سرعت اینترنت ایران

نگاهی به وضعیت سرعت اینترنت ایران در 7 ماه گذشته

وضعیت سرعت اینترنت ایران در 7 ماه گذشته، یعنی از ابتدای سال 1402 تاکنون چگونه بوده است؟ آیا ادعای وزیر ارتباطات درباره بهبود کیفیت اینترنت درست است؟

موضوع سرعت اینترنت، جای بحث زیادی دارد. وزیر ارتباطات و سایر مسئولان مربوطه بارها ادعا کردند که کیفیت اینترنت ایران رو به بهبود است؛ ولی چیزی که ما و سایر کاربران در واقعیت تجربه می‌کنیم این است که اینترنت ایران، چه در بخش اینترنت همراه و چه اینترنت ثابت، اصلا اوضاع خوبی ندارد. اما آمار و ارقام در این باره چه می‌گویند؟ آیا وزیر ارتباطات در خصوص بهبود کیفیت اینترنت درست می‌گوید یا حق با کاربران است؟

در ماه‌های گذشته چه بر سر سرعت اینترنت ایران آمد؟

شکایت‌های پرشمار کاربران در سراسر کشور از سرعت پایین اینترنت باعث شد در تیرماه امسال، رئیس جمهور در جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی، دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کند. پس از آن، کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات مامور شدند تا وضعیت سرعت اینترنت را بررسی کنند. سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در اواسط تیرماه، خبر آغاز فعالیت کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت را اعلام کرد.

تقریبا یک ماه بعد، جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی در روز سوم مردادماه برگزار شد و قرار بود در این جلسه، نتیجه‌ی گزارش کمیته رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شود؛ اما در نهایت قرار شد بررسی و فعالیت این کارگروه تا زمان برگزاری جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی ادامه پیدا کند. همچنین در این جلسه گفته شد که برای حل مسائل فنی از نظرات تکمیلی متخصصان کمک گرفته شود و همزمان، راهکارهای عملیاتی رفع مشکلات تعیین شود و اجرای این اصلاحات در دستور کار مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط قرار بگیرد.

سرعت اینترنت ایران

از آن زمان تاکنون چند جلسه‌ی دیگر در شورای عالی فضای مجازی برگزار شد؛ اما با این که مهلت تعیین شده برای کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت به‌اتمام رسیده بود، هیچ خبری از گزارش این کارگروه نشد و هیچ شخص و نهادی، پاسخ درست و دقیقی در این رابطه نداشت و کاربران که روز به روز بیشتر از سرعت اینترنت گلایه داشتند، در بی‌اطلاعی محض به سر بردند.

وقتی به آمار و ارقام درباره وضعیت سرعت اینترنت ایران در شش هفت ماه گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که سرعت اینترنت تغییر آنچنانی نکرده، اما رتبه جهانی اینترنت ایران از نظر اسپیدتست، کاهش پیدا کرده است. در هر صورت با این که در این روزها وزارت ارتباطات در حال تبلیغ کردن پروژه فیبر نوری است و وعده سرعت‌های بسیار بالاتر را به مردم می‌دهند، اما کاربران در سراسر کشور با مشکلات زیادی در زمینه سرعت اینترنت و عدم پایداری اینترنت مواجه هستند و مشخص نیست این مشکلات چه زمانی برطرف می‌شوند.

