آب در ماه

هند و ژاپن به شکار آب در ماه می‌روند

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و سازمان تحقیقات فضایی هند طی یک ماموریت مشترک به دنبال کشف آب در ماه هستند. در ادامه با جزئیات این ماموریت آشنا می‌شویم.

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و سازمان تحقیقات فضایی هند در سال 2019 یک پروژه همکاری را با هدف کشف آب در ماه به امضا رساندند. سازمان تحقیقات فضایی هند که مدتی قبل با فرود موفق روی ماه توانست هند را به چهارمین کشوری که به روی ماه فرود آمده تبدیل کند، در این پروژه وظیفه ساخت فرودگر را بر عهده دارد و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن نیز ماه‌نورد این ماموریت را خواهد ساخت.

هند و ژاپن به دنبال آب در ماه

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن در گزارش جدید خود اعلام کرد این ماموریت در سال 2025 توسط موشک جدید H3 ژاپن به فضا پرتاب خواهد شد. ژاپن مراحل طراحی ماه‌نورد این ماموریت را آغاز کرده و تاکنون آزمایش‌هایی را نیز روی شن انجام داده تا بتواند شرایط سطح ماه را شبیه‌سازی کند. این آزمایش‌ها نشان خواهد داد ماه‌نورد ژاپن می‌تواند روی ماه اهداف علمی اصلی خود را انجام دهد یا خیر.

ناتسو فوجیوکا (Natsu Fujioka) از اعضای گروه توسعه‌دهنده ماه‌نورد ژاپن عنوان کرد پروژه LUPEX قادر به بررسی کمیت و کیفیت آب در ماه خواهد بود. انتظار می‌رود این داده‌ها به‌عنوان مبنایی برای فعالیت‌های انسانی پایدار روی ماه در آینده در نظر گرفته شود.

آب در ماه

ماه‌نورد ژاپن عملکرد خودکاری خواهد داشت و با محموله‌های علمی خود سطح ماه را برای کشف آب کاوش خواهد کرد. این ماه‌نورد از قابلیت حفاری در سطح ماه بهره می‌برد تا پس از جمع‌آوری نمونه‌ها بتواند آنها را مورد بررسی قرار دهد. ترکیب قابلیت‌های متعدد این کاوشگر باعث خواهد شد تا این سازمان فضایی بتواند طرح کشف آب در ماه را به سرانجام برساند.

ناتسو فوجیوکا در ادامه گفته‌های خود با اعلام این‌که این یک ماموریت با چالش‌های متعدد خواهد بود، گفت در این ماموریت یک ماه نورد چند صد کیلوگرمی به‌همراه تجهیزات از زمین به ماه ارسال خواهد شد، سپس روی سطح ماه به کاوش خواهد پرداخت و نمونه‌هایی را برای بررسی دقیق‌تر جمع‌آوری خواهد کرد.

هیروکا اینوئه (Hiroka Inoue)، یکی از اعضای تیم انتخاب محل فرود ماموریت LUPEX عنوان کرد بررسی‌های انجام شده طی سال‌های اخیر حاکی از آن است که در مناطق قطبی ماه به احتمال زیاد آب وجود دارد. مناطق قطبی ماه در واقع مناطق اطراف قطب‌های شمال و جنوب این قمر محسوب می‌شوند.

آب در ماه

اینوئه در ادامه تاکید کرد اگر موفق به کشف آب در ماه شویم، می‌توانیم از آن به‌عنوان یک منبع انرژی برای فعالیت‌های انسان در آینده روی ماه استفاده کنیم. از این رو بسیاری از کشورها طرح‌های بزرگی را برای کشف آب در ماه در دستور کار خود قرار دادند.

علاوه بر هند و ژاپن، ناسا نیز قصد دارد در نوامبر سال 2024 ماموریت آرتمیس 2 را به‌شکل آزمایشی برای ارسال فضانوردان به دور ماه آغاز کند. چین نیز در سال 2024 ماموریت جمع‌آوری نخستین نمونه‌ها از نیمه تاریک ماه و ارسال آنها به زمین را به سرانجام خواهد رساند. گفتنی است مدتی قبل روسیه نیز طی ماموریت لونا-25 برای فرود در قطب جنوب ماه اقدام کرد، اما این پروژه با شکست مواجه شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*