جمعیت جهان گوشی هوشمند

چه تعداد از جمعیت جهان گوشی هوشمند دارند؟

طبق جدیدترین گزارش‌های GSM حدود نیمی از جمعیت جهان به گوشی های هوشمند دسترسی داشته و به اینترنت متصل می‌شوند! این آمار برای صنعت گوشی های موبایل بسیار مطلوب به شمار می‌رود.

نقش گوشی های موبایل در زندگی روزمره کاربران عادی گوشی های موبایل بر کسی پوشیده نیست. این گجت‌ها در سال‌های اخیر به‌طور گسترده در زندگی انسان‌ها نفوذ کرده‌اند؛ به‌طوری که بر اساس گزارش‌های رسیده از GSMA، تا پایان سال 2022، بیش از نیمی از جمعیت جهان گوشی هوشمند در اختیار داشته‌اند. این تعداد، برابر حدود 4.3 میلیارد نفر است.

این درصد بالا یک هدف بزرگ برای صنعت گوشی های موبایل به شمار رفته و حاکی از اقبال بسیار خوب این گجت‌ها بوده است. در کنار این گزارش، GSMA همچنین گزارش داده که حدود 57 درصد از جمعیت کره زمین (حدود 4.7 میلیارد نفر) هم به‌طور فعال از اینترنت استفاده می‌کند.

نیمی از جمعیت جهان از گوشی هوشمند و اینترنت استفاده می‌کنند

جمعیت جهان گوشی هوشمند

آمار تفکیکی کاربران گوشی های موبایل و اینترنت حاکی از این است که حدودا چهار میلیارد نفر از جمعیت جهان از طریق گوشی موبایل خود به اینترنت متصل می‌شوند. این تعداد حدود 49 درصد از جمعیت جهان به شمار می‌رود. با این وجود، حتی همین الان هم 8 درصد از جمعت جهان، یعنی حدود 600 میلیون نفر، از گوشی های نیمه هوشمند (Feature Phone) استفاده می‌کنند!

علاوه بر این، حدود 350 میلیون نفر از کاربران گوشی های موبایل نیز تصمیم گرفته‌اند که با گوشی موبایل خود به اینترنت متصل نشوند! بعلاوه، تا پایان سال 2022 میلادی، حدود 69 درصد از گوشی های موبایل مورد استفاده توسط مردم جهان از اینترنت 4G پشتیبانی می‌کرد؛ در حالی که 17 درصد گوشی های بازار 5G بوده و 14 درصد نیز از تنها قادر به استفاده از اینترنت 3G بودند.

البته علیرغم رشد کلی کاربران گوشی های موبایل و اینترنت در سال 2022، نرخ رشد نفوذ گوشی های موبایل در میان افراد جهان در این سال با افت روبرو شد. به گزارش GSMA در این سال، حدود 200 میلیون کاربر جدید اقدام به استفاده از گوشی های هوشمند کرده بودند؛ در حالی که این رقم در سال‌های 2021 و 2020 حدود 300 میلیون نفر بوده است.

بخش اعظم این رشد مربوط به کشورهای متوسط و ضعیف دنیاست. بر اساس آمار، در سال 2022 حدودا 30 میلیون نفر از اهالی کشورهای ضعیف از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند. به این ترتیب، حدود یک چهارم جمعیت کشورهای ضعیف و متوسط دنیا اکنون قادر به اتصال به اینترنت هستند.

گزارش موبایل در دنیا

بد نیست بدانید که در حال حاضر حدود 5 درصد از جمعیت دنیا ( حدود 400 میلیون نفر) از اینترنت با پهنای باند بالا بی‌بهره است. در این خصوص GSMA معتقد است که ساکنین نواحی روستایی دورافتاده در کشورهای بسیار ضعیف در شمار این دسته افراد جای می‌گیرند.

GSMA همچنین گزارش داده که حدود 3.4 میلیون نفر از اهالی دنیا به اینترنت متصل نیستند. البته نزدیک به 90 درصد این افراد در مناطقی زندگی می‌کنند که تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار دارد. بنابراین عدم اتصال این افراد به اینترنت، نه به خاطر محدودیت در زیرساخت‌ها، بلکه انتخاب شخصی خودشان بوده است.

گزارش تحلیلی GSMA در خصوص میزان نفوذ گوشی های هوشمند و اینترنت در جهان

یکی از مهم‌ترین و مفصل‌ترین گزارش‌هایی که GSMA به‌طور سالانه منتشر می‌کند، گزارش وضعیت صنعت موبایل در دنیاست. این گزارش بر اساس داده‌های مختلف اقتصادی، تکنولوژیکی و حتی اجتماعی و فرهنگی تنظیم می‌شود. این گزارش به‌طور سالانه تولید شده و هر سال در رویداد موبایل MWC بارسلونا ارائه می‌شود.

