موتورولا Edge 40

بررسی موتورولا Edge 40 ؛ مشخصات، طراحی، سخت افزار، نرم افزار، دوربین و باتری

در این مطلب قصد داریم به بررسی موتورولا Edge 40 بپردازیم و نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های طراحی، نمایشگر، باتری، سخت افزار، نرم افزار و دوربین اج 40 بیندازیم.

موتورولا اج 40 – Motorola Edge 40 یک گوشی میان رده قدرتمند است که با وجود مزایای بی‌شمار و مشخصات جذابی که دارد، از قیمت بسیار خوبی برخوردار است. موتورولا Edge 40 یک گوشی اندرویدی بسیار زیبا و جذاب است که در دست گرفتن و کار کردن با آن، واقعا لذت‌بخش خواهد بود. طراحی شیک، باتری بادوام، شارژ بسیار سریع، رابط کاربری خوب و عملکرد قدرتمند، همگی در یک گوشی میان رده اقتصادی جمع شده‌اند که باعث می‌شوند این گوشی ارزش خرید بالایی داشته باشد.

موتورولا Edge 40

این گوشی در حال حاضر با قیمت کمتر از 19 میلیون تومان در نسخه 8/256 گیگابایت در بازار ایران عرضه می‌شود و با چنین قیمتی، اگرچه رقبای زیادی دارد، اما می‌تواند حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد. شرکت توسعه ارتباطات هما یا هما تلکام به‌عنوان نماینده رسمی موتورولا در ایران، عرضه این گوشی در بازار کشورمان را بر عهده دارد و موتورولا Edge 40 را با گارانتی 18 ماهه و به‌صورت رجیستر شده با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند.

به هر حال موتورولا اج 40 یک گوشی میان رده است و قرار نیست ویژگی‌های یک گوشی پرچمدار گران‌قیمت را در آن ببینید؛ مثلا در اینجا خبری از دوربین زوم اختصاصی، نمایشگری با نرخ تازه‌سازی تطبیق‌پذیر یا 12 گیگابایت رم نیست؛ اما شما با خرید یک گوشی اقتصادی و میان رده، می‌توانید از ویژگی‌های جذاب آن بهره‌مند شوید. مثلا تجربه‌ای که از کار کردن با این گوشی به‌دست می‌آورید، بسیار سریع، روان و جذاب است، شارژر 68 واتی را درون جعبه دریافت می‌کنید و می‌توانید از ویژگی‌های نرم افزاری جذابی مثل وصل شدن به تلویزیون و انجام بازی با تلویزیون بدون استفاده از گوشی بهره ببرید. موتورولا Edge 40 در کنار برادر بزرگتر خود یعنی Edge 40 Pro، قطعا یکی از بهترین گوشی های موتورولا است که اکنون می‌توانید بخرید.

موتورولا Edge 40

حالا قصد داریم در این مطلب به بررسی موتورولا اج 40 بپردازیم و ارزش خرید آن را بررسی کنیم. در ادامه، اول از همه می‌توانید جدول مشخصات کامل این گوشی میان رده موتورولا را مشاهده کنید و سپس به بررسی بخش‌های مختلف این گوشی می‌پردازیم.

فهرست عناوین بررسی موتورولا Edge 40

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی

تاریخ عرضهمی 2023
ابعاد158.4 در 72 در 7.6 میلی‌متر
وزن167 گرم
جنس بدنهچرم گیاهی در پشت و شیشه در جلو با فریم آلومینیومی
سیم کارتدو سیم کارت نانو
محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغباراستاندارد IP68 برای مقاومت تا عمق 1.5 متری آب به‌مدت 30 دقیقه
نمایشگر6.55 اینچی P-OLED با نرخ بروزرسانی 144 هرتز، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس، حداکثر روشنایی 1200 نیت، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسلی 402 پیکسل در هر اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 90.8 درصدی
سیستم عاملاندروید 13
تراشهمدیاتک دایمنسیتی 8020 (شش نانومتری)
پردازندههشت هسته‌ای شامل 4 هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55
پردازشگر گرافیکیMali-G77 MC9
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیندارد
رم8 گیگابایت از نوع LPDDR4
حافظه ذخیره‌سازی داخلی128 یا 256 گیگابایت از نوع UFS 3.1
دوربین پشتیدوگانه
دوربین اول50 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.4، اندازه سنسور 1/1.55 اینچ، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال یا OIS
دوربین دوم13 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 120 درجه، دیافراگم f/2.2، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، فوکوس خودکار
سایر ویژگی‌های دوربینفلاش دوگانه LED، اچ دی آر، پانوراما
فیلمبرداریرزولوشن 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه، رزولوشن 1080p در نرخ 30 یا 60 یا 120 فریم بر ثانیه،‌ رزولوشن 720p در نرخ 960 فریم بر ثانیه، پشتیبانی از اچ دی آر 10، لرزش‌گیر الکترونیکی ژیروسکوپی
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.4 و اندازه پیکسل 0.7 میکرومتر، پشتیبانی از اچ دی آر، فیلمبرداری 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه یا 1080p در نرخ 30 و 120 فریم بر ثانیه
جک 3.5 میلی‌متری هدفونندارد
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct
بلوتوث5.2
مکان‌یابیGPS, GLONASS, GALILEO, BDS
ان اف سیدارد
یو اس بیType-C 2.0
حسگر اثر انگشتاپتیکال زیر نمایشگر
سایر حسگرهاشتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما
باتری4400 میلی‌آمپرساعتی
شارژ68 وات سیمی (شارژر درون جعبه)، 15 وات بی سیم
رنگ بندیسبز، آبی، مشکی، قرمز

