قیمت آیفون ۱۵ در ایران

خانواده آیفون ۱۵ با قیمت نجومی در ایران عرضه شد

سری آیفون ۱۵ بسیار زودتر از آن چه فکرش را می‌کردیم وارد کشور شد و حالا علاقمندان به گوشی‌های اپل می‌توانند با قیمتی نجومی، بدون رجیستری و بدون گارانتی این گوشی‌های جذاب را خریداری کنند!

در بررسی آیفون ۱۵ و دیگر برادرانش مشخص شد این سری یکی از بهترین گوشی‌هایی است که اپل در سال‌های اخیر معرفی کرده است. هر چند این سری در تمام نقاط جهان ارزش خرید بالایی دارد اما در کشورمان ماجرا کاملا متفاوت است و با توجه به عدم ورود قانونی و ماجراهای رجیستری، ارزش خرید این سری به شدت پایین است. با این که انتظار داشتیم با توجه به این موارد قیمت سری آیفون ۱۵ در کشورمان پایین باشد اما اولین آیفون ۱۵ هایی که وارد کشور شده‌اند، به شکلی باورنکردنی گران‌قیمت هستند.

قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس ایران

پیش از پرداختن به این سری، بهتر است باز هم اشاره کنیم خبری از رجیستری آیفون ۱۵ در ایران نیست و قیمت‌هایی که در ادامه می‌بینید، مربوط به نسخه‌هایی است که هیچ وقت رجیستر نخواهند شد.

قیمت آیفون ۱۵ در ایران چقدر است؟

ظاهرا اولین محموله‌ها از سری گوشی‌های آیفون ۱۵ از چند روز پیش وارد کشور شده‌اند و از دیروز فروش این سری در ایران آغاز شده است. نسخه‌های پرو خانواده آیفون ‍۱۵ با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت تا ۵۱۲ گیگابایت، با قیمت باورنکردنی ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند‍! این یعنی با قیمت یک گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس، می‌شد در زمان معرفی اولین گوشی آیفون یکی از مجهزترین موبایل‌فروشی‌های ممکن را در یکی از کلان‌شهرهای ایران راه‌اندازی کرد.

نکته ترسناک ماجرا این است که آیفون ۱۵ های شرکت اپل با این قیمت عجیب، خریداران بیشماری دارند و اولین سری از این گوشی‌ها به سادگی به فروش می‌روند و جنس روی دست فروشنده نمی‌ماند.

نظر شما درباره قیمت آیفون ‍۱۵ در ایران چیست؟ آیا این گوشی‌ها با قیمت ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، ارزش خرید دارند؟ در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید و نظر خود را در مورد این خبر با ما به اشتراک بگذارید.

پیش‌بینی قیمت آیفون ۱۵ در ایران

در این مطلب قصد داریم قیمت گوشی های خانواده iPhone 15 را بررسی کنیم و ببینیم این گوشی‌ها در صورت ورود به بازار ایران با چه قیمتی عرضه می‌شوند؟ اول از همه باید ببینیم آیا آیفون ۱۵ رجیستر میشود؟

قیمت گوشی های آیفون 15

طبق مصاحبه‌ای که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل انجام داده، از تاریخ اول اسفندماه، هر گوشی آیفونی که در سطح بازار واگذار شود کالای قاچاق است؛ به این ترتیب واردات گوشی های آیفون 14 و آیفون 15 قانونی نیست و این گوشی‌ها در ایران رجیستر نخواهند شد. با این اوصاف نباید انتظار واردات رسمی و قانونی گوشی های سری آیفون 15 را داشته باشیم. اما با فرض وارد شدن این گوشی‌ها به بازار ایران، می‌خواهیم ببینیم موبایل های جدید اپل در بازار ایران حدودا چه قیمتی خواهند داشت؟

قبل از بررسی این موضوع، باید به این نکته اشاره کنیم که خانواده iPhone 15 اپل شامل مدل‌های آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس از آخر همین هفته به‌صورت پیش فروش عرضه می‌شوند و از تاریخ 31 شهریور 1402 به‌طور رسمی در بازارهای جهانی عرضه خواهند شد. در سال‌های گذشته دیده بودیم که آیفون های جدید اپل بلافاصله پس از معرفی و عرضه جهانی، به بازار ایران نیز راه پیدا می‌کنند. البته در ابتدای شاهد عرضه محدود و مسافری این گوشی‌ها بودیم که این موضوع باعث می‌شد قیمت آنها تحت تاثیر هیجان بازار دارای حباب زیادی بوده و خیلی گران‌تر از قیمت واقعی باشند. حالا باید دید در خصوص سری آیفون 15 چه اتفاقی می‌افتد.