دستگاه موبایل

بر اساس جدیدترین گزارش GSMA، در حال حاضر حدود 5.9 میلیارد کاربر منحصربفرد گوشی موبایل در دنیا وجود دارد. این رقم برابر با 76 درصد از جمعیت کل دنیاست. علاوه بر این، یافته‌های زیر هم از جمله مهم‌ترین موارد گزارش شده توسط GSMA هستند:

  • پیش بینی می‌شود تا سال 2030 تعداد افراد متصل به شبکه نسل پنجم فناوری های مخابراتی (5G) به حدود 5 میلیارد نفر برسد.
  • ناحیه جعرافیایی آسیا-اقیانوسیه بزرگترین بازار موبایل در دنیا به شمار می‌رود؛ به‌طوری که بیش از 2.8 میلیارد کاربر منحصربفرد در آن فعال هستند.
  • صنعت موبایل و گوشی های هوشمند یکی از بازوهای مهم اقتصاد جهانی به شمار رفته و در سال 2020 به ارزش 4.9 تریلیون دلار رسیده بود.

تفاوت‌های جنسیتی در استفاده از گوشی های هوشمند در دنیا

تبعیض جنسیتی موبایل

علاوه بر گزارش میزان نفوذ گوشی های هوشمند در جمعیت جهان، بخش مهمی از گزارش GSMA هم مربوط به الگوی استفاده نژادها و جنسیت‌های مختلف از گوشی های موبایل است. این بخش از تحلیل GSMA بیشتر حول کشورهای ضعیف از نظر اقتصادی انجام می‌شود.

بر اساس جدیدترین یافته‌های این موسسه، زنان همچنان 7 درصد کمتر از مردان به گوشی های هوشمند دسترسی دارند.‌ علاوه بر این، زنان همچنین 16 درصد هم کمتر از مردان به اینترنت پرسرعت متصل هستند. این بخش از تحقیق GSMA همچنین یافته‌های کلیدی زیر را هم در بر دارد:

  • میزان نفوذ گوشی های موبایل در خانم‌ها تاثیر فراوانی در کاهش اختلاف‌ها و تبعیض‌های جنسیتی دارد. زمانی که بانوان بتوانند به گوشی های موبایل دسترسی داشته باشند، اطلاعات آنان از محیط اطراف و وضعیت اجتماع دقیقا مشابه با آقایان خواهد شد.
  • اختلاف جنسیتی در تملک گوشی های موبایل از 16 درصد در سال 2020 به 18 درصد در سال 2021 رسیده است. این مساله گویای روند کند کاهش تبعیض‌های جنسیتی در دنیاست.
  • کاهش این گپ بین زنان و مردان نیازمند ایجاد تغییراتی در گوشی های موبایل اعم از ارزان‌تر شدن این محصولات و ساده‌تر شدن امکان کار کردن با آن‌هاست.

GSMA مخفف چیست؟

GSMA مخفف عبارت  Groupe Speciale Mobile Association بوده و موسسه‌ای‌ست که با هدف پایش و مدیریت اپراتورهای موبایل در سرتاسر دنیا به فعالیت مشغول است. این موسسه در سال 1987 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در لندن واقع است.

رسالت اصلی GSMA نظارت بر رشد و توسعه صنعت موبایل در سرتاسر دنیا و فعال کردن بستری برای فعالیت مناسب اپراتورهای موبایلی در نقاط مختلف جهان است. این موسسه همچنین وظیفه جمع آوری و تحلیل داده‌های مربوط به سنجه‌های مختلف صنعت گوشی های موبایل را بر عهده داشته و به‌صورت دوره‌ای، گزارش‌های مختلفی از این صنعت را ارائه می‌کند.

جمع بندی

جمعیت جهان گوشی هوشمند

GSMA ارگانی بسیار حیاتی و مهم برای بازار موبایل به شمار رفته و گزارش‌های سالانه‌اش اطلاعاتی بسیار مفید در خصوص ضریب نفود گوشی های موبایل در میان جمعیت جهان را در اختیارمان قرار می‌دهد.

بر اساس یافته‌های جدید این موسسه، اکنون بیش از نیمی از مردم جهان به گوشی های هوشمند دسترسی دارند. با این وجود، تبعیض جنسیتی بسیار زیادی در دسترسی به گوشی های موبایل وجود دارد و بانوان به‌طور کلی دسترسی محدودتری به گوشی های هوشمند و اینترنت پرسرعت دارند!

GSMA همچنین گزارش داده که 54 درصد از جمعیت جهان اکنون از گوشی های موبایل بهره برده و 57 درصد ( حدود 4.6 میلیارد نفر) به‌طور فعال از اینترنت استفاده می‌کنند. از این تعداد، حدود 4 میلیارد نفر در سراسر دنیا از طریق گوشی هوشمندشان به اینترنت متصل می‌شوند.

علاوه بر این، حدود 600 میلیون نفر در دنیا همچنان از گوشی های نیمه هوشمند استفاده می‌کنند و 350 میلیون نفر از صاحبان گوشی های موبایل نیز ترجیح می‌دهند به اینترنت متصل نشوند! همچنین 5 درصد از جمعیت جهان، یعنی حدود 400 میلیون نفر فاقد دسترسی به اینترنت با پهنای باند بالا هستند و 3.4 میلیارد نفر نیز در مناطق تحت پوشش اینترنت قرار داشته؛ اما تصمیم گرفته‌اند به شبکه جهانی وب وصل نشوند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*