سامسونگ گلکسی زد فولد 5

بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد 5 ؛ بهترین گوشی تاشو بازار اینجاست

گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد 5 – Galaxy Z Fold 5 به استودیو گجت نیوز رسید. با بررسی مشخصات، طراحی، دوربین، نمایشگر، باتری و سایر قابلیت‌های این گوشی تاشو همراه ما باشید.

اخیرا سامسونگ از نسل جدید گوشی های تاشوی خود رونمایی کرد. جذاب‌ترین و بهترین گوشی تاشوی بازار و البته گران‌قیمت‌ترین گوشی سامسونگ، گلکسی زد فولد 5 است که با تغییرات نسبتا کم و پیشرفت‌های جزئی نسبت به نسل قبلی معرفی شده است. شاید سامسونگ معتقد است که گلکسی زد فولد 4 به‌اندازه کافی خوب بوده و به همین دلیل لزومی در تغییرات گسترده در مدل جدید این گوشی ندید و فقط برخی ایرادهای گذشته را پوشش داد.

به‌عنوان مثال، در این نسل از گوشی های تاشوی سامسونگ از لولای جدید استفاده شده تا گوشی به‌طور کاملا تخت بسته شود و شکاف Vشکل بین دو قسمت گوشی در حالت بسته شده که در نسل‌های قبلی می‌دیدیم، اکنون دیگر وجود ندارد. البته نباید پیشرفت‌های هر چند اندکی که در روشنایی نمایشگر، عملکرد دوربین و باتری اتفاق افتاده را فراموش کنیم. اما اگر واقعیت را بگوییم، همه ما انتظار داشتیم تغییرات بزرگتر و پیشرفت‌های بیشتری را در این گوشی ببینیم.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

قیمت سامسونگ گلکسی زد فولد 5 در نسخه پایه برابر با 1799 دلار است و با یک گوشی بسیار گران‌قیمت مواجه هستیم و هر کسی توانایی خرید آن را نخواهد داشت. همچنین قلم مخصوص این گوشی با قیمت 54 دلار عرضه می‌شود. اما حالا قصد داریم این گوشی تاشو را که به استودیوی گجت نیوز رسیده، به‌طور کامل بررسی کنیم و ببینیم آیا پیشرفت‌های نسبتا جزئی مثل طراحی بدون شکاف، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 اوورکلاک شده، پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2 و مواردی از این دست می‌تواند یک جهش برای خط تولید گوشی های تاشو Z Fold محسوب شود یا خیر.

ناگفته نماند که این گوشی از استاندارد IPX8 بهره می‌برد و در برابر نفوذ آب مقاوم است. همچنین فریم آلومینیومی Armor و پوشش محافظ Victus 2 باعث شده حداقل روی کاغذ با محصول مطمئن و بادوامی روبه‌رو باشیم. ارتقای چیپست به Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy با CPU و GPU اوورکلاک شده و بهبود فضای ذخیره‌سازی به UFS 4.0 از جمله مهم‌ترین پیشرفت‌های سخت افزاری Z Fold 5 محسوب می‌شوند.

به‌غیر از این موارد، تقریبا می‌توانیم بگوییم تفاوتی بین زد فولد 5 با زد فولد 4 وجود ندارد. همچنان همان صفحه نمایش 7.6 اینچی Dynamic AMOLED 2X با تراکم پیکسلی 373 پی پی آی و نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی در گوشی استفاده شده و یک دوربین 4 مگاپیکسلی در زیر نمایشگر پنهان شده است. پشتیبانی از قلم S Pen برای صفحه اصلی نیز وجود دارد و اندازه قلم مخصوص آن نیز باریک‌تر شده است. در قسمت بیرونی دستگاه نیز همان نمایشگر 6.2 اینچی داینامیک امولد با رفرش ریت 120 هرتزی را می‌بینیم که یک حفره برای قرارگیری دوربین روی آن قرار دارد، اما این صفحه از اس پن پشتیبانی نمی‌کند.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

دوربین‌های گوشی نیز تقریبا به‌طور مستقیم از زد فولد 4 به اینجا منتقل شده‌اند. ترکیب 50 مگاپیکسلی استاندارد، 12 مگاپیکسلی فوق عریض و 12 مگاپیکسلی تله فوتو در قاب بیرونی گوشی به‌چشم می‌خورد که البته سامسونگ قول داده با بهبودهای نرم افزاری و همچنین با استفاده از چیپست جدید اسنپدراگون، این دوربین‌ها می‌توانند عکس‌های بسیار بهتری را ثبت کنند. استفاده از چیپست جدید، عمر باتری دستگاه را نیز ارتقا بخشیده و با وجود همان باتری 4400 میلی‌آمپرساعتی، حالا می‌توانیم انتظار شارژدهی بهتری را داشته باشیم. سرعت شارژ نیز تغییری نکرده و همچنان پشتیبانی از شارژ سیمی 25 واتی و 15 واتی بی‌سیم وجود دارد.

پس از یک نگاه اولیه به ویژگی‌ها و تغییرات سامسونگ گلکسی زد فولد 5، بیایید مشخصات فنی این گوشی تاشو را مرور کنیم و در ادامه به بررسی کامل بخش‌های مختلف دستگاه بپردازیم تا ببینیم آیا گلکسی زد فولد 5 ارزش خرید دارد یا خیر؟ آیا می‌توانیم Galaxy Z Fold 5 را یک گوشی تاشوی کاملا جدید بدانیم یا فقط یک فیس لیفت برای زد فولد 4 است؟ در ادامه خواهیم دید.

فهرست عناوین بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد 5

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی

ابعاد در حالت باز شده154.9 در 129.9 در 6.1 میلی‌متر
ابعاد در حالت بسته شده154.9 در 67.1 در 13.4 میلی‌متر
جنس بدنهشیشه با پوشش گوریلا گلس ویکتوس 2 با فریم آلومینیوم Armor، نمایشگر تاشدنی در حالت باز شده
محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغباراستاندارد IPX8، مقاومت تا عمق 1.5 متری آب به‌مدت 30 دقیقه
پشتیبانی از قلمفقط در صفحه نمایش تاشوی داخلی
صفحه نمایش داخلی7.6 اینچی تاشدنی Dynamic AMOLED 2X با وضوح 1812 در 2176 پیکسل، نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی، نسبت 91.1 درصدی نمایشگر به بدنه، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس
صفحه نمایش بیرونی (کاور)6.2 اینچی Dynamic AMOLED 2X با پوشش گوریلا گلس ویکتوس 2، وضوح 904 در 2316 پیکسل، نسبت تصویر 23.1:9، نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 13 با رابط کاربری وان یو آی 5.1.1
تراشهکوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 اوورکلاک شده (چهار نانومتری)
پردازنده8 هسته‌ای شامل یک هسته 3.36 گیگاهرتزی Cortex-X3، دو هسته 2.28 گیگاهرتزی Cortex-A715، دو هسته 2.8 گیگاهرتزی Cortex-A710 و سه هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A510
پردازشگر گرافیکیAdreno 740
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیندارد
رم و حافظه داخلی12 گیگابایت/256 گیگابایت – 12 گیگابایت/512 گیگابایت – 12 گیگابایت/1 ترابایت
نوع حافظه داخلیUFS 4.0
دوربین پشتیسه گانه
دوربین اول50 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 23 میلی‌متری (واید)، دیافراگم f/1.8، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز دوال پیکسل (Dual Pixel PDAF)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)
دوربین دوم10 مگاپیکسلی تله فوتو با دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)، زوم اپتیکال سه برابری
دوربین سوم12 مگاپیکسلی فوق عریض با فاصله کانونی 12 میلی‌متر، میدان دید 123 درجه، دیافراگم f/2.2، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر
سایر ویژگی‌های دوربینفلاش LED، اچ دی آر، پانوراما
فیلمبرداریرزولوشن 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه، رزولوشن 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه، رزولوشن 1080p با نرخ 60 یا 240 فریم بر ثانیه به‌همراه لرزش‌گیر الکترونیکی ژیروسکوپی (gyro-EIS)، رزولوشن 720p با نرخ 960 فریم بر ثانیه به‌همراه لرزش‌گیر الکترونیکی ژیروسکوپی، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس
دوربین سلفی10 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 24 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، اندازه سنسور 1/3 اینچی، اندازه پیکسل 1.22 میکرومتر، پشتیبانی از اچ دی آر، فیلمبرداری 4K با نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه و 1080p با نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه به‌همراه لرزش‌گیر الکترونیکی ژیروسکوپی

دوربین 4 مگاپیکسلی زیر نمایشگر داخلی با دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی 26 میلی‌متر، اندازه پیکسل 2.0 میکرومتر

اسپیکراستریو تیون شده با AKG
جک 3.5 میلی‌متری هدفونندارد
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct
بلوتوث5.3, A2DP, LE, aptX HD
مکان‌یابیجی پی اس، GLONASS، GALILEO و BDS
ان اف سیدارد
یو اس بیType-C 3.2, OTG
حسگر تشخیص اثر انگشتدر لبه جانبی، ادغام شده با دکمه پاور
سایر حسگرهاشتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج
باتری4400 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری
توان شارژ25 وات سیمی، 15 وات بی‌سیم، 4.5 وات بی‌سیم معکوس
رنگ بندیآبی یخی، مشکی فانتوم، کرم، خاکستری، آبی

سامسونگ گوشی تاشوی گلکسی زد فولد 5 را درون یک جعبه سازگار با محیط زیست عرضه می‌کند. درون این جعبه، چیز زیادی پیدا نمی‌کنید و به‌جز خود گوشی و کابل USB-C، منتظر چیز بیشتری نباشید. اگر به شارژر، قلم، هدفون یا کیف مخصوص نیاز دارید باید آنها را به‌صورت جداگانه از بازار خریداری کنید.

