گرم ترین تابستان تاریخ

اطلاعیه جدید ناسا؛ رکورد گرم ترین تابستان تاریخ شکسته شد

ناسا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد گرمای بی سابقه سال 2023 در سراسر جهان باعث شد تا رکورد گرم ترین تابستان تاریخ شکسته شود.

سازمان فضایی ناسا در بیانیه جدید خود اعلام کرد تابستان سال جاری به‌دلیل موج‌های گرمای بی‌سابقه در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا به گرم ترین تابستان تاریخ از سال 1880 میلادی تبدیل شد. ناسا این گرمای بی‌سابقه را به گرمایش زمین و فعالیت‌های انسانی مربوط می‌داند که باعث تاثیر روی پدیده‌های آب و هوایی ال‌نینو نیز شده است.

شکسته شدن رکورد گرم ترین تابستان

در بخش دیگری از بیانیه ناسا آمده است گرمای ماه آگوست 2023 از گرمای متوسط تابستان حدود 1.2 درجه بیشتر بوده و حدود 57 میلیون نفر از ساکنان جنوب و جنوب غربی آمریکا در این ماه شدیدترین موج گرما را تجربه کردند. همچنین دمای هوا در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست امسال نیز به‌طور کلی 0.23 درجه سانتی‌گراد از تابستان‌های قبلی بیشتر بوده است.

گرم ترین تابستان تاریخ

محققان ناسان در ماه گذشته اعلام کردند لقب گرم ترین ماه تاریخ از زمان ثبت دمای هوای زمین تاکنون به ماه جولای 2023 رسیده است. گرمای شدید این ماه به‌شکل مستقیم بر آتش‌سوزی‌های مرگبار در جنگل‌های کانادا و هاوایی تاثیر داشته ست. از سایر تاثیرات این افزایش گرما نیز می‌توان به سیلاب‌های شدید در کشورهای منطقه مدیترانه نظیر یونان و ایتالیا اشاره کرد.

در این بیانیه، پدیده ال‌نینو به‌عنوان یکی از دلایل اصلی گرمای بی‌سابقه سال 2023 اعلام شده است. در واقع بادهای بالای اقیانوس آرام که معمولا به‌سمت غرب از آمریکای جنوبی به‌سمت آسیا می‌وزند، اگر مسیر خود را تغییر داده و به سمت شرق حرکت کنند، پدیده ال‌نینو ایجاد خواهد شد. ضمن این‌که این پدیده هر 2 تا 7 سال یک‌بار رخ می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*