مدتی پیش هم اختلالات اینترنت در نیمه‌‌های شب به‌طور عجیبی افزایش پیدا کرد و سپس وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت در یک اقدام خارق‌العاده اقدام به انتشار جدول زمانی اختلالات اینترنت در نقاط مختلف کشور کرد. این اتفاقات با اعتراض شدید کاربران و منتقدان مواجه شد، اما وزارت ارتباطات اعلام کرد دلیل این اختلالات، بروزرسانی تجهیزات است و به‌زودی برطرف می‌شوند.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص گفته بود این اختلالات به دان‌تایم برای ارتقای تجهیزات مربوط می‌شوند که در ساعت‌های کم‌ترافیک (نیمه شب) انجام می‌شوند. محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم اظهار کرد توسعه شبکه ارتباطی کشور و ارتقا و بهینه‌سازی در حال انجام است. وی نه‌تنها قولی برای اتمام این اختلالات نداد، بلکه گفت حجم توسعه‌ی شبکه زیاد و زمانبر است و به‌همین دلیل تعداد دان تایم‌هایی که گرفته می‌شود زیاد خواهد بود. جعفرپور اضافه کرد این فرایند با اپراتورها هماهنگ می‌شود و جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد. در حال حاضر تقریبا در کل کشور در حال افزایش ظرفیت هستیم و این افزایش ظرفیت زمان زیادی می‌گیرد؛ چرا که فقط در زمان مشخصی می‌توانیم کار کنیم و نمی‌توانیم ظرف چند هفته این بروزرسانی تجهیزات و توسعه شبکه ارتباطی را به پایان برسانیم.

سرعت اینترنت ایران

با وجود تمام این اتفاقات، چند روز پیش جلسه هیات دولت برگزار شد که در حاشیه‌ی این جلسه، وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران اظهار کرد در گذشته در بعضی از زیرساخت‌های شبکه، سرمایه‌گذاری لازم صورت نگرفته و یکی از دلایل مشکلات اینترنت همین است. به‌گفته زارع پور، در این زمینه، راهکارهای کوتاه‌مدتی پیشنهاد شد و الان دو ماهی می‌شود که زمان تاخیر در شبکه اینترنت 30 درصد کاهش پیدا کرده است و ما برای بهبود کیفیت شبکه در تلاش هستیم. وزیر ارتباطات همچنین وعده داد که فعالیت‌های زیرساختی اساسی در حال انجام است تا مشکل سرعت اینترنت به‌صورت ریشه‌ای حل شود. یکی از این فعالیت‌ها، پروژه بزرگ فیبر نوری است که با آن سرعت اینترنت را تا هزار مگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهیم.

در هر صورت با تمام این اتفاقاتی که در چند ماه اخیر رخ داده، رتبه جهانی اینترنت ایران در اسپیدتست، هر ماه نزول پیدا می‌کند. از لحاظ سرعت اینترنت نیز هم در حوزه ثابت و هم در حوزه موبایل، سرعت اینترنت کشورمان روند سینوسی را در پیش گرفته و قطعا نمی‌توان نام این مسیر را پیشرفت گذاشت.

در انتها می‌توانید آمار وضعیت اینترنت ایران و رتبه جهانی کشورمان در هفت ماه گذشته (از ابتدای سال 1402 تاکنون) را مشاهده کنید:

ماهمیانگین سرعت اینترنت موبایلرتبه جهانی ایران در اینترنت موبایلمیانگین سرعت اینترنت ثابترتبه جهانی ایران در اینترنت ثابت
مارس2023 (اسفند 1401-فروردین 1402)36.33 مگابیت بر ثانیه6111.57 مگابیت بر ثانیه146
آوریل 2023 (فروردین-اردیبهشت 1402)35.98 مگابیت بر ثانیه6211.97 مگابیت بر ثانیه145
می 2023 (اردیبهشت-خرداد 1402)35.68 مگابیت بر ثانیه6412.60 مگابیت بر ثانیه146
ژوئن 2023 (خرداد-تیر 1402)34.65 مگابیت بر ثانیه6711.80 مگابیت بر ثانیه145
جولای 2023 (تیر-مرداد 1402)33.44 مگابیت بر ثانیه6712.11 مگابیت بر ثانیه148
آگوست 2023 (مرداد-شهریور 1402)31.33 مگابیت بر ثانیه7211.92 مگابیت بر ثانیه152
سپتامبر 2023 (شهریور-مهر 1402)31.67 مگابیت بر ثانیه7511.66 مگابیت بر ثانیه153

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*