بررسی ویدیویی

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

ما گوشی گلکسی زد فولد 5 را در گجت نیوز بررسی کردیم؛ اما این بار متفاوت از همیشه عمل کردیم و ضمن نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های این گوشی، به میان مردم رفتیم تا نظر آنها را در رابطه با این گوشی بدانیم. برای این بررسی، یک روز کامل را با گلکسی زد فولد 5 گذراندیم تا ببینیم این گوشی در دنیای واقعی چگونه عمل می‌کند. اکنون می‌توانید این ویدیوی بررسی را مشاهده کنید:

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

شاید بتوانیم ویژگی بارز و جدید Galaxy Z Fold 5 را لولای جدید آن بدانیم که باعث شده با بسته شدن گوشی، هیچ شکافی را بین دو نیمه دستگاه مشاهده نکنیم. این موضوعی است که در نسل‌های قبلی و حتی در برخی دیگر از گوشی های تاشوی سایر برندها، مورد انتقاد قرار گرفته بود و دور از انتظار نبود که سامسونگ تمام تلاش خود را به‌کار بگیرد تا این تغییر را به‌وجود بیاورد. شکافی که در نسل‌های قبلی وجود داشت، علاوه بر ایجاد مشکلات ظاهری، باعث می‌شد گردوغبار و شن و آشغال‌های ریز در هنگام بسته بودن گوشی به داخل دستگاه وارد شود و حالا این مشکل تقریبا به‌طور کامل برطرف شده است. همانطور که می‌دانید، صفحه نمایش انعطاف‌پذیر داخل گوشی، بافت نسبتا نرمی دارد و ورود ذرات سخت می‌تواند موجب آسیب رسیدن به صفحه و ایجاد خط و خش روی آن شود.

از لولای جدید که بگذریم، ظاهر کلی گوشی کاملا آشنا است و فقط پوشش محافظ شیشه‌ی روی صفحه نمایش و بدنه پشت گوشی، به‌روز شده است. گلکسی زد فولد 5 از جدیدترین نسل پنل‌های گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده می‌کند که نسبت به ویکتوس پلاس در گلکسی زد فولد 4 پیشرفت خوبی داشته است. فریم آلومینیومی Armor و محافظ پلاستیکی روی صفحه نمایش تاشوی داخلی نیز به‌نظر تغییری با گذشته نکرده است.

گلکسی زد فولد 5 دارای استاندارد IPX8 است و می‌تواند تا عمق 1.5 متری به‌مدت 30 دقیقه در برابر نفوذ‌ آب مقاوم باشد. ظاهرا هیچ رتبه‌بندی برای ضد گردوغبار بودن وجود ندارد، چرا که با وجود بهبود لولاها، همچنان این گوشی‌ها نمی‌توانند کاملا در برابر نفوذ گردوغبار مقاوم باشند.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

استفاده از لولای جدید و کاملا بسته شدن گوشی یک مزیت مهم دیگر نیز دارد و آن هم این‌که ضخامت گلکسی زد فولد 5 حدود 2 میلی‌متر در حالت تا شده کمتر شده است. همچنین وزن این گوشی نسبت به زد فولد 4 حدود 10 گرم کاهش یافته است و سنگینی آن به 253 گرم می‌رسد. با وجود کاهش وزن، باز هم زد فولد 5 گوشی سنگینی محسوب می‌شود؛ به‌عنوان مثال، وزن آیفون 14 پرو مکس 240 گرم است.

یک تفاوت جزئی دیگر در طراحی زد فولد 5 در مقایسه با زد فولد 4 ایجاد شده و حالا محل قرارگیری فلاش LED تغییر کرده و اکنون در خارج از جزیره دوربین‌ها قرار گرفته است که این موضوع باعث شده خود جزیره دوربین‌ها نیز کمی کوچک‌تر شود. Z Fold 5 در حالت بسته شده، تقریبا جمع‌وجور به‌نظر می‌رسد و صفحه نمایش بلند، اما باریک،‌ یک نیمه‌ی گوشی در حالت بسته شده را به‌خود اختصاص داده است. این نمایشگر 6.2 اینچی، نسبت تصویر غیر معمول 23:9 را ارائه می‌کند و یک حفره کوچک برای قرارگیری دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی در بالای آن به‌چشم می‌خورد. همانطور که گفتیم، نمایشگر بیرونی گوشی و همچنین بدنه‌ی اصلی دستگاه از جنس شیشه با محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2 است و در برابر خراشیدگی، مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد.

جزیره‌ی بیضی‌شکل دوربین‌ها، حالتی فلزی دارد و طبق معمول، کمی از پنل پشتی بیرون زده است. هر یک از لنزهای دوربین، یک حلقه فلزی در اطراف خود برای محافظت بیشتر دارند. در نتیجه، این گوشی در حالت بسته شده وقتی روی سطح صاف قرار می‌گیرد، کمی لق می‌خورد.

در حالت بسته شده، سمت چپ زد فولد 5، لولای تماما براق و دارای لوگوی سامسونگ دیده می‌شود که وقتی گوشی را باز می‌کنید، کاملا ناپدید و پوشانده می‌شود. در لبه پایینی دستگاه، یکی از بلندگوها به همراه میکروفون مکالمه و درگاه یو اس بی تایپ C را مشاهده می‌کنیم. در بالا، در مجموع سه میکروفون و اسپیکر اصلی قرار گرفته‌اند. همچنین یک خروجی کوچک و تقریبا غیر قابل دیده شدن در بالای صفحه نمایش برای بلندگوی مکالمه وجود دارد.

در سمت راست دستگاه، درگاه سیم کارت را می‌بینیم که دو سیم کارت نانو را در خود جای می‌دهد. کلیدهای کنترل صدا و دکمه پاور و قفل نیز در این بخش حضور دارند. حسگر تشخیص اثر انگشت نیز با دکمه پاور ادغام شده است. این حسگر به‌اندازه کافی، سریع، دقیق و قابل اعتماد است و از نظر محل قرارگیری نیز هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

وقتی گوشی را باز می‌کنید، صفحه نمایش بزرگ 7.6 اینچی تاشدنی Dynamic AMOLED 2X را می‌بینیم که تجربه شگفت‌انگیزی را در نمایش محتوا پیش روی شما قرار می‌دهد. در بخش بررسی صفحه نمایش به عملکرد آن بیشتر می‌پردازیم. به‌جز صفحه نمایش تقریبا هیچ چیز دیگری در این قسمت وجود ندارد و فقط یک دوربین 4 مگاپیکسلی در بالای صفحه در زیر نمایشگر پنهان شده است که به‌سختی می‌توانید آن را ببینید. در واقع نازک شدن پیکسل‌های صفحه نمایش در بالای این دوربین، خیلی قابل مشاهده نیست و بیشتر اوقات اصلا متوجه آن نمی‌شوید.

این دوربین عملکرد چندان قابل اتکایی ندارد و فقط برای انجام مکالمه‌های تصویری می‌توانید از آن استفاده کنید و برای گرفتن عکس سلفی، گزینه خوبی محسوب نمی‌شود و البته با حضور دوربین‌های دیگر، منطقی هم نیست که بخواهید با این دوربین زیر نمایشگر، سلفی بگیرید.

صفحه نمایش تاشوی گلکسی زد فولد 5 با یک لایه پلاستیکی پوشیده شده است و طبق هشدارهای رسمی، اصلا نباید این لایه پلاستیکی را جدا کنید. البته سامسونگ در چند سال گذشته، این لایه را قابل تعویض کرده و اگر اتفاقی برای آن افتاد، می‌توانید در مرکز خدمات سامسونگ، یک لایه جدید روی صفحه نصب کنید. همچنین یک فریم پلاستیکی در اطراف صفحه نمایش تاشو وجود دارد که کمی برآمده است و مانعی برای کار با گوشی ایجاد نمی‌کند، اما ترجیح می‌دادیم که وجود نداشت.

متاسفانه با بهبودهایی که سامسونگ در طی این سال‌ها در گوشی های هوشمند تاشوی خود به‌وجود آورده، اما باز هم چین‌خوردگی مرکز صفحه نمایش تاشو دیده می‌شود. می‌توانیم بگوییم گلکسی زد فولد 5 برجسته‌ترین چین‌خوردگی را در بین گوشی های مشابه دارد. زمانی که گوشی را باز می‌کنید، این چین خوردگی وسط صفحه، بلافاصله توجه شما را جلب می‌کند و با کشیدن انگشت خود روی این قسمت، کاملا آن را حس می‌کنید. اما هر کسی که مدتی را با گلکسی زد فولد کار کرده تایید می‌کند که خیلی سریع به این چین خوردگی عادت می‌کند و پس از مدتی اصلا توجهی به آن نمی‌کند. در مجموع، این چین خوردگی کمی توی ذوق می‌زند و پس از گذشت پنج نسل از گلکسی زد فولد، انتظار داشتیم سامسونگ فکری برای این موضوع بکند.

سامسونگ، گلکسی زد فولد 5 را در رنگ‌های جدید نیز به بازار عرضه می‌کند. مشکی فانتوم، رنگی است که از قبل وجود داشته و حالا برای امسال نیز عرضه می‌شود و اکنون رنگ‌های آبی یخی و کرم، جای رنگ‌های سبز-خاکستری و بژ در نسل قبلی را گرفته‌اند. همچنین دو رنگ منحصربه‌فرد دیگر برای این گوشی وجود دارد که می‌توانید آنها را از سایت Samsung.com سفارش دهید و آن هم خاکستری و آبی است. این رنگ‌ها دارای فریم‌هایی با رنگ ساتن از گرافیت تیره هستند که بر خلاف فریم‌های برق در گزینه‌های رنگی دیگر، نمای متفاوتی را ایجاد می‌کنند.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

گلکسی زد فولد 5، یک گوشی لوکس و منحصربه‌فرد است که کار کردن با آن، چه در حالت باز شده و چه در حالت بسته شده، احساس خوشایندی را به شما منتقل می‌کند. این گوشی هوشمند در مقایسه با سایر گوشی های معمولی، کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر است؛ اما این قیمتی است که باید برای برخورداری از نمایشگر بزرگ و تبلت‌گونه‌ی آن در حالت باز شده بپردازید.

