فضانوردان ایستگاه فضایی تیانگونگ

تماشا کنید: آزمایش خطرناک فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ

فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ، برای اهداف آموزشی با آتش بازی کردند؛ کاری که به‌علت خطرات احتمالی، در ایستگاه فضایی بین المللی ممنوع است.

فضانوردان ماموریت شنژو 16 چین با روشن کردن آتش در ایستگاه فضایی تیانگونگ، یک آزمایش حیرت‌انگیز انجام دادند. «گویی هایچائو» و «ژو یانگژو» در جریان یک کنفرانس آنلاین، شمعی را روشن کردند تا به مخاطبان نشان دهند یک شعله تحت تاثیر ریزگرانش، چگونه می‌سوزد. در این ویدیو می‌بینید که برخلاف حالت اشک‌مانند شعله روی زمین، در آنجا شعله تقریبا کروی‌شکل است.

در زمین، شعله تحت تاثیر فرآیند انتقال گرما شکل می‌گیرد؛ طوری که هوای گرم رو به بالا جریان می‌یابد و هوای سرد، رو به پایین. این جریان انتقالی در محیط کم‌جاذبه مدار تحتانی زمین، ضعیف است و به همین دلیل، شعله‌های آتش به هر طرف پخش می‌شوند؛ نتیجه اینکه یک گوی آتشین پدید می‌آید.

این آزمایش، در قالب مجموعه آموزش‌هایی موسوم به «کلاس درس تیانگونگ» انجام شد که به میزبانی ایستگاه فضایی چین برگزار می‌شود. فضانوردان مستقر در آنجا، به‌طور پیوسته با دانش‌آموزان در ارتباط هستند و آزمایش‌های متنوعی را برای آشنا کردن جوانان با فضا و پدیده‌های ریزگرانشی به‌اجرا درمی‌آورند.

البته فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) شاید با دیدن این ویدیو شاخ درآورند؛ زیرا در آنجا قوانین سفت و سختی در رابطه با مواد قابل اشتعال و شعله‌های آتش جاری است. معمولا چنین اقداماتی در ISS با بهره‌گیری از یک محیط کنترل شده و ایزوله کردن آتش انجام می‌گیرد؛ نه در محیط عادی ایستگاه!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*