بایراکتار کیزیلما

نگاهی به جنگنده بدون سرنشین و پنهانکار بایراکتار کیزیلما ترکیه

بایراکتار کیزیلما به‌عنوان جنگنده بدون سرنشین و پنهانکار جدید ترکیه شناخته می‌شود. در ادامه با ویژگی‌های پهپاد Bayraktar Kızılelma آشنا می‌شویم.

شرکت بایکار مدتی قبل پهپاد جدیدی را با نام بایراکتار کیزیلما توسعه داده که از لحاظ طراحی به یک جنگنده شباهت دارد. این هواپیمای بدون سرنشین به قابلیت‌ها و امکان مانور پیشرفته مجهز شده تا بتواند از رادارها پنهان بماند. در ادامه در این بخش از اخبار نظامی وب‌سایت گجت نیوز با ویژگی‌های این پهپاد ترکیه آشنا می‌شویم.

معرفی جنگنده پنهانکار بایراکتار کیزیلما ترکیه

بایراکتار کیزیلما

بایراکتار کیزیلما دارای حداکثر وزن حدود 8.5 تن بوده که البته 1.5 تن از وزن آن به مهمات تعلق دارد. این پهپاد به شکل یک جنگنده کوچک و سرنشین‌دار طراحی شده، اما در واقع یک هواپیمای بدون سرنشین است.

بایراکتار کیزیلما

نیروی این پهپاد توسط پیشرانه توربوفن Al-25T ساخت شرکت Motor Sich اوکراین تامین می‌شود که به‌واسطه آن می‌تواند به سرعت 0.6 ماخ تا حداکثر 0.9 ماخ دست پیدا کند. این هواپیما قادر به پرواز تا ارتفاع عملیاتی 30 هزار پایی بوده و شعاع عملیاتی آن نیز 500 مایل دریایی اعلام شده است. ضمن این‌که در هر ماموریت می‌تواند حدود 5 ساعت پرواز کند.

بایراکتار کیزیلما

جنگنده پنهانکار بایراکتار کیزیلما که به‌شکل خودکار فرایند پرواز و فرود را انجام می‌دهد، به قابلیت سطح مقطع راداری پایین (RCS) و آگاهی موقعیتی بالا با رادار آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال (AESA) مجهز شده است. همچنین این پهپاد قادر به انجام ماموریت‌های هوا به زمین و هوا به هوا است. شرکت ترکیه‌ای بایکار قصد دارد دو مدل مافوق صوت را نیز توسعه دهد که این مدل‌ها به پیشرانه‌های پس‌سوز vchenko-Progress AI-322 اوکراین مجهز خواهند بود.

Bayraktar Kızılelma

بایراکتار کیزیلما توانسته در دسامبر 2022 میلادی پرواز افتتاحیه خود را با موفقیت سرانجام برساند و در باند کوتاه فرایند پرواز و فرود را انجام دهد؛ قابلیتی که آن را برای قرارگیری روی ناو هواپیمابر به یک گزینه مناسب تبدیل می‌کند. در همین راستا این هواپیمای بدون سرنشین روی کشتی تهاجمی آبی خاکی TCG Anadolu مستقر خواهد شد.