تکذیب جایگزینی کارت بانکی با کارت ملی

بانک مرکزی: قرار نیست کارت ملی جای کارت بانکی افراد را بگیرد

بانک مرکزی برنامه‌ای برای استفاده از کارت ملی به‌جای کارت بانکی ندارد؛ در عوض روی پروژه مشابه «کهربا» کار می‌کند که به‌زودی اجرایی می‌شود.

محمدرضا مانی یکتا به‌عنوان مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی اخیراً طی مصاحبه با برنامه‌ای تحت عنوان روزی‌نو در رادیو اقتصاد درباره پروژه اختصاصی بانک ملی برای استفاده از کارت ملی در خودپردازها صحبت کرد. با این حال، چون امکان دارد برخی افراد بر اساس گفته‌های یکتا دچار سوءتفاهم شده باشند، او حالا شفاف‌سازی کرده است که در حال حاضر بانک مرکزی قصد ندارد کارت ملی را جایگزین کارت بانکی برای پرداخت‌های شهروندان کند.

تکذیب جایگزینی کارت بانکی با کارت ملی

"تکذیب

محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی اظهار داشت که بنا بر جایگزینی کارت بانکی با کارت مالی نیست؛ از آنجا که اصلاً از نظر فنی امکان اجرای چنین پروژه‌ای وجود ندارد و همچنین ظرفیت موجود در زمینه تراشه برای کارت ملی هوشمند در حد استانداردهای بین‌المللی شبکه‌های پرداخت مبتنی بر کارت نیست. بنا به گفته او، چنین طرحی در مقطع کنونی صرفاً به‌صورت محدود در بستر یک بانک می‌تواند به اجرا برسد؛ به‌عنوان مثال، همان‌طور که بانک ملی در این زمینه برنامه دارد، مشتریان بتوانند در شعبه‌ها یا خودپردازهای این بانک از کارت ملی خود برای انجام امور بانکی استفاده کنند.

این مسئول بانک مرکزی همچنین به این نکته اشاره کرد پروژه مرتبطی تحت عنوان «کهربا» یا «تراکنش‌های حضوری بدون کارت» را در پیش گرفته‌اند که ارائه روش‌های متنوع پرداخت و افزایش امنیت شبکه پرداخت، اهداف در نظر گرفته شده برای آن هستند. به‌روزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت، فراهم‌سازی امکان انجام تراکنش خرید از طریق برنامه‌های هوشمند و جایگزینی کارت‌های فیزیکی با کارت‌های مجازی هم اقداماتی است که به‌واسطه این پروژه‌ی بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

محمدرضا مانی یکتا خبر از این داد که تا دو ماه دیگر طرح بانک مرکزی موسوم به کهربا به مرحله اجرا می‌رسد و با اتکا به 30 تا 40 درصد ظرفیت کل کشور که شامل 2.5 میلیون پایانه فروشگاه می‌شود، به مردم خدمات‌رسانی خواهد شد. بر اساس گفته او، تا به اینجا 9 بانک، 8 شرکت پرداخت (از مجموع 12 شرکت)، 70 هزار پایانه فروشگاهی و 2 برنامه هوشمند گوشی موبایل برای اجرای این پروژه آماده شده‌اند تا در آینده نزدیک مردم بتوانند بدون نیاز به کارت فیزیکی فقط با استفاده از گوشی هوشمند خود در فروشگاه‌ها به پرداخت وجه بپردازند.

حالا شما کاربران گجت نیوز پروژه کهربای بانک مرکزی را که هدف از ارتقای امنیت شبکه پرداخت برای عموم مردم دارد چطور ارزیابی می‌کنید؟