امسال سامسونگ یک قاب Slim S-Pen را برای این گوشی عرضه کرده است. این قاب محافظ به‌خوبی هر دو طرف زد فولد 5 را پوشش می‌دهد و در قسمت عقب نیز یک غلاف برای قرارگیری قلم S-Pen با عملکرد کشویی وجود دارد. این قاب جذاب نسبت به گزینه‌هایی که گلکسی زد فولدهای قبلی از آن برخوردار بودند، بسیار جمع‌وجورتر و بهتر به‌نظر می‌رسد و البته باید آن را به‌صورت جداگانه خریداری کنید.

یک محدودیتی که وجود دارد این است که فقط صفحه نمایش تاشوی داخلی از قلم S-Pen مخصوص پشتیبانی می‌کند و امکان کار کردن با قلم روی نمایشگر کاور وجود ندارد. این را هم بگوییم که قلم‌های S-Pen معمولی برای نمایشگر منعطف زد فولد قابل استفاده نیستند و موجب خراشیدگی صفحه می‌شوند؛ بنابراین باید قلم مخصوص این صفحه‌ها که با نام S Pen for Fold Edition عرضه می‌شوند را تهیه کنید.

صفحه نمایش

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

گلکسی زد فولد 5 روی کاغذ از همان نمایشگر کاور و نمایشگر اصلی Z Fold 4 بهره می‌برد. صفحه نمایش داخلی از یک پنل تاشوی Dynamic AMOLED 2X با اندازه 7.6 اینچ و وضوح 1812 در 2176 پیکسل استفاده می‌کند. نسبت تصویر 5:6، تراکم پیکسلی 373ppi، پشتیبانی از محتوای اچ دی آر 10 پلاس و نرخ تازه‌سازی تطبیقی 120 هرتزی از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش محسوب می‌شوند. همچنین در بالای این پنل شاهد یک محافظ پلاستیکی هستیم. 

نمایشگر کاور نیز از پنل 6.2 اینچی Dynamic AMOLED 2X با وضوح 904 در 2316 پیکسل، تراکم پیکسلی 401ppi، نسبت تصویر 23.1:9، پشتیبانی از محتوای اچ دی آر 10 پلاس و نرخ تازه‌سازی تطبیقی 120 هرتز بهره می‌برد. یک پوشش محافظ گوریلا گلس Victus 2 نیز از این صفحه در برابر خط و خش و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

مهم‌ترین پیشرفت بخش نمایشگر Z Fold 5، افزایش روشنایی آن است. ما برای نمایشگر تاشوی داخلی در حالت دستی، روشنایی 481 نیت را بدون فعال‌سازی حالت Extra Brightness Boost و 789 نیت را با فعال کردن Boost اندازه‌گیری کردیم. در حالت خودکار، میزان روشنایی به 1101 نیت می‌رسد. حداقل روشنایی در نقطه سفید فقط یک نیت بود؛ بنابراین در هنگام استفاده از این گوشی در یک اتاق تاریک، نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

نمایشگر کاور، سازگاری و هماهنگی بسیار خوبی با نمایشگر تاشو دارد و ما باید سامسونگ را به‌خاطر حفظ روشنایی و دقت رنگ یکسان در هنگام استفاده از این دو نمایشگر تحسین کنیم. بنابراین، نمایشگر کاور نیز حداکثر روشنایی 450 نیت را بدون حالت Boost و 735 نیت را با حالت Boost ارائه می‌کند. حداکثر روشنایی خودکار برای این صفحه نیز 1143 نیت بوده و حداقل روشنایی در نقطه سفید به 0.9 نیت می‌رسد.

گوشیگلکسی زد فولد 5گوگل پیکسل فولداوپو فایند ان 2گلکسی زد فولد 4
حداکثر روشنایی11009731213939
حداقل روشنایی11.52.20.8
گاما2.042.232.261.96
Delta e RGBCMY2.051.561.872.24
Delta E Graysclae6.455.576.44.06

نمایشگر گلکسی زد فولد 5، دو حالت رنگی را ارائه می‌دهد؛ Vivid برای محتوای DCI-P3 و طبیعی یا Natural برای رنگ‌های استاندارد و حالت sRGB. دقت رنگ در هر دو حالت برای هر دو نمایشگر عالی است. هر دو حالت نسبت به محتوای DCI-P3 با میانگین deltaE 3.8 و محتوای sRGB با میانگین deltaE 2.3، بسیار دقیق هستند. حالت Vivid نسبت به حالت Natural، دمای رنگ سردتری دارد، اما می‌توانید دمای رنگ را از طریق یک نوار اختصاصی تنظیم کنید و نتایج مشابهی را دریافت کنید. شما همچنین می‌توانید اشباع رنگ RGB را به‌دلخواه خود تنظیم کنید.

همانطور که گفتیم، هر دو نمایشگر گوشی از نرخ تازه‌سازی تطبیقی 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند. این گوشی دو حالت Motion Smoothness دارد که شامل Adaptive یا تطبیقی و استاندارد می‌شوند. حالت تطبیقی به‌طور خودکار بین حالت‌های مختلف سوئیچ می‌کند و می‌تواند تا رفرش ریت 120 هرتز را ارائه دهد؛ در حالی که حالت استاندارد نیز همین کار را انجام می‌دهد، اما به‌منظور عمر باتری بیشتر، فقط تا 60 هرتز پیش می‌رود.

طبق آزمایش‌های انجام شده، صفحه نمایش گوشی از رفرش ریت‌های 10 هرتز، 24 هرتز، 30 هرتز، 48 هرتز، 60 هرتز، 96 هرتز و 120 هرتز برای شرایط مختلف استفاده می‌کند. هنگام استفاده از حالت تطبیقی، دیدیم که صفحه نمایش از رفرش ریت 120 هرتز در سراسر رابط کاربری و همه برنامه‌های سازگار و بسیاری از بازی‌ها استفاده می‌کند (به استثنای مواردی که محدود به 60 فریم یا 90 فریم در ثانیه هستند). هنگامی که تصویر ثابت است، معمولا رفرش ریت روی 24 هرتز محدود می‌شود.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

در حالت پخش ویدیو، رفرش ریت بسته به نرخ فریم ویدیو تغییر می‌کند. به‌طور مثال، ویدیوهای 24 فریم بر ثانیه با رفرش ریت 24 هرتز، ویدیوهای 30 فریم بر ثانیه با رفرش ریت 30 هرتز، ویدیوهای 48 فریم بر ثانیه با رفرش ریت 48 یا 60 هرتز، ویدیوهای 60 فریم بر ثانیه با رفرش ریت 60 هرتز و ویدیوهای 120 فریم بر ثانیه‌ای نیز با رفرش ریت 120 هرتز نمایش داده می‌شود. نمایشگر همیشه روشن یا Always-on Display نیز با نرخ تازه‌سازی 24 هرتز کار می‌کند و این کمترین میزانی است که در نمایشگر گلکسی زد فولد 5 دیدیم.

هنگام استفاده از حالت استاندارد، نرخ تازه‌سازی تصویر مانند حالت تطبیقی عمل می‌کند و در صورت لزوم از 24، 30 یا 60 هرتز استفاده می‌کند. در صورت انتخاب این حالت، پخش ویدیو و اجرای بازی‌ها حداکثر تا 60 هرتز پیش می‌روند و هرگز از 120 هرتز استفاده نمی‌کند.

هر دو نمایشگر Galaxy Z Fold 5 از محتوای HDR10+ پشتیبانی می‌کنند. این استاندارد توسط همه برنامه‌های محبوب استریم شناخته شده است و به‌لطف پشتیبانی از Widevine L1، همه آنها محتوای اچ دی آر 10 را با وضوح بالا و بدون دردسر پخش می‌کنند.

باتری

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

گلکسی زد فولد 5 از همان باتری 4400 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که داخل زد فولد 4 نیز به‌کار رفته بود. سامسونگ وعده داده که با وجود چیپست جدید، می‌توانید انتظار شارژدهی بیشتری از باتری این گوشی داشته باشید؛ اما در عمل، آن چیزی که ما در تست‌های خود مشاهده کردیم این بود که شارژدهی گوشی تغییر خاصی نسبت به نسل قبلی نکرده است.

باتری زد فولد 5 امتیاز کل استقامت 95 ساعت را برای نمایشگر داخلی به‌دست آورد و شارژدهی 14 ساعته برای وبگردی، 37 ساعته برای مکالمه و بیش از 16 ساعته برای پخش ویدیو را ارائه می‌دهد که تقریبا با زد فولد 4 یکسان است. زد فولد 5 در شارژدهی زمان مکالمه بسیار عالی عمل کرد، اما در حالت استندبای، شارژدهی حدود 240 ساعت را داشت که عملکرد نسبتا متوسطی محسوب می‌شود.

گوشیظرفیت باتریامتیاز استقامتشارژدهی مکالمهشارژدهی وبگردیشارژدهی پخش ویدیو
سامسونگ گلکسی زد فولد 54400 میلی‌آمپرساعت95 ساعت37 ساعت و 6 دقیقه13 ساعت و 45 دقیقه16 ساعت و 14 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فولد 44400 میلی‌آمپرساعت101 ساعت40 ساعت و 2 دقیقه14 ساعت و 26 دقیقه15 ساعت و 28 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فولد 34400 میلی‌آمپرساعت75 ساعت23 ساعت و 37 دقیقه10 ساعت و 17 دقیقه13 ساعت و 50 دقیقه
اوپو فایند ان 24520 میلی‌آمپرساعت83 ساعت27 ساعت و 34 دقیقه13 ساعت و 33 دقیقه17 ساعت و 18 دقیقه
ویوو ایکس فولد 24800 میلی‌آمپرساعت96 ساعت33 ساعت و 54 دقیقه16 ساعت و 44 دقیقه18 ساعت و 52 دقیقه

عملکرد شارژدهی نمایشگر کاور نیز تقریبا مشابه نمایشگر داخلی است و بیش از 14 ساعت برای وبگردی، بیش از 37 ساعت برای مکالمه و بیش از 16 ساعت برای پخش ویدیو را همراه شما خواهد بود.

