مقایسه ری را با آریا

مقایسه ایران خودرو ری را با سایپا آریا؛ نخستین شاسی بلندهای ایرانی در مقابل هم

اگر می‌خواهید بدانید کراس‌ اورهای جدید ایرانی چه مشخصاتی دارند، با مقایسه خودرو ری را و آریا، دو شاسی بلند جدید ایرانی همراه ما باشید.

با ورود تارا و شاهین به چرخه تولید خودرو‌های داخلی، تحولی نسبتا مثبت در این صنعت شکل گرفت؛ محصولاتی جدید از دو کمپانی سایپا و ایران خودرو که به نسبت تولید‌های قبلی این دو خودروساز گام مثبتی رو به جلو بودند.

تارا که بر اساس بومی‌سازی پلتفرم پژو 301 ساخته شده بود و شاهین نیز از موتور قدیمی خانواده کوییک و ساینا در زیر کاپوت خود بهره می‌برد؛ اما به هر حال باید بپذیریم این دو محصول با خودروهایی مانند دنا و ساینا تفاوت‌های زیادی داشتند.

این دو خودروی سدان در حالی به بازار عرضه شدند که تب جهانی و سلیقه ایرانی‌ها به‌سمت خودروهای کراس و شاسی بلند کشیده شده بود؛ اما در چرخه تولید سایپا و ایران خودرو هیچ محصول کراس یا شاسی بلندی وجود نداشت که بتواند با خودروهای کراس چینی موجود در بازار رقابت کند و تمام بازار در دست خودروسازان چینی بود.

مقایسه ری را با آریا

عدم وجود خودرو شاسی بلند ملی و علاقه ایرانی‌ها به این دست ماشین‌ها، سبب آغاز طراحی خودروی کراس توسط دو کمپانی خودروسازی داخلی شد. که نتیجه‌، تولید دو محصول ری را و آریا بود. اگرچه این محصولات هنوز به داخل بازار عرضه نشده‌اند و از امکانات نهایی آنان اطلاعات کاملی در دسترس نیست. اما این خودروها، مراحل پایانی پروسه تولید خود را طی می‌کنند و در آینده نه‌چندان دور به بازار عرضه می‌شوند.

در ادامه به مقایسه خودرو ری را و آریا با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از این دو خودرو تا به امروز می‌پردازیم.

مقایسه ایران خودرو ری را با سایپا آریا ؛ کدام‌یک بهتر است؟

ابعاد بدنه و ماهیت طراحی ری را به پژو 2008 نسل دوم و سانتافه‌های جدید شباهت دارد. در واقع ایران خودرو برای طراحی اولین ماشین شاسی بلند خود با الگوبرداری از محبوب‌ترین کراس‌های بازار جهانی محتاطانه عمل کرده است. چراغ اصلی جداگانه در سپر، چراغ‌های روز ابرویی باریک و بدنه دو رنگ، مهم‌ترین المان‌های طراحی ری را در نمای جلویی هستند. طراحی نمای جانبی و عقب ری را بیشتر از جلوی‌ آن به پژو 2008 نزدیک است و حس یک کپی‌برداری معقول را به مخاطب ارائه می‌کند.

مقایسه ری را با آریا

نکته مهم در طراحی ری را عدم شباهت آن با محصولات پیشین ایران خودرو است، اگرچه ری را طراحی به‌روز و جذابی دارد، اما این عدم شباهت حاکی از آن است که ایران خودرو هنوز نتوانسته به یک زبان طراحی واحد در محصولات خود دست یابد.

مقایسه ری را با آریا

در سوی مقابل، وضعیت برای سایپا آریا کمی متفاوت‌تر است. سایپا تقریبا به یک زبان واحد در محصولات خود رسیده است و پس از طراحی موفق شاهین و استقبال زیاد مردم از این خودرو، سایپا سعی کرده این محصول را در قالب یک کراس به نام آریا وارد بازار کند. در تمامی قسمت‌ها، آریا شباهت‌های غیر قابل انکاری به شاهین دارد. اگرچه آریا به‌اندازه ری را مدرن و جدید طراحی نشده، اما احتمالا با استقبال بیشتری در بخش طراحی همراه شود.

مقایسه ری را با آریا

مبحث طراحی و ظاهر خودرو کاملا سلیقه‌ای است. اگر به خودروهای مدرن علاقه دارید احتمالا ری را را بپسندید و اگر خواهان خودروهای کلاسیک هستید آریا توجه شما را جلب خواهد کرد.

ری را و آریا به نسبت تولیدات قبلی، پلتفرم‌های متفاوتی دارند

مقایسه ایران خودرو ری را و سایپا آریا را در بحث پلتفرم پیش می‌بریم. همواره مصرف‌کنندگان داخلی از وجود پلتفرم‌های تکراری داخلی گلایه داشتند. در واقع سایپا و ایران خودرو با به‌روزرسانی همان پلتفرم قدیمی، محصولات جدید خود را معرفی می‌کردند که چندان به مزاج مردم خوش نمی‌آمد. اما این‌بار پلتفرم‌های به‌کار گرفته شده در این محصول به نسبت تفاوت زیادی با دیگر خودروهای داخلی دارند.

