مسابقه عکاسی طبیعت

جذابترین تصاویر مسابقه عکاسی طبیعت 2023

مسابقه‌ی عکاسی طبیعت سال 2023 مجموعه‌ای چشم‌گیر از زیبایی‌های کمتر دیده شده‌ی سیاره‌ی ما را نشان می‌دهد؛ در این مطلب با ما همراه باشید تا جذاب‌‌ترین عکس‌های طبیعت جهانمان را ببینید.

طبیعت همیشه منبع الهام هنرمندان و عکاسان برای رسیدن به ایده‌های ناب واقعی بوده است. هر سالِ عکاسان بسیاری از سراسر جهان زیبایی‌های نفس‌گیر جهان طبیعی شگفت‌انگیز ما را در مسابقات بین‌المللی عکاسی از طبیعت ثبت می‌کنند. مسابقه عکاسی طبیعت سال Nature TTL امسال نزدیک به 8000 اثر ارسالی دریافت کرده که مجموعه‌ای چشم‌گیر از زیبایی‌های کمتر دیده شده‌ی سیاره‌ی ما را نشان می‌دهد. برای یک سفر بصری جذاب آماده باشید؛ زیرا ما مجموعه‌ا‌ی از عکس‌های متنوع و تعجب‌برانگیز جهان را به شما ارائه می‌دهیم که برشی از خود زمین است.

1. «کلاه یخی- Austfonna» اثر Thomas Vijayan (کانادا). برنده بخش کلی این رقابت

مسابقه عکاسی طبیعت

Thomas Vijayan که برنده بخش اصلی این مسابقه عکاسی طبیعت شد چنین می‌دهد: «کلاهک یخی Austfonna، سومین کلاهک بزرگ جهان در جزیره Nordaustland و مجمع الجزایر Svalbard نروژ است که حدود 8000 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. به دلیل گرم شدن کره زمین این کلاهک با سرعت نگران کننده‌ای در حال ذوب شدن است که درواقع به افزایش سطح دریاها نیز کمک می‌کند. نگرانی شدید من از کلاه یخی Austfonna زمانی که آن را بازدید می‌کردم و یک تصویر چشمگیر و غیر قابل باور از آبشاری که در اثر ذوب شدن یخ شکل گرفته بود را ثبت کردم. اگرچه قبلاً اینجا بودم، اما دیدن ذوب شدن یخ دریا در ماه ژوئن بسیار ناامیدکننده‌تر بود».

 2. «کنترل جمعیت» اثر Andy Schmid (سوئیس). زیر آب، مقام دوم

مسابقه عکاسی طبیعت

بیانیه‌ی هنرمند: « هر زمستان یک گروه بزگ شاه ماهی‌ها از اقیانوس آزاد به آبدره‌های شمال نروژ مهاجرت می‌کنند و تعداد زیاد شکارچی بزرگ مانند اورکا و نهنگ‌های گوژپشت را جذب می‌کنند. مشاهده‌ی اورکاها حین استفاده از تکنیک به اصطلاح تغذیه‌ی چرخ و فلکی برای شکار و خوردن شاه ماهی‌ها بسیار هیجان انگیز است؛ اما به دلیل وجود عوامل مختلفی مانند نور، دید محدود، سرعت عمل بالاو همچنین سطح سرد و دمای آب نمی‌توان به درستی از آن‌ها عکاسی کرد. علاوه بر این‌ها در چنین شرایطی هیچ فردی قادر نیست که به راحتی شیرجه بزند و لحظه‌ای که مشغول یک تغذیه‌ی دیوانه‌وار هستند عکسی را ثبت کند، اما من موفق شدم از این اورکای ماده که در حال شکار یک توپ طعمه شاه ماهی بود تصویری را بگیرم».

3. «طوفان خورشیدی قوی در غار ایسلندی» اثر Josselin Cornou (فرانسه). آسمان شب، مقام دوم

مسابقه عکاسی طبیعت

این عکس لحظه‌ای از شکوه و شگفتی خالص طبیعت را به تصویر می‌کشد و یکی از چالش برانگیزترین عکس‌های من تا به امروز بوده است. دیدن شفق‌های قطبی از این غار آبشاری ایسلندی بسیار نادر محسوب می‌شود؛ زیرا آن‌ها معمولاً در شمال قابل مشاهده هستند. زمانی که ستاره‌ها در یک راستا قرار گرفتند و با کمک پیش بینی G1/G2 اطمینان حاصل پیدا کردم از هوای صاف. پس از سه ساعت انتظار در سرما، در ساعت 3 صبح شفق های قطبی به سمت جنوب حرکت کردند و منظره ای نفس گیر را به نمایش گذاشتند.من به سرعت با استفاده از لنز 14 میلی‌متری در دو نوردهی (ISO 6400، f1.8، 0.6s برای شفق‌های قطبی و ISO 1250، f1.8، برای غار در EV-1) عکس گرفتم تا لحظه را ثبت کنم».

