داون پایپ

آیا نصب داون پایپ روی خودروهای توربوشارژ امری ضروری است؟

نصب داون پایپ برای تقویت موتور و افزایش توان و شتاب خودرو در میان مردم خصوصا جوانان رواج پیدا کرده است. اما آیا واقعا تاثیر داون پایپ محسوس است و دقیقا چه تاثیری در ماشین ما دارد؟

در دنیای خودرو علاقه مندانی که به دنبال ماشین‌هایی با مشخصات قدرتمندی هستند، به طور کلی دو راه پیش رو دارند: اول این که می‌توانند خودروهای واقعا حرفه‌ای خریداری کرده و از سرعت و همه چیز آن لذت ببرند. اما افرادی که به دنبال گزینه های مقرون به صرفه هستند یا توانایی مالی برای خریدن چنین ماشین‌هایی را ندارند، می‌توانند با نصب یک قطعه حیاتی به نام داون پایپ روی خودرو خود آن را به دنیای بهترین ها وارد کنند.

دسترسی آسان به بخش های این مقاله

نصب داون پایپ روی خودروهای توربوشارژ

نصب داون پایپ در میان علاقه مندان به رانندگی با خودروهای توربوشارژ بسیار محبوب بوده و باعث می‌شود تا هم صدای اگزوز بهتری داشته باشید و هم گشتاور و قدرت خروجی موتورتان افزایش پیدا می‌کند. با این حال با نصب داون پایپ به دلیل ممنوع بودن حذف یا کالیبراسیون مجدد مبدل کاتالیزوری در بعضی کشورها ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید.

به همین خاطر اگر علاقه مند شده‌اید تا درباره این قطعه اطلاعات بیشتری کسب کرده و یا حتی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه ادامه این مطلب از اخبار خودرو گجت نیوز را از دست ندهید.

داون پایپ چیست؟

بهتر است قبل از این که وارد بحث داون پایپ شویم، با نحوه عملکرد توربوشارژ ها آشنا شوید. به طور خلاصه، توربوها دارای دو توربین بوده که به هم متصل هستند. یکی از این توربین‌ها به سیستم اگزوز متصل شده و هنگامی که موتور گازهای خروجی را به سمت اگزوز هدایت می‌کند، توربین متصل قرقره شده و باعث می‌شود تا دیگری نیز بچرخد. در مقابل هم توربین دیگر هوای تازه را از بیرون مکیده و به سمت موتور هدایت می‌کند. با این کار هوای بهتر و بیشتری وارد محفظه موتور شده و باعث می‌شود در نهایت عملکرد بهتری داشته باشد.

در طرف دیگر هم سیستم اگزوز نیز به موتور اجازه می‌دهد تا تمام گازهای تولید شده از سوختن را از سیلندرها خارج کرده تا بتواند جریان هوای مناسبی وجود داشته باشد. به طور کلی نداشتن جریان مناسب در محفظه احتراق باعث می‌شود تا به نوعی موتور خفه شده و می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه عملکرد و فشار برگشتی زیادی به موتور شود.داون پایپ

مبدل‌های کاتالیزوری (که با نام CAT نیز شناخته می‌شوند) به طور کلی لوله هایی هستند که گازهای تولید شده موتور قبل از اینکه به طور کامل از اگزوز خارج شوند، در مسیر از آنها عبور می‌کنند. نقش یک مبدل کاتالیزوری این است تا با تنظیم تولیدات آلاینده خودرو شما، گازهایی با خطر کمتر برای محیط زیست و بوی کمتر از اگزوز خارج شوند. البته از طرفی هم با جلوگیری از خروج آزادانه گازهای تولیدی می‌توانند تنفس را برای پیشرانه چالش برانگیز کنند.

داون پایپ دقیقا قطعه‌ای است که به جای مبدل کاتالیزوستری قرار گرفته و با قطعات محدود کننده کمتر باعث می‌شود تا جریان هوا موثرتری در محفظه موتور جریان داشته و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

تفاوت بین انواع داون پایپ

به طور کلی دو نوع داون پایپ catless و catted در فروشگاه ها عرضه می‌شود که به این موضوع اشاره دارد آیا داون پایپ مبدل کاتالیزوری دارد یا خیر. مدل هایی که مبدل کاتالیزوری را دارند، محدودیت‌های بیشتری داشته و بنابراین افزایش عملکردی چندان قابل توجهی را احساس نخواهید کرد.

از طرف دیگر هم مدل‌های فاقد مبدل کاتالیزوری هیچ محدودیتی برای فیلتر کردن گازهای اگزوز نداشته و جریان بسیار بهتری را نسبت به مدل دیگر فراهم می‌کنند. این مدل داون پایپ از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری کرده که با آسپیراسیون بهتر باعث می‌شود تا گشتاور و اسب بخار بیشتری را نیز در اختیار داشته باشید. البته این مدل‌های فاقد مبدل کاتالیزوری با وجود مطلوب بودن اما بسیاری از رانندگان به خاطر ایرادات آنها، از گزینه های دارای مبدل استفاده می‌کنند.داون پایپ

در نظر گرفتن قوانین انتشار گازهای گلخانه‌ای برای همه الزامی است و در همین راستا اغلب کشورها قوانین سخت گیرانه‌ای در رابطه با حذف مبدل کاتالیزوری وضع کرده‌اند. به همین دلیل داون پایپ های فاقد مبدل کاتالیزوری عمدتاً در اتومبیل‌های پیست محور و همچنین آفرودها استفاده می‌شوند.

در کدام خودروها استفاده از داون پایپ ضروری است؟

معمولا عملکرد اکثر خودروهای امروزی به خوبی با سیستم اگزوز تنظیم شده و این بدین معنی است که نیازی به قطعات جداگانه ندارید تا این امکان را فراهم کنید که موتور خودرو تنفس راحت تری داشته باشد. استفاده از ابزارهایی مانند داون پایپ در خودروهای امروزی باعث می‌شود تا توان آن حدود 30 تا 50 اسب بخاری افزایش یابد.داون پایپ

البته باید در نظر داشت در صورت استفاده از داون پایپ روی خودروهای قدیمی گشتاور و قدرت خروجی موتور نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر این در بعضی خودروها هم به دلیل وجود مبدل‌های کاتالیزوری محدود کننده توان خروجی کاهش می‌یابد و استفاده از این قطعه در چنین خودروهایی می‌تواند با افزایش قابل توجه عملکرد و توان خروجی همراه باشد.

برای مثال موتورهای آئودی 3.0T بسیار قدرتمند هستند اما چون مبدل‌های کاتالیزوری آنها محدود کننده است بنابراین بسیاری از رانندگان این خودروها یک داون پایپ نصب کرده که با اصلاحات قابل توجهی مواجه شده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:
موتور توربوشارژ چیست و چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟ بهترین برندهای روغن موتور خودرو در جهان وظیفه ترموستات در خودرو چیست و چگونه کار می‌کند اسب بخار و گشتاور چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی تاریخ ۵ مورد از قدرتمندترین موتورهای خودرو که تا به امروز تولید شده‌اند بهترین برندهای روغن خودرو برای موتورهای توربو شارژ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*