تحویل ۶۰ هزار ماشین خارجی تا پایان ۱۴۰۲

وزیر صمت: 60 هزار ماشین خارجی تا پایان سال تحویل خریداران می‌شود

علی آبادی وزیر صمت وعده داده که تا پایان سال، هر ماه ۱۰ هزار ماشین خارجی تحویل مشتریان می‌شود. آماری حتی بهتر از سال‌های پیش از تحریم!

از خرداد ماه امسال که عباس علی آبادی صاحب صندلی ریاست وزارت صمت شده، اتفاقات مثبتی در بازار خودرو رخ داده که شاید مهم‌ترین اخبار خودرو در این مدت مهار افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها باشد. همچنین، روند واردات خودروهای خارجی نیز در زمان تصدی وی شتاب گرفته است.

بیشتر بخوانید:

دلار 80 هزار تومانی نتیجه واردات خودرو!

علی آبادی در خلال برگزاری رویداد تحویل خودروهای وارداتی ۱۴۰۲ به مشتریان، وعده داده بود که ظرف مدت ۴ ماه، این اتومبیل‌ها تحویل صاحبانشان خواهند شد. هنوز ۳ ماه تا وعده این وزیر باقیمانده و حالا وعده بزرگ دیگری داده است: وزیر صمت در حضور ریاست جمهوری، وعده داده که تا پایان سال ۶۰ هزار ماشین خارجی وارداتی تحویل مشتریان خواهد شد.

وزیر صمت دولت رئیسی می‌گوید که تاکنون چیزی در حدود ۱،۵۰۰ خودرو خارجی تحویل مشتریان قرار گرفته و از این پس به‌صورت ماهانه ۱۰ هزار خودرو وارداتی تحویل مشتریان می‌شود. این یعنی روند تحویل اگر تا پایان سال به‌همیم شکل ادامه پیدا کند و ادعای آقای وزیر هم درست باشد، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تا پایان سال، ۶۰ هزار خودرو وارداتی جدید به دست مشتریان برسد.

تحویل ۶۰ هزار ماشین خارجی تا پایان سال شدنی است؟

تحویل ۶۰ هزار ماشین خارجی تا پایان ۱۴۰۲

وقتی این موضوع را بررسی می‌کنیم، شاید خوشبین‌ترین کارشناسان حوزه خودرو هم وعده وزیر جدید را شدنی نمی‌دانند. به‌طور مثال در اوایل دهه ۹۰ که خبری از تحریم‌های سفت و سخت نبود و شرکت‌های خودروساز دارای نمایندگی رسمی در کشور بودند، حداکثر تا ۷۰ هزار خودرو به‌صورت سالانه وارد کشور می‌شود.

اما اکنون و بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ سال، علیرغم تحریم‌هایی که دور زدن آن‌ها تقریبا ناممکن شده، تورم مثل یک غول عظیم الجثه روی کشور سایه افکنده و اجازه تجارت در این سطح را نمی‌دهد. هرچند که با روی کار آمدن علی آبادی شاهد به‌جریان افتادن روند واردات اتومبیل هستیم، اما با توجه به موانعی مثل دلالی و قیمت‌گذاری دستوری، بعید به‌نظر می‌رسد که وزارت صمت بتواند واردات ۶۰ هزار دستگاه ماشین خارجی را عملی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*