ویروس نیپا

ویروس نیپا، یک بیماری واگیردار مرگبار با سرعتی عجیب در حال انتشار است

شیوع ویروس نیپا به‌عنوان یک بیماری واگیردار مرگبار در هند موجی از نگرانی‌ها را به‌همراه داشت؛ اما منشا ویروس Nipah چیست و چه علائمی دارد؟

مقامات هند از ابتلای تعدادی از افراد در ایالت کرالا این کشور به ویروس نیپا خبر دادند که از خفاش‌های میوه‌خوار به انسان‌ها سرایت کرده و نرخ مرگ و میر آن نیز بسیار بالا است. مقامات هند بلافاصله مدارس و ادارات این ایالت را تعطیل و 8 روستا را در این منطقه به‌عنوان منطقه آلوده شناسایی کردند.

شیوع ویروس نیپا در هند

ویروس نیپا

طبق اعلام مقامات دولت هند تاکنون بیش از 700 نفر مورد آزمایش قرار گرفتند و متاسفانه 2 نفر نیز جان خود را از دست دادند. این ویروس که شیوع آن موجی از نگرانی‌ها را به‌همراه داشته به‌عنوان یک ویروس مشترک میان انسان و دام شناخته می‌شود. ویروس نیپا از طریق غذای آلوده یا تماس مستقیم در میان افراد سرایت می‌کند.

منشا بیماری نیپا

ویروس نیپا

دانشمندان، خفاش‌های میوه‌خوار معروف به روباه‌های پرنده را به‌عنوان ناقل طبیعی این ویروس معرفی می‌کنند و همچنین آن را اصلی‌ترین علت شیوع بیماری می‌دانند. در واقع اگر افراد با یک حیوان آلوده یا مایع بدن آن نظیر بزاق خفاش میوه‌خوار روی یک میوه در تماس باشند، به این ویروس مبتلا خواهند شد.

طبق اعلام دانشمندان، به احتمال زیاد ویروس نیپا به‌مدت هزاران سال در بین خفاش‌های میوه‌خوار وجود داشته است. همچنین در گذشته، مردم محلی با نوشیدن شیره خرمایی که به مدفوع خفاش آلوده شده بود، به این بیماری مبتلا می‌شدند.

علائم بیماری Nipah 

ویروس نیپا

سازمان جهانی بهداشت جهانی اعلام کرد افراد مبتلا به ویروس نیپا با علائمی نظیر تب، سردرد، مشکل تنفسی و استفراغ مواجه می‌شوند. در موارد شدید نیز در مبتلایان، التهاب مغزی یا انسفالیت و تشنج رخ می‌دهد که باعث می‌شود بیمار به کما برود.

گفتنی است دانشمندان برای نخستین بار در سال 1998 میلادی این ویروس را در بین خوک‌داران مالزی و سنگاپور شناسایی کردند که در آن سال شیوع شدید آن باعث ابتلای 300 نفر شد و 100 تن را نیز به کام مرگ کشاند.

بالا بودن نرخ مرگ و میر ویروس نیپا

اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که بین سال‌های 1998 تا سال 2015 بیش از 600 عفونت انسانی بر اثر ابتلا به ویروس نیپا به ثبت رسیده است. همچنین نرخ مرگ و میر این همه‌گیری بسیار زیاد بوده و بین 40 تا 75 درصد از مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند.

این بیماری در سال 2001 در هند و بنگلادش نیز شیوع پیدا کرده بود و باعث شد 62 نفر از 91 نفری که به این ویروس مبتلا شده بودند، جان خود را از دست بدهند. در سال 2018 نیز این بیماری در ایالت کرالا باعث مرگ 21 نفر شده بود.

آیا نیپا باعث ایجاد یک همه‌گیری می‌شود؟

در واقع این چهارمین موج شیوع ویروس نیپا طی 5 سال اخیر در ایالت کرالا هند محسوب می‌شود. البته کارشناسان تاکید کردند هرچند ممکن است هر اتفاقی رخ دهد، اما احتمال این‌که شیوع این بیماری در هند باعث ایجاد یک همه‌گیری جهانی شود، بسیار کم است.