4. «والدین دلسوز» اثر Igor Mikula (اسلواکی). تله دوربین، نایب قهرمان. مکان عکاسی: جمهوری چک

مسابقه عکاسی طبیعت

Igor Mikula شرح می‌دهد: «یک مرغ سیاه معمولی در پنجره‌ی حمام خانه‌ی دوستم زندگی می‌کند. من سال‌ها رفتار آن‌ها را مشاهده کرده‌ام و حضور دوربین من حتی در هنگام غذا خوردن هم هرگز مزاحم آن‌ها نشد. برای ثبت این عکس هیچ طعمه‌ای استفاده نکردم و فقطبا استفاده از ریموت ماشه عکس خود را گرفتم».

5. «شکار خانگی» اثر Lucy Monckton (بریتانیا). برنده‌ی رده‌بندی عمومی جوانان زیر 17 سال

مسابقه عکاسی طبیعت

این هنرمند جوان درباره‌ی اثر موفق خود در این بخش از مسابقه عکاسی طبیعت می‌گوید: «در یک پیاده‌روی در استافوردشایر انگلستان با صدای وزوز بلندی متوجه‌ی حضور این ازدحام شدم. با احتیاط به سمت مرکز ازدحام رفتم، جایی که هزاران زنبور روی شاخه‌ای خزیده بودند. مهم این بود که آرام بمانم. در حالی که نگران خزیدن صدها زنبور روی تنم بودم، سلامتی آن‌ها برایم اولویت بیشتری داشت. جابه‌جایی یک فرآیند طبیعی در زیست زنبورهاست و این روند زمانی رخ می‌دهد که تعداد زنبورها در یک کندو زیاد شود، بنابراین ملکه با چند زنبور عسل محل را ترک کرده تا خانه‌ی دیگری برای زندگی و زیست جدید پیدا کند».

6. «چهارراه جاده» اثر Simone Baumeister (آلمان). حیات وحش شهری، رتبه‌ی دوم

مسابقه عکاسی طبیعت

اثر این هنرمند در بین همه‌ی عکس‌های این مسابقه عکاسی طبیعت، بیشتر مانند یک اثر انتزاعی به نظر می‌رسید. او می‌گوید: «همیشه خیلی دوست داشتم که به راحتی در شب عکاسی کنم، اما قطعا بدون نور، کار بسیار سختی است. بنابراین به سمت پل عابر‌پیاده رفتم که دید مستقیمی به یکی از تقاطع‌های اصلی شهر داشت و روی نرده‌های این پل همیشه عنکبوت‌های زیادی زندگی می‌کردند. من توانستم از یک عنکبوت در مقابل چراغ‌های رنگارنگ یک تقاطع شهری که ماشین های زیادی علت آن نور بودند با یک لنز آنالوگ قدیمی، عکس خودم را ثبت کنم».

7. «راه شیری» اثر Bence Mate (مجارستان). برنده‌ی بخش آسمان شهر

مسابقه عکاسی طبیعت

نوشته‌ی هنرمند درباره‌ی عکس‌اش: «من همیشه به دنبال دیدگاه‌های جدید در عکاسی از حیات وحش بوده‌ام. یک دوربین کنترل از راه دور را در یک مخزن ماهی پنهان کردم و با استفاده از این روش عکس خود را گرفتم. این یک اتفاق خوب بود که گراز وحشی در لحظه‌ی ثبت عکس هیچ حرکتی نداشت. در مجارستان جایی که این تصویر ثبت شده است، کهکشان راه‌ شیری به ندرت در آسمان آنقدر پایین می‌آید که افق را لمس کند و این پدیده تنها برای چند روز در ماه آگوست رخ می‌دهد».

8. «درک عمق» اثر Rowan Dear (ولز). برنده‌ی بخش زیر آب

مسابقه عکاسی طبیعت

Rowan Dear می‌گوید: «در طول چند سال گذشته زمانی که جریان‌های باد Jelly Blubberها را در سیدنی به قسمت شمالی می‌آورند، من مدام شاهد این تجمع بزرگ حوالی ماه مارس تا آوریل بوده‌ام که البته امسال تجمع‌ آن‌ها چند برابر بیشتر از سال‌های قبل بود. در یک منطقه تجمع پراکنده و بیشتری داشتند که حدود 5 متر عمق داشت. نگاه کردن به قسمت پایین و دیدن عمق واقعی و تعداد آن‌ها، یک تجربه‌ی عالی بود».

