ام وی ام ایکس 55

نگاهی به نقاط قوت و ضعف ام وی ام ایکس 55 مدیران خودرو

ام وی ام ایکس 55 مدیران خودرو به‌عنوان یکی از شاسی بلندهای چینی پرفروش بازار ایران محسوب می‌شود؛ اما MVM X55 چه معایب و مزایایی دارد؟

شرکت مدیران خودرو در سال 1398 شاسی بلند چینی ام وی ام ایکس 55 را به‌شکل مونتاژی به بازار ایران عرضه کرد. این خودرو در ابتدا نتوانست فروش بالایی را برای این شرکت به ثبت برساند، اما پس از این‌که تولید تیگو 5 و ام وی ام ایکس 33 متوقف شد، تقاضا برای این خودرو نیز افزایش پیدا کرد و ام وی ام X55 توانست طی مدت کوتاهی به یکی از محصولات پرفروش مدیران خودرو تبدیل شود.

نقاط قوت ام وی ام ایکس 55

از آنجایی که ام وی ام X55 در ردیف شاسی بلندهای پرفروش بازار ایران قرار دارد، بسیاری برای خرید یک خودرو شاسی بلند به سراغ آن می‌روند. در همین راستا قصد داریم شما را با نقاط قوت و ضعف این شاسی بلند جمع و جور چینی بازار ایران آشنا کنیم تا ارزش خرید آن مشخص شود. به‌طور کلی از مزایای MVM X55 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی ظاهری جذاب و اسپرت

ام وی ام ایکس 55

طراحی ظاهری ام وی ام ایکس 55 در سطح مناسبی قرار دارد و طراحان با طرح رینگ جذاب، گرافیک جذاب چراغ‌های عقب و خطوط عضلانی روی کاپوت توانستند ظاهری زیبا و جوان‌پسند را در آن به‌وجود بیاورند. از این رو طراحی ظاهری را باید یکی از مزایای این شاسی بلند چینی در نظر گرفت.

ابعاد مناسب

ام وی ام ایکس 55

از آنجایی که امروزه شاسی بلندها جزو محبوب‌ترین کلاس خودروی محسوب می‌شوند و بسیاری آنها را برای تردد روزمره در شهرها خریداری می‌کنند، ابعاد آنها باید مناسب با محیط‌های شهری باشد. در همین راستا ام وی ام ایکس 55 در قالب یک شاسی بلند کامپکت یا جمع‌وجور برای محیط‌های شهری گزینه مناسبی خواهد بود. طول این شاسی بلند به 4 متر و 32 سانتی‌متر می‌رسد و حدود 18 سانتی‌متر از پژو پارس نیز کوچک‌تر است.

امکانات زیاد

ام وی ام ایکس 55

نسخه پرو

این شاسی بلند چینی همانند سایر خودروهای چینی از امکانات متعددی بهره می‌برد. مدیران خودرو برای فول‌ترین نسخه آن یعنی ام وی ام ایکس پرو تیپ IE امکاناتی چون 6 کیسه هوا، کنترل حرکت در شیب، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، حالت رانندگی دو حالته، گرم‌کن صندلی‌های جلو، نورپردازی داخلی، صندلی برقی راننده، کول‌باکس، مالتی‌مدیا با مانیتور 10.25 اینچی لمسی، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس موبایل، کروز کنترل، سانروف و کی‌لس استارتر در نظر گرفته است.

قوای محرکه مناسب

ام وی ام ایکس 55

ام وی ام ایکس 55 به یک موتور 1.5 لیتری توربو مجهز شده که در نسخه معمولی، یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد و در نسخه پرو این خودرو نیز یک گیربکس CVT قدرت تولیدی از پیشرانه را به چرخ‌ها می‌رساند.

موتور این خودرو در هر دو مدل معمولی و پرو با گیربکس‌ها هماهنگی مناسبی دارد و متناسب با وزن حدود 1.35 تنی آن است. از این رو قوای محرکه نیز یکی از مزایای ام وی ام ایکس 55 محسوب می‌شود.

سطح مناسب خدمات پس از فروش

مدیران خودرو به‌عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان بخش خصوصی ایران بوده و به همین دلیل در سراسر کشور نمایندگی‌های متعددی دارد. بنابراین مالکان محصولات این شرکت در خصوص خدمات پس از فروش در سراسر کشور با مشکلی مواجه نخواهند بود. همچنین از آنجایی که مشخصات فنی این خودرو با سایر محصولات مدیران خودرو شباهت دارد، مالکان دیگر دغدغه‌ای بابت تامین قطعات فنی نیز نخواهند داشت.

