زلزله افغانستان

آیا زلزله افغانستان باعث تحریک گسل های ایران شده و فاجعه در راه است؟

زلزله شدید در هرات افغانستان باعث شده شایعاتی درباره تحریک گسل های ایران و بروز یک فاجعه ایجاد شود؛ آیا این شایعات حقیقت دارند و ما باید نگران باشیم؟

همه چیز زیر سر گسل‌هایی است که روزی فعال می‌شوند و خانواده‌های زیادی را به ورطه نابودی می‌کشانند. یکی از همین گسل‌های به خواب رفته به‌تازگی هرات در افعانستان را درنوردیده و باعث شده هزاران نفر به کام مرگ کشانده شوند. شوربختانه زلزله از جمله بلایای فاجعه‌باری است که هر ساله در کشورهای بسیاری جان انسان‌ها را می‌گیرد.

از شنبه هفته گذشته بود که نخستین زمین لرزه های هرات آغاز شد و روز چهارشنبه با زلزله‌ای نسبتا بزرگ ادامه یافت. ادامه‌دار بودن زلزله‌ها و قدرتی که داشتند باعث شده تا زلزله‌شناسان در خصوص این حادثه گمانه‌زنی‌های وحشتناکی داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید، کشورمان از سمت شرق با افغانستان مرز مشترک دارد و زمین‌لرزه‌های اخیر در شهرهایی نظیر مشهد، تایباد و حتی نیشابور احساس شد.

زلزله افغانستان

البته از اواخر هفته پیش تا به امروز پرونده زلزله در هرات به لطف خدا خاتمه یافته و امیدواریم روند آرام زمین همچنان تداوم یابد. شوربختانه این حادثه در داخل کشور چندان مورد توجه متخصصان قرار نگرفته و این در حالی است که در ولایات افغانستان و خصوصا هرات، تعداد کثیری کشته و مجروح شده‌اند.

جای بسی امید است که در زلزله روز چهارشنبه، پیش‌بینی درست فریبرز ناطقی الهی در شامگاه سه‌شنبه باعث شد مردم این کشور و حتی مردم همجوار آن در ایران بدون بر جای گذاشتن تلفات خاصی حادثه را سپری کنند. تنها کشته زمین لرزه چهارشنبه ظاهرا خانمی بوده که دچار ایست قلبی شده است.

شایعه فعال شدن گسل های ایران با زلزله افغانستان

در بازار داغ پخش اخبار فیک و بی پایه و اساس، خبری منتشر شده که ادعا می‌کند در پی فعال شدن گسل های افغانستان و به دنبال تحریک آنها، گسل های کشورمان نیز فعال شده و بیم آن می‌رود که به‌زودی شاهد وقوع فاجعه‌ای نظیر زلزله هرات در کشورمان باشیم! به نقل از دکتر ناطقی الهی چنین ادعاهایی کذب محض است و صحت ندارد. وی می‌گوید:

چرا مردم را بی‌دلیل نگران می‌کنیم؟ چگونه فهمیدید که گسل های ایران فعال شده‌اند؟ تکان که ملاک تحریک گسل نمی‌شود! ارتعاشات یک زلزله دور با تحریک گسل در ایران تفاوت دارد؟ این‌که گسل های ایران منشأ ارتعاشات بوده باشند حرفی کاملا نادرست و غیر علمی است.

بنابراین طبق صحبت‌های دکتر ناطقی الهی، مهندس سازه و زلزله، ادعاهای کذب برخی افراد در فضای مجازی صحت ندارد و از اساس نادرست است. همچنین باید توجه داشت که زمین لرزه هرات ربطی به زلزله‌های کرمانشاه نداشته و نخواهد داشت. نظر شما در این باره چیست؟