محاسبه قیمت گوشی های آیفون 15 اپل در ایران

قبل از معرفی گوشی های سری iPhone 15، شایعات زیادی درباره افزایش قیمت موبایل های جدید اپل منتشر شده بود. حالا در شب گذشته اپل قیمت رسمی و دقیق گوشی های جدید خود را اعلام کرد. بر این اساس، قیمت پایه آیفون 15، آیفون 15 پلاس و آیفون 15 پرو تغییری نسبت به مدل‌های سال گذشته نداشته، اما قیمت نسخه پایه آیفون 15 پرو مکس حدود 100 دلار نسبت به مدل سال قبل افزایش یافته است. البته این افزایش قیمت به‌دلیل افزایش حافظه نسخه پایه در مدل 15 پرو مکس اتفاق افتاده است؛ در واقع می‌توان گفت اپل قیمت گوشی های سری آیفون 15 خود را گران نکرده است.

قیمت گوشی های آیفون 15 قیمت گوشی های آیفون 15

اکنون به بررسی دقیق قیمت این گوشی‌ها می‌پردازیم. قبل از هر چیز بیایید ببینیم شرکت اپل گوشی های سری آیفون 15 را با چه قیمتی عرضه می‌کند. قیمت‌های درج شده در جدول زیر برای نسخه پایه با حداقل میزان حافظه اعلام شده و طبیعتا اگر بخواهید نسخه‌های دارای حافظه ذخیره‌سازی بیشتر را خریداری کنید باید هزینه بیشتری بپردازید. به‌عنوان مثال، قیمت نسخه 256 گیگابایتی 100 دلار بیشتر از نسخه 128 گیگابایتی و قیمت نسخه 512 گیگابایتی 200 دلار بیشتر از نسخه 256 گیگابایتی است.

مدلقیمت پایه
آیفون 15 معمولی 128 گیگابایت799 دلار
آیفون 15 پلاس 128 گیگابایت899 دلار
آیفون 15 پرو 128 گیگابایت999 دلار
آیفون 15 پرو مکس 256 گیگابایت1199 دلار

اما اگر این گوشی‌ها با چنین قیمتی وارد بازار ایران شوند، ارزش آنها به تومان چقدر خواهد بود؟ در ابتدا باید ارزش دلاری آیفون های جدید اپل را به تومان تبدیل کنیم و سپس برای محاسبه دقیق قیمت‌ها، هزینه‌های رجیستری و گمرکی را به آن اضافه کنیم. در زمان نگارش این مطلب، قیمت دلار حدود 49 هزار تومان است که دقیقا این قیمت را مبنای محاسبات خود قرار می‌دهیم.

مدلقیمت به تومان
آیفون 1539 میلیون و 151 هزار تومان
آیفون 15 پلاس44 میلیون و 51 هزار تومان
آیفون 15 پرو48 میلیون و 951 هزار تومان
آیفون 15 پرو مکس58 میلیون و 751 هزار تومان

اما برای وارد کردن گوشی های هوشمند باید مبلغی را به‌عنوان تعرفه‌های گمرکی پرداخت کنید. از جمله عجایب کشور ما این است که دقیقا مشخص نیست میزان این تعرفه چقدر باید باشد. طبق جدولی که مدتی پیش منتشر شده، حقوق ورودی گوشی تلفن همراه در رویه تجاری برای گوشی های هوشمند بالای 600 دلار برابر با 15 درصد ارزش گمرکی گوشی است و این مبلغ در رویه مسافری و پستی برابر با 8 درصد ارزش گمرکی خواهد بود. اما برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که تعرفه‌های گمرکی واردات گوشی های بالای 600 دلار برابر با 22.5 درصد است.

