آزمایشگاه 5G

آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معرفی شد

آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیا همراه اول با هدف توانمندسازی حوزه ICT کشور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معرفی شد.

صبح امروز سه شنبه 28 شهریور 1402 آیین معرفی و نشست خبری تشریح فعالیت‌های آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم، وحید شاه منصوری (رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول)، سیدمحمد کرباسی (دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری)، آزاد روانشید (رئیس آزمایشگاه 5G همراه اول) و اصحاب رسانه حضور داشتند.

معرفی آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیا همراه اول

شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در این رویداد با اعلام این‌که ماهیت این آزمایشگاه 5G همانند آزمایشگاه‌های باز (Open Laboratory) است گفت در راه‌اندازی این آزمایشگاه روی رویکرد مبتنی بر طراحی مدرن، انعطاف‌پذیر و با محوریت کار تیمی تمرکز داشتیم. معمولا آزمایشگاه‌های باز به‌عنوان مکانی برای رفت و آمد همکارهای شرکت‌ها برای توسعه سرویس و محصول در نظر گرفته می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه بیان کرد ما با راه‌اندازی این آزمایشگاه به‌دنبال توانمندسازی حوزه ICT کشور با محوریت فناوری 5G هستیم و در حال حاضر تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز این نسل و آنچه تیم‌های فناور و استارتاپی نیاز دارند، فراهم شده و می‌توانیم با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری که هاب استارتاپی کشور محسوب می‌شود، صاحبان ایده را به استفاده از این ظرفیت ترغیب کنیم.

اولین رویداد هکاتون 5G برگزار می‌شود

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه گفته‌های خود فرهنگ‌سازی و توسعه آموزش در حوزه فناوری نوین صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به‌عنوان یکی از اهداف مهم این آزمایشگاه نوآوری معرفی کرد و گفت بخش هکاتون 5G را در نظر گرفتیم تا محیطی رقابتی برای شناسایی افراد و تیم‌های توانا در حوزه فناوری شبکه‌های مخابراتی 5G ایجاد شود و به‌سمت توسعه محصولات و خدمات بر پایه فناوری شبکه‌های مخابرانی نسل پنجم در شبکه همراه اول حرکت کنیم.

شاه منصوری در ادامه افزود هکاتون شماره یک مرکز تحقیق و توسعه همراه اول فرصتی برای شبکه‌سازی و جذب کاربران علاقه‌مند و نخبه در زیست‌بوم فناوری شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم را فراهم می‌کند. در این رقابت برای نفرات و تیم‌های اول تا سوم به‌ترتیب 100، 60 و 40 میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است که توسط همراه اول و معاونت علمی ریاست جمهوری تامین خواهد شد. همچنین علاقه‌مندان به مشارکت در آن باید به آدرس https://mci.ir/web/rd مراجعه کنند.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در فناوری 5G گفت ترندها نشان می‌دهند که فناوری 6G تا افق 2030 ظهور پیدا نخواهد کرد. هرچند تصوری وجود دارد که معمولا صنعت از فناوری‌های نسل فرد مانند 1G و 3G گذر می‌کند، اما فناوری 5G با چنین سرنوشتی مواجه نخواهد شد و رویه‌های جاری در سال 2023 نشان می‌دهند این تصور اشتباه است.

شاه منصوری افزود وندورها روی توسعه تجهیزات 5G و استانداردسازی‌ها به‌میزان چشمگیری سرمایه‌گذاری کردند و تاکنون به‌شکل 100 درصد پتانسل فناوری این نسل شکوفا نشده است. در واقع هرچند بیش از 1 میلیارد سایت 5G در دنیا در جهان وجود دارد، اما پوشش آن نسبت به نسل قبلی کمتر از 30 درصد است. به‌نظر می‌رسد تا سال 2025 دوره استانداردسازی‌ها ادامه پیدا کند.

راه‌اندازی 1000 سایت 5G تا پایان سال

وی افزود در ایران نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌زودی باند فرکانسی مورد نیاز 5G را به اپراتورها واگذار خواهد کرد که باعث افزایش سرعت توسعه خواهد شد. ضمن این‌که تعداد سایت‌های 5G همراه اول نیز تا پایان سال از 400 به 1000 سایت افزایش پیدا خواهد کرد.

سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری در این نشست با اعلام این‌که این ستاد بر توسعه فناوری ایجاد شده، گفت از راه‌اندازی آزمایشگاهی با موضوع 5G و اینترنت اشیاء خرسندیم. ضمن این‌که چالش هکاتون نیز در گام اول برای آن در نظر گرفته شده که باعث شناسایی نخبگان و توسعه فرهنگ فناوری خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه با تشکر از همراه اول بابت دغدغه‌مندی نسبت به توسعه فرهنگ فناوری، گفت از سایر صنایع می‌خواهیم که حرکتی مشابه در راستای هم‌افزایی انجام دهند که البته معاونت علمی نیز طبق وظیفه خود این مسیر را آسان خواهد کرد. نسل پنجم به‌عنوان اولویت توسعه فناوری ما محسوب می‌شود و با آن قصد هوشمندسازی را داریم. البته برای حل مشکلات و موانع تا رسیدن به افق هوشمندسازی در کشور به یاری نهادهای حاکمیتی نیاز است.

آزاد روانشید، رئیس آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در بخش دیگری از این رویداد گفت این آزمایشگاه دارای چندین شبکه موبایل اختصاصی بوده و از لایه‌های دسترسی و هسته‌های فناوری‌های 4G و 5G بهره می‌برد. همچنین یوزکیس‌های متعددی از ظرفیت ایجاد شده برای پیاده‌سازی روی شبکه استفاده می‌کنند.

از آنجایی که شبکه 5G از انعطاف‌پذیری بالایی در معماری بهره می‌برد، قادر خواهیم بود به طیف وسیعی از کاربرها پاسخ دهیم و همچنین این آزمایشگاه برای مواردی نظیر آزمون توسعه نیز بسیار کاربردی خواهد بود.

لزوم تعرفه‌گذاری منطقی برای توسعه بهتر 5G

در بخش دیگری از این رویداد نیز به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داده شد. برای مثال یکی از خبرنگاران در خصوص میزان استقبال مردم و استفاده از فناوری 5G روی گوشی های موبایل سوالی را مطرح کرد.

وحید شاه منصوری در پاسخ به این پرسش عنوان کرد این موضع به دو عامل بستگی دارد؛ عامل اول به اپراتورهای تلفن همراه که شبکه نسل پنجم را ایجاد می‌کنند، مربوط است. هم‌اکنون با وضعیت ناخوشایندی که بر فضای تعرفه‌ای وجود دارد، سرمایه‌گذاری در این فناوری غیر منطقی شده و اپراتورهای تلفن همراه برای برنامه‌ریزی بلندمدت به‌منظور تبدیل فناوری سایت‌های قبلی به 5G با محدودیت مواجه هستند.

شاه منصوری افزود محدودیت دوم به استفاده از گوشی های موبایل که از 5G پشتیبانی می‌کنند مربوط می‌شود. این موضوع باعث عدم دسترسی مردم به این فناوری شده است. البته ما قصد داریم مودم‌های 5G را عرضه کنیم تا مردم از مزایای نسل پنجم ارتباطات برخوردار شوند. ضمن این‌که سرمایه‌گذاری در تکنولوژی 5G در جهان نیز اقتصادی نیست و اپراتورها بازگشت سرمایه را در صورت‌های مالی خود حدود 5 الی 6 سال لحاظ می‌کنند. این موضوع در کنار تحریم‌های بین‌المللی باعث بدتر شدن شرایط شده است.

رئیس آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در پایان مراسم از تمام حاضران و خبرنگاران خواست تا از سگمنت داشبوردهای پایش شبکه و اتصالات بازدید کنند تا به‌شکل عملیاتی بتوان فعالیت‌های آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول را تشریح کرد. از سایر اتفاقات این رویداد می‌توان به معرفی یوزکیس‌های حاضر در این آزمایشگاه و تست آنها روی شبکه نسل پنجم همراه اول اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*