معایب ام وی ام ایکس 55

در ام وی ام ایکس 55 همانند هر خودروی دیگری چند نقطه ضعف نیز وجود دارد که در ادامه شما را با معایب این خودرو آشنا خواهیم کرد.

کوچک بودن صندوق بار

ام وی ام ایکس 55

هرچند ام وی ام ایکس به‌عنوان یک خودرو جمع‌وجور برای رانندگی در شهر گزینه مناسبی محسوب می‌شود، اما فضای صندوق بار آن محدود است. در واقع در شرایطی که خودروهای هم‌رده از فضای صندوق بار با حجم بیش از 500 لیتر بهره می‌برند، این خودرو فضای بار 370 لیتری را به‌همراه دارد که به‌عنوان یکی از نقاط ضعف بزرگ آن به‌شمار می‌رود.

استهلاک بالای گیربکس دوکلاچه

ام وی ام X55 به نسخه معمولی از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه مجهز شده و تعویض دنده‌های آن نیز سریع است؛ اما این گیربکس از نوع دوکلاچه خشک یا Dry بوده و به همین دلیل با سبک رانندگی مشتریان ایرانی سازگار نیست و مشکلاتی چون داغ کردن زیاد در ترافیک‌ها را به‌همراه دارد. از این رو عملکرد این گیربکس را می‌توان به‌عنوان یکی از مشکلات بزرگ MVM X55 دانست.

خشک بودن سیستم تعلیق

از دیگر معایب این شاسی بلند چینی می‌توان به خشکی نسبی سیستم تعلیق و کوبش‌هایی که گهگاهی در کابین حس می‌شود، اشاره کرد. البته این نقطه ضعف به ساختار سیستم تعلیق این خودرو مربوط می‌شود؛ زیرا شرکت سازنده آن یعنی چری برای این خودرو به‌جای سیستم تعلیق عقب مالتی‌لینک، از نسخه ارزان‌تر میله پیچشی استفاده کرده است.

طراحی غیر ارگونومیک بخش داخلی

ام وی ام ایکس 55

سبک طراحی داخلی ام وی ام X55 به‌عنوان یکی دیگر از معایب این خودرو محسوب می‌شود. داشبورد این خودرو چندان جذاب نبوده و وجود طرح نامتقارن دریچه‌های تهویه نمای بدی را ایجاد کرده است. البته نسخه پرو یا فیس لیفت ام وی ایکس 55 پرو از داشبورد کاملا جدید و مشابه با تیگو 7 پرو بهره می‌برد.

نقاط ضعف و قوت ام وی ام X55 پرو

mvmx-x55 pro

نسخه پرو

چری در نسخه فیس لیفت یا پرو این خودرو بسیاری از مشکلاتی که در نسخه معمولی بوده را برطرف کرده تا بتواند نگاه مشتریان بیشتری را جلب کند. در واقع ام وی ام ایکس 55 پرو از طراحی بیرونی و داخلی جدیدتر به‌همراه امکانات بیشتر نسبت به نسخه معمولی بهره می‌برد.

mvmx-x55 pro

نسخه پرو

همچنین در نسخه پرو، یک گیربکس CVT جایگزین گیربکس دوکلاچه نسخه معمولی شده و طراحان، داشبورد تیگو 7 پرو را با نمونه قدیمی آن عوض کردند. البته دو عیب کوچک بودن صندوق بار و خشک بودن سیستم تعلیق همچنان در نسخه پرو نیز وجود دارد.

آیا ام وی ام ایکس 55 پرو ارزش خرید دارد؟

نسخه معمولی ام وی ام X55 به‌دلیل عرضه محدود و مشکلات زیاد گیربکس، دارای ارزش خرید بالایی نیست؛ اما ام وی ام ایکس 55 پرو یک فیس لیفت را تجربه کرده و در کنار گیربکس جدید از استهلاک پایین و طراحی ظاهری جذاب‌تر به‌همراه آپشن‌های بیشتر بهره می‌برد که همین موارد ارزش خرید آن را نیز افزایش داده است.

mvmx-x55 pro

نسخه پرو

به‌طور کلی اگه قصد خرید یک شاسی بلند چینی جمع‌وجور با ظاهری مدرن و جوان‌پسند را دارید، ام وی ام X55 پرو می‌تواند به‌خوبی به نیازتان پاسخ دهد.