طراحی و کیفیت ساخت

موتورولا Edge 40

موتورولا Edge 40 در چهار رنگ زیبای سبز، آبی، مشکی و قرمز موجود است. رنگ‌های مشکی و سبز با قاب پشتی از جنس چرم گیاهی عرضه می‌شوند و رنگ آبی نیز با بدنه اکریلیک مات در دسترس قرار می‌گیرد. این گوشی ابعاد جمع‌وجوری دارد و با وزن 168 گرمی خود، در دسته گوشی‌های سبک‌وزن و خوش‌دست جای می‌گیرد. البته نسخه‌های دارای قاب چرمی، اندکی سنگین‌تر هستند و وزن آنها به 171 گرم می‌رسد. تمامی نسخه‌ها دارای استاندارد IP68 هستند و می‌توانند در برابر نفوذ آب و گردوغبار، مقاوم باشند.

جنس قاب پشتی به‌گونه‌ای است که در دست گرفتن آن، حس بسیار خوبی را به شما منتقل می‌کند. موتورولا درون جعبه، یک کابل شارژ یو اس بی C و شارژر 68 واتی به‌همراه یک قاب محافظ قرار داده که این موضوع جای قدردانی دارد. همانطور که در جریان هستید، بیشتر شرکت‌ها در حال حاضر چیز خاصی را درون جعبه قرار نمی‌دهند و شما باید قاب محافظ و شارژر را به‌صورت جداگانه خریداری کنید؛ اما با خرید اج 40، یک قاب محافظ و شارژر فوق سریع 68 واتی نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین در یک اقدام جالب توجه، جعبه گوشی از جنس مواد بازیافتی ساخته شده که به حفظ محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد.

موتورولا Edge 40

طراحی موتورولا اج 40 در کل بسیار زیبا و جذاب است و از لحاظ ابعاد و وزن نیز کاملا شما را راضی می‌کند و به همین دلیل می‌توانیم امتیاز بسیار خوبی را به آن بدهیم. در قاب پشتی، دوربین‌های دوگانه درون یک جزیره کمی برآمده قرار گرفته‌اند و چینش آنها به صورت عمودی است. در کنار دو لنز دوربین نیز فلاش LED دوگانه را مشاهده می‌کنید و لوگوی موتورولا نیز در مرکز قاب پشتی خودنمایی می‌کند. در جلوی گوشی، نمایشگری را می‌بینیم که در لبه‌های کناری، انحنای زیبایی به خود گرفته‌اند و یک حفره نیز در مرکز بالای نمایشگر برای قرارگیری دوربین سلفی به‌چشم می‌خورد. در لبه سمت راست هم دکمه‌های تنظیم صدا و دکمه پاور دیده می‌شوند و درگاه یو اس بی تایپ سی، بلندگو و درگاه سیم کارت در لبه پایینی دستگاه جا خوش کرده‌اند.

صفحه نمایش

موتورولا Edge 40

موتورولا Edge 40 دارای یک نمایشگر 6.55 اینچی از نوع P-OLED با رزولوشن فول اچ دی است. این نمایشگر از نرخ تازه‌سازی تصویر 144 هرتزی برخوردار است که برای یک گوشی میان رده اقتصادی، فوق‌العاده است و واقعا جای تقدیر دارد. لبه‌های نمایشگر نیز حالتی منحنی به خود گرفته‌اند که گوشی را بسیار زیبا و جذاب کرده است.

این نمایشگر برای مطالعه کردن، وبگردی، چرخیدن در شبکه های اجتماعی و تماشای فیلم و هر چیز دیگری، عالی است و نمی‌توانیم ایراد خاصی از آن بگیریم. زاویه دید نمایشگر بسیار خوب است و روشنایی بالای آن نیز باعث می‌شود حتی در زیر نور شدید آفتاب نیز مشکلی از بابت تماشای محتوای به نمایش درآمده، نداشته باشید.