گلکسی زد فولد 5 از شارژ سیمی تا 25 وات پشتیبانی می‌کند و پشتیبانی از شارژر بی‌سیم 15 واتی و شارژ بی سیم معکوس 4.5 واتی نیز وجود دارد. همانطور که انتظار می‌رود، درون جعبه خبری از شارژر نخواهد بود و شما باید شارژر سازگار و استاندارد برای این گوشی را به‌صورت جداگانه خریداری کنید.

با استفاده از شارژر استاندارد و اصلی 25 واتی سامسونگ، ما توانستیم باتری این گوشی را در مدت 15 دقیقه تا 30 درصد شارژ کنیم. 15 دقیقه دیگر طول کشید تا میزان شارژ باتری به 50 درصد برسد و شارژ کامل گوشی نیز به 84 دقیقه زمان نیاز دارد. این اعداد نیز تفاوت خاصی با گلکسی زد فولد 4 ندارند.

گوشیظرفیت باتریسرعت شارژظرفیت شارژ پس از 30 دقیقهزمان لازم برای فول شارژ شدن
ویوو ایکس فولد 24800 میلی‌آمپرساعت120 وات100 درصد30 دقیقه
اوپو فایند ان 24520 میلی‌آمپرساعت67 وات87 درصد41 دقیقه
آنر مجیک وی اس5000 میلی‌آمپرساعت66 وات85 درصد48 دقیقه
هواوی میت ایکس 34800 میلی‌آمپرساعت66 وات70 درصد50 دقیقه
تکنو فانتوم وی فولد5000 میلی‌آمپرساعت45 وات62 درصد1 ساعت و 1 دقیقه
گلکسی زد فولد 44400 میلی‌آمپرساعت 25 وات50 درصد1 ساعت و 19 دقیقه
گلکسی زد فولد 54400 میلی‌آمپرساعت25 وات50 درصد1 ساعت و 24 دقیقه

در پایان بخش بررسی باتری گلکسی زد فولد 5 سامسونگ باید بگوییم که گزینه‌هایی مانند حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، باتری تطبیقی و مواردی برای فعال یا غیر فعال کردن شارژ سریع سیمی و بی سیم وجود دارد. در حالت باتری تطبیقی یا Adaptive Battery، برخی برنامه‌ها به صورت خودکار به حالت اسلیپ می‌روند. همچنین گزینه Protect Battery وجود دارد که حداکثر شارژ باتری را برای افزایش طول عمر باتری روی 85 درصد محدود نگه می‌دارد.

اسپیکرها

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

سامسونگ گلکسی زد فولد 5 دارای دو بلندگوی استریو متقارن است. خروجی‌های این بلندگوها در بالا و پایین سمت چپ صفحه نمایش تاشو قرار دارند. همچنین یک خروجی باریک در بالای دوربین سلفی نمایشگر کاور وجود دارد و وقتی که گوشی را می‌بندید، این بلندگو به‌عنوان یک اسپیکر مکالمه عمل می‌کند.

گلکسی زد فولد 5 در حالت باز شده و بسته شده، نمره خوبی را در زمینه بلندی صدای اسپیکرها دریافت می‌کند و کیفیت صدای آنها نیز بسیار خوب است. باس، صدای Vocal و فرکانس‌های بالا نیز به‌خوبی شنیده می‌شوند. می‌توان گفت امتیازی که اسپیکرهای این گوشی در زمینه بلندی صدا دریافت می‌کند از زد فولد 4، زد فولد 3، اوپو فایند ان 2 و ویوو ایکس فولد 2 نیز بهتر است.

سیستم عامل و رابط کاربری

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

سامسونگ گلکسی زد فولد 5 به‌طور پیش‌فرض روی سیستم عامل اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1.1 اجرا می‌شود. عدد 1 آخر در نسخه رابط کاربری نشان‌دهنده این است که این نسخه به‌طور خاص برای گوشی های تاشوی سامسونگ ارائه شده است. در این نسخه جدید، عملکرد مولتی تسکینگ بهبود یافته، اشتراک‌گذاری فایل‌ها به‌روزتر شده، کنترل عملکردهای دوربین بهتر شده و ترفندهای جدید برای بهبود تجربه کاربران ارائه شده است. علاوه بر این‌ها، تمام ویژگی‌های اندروید 13 که در پرچمداران قبلی سامسونگ دیده بودیم نیز در اینجا موجود هستند. همچنین گلکسی زد فولد 5 بر خلاف زد فلیپ 5، از قابلیت سامسونگ DeX پشتیبانی می‌کند.

برای قفل‌گشایی گوشی می‌توانید از طریق پین یا رمز عبور یا به‌وسیله حسگر تشخیص اثر انگشت که در لبه جانبی گوشی با دکمه پاور ادغام شده، اقدام کنید. علاوه بر این‌ها، قابلیت تشخیص چهره یا Face Unlock نیز وجود دارد، اما نسبت به حسگر اثر انگشت امنیت و اطمینان کمتری دارد.

اولین چیزی که معمولا قبل از باز کردن قفل صفحه گلکسی زد فولد 5 مشاهده می‌کنید، احتمالا قابلیت Always-on Display یا نمایشگر همیشه روشن است. این قابلیت بسته به باز بودن یا نبودن گوشی، هم در نمایشگر داخلی و هم در نمایشگر کاور به‌طور یکسانی عمل می‌کند. البته تنظیمات دیگر نمایشگر از جمله نرخ تازه‌سازی، روشنایی و رنگ نیز همزمان روی دو نمایشگر اعمال می‌شوند و به‌نظر می‌رسد سامسونگ کار قابل تحسینی در همسوسازی تجربه کاربر بین دو نمایشگر گوشی انجام داده است.

صفحه قفل نیز تقریبا در تمام جنبه‌ها از جمله سبک ساعت، انتخاب ویجت و نوتیفیکیشن‌ها بین دو نمایشگر دستگاه مشترک است، اما می‌توانید والپیپر جداگانه‌ای را برای دو صفحه نمایش انتخاب کنید. صفحه اصلی و کشوی برنامه‌ها، نمونه‌هایی هستند که سامسونگ سفارشی‌سازی آنها را برای دو نمایشگر از هم جدا کرده است و می‌توانید تنظیمات مربوط به آنها را به‌طور مستقل برای دو صفحه انجام دهید. این موضوع شامل همه چیز از جمله انتخاب ویجت، چیدمان و تصاویر پس‌زمینه می‌شود و حتی می‌توانید میانبرهای کاملا متفاوتی را در دو صفحه نمایش داشته باشید.

البته اگر ترجیح می‌دهید چیدمان و تنظیمات مربوط به دو صفحه یکسان باشد، می‌توانید به‌راحتی با فعال کردن ویژگی Screen Mirroring، تغییرات بین دو نمایشگر گوشی را همگام کنید. Taskbar یا نوار وظیفه، یکی از ویژگی‌های اصلی اندروید برای گوشی های تاشو است که این قابلیت در آخرین نسخه سیستم عامل، بهبود یافته است. زمانی که شما در صفحه اصلی حضور ندارید، تسکبار نمای کوچک شده‌ای از آیکون‌ها را نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید برنامه‌هایی که اخیرا استفاده شده را در این بخش نمایش دهید. شما قادر خواهید بود برنامه‌ها را از قسمت Taskbar به صفحه بکشید تا در حالت چند پنجره‌ای اجرا شوند. این قابلیت تا چهار برنامه را پشتیبانی می‌کند. همچنین یک میانبر به کشوی برنامه در گوشه‌ی سمت چپ وجود دارد.

یکی از نقاط قوت گلکسی زد فولد 5، توانایی نمایش چندین برنامه به‌طور همزمان در تنظیمات مختلف است. این چیزی است که برخی از گوشی های تاشوی دیگر نمی‌توانند آن را به‌خوبی زد فولد انجام دهند. به‌عنوان مثال، تقسیم دوگانه صفحه یا Dual-Split می‌تواند به‌صورت افقی یا عمودی باشد؛ در حالی که خیلی از گوشی‌ها اجازه نمی‌دهند تقسیم دوگانه صفحه را به‌صورت بالا و پایین انجام دهید.

با کشیدن نوار جداکننده می‌توانید تقسیم صفحه را به یک شیوه کنترل کنید. همچنین با کشیدن یا درگ کردن، امکان انتقال یک محتوا از پنجره‌ای به پنجره دیگر را به راحتی و با سرعت بالا خواهید داشت. در حال حاضر لیست محتواهای پشتیبانی شده از این قابلیت در حال گسترش است و کشیدن متن و تصویر که احتمالا متداول‌ترین مورد استفاده از این ویژگی خواهد بود، تقریبا به‌صورت جهانی پشتیبانی می‌شود.

