ربات انسان نمای هندی راهی فضا

پس از فرستادن کاوشگر به ماه، حالا ربات انسان نمای هندی راهی فضا می‌شود

آژانس فضایی هند، خود را برای انجام ماموریت گاگانیان آماده می‌کند. قرار است یک ربات انسان نمای هندی راهی فضا شود تا زمینه را برای اعزام فضانوردان آماده کند.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)، اخیرا با نشاندن یک فرودگر در قطب جنوب کره ماه، توانمندی فنی خود را اثبات کرد. حالا هندی ها یک نقشه بلندپروازنه دیگر کشیده‌اند: راهی کردن یک ربات انسان نمای مونث به فضا و بسترسازی برای انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار!

گاگانیان (Gaganyaan)، نخستین ماموریت سرنشین‌دار ISRO است که برای سال 2024 زمان‌بندی شده است. البته پرتاب باید در سال 2022 اجرایی می‌شد؛ اما همه‌گیری ویروس کرونا آن را به تعویق انداخت.

قرار است در وهله اول، یک ربات انسان نما عازم فضا شود و پس از آن، نوبت به فضانوردان هندی خواهد رسید.

ربات انسان نمای هندی راهی فضا می‌شود

نمونه اولیه این ربات که ظاهری مونث و ویوم میترا (Vyommitra) نام دارد، در سال 2021 رونمایی شد. البته بهتر است آن را نیمه انسان نما بخوانیم، زیرا پا ندارد و فقط می‌تواند به‌سمت جلو یا طرفین، خم شود.

ربات انسان نمای هندی راهی فضا

ظاهرا ویوم میترا قادر به انجام طیف وسیعی از وظایف است؛ از جمله فشردن دکمه‌های پنل و مانیتور کردن پارامترهای فضاپیما. همچنین می‌تواند انسان‌ها را از هم تشخیص دهد، به پرسش‌ها پاسخ دهد و آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهد. در واقع این ربات، نقش یک انسان را در فضا ایفا و با سیستم کنترل حیات فضاپیما، تعامل می‌کند.

ماموریت گاگانیان

نخستین ماموریت انسان-محور گاگانیان، برای اعزام 3 فضانورد هندی به مدار زمین (ارتفاع 400 کیلومتری) برنامه‌ریزی شده است. آن‌ها در مدت کوتاه 3 تا 7 روزه حضور در مدار زمین، آزمایش‌های مختلفی را انجام خواهند داد و سپس با فرود در اقیانوس هند، به زمین بازخواهند گشت.

اما موفقیت همین ماموریت کوتاه هم مستلزم عبور از موانع و چالش‌های بسیاری است؛ مهم‌تر از همه، رسیدن به فناوری ساخت یک وسیله امن برای انتقال فضانوردان!

همچنین باید یک سیستم کارآمد پشتیبان حیات خلق شود تا در طول حضور افراد در فضا، شرایط محیطی زمین را برای آن‌ها شبیه‌سازی کند. تمهیدات لازم برای فرار و نجات فضانوردان در شرایط اضطراری هم باید پیش‌بینی شود. همه این‌ها را به اقدامات دیگری نظیر جذب نیرو، آموزش و بازپروری فضانوردان اضافه کنید.

هم‌اکنون چهار خلبان جنگنده نیروی هوایی هند که آموزش‌های ابتدایی را در روسیه دیده‌اند، کاندیدای حضور در این ماموریت فضایی هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*