9. «رابینهای مبارز» اثر Jane Hope (بریتانیا). رفتار حیوانات، نایب قهرمان

مسابقه عکاسی طبیعت

شرح عکاس: «در بهار آن رابین‌های بامزه‌ای که ما معمولا در کارت‌های کریسمس می‌بینیم، به یک مدافع تهاجمی و مبارز برای حفظ قلمرو‌اش تبدیل می‌شود. در آوریل 2021 من شاهد نبردهای بین این این دو رابین بودم. شرایط برای عکاسی چالش برانگیز بود، زیرا آفتاب و برف روی زمین وجود داشت. بنابراین ISO یا همان سرعت شاتر را برای جبران نوردهی بالا بردم».

10. «پیاده روی تپه» اثر Akos Ors (مجارستان) نایب قهرمان زیر 17 سال

مسابقه عکاسی طبیعت

هنرمند درباره‌‌ی عکس خود می‌گوید: «در تعطیلات زمستانی مدرسه، من و دوستانم دور پرندگان حلقه زده بودیم و در غروب خورشید این گوزن‌ها را بالای تپه‌ی کوچکی دیدم. آن‌ها خیلی دور بودند، اما من موفق شدم یک ترکیب خوب ایجاد کنم».

11. «عبور از موانع» اثر Fernando Constantino Martínez Belmar (مکزیک). برنده‌ی بخش تله دوربین

مسابقه عکاسی طبیعت

شرح هنرمند: «این جگوار قبلا دیده شده بود، بنابراین تصمیم گرفتم یک تله دوربین را در دیوار شکسته‌ای که به جنگل منتهی می‌شد قرار دهم. یکی از فلاش‌ها را به صورت استراتژیک قرار دادم تا سایه جگوار روی دیوار پشتش منعکس شود. شکار غیرقانونی، جنگل زدایی و تکه تکه شدن زیستگاه باعث افزایش تعامل این حیوان با انسان شده است که در بیشتر مواقع هم برای این گربه‌ها پایان خوبی ندارد».

12. «شکار فوک» اثر Florian Ledoux (فرانسه). برنده‌ی بخش رفتار حیوانات

مسابقه عکاسی طبیعت

Florian Ledoux می‌گوید: «ما شاهد صبر یک خرس قطبی خواب‌آلود در هنگام شکار روی یخ بودیم. این خرس قطبی نر در حفره‌های تنفسی، فوک‌ها را تعقیب می‌کرد. بعد از اینکه آن‌ها از او فرار کردند، تصمیم گرفت استراحت کند، هوشیار و صبور باشد. پس از تحمل یک روز طولانی 24 ساعته در قطب شمال بدون خواب، ما در نهایت عقب نشینی کردیم و انعطاف‌پذیری او را تحسین کردیم. در این سمفونی بقا در قطب شمال، عزم تزلزل ناپذیر خرس قطبی، اثری محو نشدنی بر روح ما گذاشت».

13. «پادشاهی من» اثر Simon Biddie (بریتانیا). برنده‌ی بخش پرتره وحشی

مسابقه عکاسی طبیعت

عکاس درباره‌ی اثرش بیان کرد: «شیرهای‌ دریایی نر کالیفرنیا در مقایسه با همتایان ماده خود بزرگتر هستند، گردن ضخیم تری دارند و تاج ساژیتال خاکستری و بیرون زده‌ مانندی دارند. در طول فصول جفت گیری، نرها از قلمرو و حرمسرای خود که می‌تواند تا 30 ماده را در خود جای دهد، محافظت می‌کنند. این شیر‌دریایی نر به ما اجازه داد که برای مدت طولانی در کنار او بمانیم و حتی بیشتر در مورد ما کنجکاو شد. تعداد شیرهای دریایی در این منطقه افزایش یافته است. این به لطف حفاظت میراث جهانی یونسکو و پارک ملی دریایی است. در این منطقه‌ی ممنوعه از کل زنجیره‌های غذایی محافظت می‌شود و منبع غذایی غنی‌ای را برای شیرهای دریایی فراهم می‌کند».

14. «جعبه رنگ» اثر Florian Smit (آلمان). نایب قهرمان بخش مناظر طبیعی

مسابقه عکاسی طبیعت

او درباره‌ی اثرش در این بخش از مسابقه عکاسی طبیعت می‌گوید: «برای پیدا کردن یک چشم انداز منحصر به فرد من از یک پهپاد استفاده کردم و سپس این عکس را از جریان رودخانه‌ی ریوتینتو در اسپانیا گرفتم».

15. «نقاشی» اثر Florian Smit (آلمان). برنده‌ی بخش دنیای کوچک

مسابقه عکاسی طبیعت

Florian Smit در شرح اثرش گفت: «این عکس در پارک ملی Rondane نروژ گرفته شده است. این یک پروانه‌ی مرده را نشان می‌دهد که روی سطح یک فیلم باکتریایی افتاده بود. وقتی از منظره یاب نگاه کردم شبیه به نقاشی بود».

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*