موتورولا Edge 40

این گوشی دارای یک حالت صفحه نمایش همیشه روشن به نام Peek Display است که در این حالت، اگر فقط صفحه را لمس کنید یا گوشی را تکان بدهید، می‌توانید اعلان‌های دریافتی و ساعت را مشاهده کنید.

به‌طور خلاصه، نمایشگر موتورولا اج 40 بسیار خوب است؛ اگرچه ممکن است برخی کاربران با لبه‌های خمیده‌ی آن مشکل داشته باشند، ولی این موضوع می‌تواند برای بیشتر کاربران هم خوشایند باشد و نمی‌توان از ظاهر زیبا و جذابی که به گوشی بخشیده نیز چشم‌پوشی کرد.

نرم افزار

موتورولا Edge 40

موتورولا اج 40 از سیستم عامل اندروید 13 استفاده می‌کند و با رابط کاربری MYUX موتورولا اجرا می‌شود. این رابط کاربری و سیستم عامل، بسیار شبیه به بسته نرم افزاری خالص و تروتمیز گوشی‌های سری پیکسل گوگل است؛ با این حال موتورولا برخی از ویژگی‌های سفارشی‌سازی را روی اندروید 13 خالص اضافه کرده است.

قابلیت Motorola Ready For نیز وجود دارد که ابزاری شبیه به سامسونگ دکس است و به شما اجازه می‌دهد تا گوشی خود را به رایانه متصل کرده و تجربه جدید و جذابی با آن داشته باشید. شما همچنین می‌توانید گوشی خود را به تلویزیون متصل کنید و در حالی که صفحه گوشی شما خاموش است، به راحتی با تلویزیون خود به انجام بازی موبایلی محبوب خود بپردازید یا عکس‌ها و ویدیوها را در صفحه بزرگتر تلویزیون یا مانیتور تماشا کنید و لذت ببرید.

موتورولا وعده سه سال بروزرسانی سیستم عامل را برای Edge 40 و Edge 40 Pro داده است و همچنین تا چهار سال نیز می‌توانید بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت کنید که باز هم برای یک گوشی میان رده زیر 19 میلیونی بسیار خوب است.

دوربین

موتورولا Edge 40

موتورولا Edge 40 به دوربین دوگانه مجهز شده است که از یک دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی و یک دوربین فوق عریض یا اولترا واید 13 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود. این دوربین‌ها به‌اندازه دوربین‌های موتورولا اج 40 پرو خوب نیستند، اما نمی‌توانیم آنها را ضعیف بدانیم و کیفیت عکس‌های ثبت شده، کاملا شما را راضی می‌کنند. در مجموع، نمی‌توانیم بگوییم اج 40 بهترین دوربین‌های بازار را دارند، اما با این حال شما تجربه خوبی می‌توانید با آنها داشته باشید.

دوربین اصلی گوشی در نور روز عکس‌های خوبی می‌گیرد، اما وقتی صحبت از عکاسی در شب یا در محیط‌های کم‌نور می‌شود، شما برای ثبت یک عکس خوب کار سخت‌تری خواهید داشت. البته حالت شب یا Night Mode در اینجا نیز وجود دارد که کیفیت عکس‌های شما در محیط‌های تاریک را بهتر می‌کند. به هر حال باید توجه داشته باشید که در حال عکاسی با یک گوشی میان رده هستید و نباید توقع خیلی زیادی از آن داشته باشید.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی

نمونه عکس دوربین فوق عریض

نمونه عکس در شب

در جلوی گوشی نیز یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی درون یک حفره در بالای نمایشگر قرار گرفته که می‌تواند عکس‌های سلفی خوبی را برای شما به ثبت برساند.

نمونه عکس سلفی

در مجموع باید بگوییم عملکرد دوربین، جزو اصلی‌ترین نقاط قوت موتورولا Edge 40 محسوب نمی‌شود و شما با دوربین‌های بی‌نظیری روبه‌رو نخواهید بود؛ اما کیفیت عکس‌های به دست آمده برای یک گوشی میان رده خوش‌قیمت، می‌تواند رضایت شما را جلب کند.

سخت افزار

موتورولا Edge 40

موتورولا اج 40 پرو از جدیدترین و قدرتمندترین چیپست کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 بهره می‌برد، اما موتورولا برای مدل میان رده خود یعنی Edge 40 از تراشه مدیاتک دایمنسیتی 8020 با لیتوگرافی شش نانومتری استفاده کرده است. این تراشه جزو چیپست‌های میان رده بازار محسوب می‌شود و قدرتمندترین نمونه موجود در بازار نیست، اما به‌اندازه کافی قدرتمند خواهد بود و مشکل خاصی با آن نخواهید داشت.