زد فولد 5 با سیستم عامل و رابط کاربری جدید خود، به‌طور همزمان حداکثر چهار برنامه فعال را در مولتی تسکینگ پشتیبانی می‌کند. شما همیشه می‌توانید پیکربندی این برنامه‌ها را در حالت مولتی تسکینگ به‌دلخواه خود تغییر دهید و یکی از آنها را در حالت نمایش پاپ آپ یا یک پنجره شناور قرار دهید. البته هنوز برخی برنامه‌ها از قابلیت نمایش پاپ‌آپ پشتیبانی نمی‌کنند یا این قابلیت را به‌خوبی انجام نمی‌دهند که انتظار می‌رود این مشکل در آینده برطرف شود. همچنین یک تب Labs در داخل منوی Advanced Features وجود دارد که از آنجا می‌توانید نمایش چند پنجره‌ای و پاپ آپ را روی هر اپلیکیشنی اعمال کنید؛ حتی اگر توسعه‌دهنده برنامه، از این قابلیت پشتیبانی خوبی نداشته باشد.

گزینه جدیدی برای مخفی کردن یا کنار گذاشتن یک برنامه پاپ‌آپ برای مدتی وجود دارد که برای انجام آن کافی است فقط آن را به انتهای صفحه بکشید و هنگامی که به آن نیاز دارید، می‌توانید روی لبه نیمه‌شفاف آن ضربه بزنید تا آن را برگردانید. کاربران می‌توانند در حالت مولتی تسکینگ و چند پنجره‌ای، محتواها و پنجره‌ها را به اطراف بکشند و فورا از یک برنامه به برنامه دیگر مراجعه کنند. البته برخی از برنامه‌ها در این حالت نمی‌توانند به‌طور همزمان اجرا شوند. محدودیت‌هایی مانند توانایی پخش فقط یک نرم افزار پخش وجود دارد و مثلا نمی‌توانید همزمان گالری ویدیو، یوتیوب و نتفلیکس را باز کنید. با این حال می‌توانید با پنجره‌های پاپ آپ بیشتر، حتی از این چهار برنامه نیز فراتر بروید و حالت مولتی تسکینگ را گسترش دهید. شما می‌توانید تا پنج مورد پنجره پاپ آپ یا شناور را روی یک تقسیم سه‌طرفه‌ی نمایشگر داشته باشید که در مجموع، هشت برنامه فعال را به‌طور همزمان پیش روی شما قرار می‌دهد.

این مواردی که گفتیم برای صفحه داخلی و بزرگتر گلکسی زد فولد 5 بود و برای نمایشگر کاور یا بیرونی، شما می‌توانید دو برنامه را در نمای تقسیم صفحه و حداکثر پنج برنامه را در نمای پاپ آپ به‌طور همزمان داشته باشید. امکان تغییر اندازه پنجره‌های شناور یا پاپ آپ و حتی تغییر شفافیت و کشیدن این پنجره‌ها به اطراف نیز وجود دارد.

اگر تمام این قابلیت‌های مولتی تسکنیگ شما را راضی نمی‌کند و باز هم آزادی بیشتر یا تجربه‌ای شبیه به رایانه‌های شخصی می‌خواهید، زد فولد 5 از قابلیت سامسونگ دکس – Samsung DeX به‌صورت سیمی یا بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید گوشی خود را به مانیتور، تلویزیون یا یک رایانه شخصی ویندوزی متصل کنید و صفحه زد فولد 5 را روی نمایشگر بزرگتر آنها بیندازید.

حالت فلکس یا نمای فلکس – Flex، مفهومی بود که در رابط کاربری گلکسی زد فولد 2 معرفی شد. در این حالت زمانی که لولا را در زوایای متوسط بین 75 تا 115 درجه ثابت نگه داشته باشید، گوشی به سیستم عامل اندروید و برنامه‌های در حال اجرا دستور می‌دهد. از این نظر، Flex View یک اصطلاح بازاریابی سامسونگ برای چیزی است که قبلا در نسخه‌های مدرن اندروید دیده بودیم. حالا این قابلیت به‌طور خاص برای آگاه کردن برنامه‌ها از وضعیت فعلی نمایشگرهای تاشو طراحی شده و به آنها اجازه می‌دهد رابط کاربری خود را با زاویه بسته شدن گوشی تطبیق دهند.

مواردی مانند پخش‌کننده ویدیو یا برنامه گالری با این حالت سازگار هستند و زمانی که گوشی را به‌صورت نصفه می‌بندید، کنترل‌های مربوطه در نیمه پایینی صفحه و محتوای به‌نمایش درآمده در نیمه بالایی صفحه قابل مشاهده هستند. در برنامه گالری، یک ناحیه لمسی مانند ترکپد برای پیمایش به عقب و جلو بین تصاویر در نیمه پایینی صفحه وجود دارد. برنامه دوربین یکی از بهترین استفاده‌ها را از حالت Flex View برده است. شما می‌توانید منظره‌یاب را در بالا داشته باشید و کنترل‌های مربوط به دوربین و شاتر و مواردی از این دست در نیمه پایینی نمایشگر ظاهر می‌شوند. این امر برای گرفتن عکس‌های سلفی با دوربین اصلی در حالی که گوشی را روی یک سطح صاف قرار داده‌اید، بسیار مفید و کاربردی است.

برخی از برنامه‌های شخص ثالث مانند اپلیکیشن یوتیوب نیز از این حالت پشتیبانی می‌کنند، اما قابلیت‌های آنها کمی محدودتر است و با اجرای حالت Flex View، نیمه پایینی نقش یک پایه روی سطح صاف را ایفا می‌کند و ویدیو نیز در نیمه بالایی صفحه نمایش داده می‌شود.

برخی از قابلیت‌های نرم افزاری گلکسی زد فولد 5 نیز همان‌هایی هستند که در نسخه‌های قبلی وان یو آی در گوشی های سامسونگ دیده بودیم. به‌عنوان مثال می‌توانیم به پنل Edge و به‌طور ویژه، پنل Apps اشاره کنیم که تنها پنل فعال شده به‌طور پیش‌فرض است. در پنل Apps، مجموعه‌ای از میانبرهای برنامه‌ها در دو گروه نگه داشته می‌شوند؛ یک گروه، میانبر برنامه‌هایی که خودتان به این پنل اضافه می‌کنید و گروه دیگر نیز برنامه‌هایی هستند که اخیرا از آنها استفاده کرده‌اید. البته می‌توانید مورد دوم را غیر فعال کنید تا فقط میانبر برنامه‌هایی که خودتان به این پنل اضافه می‌کنید، در آن حضور داشته باشند.

همچنین امکان ذخیره کردن هر پیکربندی خاص برای عملکرد چند وظیفه‌ای به‌عنوان یک میانبر وجود دارد که این پیکربندی‌ها می‌تواند شامل برنامه‌ها، موقعیت آنها و اندازه پنجره‌شان باشد. چیزی که در اینجا کم شده، قابلیت پین کردن پنل Apps است که اکنون توسط نوار وظیفه یا Taskbar که بالاتر در موردش توضیح دادیم، کنار گذاشته شده است.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که صفحه داخلی سامسونگ گلکسی زد فولد 5 از قلم S-Pen و ویژگی‌های معمول آن مانند یادداشت‌برداری سریع (Quick Note)، دستورهای هوایی (Air Command) و همچنین قابلیت Air View و Screen-off Memo پشتیبانی می‌کند.

سخت افزار

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

سامسونگ گلکسی زد فولد 5 به تراشه 4 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 2 مخصوص گلکسی که با نام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2 نیز شناخته می‌شود، مجهز شده است؛ این چیپست اختصاصی سامسونگ با CPU و GPU اوورکلاک شده است که اخیرا در دسترس برخی از تولیدکنندگان دیگر نیز قرار گرفت. این پردازنده هشت هسته‌ای شامل هسته اصلی Cortex-X3 با فرکانس 3.36 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز، دو هسته متوسط 2.8 گیگاهرتزی Cortex-A710 و سه هسته ذخیره انرژی Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز می‌شود. هسته اصلی Cortex-X3 در مقایسه با چیپست معمولی که در آن فرکانس 3.2 گیگاهرتز دارد، سریع‌تر است.

پردازشگر گرافیکی گوشی از نوع Adreno 740 است که در مقایسه با پردازشگر 680 مگاهرتزی در گوشی های معمولی مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2، سریع‌تر کار می‌کند و فرکانس آن به 719 مگاهرتز ارتقا یافته است. Z Fold 5 از 12 گیگابایت رم LPDDR5X و حافظه ذخیره‌سازی UFS 4.0 استفاده می‌کند. سه گزینه ذخیره‌سازی 256 گیگابایت، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت موجود است.

با نگاهی به بنچمارک‌های به‌دست آمده برای گلکسی زد فولد 5 می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این گوشی قدرتمندترین پردازنده اندرویدی موجود در بازار را دارد و کاملا مطابق انتظار عمل می‌کند.

بنچمارک گیک بنچ 5 چند هسته‌ای

Galaxy Z Fold 5 : 4824
Vivo X Fold 2 : 4769
Galaxy Z Fold 5 Cover Display : 4687
Galaxy Z Fold 4 Cover Display : 4028
Galaxy Z Fold 4 : 3981
Oppo Find N2 : 3670
Galaxy Z Fold 3 : 3239

بنچمارک گیک بنچ 5 تک هسته‌ای

Galaxy Z Fold 5 Cover Display : 1474
Galaxy Z Fold 5 : 1468
Vivo X Fold 2 : 1389
Galaxy Z Fold 4 : 1337
Galaxy Z Fold 4 Cover Display : 1316
Galaxy Z Fold 3 : 1095
Galaxy Z Fold 3 Cover Display : 1095
Oppo Find N2 : 1057

در مورد GPU یا پردازشگر گرافیکی نیز عملکرد و قدرت گوشی در همین حد است و گلکسی زد فولد 5 بهترین عملکرد موجود را دارد و در هر دو صفحه نمایش خود، امتیاز فوق‌العاده‌ای را به‌دست آورد.