مقایسه ری را با آریا

ایران خودرو ری را بر اساس پلتفرم پژو 2008 نسل دوم که در سال 2018 وارد بازار شد طراحی شده است. این پلتفرم هنوز هم پایه و اساس ساخت بسیاری از محصولات اروپایی محسوب می‌شود. این پلتفرم که با نام CMP شناخته می‌شود، توسط PSA و دانگ فنگ توسعه داده شده است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این پلتفرم، طراحی ماژولار آن است که به سگمنت محدود نیست!

در آن سمت میدان، آریا و شاهین بر اساس پلتفرم تویوتا یاریس طراحی شده‌اند. اگرچه پلتفرم تویوتا یاریس در دوران باشکوه TNGA طراحی و مهندسی شده، اما این پلتفرم هم‌اکنون در صنعت خودروسازی کشورهای در حال توسعه به‌خصوص چین به وفور استفاده می‌شود. شاهین اولین خودرو داخلی بر اساس این پلتفرم بود که کاملا راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد.

مقایسه مشخصات فنی ایران خودرو ری را و سایپا آریا

ایران خودرو برای ری را موتور ESP یا همان EF7 توربو پلاس را در نظر گرفته است. این پیشرانه توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قدرت تولید شده توسط این موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتومات DAE به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. این دومین محصول ایران خودرو پس از دنا پلاس جوانان خواهد بود که به چنین پیشرانه‌ای مجهز می‌شود. البته احتمال عرضه نسخه ارزان قیمت‌تر ری را با موتور معروف TU5 نیز وجود دارد که هنوز این خبر از سوی ایران خودرو تایید نشده است.

مقایسه ری را با آریا

سایپا نیز برای آریا یک موتور تنفس طبیعی 2 لیتری در نظر گرفته که از فناوری پاشش مستقیم سوخت بهره‌ می‌برد. این پیشرانه توسط میتسوبیشی ژاپن طراحی و توسعه داده شده است و توسط DAE چین تولید و به بازار عرضه می‌شود.

این موتور توانایی تولید 140 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قدرت تولید شده توسط این موتور با استفاده از یک گیربکس 6 سرعته AT ساخت DAE به چرخ‌های جلو می‌رسد. این پیشرانه جدید از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی و خروجی مجهز شده است که سبب مصرف سوخت بهینه توسط این موتور می‌شود.

همان‌طور که مشاهده کردید گیربکس ری را و آریا توسط شرکت DAE چین ساخته می‌شوند و تفاوتی با هم در این خصوص ندارند؛ اما در بخش پیشرانه ری را به‌لطف وجود توربوشارژر از قدرت بیشتری بهر می‌برد. در سوی مقابل سایپا رویکرد اقتصادی‌تری به پیشرانه آریا داشته است. با وجود سوخت نه‌چندان باکیفیت داخلی، موتورهای توربوشارژ با سرعت بیشتری فرسوده می‌شوند و موتور آریا از لحاظ استهلاک بهتر از ری را عمل می‌کند.

به هر حال با توجه به نحوه استفاده شما از خودرو، انتخاب با شما است. آریا مصرف سوخت و استهلاک کمتری دارد و ری را پیشرانه قوی‌تری را در دل خود جای داده است.

مقایسه کابین و امکانات رفاهی ری را و آریا نخستین کراس‌های ملی

سایپا و ایران خودرو که برای اولین بار در چنین رده‌ای خودرو تولید می‌کنند تمام تلاش خود را کرده‌اند که با توجه به ظرفیت‌های موجود تا حد ممکن با خودروهای چینی بتوانند رقابت کنند.

مقایسه ری را با آریا

تمام اطلاعات و آپشن‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم بر اساس اطلاعات به دست آمده تا این زمان بوده و ممکن است این موارد تغییر کنند.

در نسخه فول آپشن ری را و آریا شاهد استفاده از سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم حرکت در سراشیبی، فرمان دی کات با طراحی جدید، دسته دنده الکترونیکی، شارژر وایرلس، پنل یکپارچه نمایشگر و صفحه آمپر، دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور، سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، گرم‌کن صندلی‌های جلو، نورپردازی داخل کابین و… هستیم.

مقایسه ری را با آریا

برای اولین بار است که چنین امکانات گسترده‌ای در یک خودرو داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع به‌دلیل ورود محصولات کراس چینی به بازار، ایران خودرو و سایپا خود را بدون رقیب در این رده ندیده‌اند و تمام سعی خود را به‌کار برده‌اند که بتوانند با این محصولات رقابت کنند.

باید منتظر ماند و دید که این دو خودرو با چه امکانات، قیمت و زمانی به بازار عرضه می‌شوند تا بتوان به‌صورت کامل این دو خودرو امیدبخش ایرانی را بررسی کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*