این در حالی است که برخی مسافران اعلام کرده‌اند برای وارد کردن مسافری گوشی، تعرفه 42 درصدی را پرداخت می‌کنند و در عمل، تعرفه‌های اعلام شده، اعمال نمی‌شوند. در قانون بودجه 1402 هم آمده است که تعرفه واردات گوشی های مسافری باید دو برابر تعرفه تجاری باشد که در این صورت گوشی های مسافری باید با تعرفه 30 درصدی وارد کشور شوند.

قیمت گوشی های آیفون 15

ما برای رفع این ابهام با محمدرضا عالیان، مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل تماس گرفتیم. آقای عالیان در این رابطه گفت تعرفه واردات گوشی های موبایل بالای 600 دلار از طریق رویه تجاری، در سال 1402 برابر با 15 درصد است. برای واردات به‌صورت مسافری، قرار بود طبق برنامه بودجه سال 1402، تعرفه دو برابر نسبت به رویه تجاری اعمال شود؛ یعنی برای گوشی های بالای 600 دلار، تعرفه واردات مسافری برابر با 30 درصد اعمال شود. اما اتفاقی که افتاده این است که گمرک چند وقت پیش اطلاعیه‌ای را در رابطه با تعرفه واردات گوشی صادر کرد که بر اساس آن، تعرفه واردات مسافری برابر با 30 درصد اعلام نشده است. تاکنون نیز گمرک پاسخ دقیقی درباره این تناقض با قانون برنامه بودجه ارائه نداده است. به‌گفته محمدرضا عالیان، در هر صورت طبق قانون برنامه بودجه سال 1402، تعرفه واردات تجاری گوشی های موبایل بالای 600 دلار برابر با 15 درصد و برای واردات مسافری گوشی های بالای 600 دلار برابر با 30 درصد خواهد بود.

ما نیز در محاسبات خود به صحبت‌های محمدرضا عالیان استناد می‌کنیم. در حال حاضر واردات تجاری و رسمی گوشی های آیفون انجام نمی‌شود و این گوشی‌ها فقط به‌صورت مسافری وارد کشور خواهند شد. بنابراین ما تعرفه واردات گوشی های آیفون 15 را برابر با 30 درصد در نظر می‌گیریم.

به این ترتیب برای وارد کردن گوشی های سری آیفون 15 به‌صورت مسافری باید 30 درصد از ارزش گمرکی گوشی را به‌عنوان تعرفه‌های گمرکی پرداخت کنیم. در جدول زیر مشاهده می‌کنید که برای هر مدل، چه مبلغی باید به‌عنوان تعرفه گمرکی پرداخت شود.

مدلهزینه گمرک
آیفون 1511 میلیون و 745 هزار تومان
آیفون 15 پلاس13 میلیون و 215 هزار تومان
آیفون 15 پرو14 میلیون و 685 هزار تومان
آیفون 15 پرو مکس17 میلیون و 625 هزار تومان

همانطور که در این جدول مشاهده می‌کنید، هزینه‌های گمرکی مربوط به واردات مسافری گوشی های آیفون 15 بسیار زیاد است و به‌تنهایی با قیمت یک گوشی میان رده‌ برابری می‌کند. در نهایت در جدول زیر می‌بینید که گوشی های سری آیفون 15 با احتساب نرخ دلار 49 هزار تومانی و هزینه‌های گمرکی (30 درصد)، تقریبا با چه قیمتی وارد بازار ایران می‌شوند:

قیمت نهایی سری iPhone 15

مدلقیمت تقریبی در بازار ایران
آیفون 15 معمولی 128 گیگ50 میلیون و 900 هزار تومان
آیفون 15 پلاس 128 گیگ57 میلیون و 270 هزار تومان
آیفون 15 پرو 128 گیگ63 میلیون و 640 هزار تومان
آیفون 15 پرو مکس 256 گیگ76 میلیون و 380 هزار تومان

قیمت‌هایی که در جدول بالا مشاهده کردید، قیمت تقریبی گوشی های سری iPhone 15 در بازار ایران خواهد بود؛ اما طبیعتا با توجه به ممنوعیت واردات و رجیستر نشدن این گوشی، نمی‌توان قیمت واقعی برای این گوشی تعیین کرد و احتمالا ما شاهد قیمت‌های غیر حقیقی و بعضا نجومی برای موبایل های جدید اپل خواهیم بود. اما در هر صورت باید صبر کنیم و ببینیم سوگلی‌های جدید اپل با چه قیمتی روانه بازار ایران می‌شوند.