ممنوعیت استفاده از آیفون در چین

نبرد چین و اپل شروع شد؛ ممنوعیت استفاده از آیفون برای چینی‌ ها!

تصمیم بر ممنوعیت استفاده از آیفون در برخی از ادارات چین، فصل تازه‌ای از نبرد چینی ها با اپل را آغاز کرده است.

چین به عنوان بخشی از استراتژی خود برای کاهش اتکا به تامین کنندگان خارجی، فعالانه به دنبال خودکفایی در حوزه فناوری است. بر اساس گزارش افشاگرانه اخیر وال استریت ژورنال، دولت چین با ممنوعیت استفاده از آیفون و سایر محصولات فناوری با برندهای غیر بومی در ادارات دولتی، قصد دارد گام مهمی در این راستا بردارد.

بر اساس این سیاست جدید، ممنوعیت استفاده از آیفون در چین، برای برخی از کارمندان و ادارات چینی وضع شده و بدین ترتیب آنها اجازه ندارند دستگاه‌های این غول آمریکایی را وارد ساختمان‌های اداری کنند. این اقدام نشان دهنده گسترش قابل توجه تلاش‌های مداوم چین برای کاهش وابستگی خود به فناوری خارجی است که در وهله اول به دلیل نگرانی در مورد امنیت سایبری این کشور عنوان شده است.

در هفته‌های اخیر، مقامات چینی از طریق کانال‌های ارتباطی محل کار، دستوراتی را از مافوق خود دریافت کرده‌اند که بر اهمیت پرهیز از استفاده از این دستگاه‌های خارجی از جمله آیفون تاکید می‌کند. این ابتکار بخشی از طرح گسترده‌تر پکن برای کاهش اتکا به فناوری خارجی، افزایش اقدامات امنیت سایبری و کنترل جریان داده‌های حساس در داخل مرزهای چین است.

ممنوعیت استفاده از آیفون در چین

ممنوعیت استفاده از آیفون در ادارات چینی، فصل جدیدی در نبرد چین و اپل

شایان ذکر است که اپل در بازار گوشی های هوشمند چینی موفقیت قابل توجهی داشته است، به ویژه اینکه رقیب بومی آن، هواوی، با چالش های ناشی از تحریم های ایالات متحده در خصوص استفاده از فناوری اتصال 5G دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال، موقعیت غالب اپل در چین با توجه به این ممنوعیت جدید، که گمانه زنی هایی را در مورد جاسوسی یا دخالت احتمالی شرکت آمریکایی ایجاد کرده، اکنون در معرض تهدید قرار گرفته است.

اما در اقدامی متقابل، اپل در ماه ژوئیه اعلامیه‌ای درباره راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود در اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب چین، وی‌چت منتشر کرد. این ابتکار به کاربران این برنامه اجازه می‌دهد تا به راحتی طیف گسترده ای از محصولات اپل را خریداری کنند.

این اولین بار نیست که چین استفاده از محصولات خارجی و غیربومی را ممنوع می‌کند. در سال 2014 نیز به دلیل نگرانی‌های امنیتی، ممنوعیت‌های مشابهی برای محصولات اپل در برخی از سازمان‌های دولتی وجود داشت. علاوه بر آن، ویندوز 8 مایکروسافت هم در برهه‌ای طعم ممنوعیت استفاده در رایانه‌های دولتی چین را چشید.

ممنوعیت فعلی محصولات فناوری خارجی در بحبوحه تنش‌های گسترده‌تر بین چین و کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، که تحریم‌های تجاری و فناوری مختلفی را علیه پکن اعمال کرده است، رخ می‌دهد. اخیراً مایکروسافت گزارش داد که هکرهای چینی به حساب‌های ایمیل دولتی در ایالات متحده و اروپا دسترسی پیدا کرده‌اند که احتمالا از دولت چین خط گرفته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*