تولد یک ستاره جدید

تولد یک ستاره جدید از نگاه تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری از تولد یک ستاره جدید در مرکز پدیده Herbig-Haro 211 را ثبت کرد که جت‌های گازهای منتشر شده توسط آن را با سرعت مافوق صوت نشان می‌دهد.

جیمز وب تصویری از تولد یک ستاره جدید در فاصله 1000 سال نوری زمین گرفته است. تصویر این رویداد کیهانی که پدیده Herbig-Haro 211 نام دارد، روز پنجشنبه توسط ناسا منتشر شد و جت‌های گازهایی را نشان می‌دهد که توسط ستاره با سرعت مافوق صوت حرکت می‌کنند.

شاهکار جیمز وب جزئیات جذابی از برون‌ریزش این ستاره جوان را نشان می‌دهد. گازهای پرتاب شده از این ستاره تازه متولد شده امواج ضربه‌ای را تشکیل می‌دهند که با گاز و غبار مجاور با سرعت زیاد برخورد می‌کنند. آخرین مشاهدات این تلسکوپ و ثبت تولد یک ستاره جدید به محققان کمک کرده است تا در مورد سرعت و جهت امواج ضربه‌ای اطلاعات بیشتری کسب کنند.

تصویر تولد یک ستاره جدید توسط جیمز وب

ناسا گفت: «مشاهدات قبلی HH 211 با تلسکوپ‌های زمینی نشان داد که شوک‌های کمانی غول‌پیکر از ما (شمال غربی) دور می‌شوند و به سمت ما (جنوب شرقی) حرکت می‌کنند.»

شکار لحظه‌ی تولد یک ستاره جدید توسط وب

محققان از مشاهدات جدید وب استفاده کرده‌اند تا مشخص کنند جریان خروجی جسم در مقایسه با پیش‌ستاره‌های تکامل‌یافته‌تر با انواع مشابه خروجی نسبتاً کند است. یک پیش ستاره در واقع ستاره جوانی است که در حال جمع‌آوری جرم از ابر مولکولی مادرش به سر می‌برد. تصویر ثبت شده توسط وب در طول موج فروسرخ تهیه شده که به‌منظور رؤیت اشیا داغ مثل ستاره‌های جدید مناسب است.

مطالعه این پیش ستاره کمک کرد تا اخترشناسان نشان دهند خورشید زمانی که بیش‌از چند ده هزار سال سن نداشت و جرم آن تنها 8 درصد خورشید امروزی بود، چه حالتی داشته است. ناسا گفت که پدیده Herbig-Haro 211 در نهایت به ستاره‌ای مانند خورشید تبدیل خواهد شد.

تولد یک ستاره جدید

ابزارهای علمی پیشرفته تلسکوپ وب به شناسایی رویدادهای کیهانی بهتر از رصدخانه‌های فضایی قبلی کمک می‌کند. یک دوربین مادون قرمز در وب به ثبت دمای Herbig-Haro 211 کمک کرد و به محققان اجازه داد تا داده‌های امواج ضربه‌ای ناشی از پرتاب جت‌ها را ثبت کنند.

ناسا گفت: «تصویربرداری مادون قرمز در مطالعه ستارگان تازه متولد شده و جریان خروجی آنها قدرتمند است، زیرا چنین ستارگانی همواره درون گاز ابر مولکولی که در آن شکل گرفته‌اند جای می‌گیرند.»

گسیل مادون قرمز جریان خروجی ستاره به گاز و غبار پنهان نفوذ کرده و یک پدیده مانند HH 211 را برای رصد با ابزار حساس مادون قرمز وب ایده‌آل می‌کند. مولکول‌هایی که در شرایط آشفته برانگیخته می‌شوند، از جمله هیدروژن مولکولی، مونوکسید کربن و مونوکسید سیلیکون، نور مادون قرمز ساطع می‌کنند که وب می‌تواند برای ترسیم ساختار جریان‌های خروجی جمع‌آوری کند.

بیشتر بخوانید:

تلسکوپ جیمز وب، درخشان ترین ابرنواختر جهان را کشف کرد + عکس

تلسکوپ فضایی جیمز وب که از سال 2022 فعالیت می‌کند، قدرتمندترین رصدخانه فضایی جهان است. این تلسکوپ در نقطه‌ای از فضا قرار می‌گیرد که به آن کمک می‌کند بسیار دورتر از هر تلسکوپ دیگری کیهان را رصد کند. محققان امیدوارند از طریق مشاهدات وب اطلاعات بیشتری در مورد جهان اولیه و اسرار منظومه شمسی کسب کنند. این تلسکوپ علاوه‌بر ثبت تصویر تولد یک ستاره جدید، تاکنون داده‌هایی از برخی از کهکشان‌های اولیه، رویدادهای کیهانی و تصاویر سیارات منظومه شمسی، از جمله مشتری و زحل، به دست آورده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*