بنچمارک GFXBench onscreen – Car Chase ES 3.1

Galaxy Z Fold 5 Cover Display : 107
Galaxy Z Fold 4 Cover Display : 98
Galaxy Z Fold 5 : 65
Galaxy Z Fold 3 Cover Display : 60
Oppo Find N2 Cover Display : 60
Galaxy Z Fold 4 : 59
Oppo Find N2 : 59
Vivo X Fold 2 : 56

بنچمارک GFXBench offscreen – Car Chase ES 3.1 1080p

Galaxy Z Fold 5 : 115
Galaxy Z Fold 5 Cover Display : 109
Oppo Find N2 : 104
Oppo Find N2 Cover Display : 103
Galaxy Z Fold 4 : 102
Vivo X Fold 2 : 100
Galaxy Z Fold 4 Cover Display : 92
Huawei Mate XS 2 : 72

بنچمارک 3D Mark offscreen 1440p – Wild Life Extreme

Galaxy Z Fold 5 : 3880
Vivo X Fold 2 : 3711
Oppo Find N2 : 2823
Oppo Find N2 Cover Display : 2802

همانطور که انتظار می‌رفت، گلکسی زد فولد 5 در بنچمارک آنتوتو نیز جزو بهترین‌ها است.

بنچمارک AnTuTu v9

Vivo X Fold 2 : 1314521
Galaxy Z Fold 5 : 1250358
Galaxy Z Fold 5 Cover Display : 1234416
Galaxy Z Fold 4 : 964530
Oppo Find N2 : 962082
Galaxy Z Fold 4 Cover Display : 958817
Galaxy Z Fold 3 : 752218

عملکرد گلکسی زد فولد 5 در تست استرس نیز بسیار خوب و البته قابل انتظار بود. CPU در پایان تست استرس یک ساعته، 75 درصد عملکرد خود را حفظ کرد و GPU نیز توانست 50 درصد عملکرد خود را حفظ کند. این تقریبا همان نتایجی است که در گلکسی زد فولد 4 نیز دیده بودیم، اما زد فولد 5 پس از پایان این تست استرس، کمی خنک‌تر از زد فولد 4 بود؛ ولی هنوز آنقدر گرم می‌شود که ما می‌توانیم متوجه شویم.

نتایج تست استرس در نمایشگر کاور به‌خوبی نمایشگر داخلی نبود و در اینجا CPU فقط 54 درصد عملکرد خود را حفظ کرد و این عدد برای GPU به 42 درصد می‌رسد.

در مجموع، گلکسی زد فولد 5 بهترین سخت افزار موجود در بازار را دارد (به‌خصوص در بین گوشی های تاشو). عملکرد نمایشگر تاشو عالی است و هرگز بازی موبایلی را پیدا نمی‌کنید که اجرای آن روی دستگاه به مشکل برخورد کند یا باعث گرم شدن بیش از حد گوشی شود.

دوربین

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

گلکسی زد فولد 5 دارای دوربین‌های مشابه با زد فولد 4 است. سه دوربین در پشت وجود دارد که شامل یک لنز واید 50 مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال، یک لنز تله فوتو 10 مگاپیکسلی با بزرگنمایی اپتیکال سه برابری و لرزش‌گیر اپتیکال و یک لنز فوق عریض یا اولترا واید 12 مگاپیکسلی می‌شود. یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی نیز درون یک حفره روی صفحه نمایش کاور وجود دارد و یک دوربین 4 مگاپیکسلی نیز در زیر نمایشگر تاشوی داخلی پنهان شده است.

دوربین اصلی در پشت از سنسور 50 مگاپیکسلی سامسونگ GN3 استفاده می‌کند. این سنسور دارای اندازه 1/1.56 اینچ با پیکسل‌های 1.0 میکرومتری و آرایه فیلتر تتراپیکسلی است. فاصله کانونی 23 میلی‌متر، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز دوال پیکسل (Dual Pixel PDAF) و لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) از دیگر ویژگی‌های دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی گلکسی زد فولد 5 محسوب می‌شوند.

دوربین فوق عریض یا اولترا واید از سنسور 12 مگاپیکسلی سونی IMX 258 استفاده می‌کند. این سنسور نسبتا قدیمی با اندازه 1/3.06 اینچ و پیکسل‌های 1.12 میکرومتری، دارای وضوح اصلی 13 مگاپیکسلی است، اما خروجی تصاویر آن 12 مگاپیکسل خواهد بود. این حسگر که از دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد، در برخی دستگاه‌ها دارای فوکوس خودکار نیز هست، اما در زد فولد 5 از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی به سنسور سامسونگ S5K3K1 با اندازه 1/3.94 اینچ و اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر مجهز شده است. این لنز دارای فاصله کانونی 66 میلی‌متر بوده و از زوم اپتیکال سه برابری، دیافراگم f/2.4 و لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) بهره می‌برد.

برای دوربین سلفی، ما یک واحد 10 مگاپیکسلی را داریم که درون یک حفره روی نمایشگر کاور قرار گرفته است. این دوربین تقریبا از زمان زد فولد 2 یکسان باقی مانده و از سنسور سونی IMX 374 با اندازه 1/3 اینچ و اندازه پیکسل 1.22 میکرومتر استفاده می‌کند. فوکوس ثابت، فاصله کانونی 25 میلی‌متری و دیافراگم f/2.2 از دیگر مشخصات این دوربین به‌شمار می‌روند.

در نهایت یک دوربین سلفی زیر نمایشگر وجود دارد که پشت صفحه نمایش داخلی پنهان شده است. این حسگر 16 مگاپیکسلی، تصاویر 4 مگاپیکسلی و ویدیوهای 1080p را به شما ارائه می‌دهد. اندازه سنسور 1/3 اینچ، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، فاصله کانونی 25 میلی‌متر و دیافراگم f/1.8 از دیگر ویژگی‌های این سنسور IMX 471 محسوب می‌شوند.

نرم افزار دوربین

اگر از گوشی گلکسی زد فولد 5 در حالت بسته شده و با نمایشگر بیرونی استفاده کنید، رابط کاربری اپلیکیشن دوربین آن اساسا مانند هر گوشی سامسونگ دیگری است و تنها نسبت غیر عادی تصویر نمایشگر باعث می‌شود که برخی چیزها کمی متفاوت به‌نظر برسند. با سوایپ کردن یا کشیدن انگشت به سمت چپ و راست، بین حالت‌های موجود جابه‌جا می‌شوید و گزینه‌ای برای تنظیم مجدد یا حذف برخی از حالت‌ها از منظره‌یاب وجود دارد. با سوایپ کردن عمودی یا کشیدن انگشت به بالا و پایین نیز بین دوربین‌های پشتی و دوربین سلفی روی نمایشگر کاور جابه‌جا می‌شوید.

نماد تنظیمات در گوشه سمت چپ بالای صفحه قرار دارد و شما صفحه تنظیمات جداگانه‌ای برای عکس‌ها و ویدیوها نخواهید داشت. گزینه‌های موجود در این بخش، در مجموع خیلی زیاد نیستند و شامل مواردی مانند داده‌های مکانی، بهینه‌ساز صفحه و خطوط شبکه می‌شوند. حالت وضوح کامل یا Full Resolution در دوربین اصلی از طریق گزینه‌های Aspect فعال می‌شود که کمی غیر معمول است. حالت Pro یا حرفه‌ای نیز وجود دارد که در آن می‌توانید کنترل‌های نوردهی، ایزو، سرعت شاتر، فوکوس دستی و لایو هیستوگرام را تنظیم کنید. این حالت برای همه دوربین‌ها به‌جز دوربین سلفی زیر نمایشگر تاشو، در دسترس شما قرار گرفته است.

تنها چیزی که رابط کاربری را از سایر گوشی های سامسونگ متمایز می‌کند، نماد سلفی در گوشه سمت چپ بالای نماد تنظیمات است که این گزینه، حالت سلفی دوربین اصلی عقب را فعال می‌کند. با فعال کردن این حالت، از شما خواسته می‌شود که گوشی را باز کنید و پس از آن، رابط کاربری و منظره‌یاب برای کارکرد آسان به روی صفحه نمایش کاور منتقل می‌شود و در عین حال، نمایشگر اصلی باز شده غیر فعال خواهد بود. در این حالت، نگه داشتن گوشی با یک دست و لمس کردن گزینه شاتر یا گزینه‌های مختلف رابط کاربری، اصلا راحت نیست و شاید بهتر باشد با هر دو دست این کار را انجام دهید. البته امکان ثبت عکس با ژست حرکتی (حرکت کف دست) نیز وجود دارد و می‌توانید از کنترل از راه دور بلوتوثی هم استفاده کنید.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

اما وقتی گوشی را باز می‌کنید و اپلیکیشن دوربین را روی صفحه تاشوی داخلی دارید، همه چیز مشابه رابط کاربری تبلت‌ها می‌شود و باز هم تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شود. در این حالت یک گزینه وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید نمایشگر کاور را نیز به‌صورت همزمان فعال کنید تا سوژه‌های شما در حین عکس گرفتن، پیش‌نمایشی از خود را درون نمایشگر کاور مشاهده کنند. در این شرایط هیچ کنترل قابل اجرایی روی نمایشگر کاور وجود ندارد و فقط یک تصویر زنده از لنز دوربین قابل مشاهده است.

کیفیت عکس‌ها

دوربین اصلی گلکسی زد فولد 5، عکس‌هایی را ثبت می‌کند که کیفیت آنها کاملا قابل انتظار است. این عکس‌ها به‌طور پیش فرض در رزولوشن 12 مگاپیکسل ذخیره می‌شوند و جزئیات فراوان، پردازش مناسب و نویز کم در آنها، دوست‌داشتنی است. ظاهر طبیعی شاخ و برگ درختان و بیش از حد شارپ نشدن عکس‌ها، ما را به وجد آورد. رنگ‌ها طبیعی ظاهر می‌شوند و شاید فقط کمی اشباع‌شده به‌نظر برسند، اما نه آنقدر زیاد که توی ذوق بزند. محدوده دینامیکی در سراسر تصویر بسیار گسترده است. به‌طور کلی، پردازش خوبی در کل عکس‌ها انجام می‌شود و ظاهر طبیعی و جذابی را مشاهده می‌کنیم.