گوشی با سخت افزار خوب خود به اندازه کافی سریع و توانمند است و در وظایف معمولی و کار کردن‌های روزمره با گوشی، اصلا کم نمی‌آورد. حتی می‌توانید روی اجرای بازی‌های روز اندرویدی نیز روی این پردازنده حساب باز کنید و هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت و ما آن را قابل تحسین می‌دانیم.

موتورولا Edge 40

موتورولا این گوشی را در دو نسخه با حافظه ذخیره‌سازی داخلی 128 یا 256 گیگابایت عرضه می‌کند و در هر دو نسخه، شما 8 گیگابایت رم خواهید داشت. حافظه رم گوشی از نوع LPDDR4 و حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.1 است که به‌اندازه کافی، سریع هستند. درگاه یو اس بی تایپ سی 2.0، بلوتوث 5.2 و اسپیکرهای استریو دالبی اتموس که کیفیت صدای عالی دارند، از دیگر ویژگی‌های سخت افزاری اج 40 محسوب می‌شوند که همگی برای یک گوشی میان رده با قیمت کمتر از 19 میلیون تومان، مناسب و راضی‌کننده هستند.

همچنین این گوشی از قابلیت اتصال به شبکه اینترنت پرسرعت 5G پشتیبانی می‌کند و در مناطقی که امکان اتصال به اینترنت ۵جی را دارید می‌توانید از سرعت بالای اینترنت لذت ببرید.

باتری

موتورولا Edge 40

موتورولا اج 40 از نظر عمر باتری و سرعت شارژ نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این گوشی به باتری 4400 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده که اگر استفاده سبکی از آن داشته باشید، می‌توانید تا دو روز یا حتی بیشتر روی شارژدهی آن حساب باز کنید. حتی در استفاده‌های سنگین نیز باتری گوشی کم نمی‌آورد و حداقل یک روز کامل، شما را همراهی خواهد کرد.

در مورد سرعت شارژ نیز اج 40 جزو بهترین‌های بازار محسوب می‌شود. باتری این گوشی از فناوری شارژ سریع 68 واتی پشتیبانی می‌کند که شارژر آن درون جعبه به شما ارائه می‌شود. شما در حدود نیم ساعت می‌توانید کل ظرفیت باتری را شارژ کنید. پشتیبانی از شارژر 68 واتی و از همه مهم‌تر، قرارگیری این شارژر درون جعبه، از جمله مهم‌ترین نقاط قوت موتورولا اج 40 به شمار می‌روند و یکی از مزایای این گوشی در مقایسه با رقبا محسوب می‌شود.

جمع بندی

موتورولا Edge 40

اگر یک گوشی سبک و خوش‌دست با طراحی شیک و زیبا می‌خواهید که بسته نرم افزاری خالص (نزدیک به گوشی‌های گوگل پیکسل) ارائه می‌کند، شارژدهی و قدرت سخت افزاری خوبی دارد، از قابلیت‌های نرم افزاری جذابی بهره می‌برد و به شارژر 68 واتی مجهز شده، موتورولا Edge 40 یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بین میان رده‌های بازار است. این گوشی بسیار باریک و سبک است و به‌خصوص در نسخه‌های دارای قاب پشتی چرمی، در دست گرفتن آن حس بسیار خوبی را به شما منتقل می‌کند. لبه‌های خمیده نمایشگر نیز ظاهر جذاب و زیبایی را به این گوشی بخشیده؛ در حالی که کمتر گوشی میان رده‌ای را می‌بینیم که از این ویژگی برخوردار باشد.

باتری اج 40 شارژدهی بسیار خوبی دارد و به‌لطف شارژر 68 واتی که درون جعبه وجود دارد، شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، آن را دوباره شارژ کنید و هیچوقت به دلیل نداشتن شارژ با مشکل مواجه نشوید. شاید بتوان گفت، عملکرد دوربین‌ها عالی و بی‌نظیر نیست که آن هم قابل چشم‌پوشی است؛ چرا که شما با یک گوشی میان رده زیر 19 میلیون تومان مواجه هستید و نباید توقع عکاسی در حد گوشی های پرچمدار را با آن داشته باشید.

در حال حاضر، موتورولا Edge 40 توسط شرکت توسعه ارتباطات هما و با گارانتی 18 ماهه هماتلکام و به صورت رجیستر شده با قیمت کمتر از 19 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. شما از طریق این لینک می‌توانید این گوشی را به‌صورت مستقیم از وبسایت فروش هماتلکام، نماینده رسمی موتورولا خریداری کنید.

مزایا

طراحی شیک و جذاب

بسته نرم افزاری عالی

قیمت مناسب

باتری خوب با شارژ سریع 68 واتی

اسپیکرهای استریو با کیفیت صدای عالی

نمایشگر باکیفیت با رفرش ریت 144 هرتزی