پیام و معنی رنگ روغن موتور خودرو

رنگ روغن خودرو چه پیامی برای شما دارد

ضرورت چک کردن منظم روغن موتور بر هیچ راننده‌ای پوشیده نیست. در این مطلب توضیح می‌دهیم رنگ روغن خودرو چه پیامی درباره سلامت پیشرانه دارد.

روغن موتور المانی حیاتی در پیشرانه است که حرکت اجزای مختلف در کنار هم را ممکن می‌کند و شاید خیلی از رانندگان توجه چندانی به آن نکنند؛ ولی در واقع همین که هر از گاهی چند دقیقه‌ای را صرف چک کردن آن کنید، شما را از سلامت موتور خودرویتان آگاه می‌کند. به همین خاطر در ادامه به معانی مختلف رنگ روغن خودرو می‌پردازیم؛ البته پیش از آن نحوه چک کردن آن را شرح می‌دهیم.

نحوه چک کردن روغن موتور

نحوه چک کردن روغن ماشین

چک کردن منظم روغن موتور یکی از واجبات برای هر راننده‌ای است؛ خصوصاً اگر خودرویی پا به سن گذاشته داشته باشد. انجام این کار هم نیاز به زحمت زیادی ندارد، اما می‌تواند از بروز مشکلی زیان‌آورتر در آینده جلوگیری کند.

برای چک کردن روغن مراحل زیر را طی کنید:

  • خودرو را زمانی که سرد است روی سطح صاف پارک کنید
  • سپس موتور را خاموش کنید و کاپوت خودرو را بالا بزنید
  • میله مدرج یا گیج را بیرون بیاورید؛ گیج را معمولاً از طریق رنگ زرد یا نارنجی دستگیره‌اش می‌توان تشخیص داد
  • گیج را با دستمال پاک کنید و سر جای خود بگذارید و پس از چند لحظه دوباره بیرون بیاورید
  • حالا به دو خط نزدیک به نوک آن توجه کنید؛ اگر روغن بین این دو خط باشد، همه‌چیز در حالت عادی قرار دارد، ولی اگر روی خط پایینی یا حتی پایین‌تر از آن باشد، باید حتماً روغن اضافه کنید

معنای انواع رنگ روغن خودرو

رنگ عسلی/کهربایی

پیام و معنی رنگ روغن موتور خودرو

روغن موتور تازه رنگی عسلی یا کهربایی و غلظتی در حد و اندازه روغن زیتون دارد، اما رفته‌رفته رنگ آن رو به تیرگی می‌رود. تیره شدن رنگ روغن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از آن‌ها وجود آلاینده‌ها است. گرد و خاک، دوده و ذرات فلزی که همگی در بلوک موتور می‌نشینند، به سرعت در روغن موتور تازه خودرویتان حل می‌شوند.

علت دیگری که باعث تیرگی رنگ روغن خودرو می‌شود، «چرخه حرارت» است. موتورهای درون‌سوز معمولاً در درجه 104 سانتی‌گراد کار می‌کنند و طی هر چرخه، رنگ روغن تیره‌تر می‌شود تا جایی که رنگ آن از نوعی زرد به طیفی از قهوه‌ای تغییر پیدا کند. البته از آنجا که تیره شدن رنگ روغن روی عملکرد آن تاثیر نمی‌گذارد و این بخشی از چرخه عمر روغن موتور است، جای نگرانی نسبت به این موضوع وجود ندارد.

رنگ روشن رو به سفید

پیام و معنی رنگ روغن موتور خودرو

حالا در صورتی که روغن خودرو رنگ شیری یا قهوه‌ای کم‌رنگ به خود بگیرد یا حالتی شبیه به کف و لجن داشته باشد، باید انتظار وجود مشکلی در موتور را داشت. در چنین شرایطی معمولاً روغن با غلظتی بیشتر نسبت به حالت عادی در قسمت زیر درپوش دیده می‌شود. البته روغن‌ها وقتی در معرض رطوبت باشند، همین حالت شیری را به خود می‌گیرند؛ در نتیجه در وهله اول این نشانه‌ای است از این‌که آب یا مایعات دیگر به سیستم روغن نفود کرده‌اند.

در بدترین وضعیت اما این از سوختن واشر سرسیلندر خبر می‌دهد. واشر سرسیلندر نقش جداسازی سیستم خنک‌کاری از سیلندرها را بر عهده دارد یه به‌عبارتی دیگر، مانع نفوذ مایع خنک‌کننده یا روغن موتور به سیلندرها می‌شود. حال در صورت بروز مشکل برای این قطعه، خنک‌کننده به روغن خودرو نفوذ می‌کند و با آن مخلوط می‌شود.

یکی از دلایل دیگر تغییر رنگ و حالت روغن به این شکل، انباشت رسوبات در کارتر موتور است که معمولاً وقتی خودرو برای مدتی طولانی بی‌حرکت بماند یا در محیط به‌شدت مربوط باشد صورت می‌گیرد. حتی گذر از آب با عمق زیاد هم می‌تواند این مشکل را در پی داشته باشد. در یک کلام، اگر به هر دلیلی آب به موتورتان نفوذ کرده است، باید به فکر حل این مسئله باشید.

شیری شدن روغن موتور بلافاصله نیاز به رسیدگی دارد؛ از آنجا که اختلال در عملکرد ماشین، ایجاد خوردگی یا سولفاته و آسیب به قطعات را به دنبال می‌آورد. در این وضعیت حتماً به مکانیک مراجعه کنید تا پس از تشخیص اختلال اصلی خودرو، اقدام به رفع آن کند. البته قبل از اضافه کردن روغن جدید، موتور باید تخلیه و پاکسازی شود.

رنگ مشکی روغن موتور خودرو

پیام و معنی رنگ روغن موتور خودرو

روغنی که اغلب رانندگان با آن مواجه می‌شوند، دارای رنگ رو به مشکی با حالت مات است. در اغلب مواقع رنگ تیره یا مشکی روغن امری عادی تلقی می‌شود و لازم نیست آن را به معنای مشکلی در موتور در نظر بگیرید. در حقیقت، حتی اگر چندان هم از خودرو خود کار نکشید، به هر حال روغن به مرور زمان تیره‌تر می‌شود تا نهایتاً رنگی نزدیک به مشکی به خود بگیرد؛ این یعنی حتی ممکن است روغنی که زمان زیادی هم از خریدش نمی‌گذرد، به سرعت تیره‌رنگ بشود.

با تعویض منظم روغن موتور دیگر نیازی به نگرانی درباره رنگ آن نخواهد بود. اگر ماشین خود را تازه خریده‌اید، همین که سالی یک بار یا پس از هر 15 هزار کیلومتر کارکرد اقدام به تعویض روغن کنید احتمالاً کفایت می‌کند. طبیعتاً خودرو هرچه قدیمی‌تر باشد، باید در بازه‌های کوتاه‌تری روغن تازه برای آن تهیه شود. البته در نهایت این موضوع به کیفیت و فناوری موتور، کیفیت روغن و حتی شرایط رانندگی بستگی دارد و باید همه این متغیرها را در تعویض روغن مد نظر قرار داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*