طی نامه‌ای ضوابط اجرایی جدیدی برای قانون بودجه واردات خودروهای کارکرده را اعلام کرد که طبق آن برای واردات خودروهای کارکرده نیازی به تاییدیه استاندارد و محیط زیست نیست.

واردات خودروهای کارکرده آسان‌تر شد

طبق آیین‌نامه اجرایی بند ص تبصره 7 قانون بودجه سال 1402، امکان ثبت سفارش خودروهای وارداتی به‌شکل نو و کارکرده (کمتر از 5 سال) وجود دارد و برای سفارش‌گذاری و واردات خودروهای دست دوم به دریافت تاییدیه سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و کمیسیون ماده 1 سازمان توسعه تجارت دریافت نیازی نخواهد بود؛ اما خودروهای نو باید تمامی این تاییدیه‌ها را دریافت کنند.

واردات خودروهای کارکرده

در این آیین‌نامه تاکید شده که شبکه خدمات پس از فروش کالاهایی که طبق این بند به ثبت می‌رسند، باید توسط وزارت صمت تایید شود. ضمن این‌که شهرداری وظیفه بررسی و صدور مجوزهای فنی در حوزه خودرو‌های درون شهری را بر عهده گرفته و برای خودروهای برون شهری نیز سازمان راهداری مسئول خواهد بود.

در این آیین‌نامه آمده است تا اطلاع ثانوی واردکنندگان باید فرایند تامین ارز برای واردات خودرو را انجام دهند؛ در واقع باید از ارز صادراتی خود یا از ارز صادراتی دیگران برای واردات استفاده کنند.

همچنین دو فیلد جدید دارای قبض انبار قبل و بعد از 1402 برای کد تعرفه‌های مشمول در نظر گرفته شده که قبل از 1402 از بررسی سقف رتبه‌بندی معاف خواهند شد، اما 1402 و بعد آن مشمول بررسی سقف رتبه‌بندی می‌شوند. گفتنی است واردکنندگان نمی‌توانند با دو فیلد قبل و بعد از 1402 در یک پرونده فرایند ثبت سفارش را انجام دهند و همچنین گمرک ایران نیز وظیفه بررسی تاریخ قبوض را بر عهده گرفته است.