نمونه عکس‌های لنز استاندارد در روز

شما همچنین می‌توانید با این دوربین 50 مگاپیکسلی در حداکثر وضوح عکاسی کنید که در این حالت، باز هم نویزی در تصاویر دیده نمی‌شود، شاهد اشباع اضافی و زیادی نیستیم و رندرینگ جزئیات تصادفی،‌ فوق‌العاده خوب هستند. رنگ‌ها در حالت رزولوشن بالا، بسیار واقعی و دامنه دینامیکی نیز گسترده است.

دوربین تله فوتو با این‌که از سنسور 10 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، اما خروجی 12 مگاپیکسلی را ارائه می‌دهد. این لنز از زوم اپتیکال سه برابری بهره می‌برد. عکس‌های بزرگنمایی شده بسیار خوب هستند و جزئیات کافی، نویز اندک و رنگ‌های دقیق در سراسر آنها مشاهده می‌شود. جزئیات در اکثر صحنه‌ها به‌خوبی رندر می‌شوند و محدوده دینامیکی از آن چیزی که انتظار داشتیم، بیشتر است. در این عکس‌های زوم شده، کنتراست کمی آسیب می‌بیند، اما در کل، کیفیت عکس‌ها کاملا راضی‌کننده است.

نمونه عکس‌های لنز تله فوتو

عکس‌های 12 مگاپیکسلی لنز فوق عریض یا اولترا واید نیز بسیار خوب هستند. در این عکس‌ها همان رنگ‌های جذاب دوربین اصلی را مشاهده می‌کنیم، کنتراست بالا و محدوده دینامیکی نیز کافی است. جزئیات تصاویر فوق عریض تا حدودی کمتر از دو لنز دیگر است، اما به‌اندازه کافی خوب خواهد بود.

نمونه عکس‌های لنز اولترا واید

ما همچنین تلاش کردیم با دوربین‌های اصلی قرار گرفته در پشت گوشی، عکس‌های سلفی بگیریم که نتایج، بسیار زیبا و باکیفیت بودند. جزئیات، رنگ‌ها، کنتراست و پردازش کلی در این عکس‌های سلفی بسیار خوب است. البته توجه داشته باشید که دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، گاهی اوقات در عکس‌های سلفی به‌سختی روی چهره شما فوکوس می‌کند و به‌جای آن، فوکوس روی پس‌زمینه را انتخاب می‌کند که در این حالت باید خودتان با لمس چهره خود در تصویر، فوکوس را به جای مناسب منتقل کنید.

عکس‌های سلفی با دوربین 10 مگاپیکسلی قرار گرفته روی نمایشگر کاور نیز جزئیات فوق‌العاده‌ای دارند و کنتراست، رنگ‌ها و دامنه دینامیکی نیز عالی است. در این عکس‌ها، سوژه به‌خوبی در فوکوس قرار می‌گیرد و حداقل زمانی که نور کافی وجود دارد، نویز تصاویر بسیار کم است.

نمونه عکس‌های سلفی در روز

دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی که در زیر نمایشگر تاشو پنهان شده، اصلا برای سلفی گرفتن طراحی نشده است و بیشتر برای انجام تماس‌های ویدیویی است. البته می‌توانید با این دوربین نیز عکس و ویدیو بگیرید، اما ظاهری مبهم دارند و کیفیت آنها اصلا به دل نمی‌نشیند. البته توجیهی هم وجود ندارد که وقتی می‌توانید با دوربین‌های اصلی پشت گوشی یا با دوربین سلفی روی نمایشگر کاور، سلفی بگیرید، به‌سراغ دوربین زیر نمایشگر تاشو بروید.

حالت پرتره در دوربین سامسونگ گلکسی زد فولد 5، گزینه‌هایی را برای عکاسی در سطوح زوم 1x، 2x و 3x در اختیار شما قرار می‌دهد. عکس‌های 1x و 2x با دوربین اصلی گرفته می‌شوند و برای ثبت عکس‌های 3x از دوربین تله فوتو استفاده می‌شود. هر سه‌ی آنها، پرتره‌های بسیار خوبی هستند و در تصاویر گرفته شده، جزئیات فراوان است و سوژه با رنگ‌های عالی و افکت بوکه‌ی جذابی به‌ثبت می‌رسند. جدایی سوژه از پس‌زمینه در این عکس‌ها با مهارت بسیار بالایی انجام می‌شود و کیفیت عکس‌ها، کاملا شما را راضی می‌کند.

نمونه عکس پرتره

برای عکاسی در شب و در نور کم، گلکسی زد فولد 5 از قابلیت Auto Night Shot یا حالت شب خودکار استفاده می‌کند و در اغلب صحنه‌ها، به‌صورت خودکار از این حالت بهره می‌برد. این حالت با یک نماد هلال در منظره‌یاب دوربین شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید آن را برای هر صحنه، فعال یا غیر فعال کنید. یک حالت شب اختصاصی هم وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

همانطور که گفتیم حالت Night Shot خودکار در بیشتر صحنه‌ها به‌صورت خودکار فعال می‌شود و در این حالت، معمولا حدود یک یا دو ثانیه طول می‌کشد تا پردازش تصویر انجام شود. عکس‌های ثبت شده با این حالت بسیار عالی با جزئیات خوب، نویزهای بسیار اندک، رنگ‌های زنده و محدوده دینامیکی گسترده هستند. این تصاویر کمی روشن‌تر از واقعیت به‌نظر می‌رسد که البته این موضوع در حالت شب دوربین تمام گوشی‌ها به‌چشم می‌خورد.

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

 اگر حالت شب را غیر فعال کنید، باز هم کیفیت عکس‌ها راضی‌کننده هستند و رنگ‌ها و نوردهی دقیق، سطح بالای جزئیات، کنتراست خوب و دامنه دینامیکی واقعی، توجه ما را به خود جلب کرد. در این عکس‌ها نیز نویزها در سطح کمی باقی می‌مانند و کیفیت کلی عکس، بیشتر از چیزی بود که ما انتظار داشتیم.

حالت Night Shot روی دوربین تله فوتو نیز بسیار خوب عمل می‌کند و عکس‌های این حالت، کاملا روشن با رنگ‌های زنده، کنتراست خوب، نویز کم و دامنه دینامیکی گسترده هستند. اگر بخواهید روی این عکس‌ها زوم کنید، جزئیات کاهش پیدا می‌کند، اما باز هم برای یک عکس ثبت شده در نور کم، قابل قبول هستند.

اگر برای عکاسی با لنز تله فوتو در نور کم، حالت شب را غیر فعال کنید، آن‌وقت نویزها بسیار بیشتر می‌شوند و نوردهی نیز کم است؛ اما همچنان این عکس‌ها قابل استفاده هستند. در مجموع، استفاده از Night Shot در لنز تله فوتو توصیه می‌شود و فقط باید زمانی آن را غیر فعال کنید که اجسام متحرک در کادر وجود دارند.

نمونه عکس سلفی در شب

لنز فوق عریض هم با Night Shot در نور کم، عکس‌های خوبی را با رنگ‌های برجسته، دامنه دینامیکی گسترده و نوردهی خوب ثبت می‌کند. جزئیات این عکس‌ها کمی ضعیف است و کاهش نویز تصویر توسط حالت شب، باعث شده بسیاری از جزئیات از بین بروند. عکس‌های لنز فوق عریض بدون حالت شب هم اصلا خوب نیستند و تاریک، با جزئیات کم و پر از نویز به‌نظر می‌رسند.

فیلمبرداری

دوربین سامسونگ گلکسی زد فولد 5 از ضبط ویدیو با وضوح 8K در سرعت 30 فریم بر ثانیه با استفاده از دوربین اصلی، پشتیبانی می‌کند. سرعت این ویدیوها در دوربین اصلی زد فولد 4 به 24 فریم بر ثانیه می‌رسد که حالا در مدل امسال، پیشرفت خوبی در این زمینه ایجاد شده است. هم دوربین اصلی و هم دوربین تله فوتو می‌توانند ویدیوهای 4K را با سرعت 30 یا 60 فریم بر ثانیه ضبط کنند و دوربین فوق عریض ویدیوهای 4K را با فقط با سرعت 30 فریم بر ثانیه ثبت می‌کند.

دوربین سلفی داخلی از ضبط ویدیوی 1080p با سرعت 30 یا 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند، اما فیلمبرداری با این دوربین را اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم و بهتر است فقط برای تماس‌های ویدیویی به سراغ این دوربین زیر نمایشگر بروید. دوربین سلفی روی نمایشگر کاور نیز ویدیوهای 4K با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه را ضبط می‌کند که استفاده از آن برای فیلمبرداری، بسیار منطقی‌تر است.

لرزش‌گیر و تثبیت‌کننده ویدیو در تمام حالت‌ها برای همه دوربین‌ها در دسترس است و البته اگر ابزار شخصی برای لرزش‌گیری ویدیوها دارید، می‌توانید حالت تثبیت‌کننده یا Stabilization را غیر فعال کنید. همچنین گزینه‌ای برای استفاده از کدک h.265 وجود دارد، اما بر خلاف کدک h.264 که به‌صورت پیش‌فرض فعال است، ویدیوهای 8K فقط با استفاده از کدک h.265 کدگذاری می‌شوند. در تمام ویدیوها، همیشه صدا به‌صورت استریوی 256 کیلوبیت بر ثانیه‌ای ضبط می‌شوند.

اما حالا به‌سراغ کیفیت ویدیوهای ضبط شده با دوربین‌های زد فولد 5 می‌رویم. فیلمبرداری در نور روز با وضوح 8K بسیار خوب و جذاب است. نرخ فریم ثابت، صدای عالی، رنگ‌های زنده و دقیق، دامنه دینامیکی گسترده، کنتراست فوق‌العاده و عاری از نویز بودن این ویدیوها، بسیار لذت‌بخش است. شما می‌توانید جزئیاتی را در این ویدیوها مشاهده کنید که حتی در وضوح 4K نیز ممکن نیست.

نمونه ویدیوی فیلمبرداری شده در روز

متاسفانه ویدیوهای 8K در شب و در نور کم، اصلا خوب نیستند و جزئیات ضعیفی دارند و نویزهای نسبتا زیادی دیده می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم در شب و در محیط‌های کم‌نور، به‌سراغ ضبط ویدیوهای 8K نروید. در مقابل، ویدیوهای 4K در نور روز با استفاده از دوربین اصلی، فوق‌العاده هستند و جزئیات کافی، رنگ‌های دقیق، کنتراست بالا و دامنه دینامیکی گسترده در آنها به‌چشم می‌خورد. پردازش کلی این ویدیوها متعادل است و هیچ شارپنس بیش از حدی در آنها دیده نمی‌شود. از لحاظ جزئیات، این ویدیوها به پای ویدیوهای 8K نمی‌رسند، اما باز هم بسیار خوب و راضی‌کننده هستند.

ویدیوهای 4K در نور کم با استفاده از دوربین اصلی، نسبت به ویدیوهای 8K در این شرایط، بسیار بهتر هستند و در آنها سطح جزئیات کافی است، میزان نویزها قابل تحمل هستند و اشباع رنگ و دامنه دینامیکی نیز مناسب است. دوربین تله فوتو نیز می‌تواند ویدیوهای بسیار خوبی را در وضوح 4K ثبت کند. در این ویدیوها که در نور روز گرفته می‌شود، جزئیات زیاد، رنگ‌ها دقیق و دامنه دینامیکی و کنتراست عالی هستند و هیچ‌جای شکایتی وجود ندارد. اما وقتی در شب با این دوربین، فیلمبرداری می‌کنید، کیفیت ویدیوها متوسط هستند و با وجود رنگ‌های زنده، جزئیات بسیار افت پیدا می‌کند.

نمونه ویدیوی فیلمبرداری شده در شب

دوربین فوق عریض نیز می‌تواند ویدیوهای 4K دوست‌داشتنی و جذابی را ضبط کند که در آنها کنتراست، رنگ‌ها، دامنه دینامیکی و میزان نویزها، همگی در سطح خوبی قرار دارند؛ اگرچه میزان جزئیات، عالی نیست و می‌توانیم آن را متوسط ارزیابی کنیم. ویدیوهای 4K این دوربین در شب، نوردهی بسیار کمتری دارند و جزئیات و میزان نویز و دامنه دینامیکی اصلا به دل نمی‌نشیند. در این ویدیوها، تنها چیزی که در سطح خوبی قرار دارد، اشباع رنگ‌ها است.

دوربین سلفی روی نمایشگر کاور هم می‌تواند ویدیوهای 4K بسیار خوبی را ضبط کند و همیشه نوردهی خوب، دامنه دینامیکی گسترده، رنگ‌های زنده و لرزش‌گیری خوب در آنها مشاهده می‌شود. جزئیات این ویدیوها ممکن است بهترین نباشد، اما هنوز هم کافی است و ویدیوها وضوح خوبی دارند. اما دوربین سلفی زیر نمایشگر تاشو، نمی‌تواند ویدیوهای خوبی را ضبط کند و جزئیات و کیفیت کلی فیلم‌ها اصلا رضایت شما را جلب نمی‌کند و همانطور که گفتیم، بهتر است از این دوربین فقط برای انجام تماس‌های ویدیویی استفاده کنید.

در نهایت لازم است به این نکته اشاره کنیم که تثبیت‌کننده یا لرزش‌گیری ویدیوها در تمام دوربین‌ها برای تمام حالت‌ها، بسیار خوب عمل می‌کند و مطمئن باشید هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

جمع بندی

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

سامسونگ گلکسی زد فولد 5، تقریبا 100 یورو گران‌تر از زد فولد 4 است. برچسب قیمتی 1800 دلاری این گوشی، آن را به یکی از گران‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار جهانی تبدیل کرده است. با این اوصاف، آیا زد فولد 5 ارزش خرید دارد؟ قطعا بله، اما به این شرط که برای پرداخت چنین هزینه‌ای مشکلی نداشته باشید. زد فولد 5 نسبت به زد فولد 4، پیشرفت‌های خیلی زیادی نداشته و فقط لولای جدید و استفاده از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 اوورکلاک شده و حافظه جدیدتر، مهم‌ترین پیشرفت‌های آن محسوب می‌شوند. باید ببینیم آیا این بروزرسانی‌ها، ارزش پرداخت هزینه بیشتر نسبت به زد فولد 4 را دارد یا خیر؟

اگر بخواهیم به مهم‌ترین رقبای گلکسی زد فولد 5 در بازار جهانی اشاره کنیم،‌ می‌توانیم چند مدل را نام ببریم. گوگل پیکسل فولد، گوشی تاشوی نسبتا جدیدی است که کار را برای همتای خود در سامسونگ بسیار سخت کرده است. این گوشی مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دوربین خوب با زوم اپتیکال پنج برابری، تجربه اندروید خالص و نمایشگر باکیفیت اشاره کرد؛ اما این گوشی از تراشه ضعیف‌تر Tensor G2 استفاده می‌کند و وقتی صحبت از عملکرد مولتی تسکینگ به‌میان می‌آید، اصلا نمی‌تواند به پای گلکسی زد فولد 5 برسد. آنر مجیک V2 نیز گوشی تاشوی دیگری است که ما واقعا منتظر آن هستیم. این گوشی از دو نمایشگر فوق‌العاده جذاب با پنل تاشوی 8 اینچی LTPO OLED و نمایشگر کاور 6.43 اینچی با پشتیبانی از قلم بهره می‌برد. این گوشی نیز از همان تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده می‌کند، شارژ بسیار سریع 66 واتی را ارائه می‌کند و دوربین نسبتا مشابهی با زد فولد 5 دارد. همچنین انتظار می‌رود آنر مجیک وی 2، حدود 300 یورو ارزان‌تر از Z Fold 5 باشد.

اگر هم یک گوشی تاشوی جمع‌وجورتر می‌خواهید، اوپو فایند N2 به‌دلیل اندازه دلپذیرش، می‌تواند گزینه خوبی باشد. این گوشی تجربه همه‌جانبه‌ی مشابهی با زد فولد 5 ارائه می‌کند، اما از تراشه قدیمی‌تر اسنپدراگون استفاده می‌کند و استانداردی برای محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغبار ندارد. همچنین در حال حاضر، Oppo Find N2 در بازار خارج از چین موجود نیست و کاربران جهانی به آن دسترسی ندارند.

این‌ها چند مورد از رقبای سامسونگ گلکسی زد فولد 5 محسوب می‌شوند که هر کدام از آنها مزایای خاص خود را دارند و شاید در برخی موارد از زد فولد 5 بهتر هم باشند، اما وقتی همه چیز را در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم گلکسی زد فولد 5 سامسونگ، بهترین گوشی تاشوی موجود در بازار جهانی است. با این حال نباید فراموش کرد که حالا گلکسی زد فولد، رقیب جدی و خطرناکی به نام گوگل پیکسل فولد دارد.

سامسونگ گلکسی زد فولد 5

گلکسی Z Fold 5 بهترین تجربه را در بازار گوشی های تاشو ارائه می‌کند. بسته نرم افزاری این گوشی، اصلا مشابه و رقیبی در بازار ندارد و از نظر قدرت سخت افزاری، نیز جزو بهترین گوشی‌های بازار محسوب می‌شود. نمی‌توان انکار کرد که زد فولد 5، یک بروزرسانی جزئی نسبت به زد فولد 4 به‌شمار می‌رود و شاید انتظار داشتیم تغییرات بزرگتری را در آن ببینیم. اگر سرعت شارژ در Z Fold 5 سریع‌تر بود، دوربین‌ها (به‌خصوص لنز فوق عریض) پیشرفت بیشتری نسبت به قبل داشت، چین‌خوردگی وسط نمایشگر تاشو از بین می‌رفت و شارژدهی باتری نیز به‌اندازه‌ی برخی رقبای موجود در بازار بود، دیگر نمی‌توانستیم ایراد خاصی از گلکسی زد فولد 5 بگیریم.

در نهایت با یک توصیه، این بررسی را به انتها می‌رسانیم؛ اگر پرداخت هزینه حدود 80 میلیون تومانی برای این گوشی، شما را نگران نمی‌کند و البته اگر به داشتن یک گوشی تاشو علاقه دارید، در خرید سامسونگ گلکسی زد فولد 5 شک و تردیدی به دل خود راه ندهید.

مزایا و معایب

مزایا

  • لولای جدید و بهتر با طراحی بدون شکاف در حالت تا شده
  • استاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر نفوذ آب
  • نمایشگرهای OLED عالی و روشن با دقت رنگ خوب و رفرش ریت 120 هرتز
  • قابلیت‌های نرم افزاری غنی و چشمگیر با مجموعه‌ای از قابلیت‌های مولتی تسکینگ
  • پشتیبانی از قلم S Pen برای نمایشگر تاشو
  • کیفیت عالی عکس‌ها و ویدیوها برای دوربین اصلی، تله فوتو و دوربین سلفی روی نمایشگر کاور
  • قدرت سخت افزاری عالی

معایب

  • وجود چین‌خوردگی در وسط نمایشگر تاشو
  • سرعت شارژ پایین نسبت به رقبا
  • عملکرد متوسط دوربین فوق عریض
  • بسیار گران‌قیمت
  • عدم پشتیبانی نمایشگر کاور از قلم S-Pen

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*