قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی

قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی تاریخ

اگر گمان می‌کنید دوره خودروهای تنفس طبیعی رو به اتمام است، احتمالا آشنایی با قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی تاریخ نظرتان را در این خصوص عوض خواهد کرد!

خودروهای اسپرت مدرن روز به روز قدرتمندتر از قبل شده و با تکیه بر پیشرفت‌های تکنولوژیک بزرگ حاصل شده در صنعت اتومبیل‌سازی و البته پول‌های سنگینی که خریداران این دسته خودروها مایل به پرداختشان هستند به سطوح باورنکردنی از عملکرد رسیده‌اند. در دهه 90 میلادی تنها قدرتمندترین خودروهای دنیا قادر به دستیابی به محدوده قدرت 400 یا 500 اسب بخار بودند. این درحالیست که امروزه برخی خودروهای معمولی که با عنوان اتومبیل‌های خانوادگی شناخته می‌شوند چنین قدرتی را ارائه می‌کنند.

بخش مهمی از این پیشرفت بزرگ صنعت خودروسازی متوجه توسعه فناوری‌های القای اجباری مانند توربوشارژر و سوپرشارژر است که به‌طور خیره‌کننده‌ای روی عملکرد اتومبیل‌های مدرن تاثیر گذاشته است. از سوی دیگر، موتورهای هیبریدی و برقی هم دیگر مواردی هستند که دستیابی به محدوده قدرت‌های 1000 اسب بخاری و بالاتر را امکان‌پذیر کرده‌اند.

به‌طور کلی موتورهای تنفس طبیعی احتمالا در آینده صنعت خودروسازی جایی نخواهند داشت و اتومبیل‌های هیبریدی و الکتریکی با فناوری‌های پیشرفته‌تر و مصرف سوخت ایده‌آل‌تر جای آن‌ها را در آینده خواهد گرفت. حتی در حال حاضر هم اکثر اتومبیل‌های قدرتمندی که از موتورهای درون‌سوز استفاده می‌کنند بر فناوری‌هایی مثل توربوشارژ مبتنی هستند و از این طریق قادر به ارائه عملکرد فنی خیره‌کننده هستند. با این وجود امروزه موتورهای تنفس طبیعی هنوز هم پرطرفدار هستند و برخی خودروسازان شناخته شده دنیا همچنان بهترین محصولاتشان را به این دسته موتورها مجهز می‌کنند.

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین ابرخودروهای تاریخ صنعت خودروسازی

ابرقدرت‌های تنفس طبیعی صنعت خودروسازی

در این متن نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی ساخته شده در تاریخ که احتمالا نامشان در تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی ثبت خواهد شد.

پورشه کاررا جی تی V10 (603 اسب بخار)

پورشه کاررا

پوشه تولیدکننده تعدادی از بهترین، تاثیرگذارترین و جذاب‌ترین سوپرخودروهای تاریخ است و به همین دلیل موتورهای شگفت‌انگیزی در طول تاریخ ساخته است. این کمپانی هر چند سال یک بار از یک موتور جدید و فوق‌العاده رونمایی نموده و حد و مرزهای طراحی و ساخت موتور اتومبیل‌های اسپرت را جابجا می‌کند. یکی از این موتورهای جذاب، نمونه به کار رفته در مدل Carrera GT بود که در سال 2004 رونمایی شد. این خودروی شگفت‌انگیز یکی از آخرین سوپرخودروهای دنده دستی بازار به شمار می‌رود که تسلط پورشه را در ساخت موتورهای بنزینی به معرض نمایش می‌گذارد.

پورشه این موتور افسانه‌ای را بر پایه نمونه‌های شش سیلندر خطی تولید کرده و به همین دلیل است که زاویه 68 درجه سیلندرهای این خودرو به پدیده‌ای چنین خارق‌العاده تبدیل شده است. نخستین طرح از این موتور در سال 1992 برای رقابت‌های فرمول 1 طراحی شد؛ اما نتوانست به مرحله تولید برسد. این موتور یک بار دیگر هم برای طرحی مفهومی برای مسابقات لمانز مورد استفاده قرار گرفت. هرچند که این طرح نیز نتوانست در نهایت به تولید منتهی شود. با این حال به دنبال فروش فوق‌العاده شاسی بلند کاین، پورشه سرانجام بودجه لازم برای استفاده از این موتور جذاب در یک خودروی مفهومی را به دست آورد؛ خودرویی که سرانجام چراغ سبز تولید محدود را دریافت کرد.

این موتور 5.7 لیتری و 20 سوپاپ بوده و با بهره‌گیری از بادامک دوتایی، تایمینگ متغیر دارد. فناوری‌های پیشرفته تولید پورشه به این کمپانی امکان داده که در ساخت این موتور از مواد فوق‌العاده مرغوبی استفاده کند. به‌عنوان مثال در ساخت سیلندر از نیکل و سیلیکون استفاده شده تا سایش و خوردگی به حداقل برسد. علاوه بر این، هریک از بانک‌های سیلندر نیز به یک اگزوز متصل بوده و کاتالیزور و صداخفه‌کنی مجزا در اختیار دارد تا شاهد یکی از جذاب‌ترین صداهای تولید شده در صنعت خودروسازی توسط کاررا جی تی V10 باشیم. توان خروجی موتور این خودرو 603 اسب بخار است که با استانداردهای امروزی چندان عجیب و غریب نیست. با این وجود دستیابی به این توان در سال 2004 دستاوردی به شمار می‌رفت که تنها از پورشه برمی‌آید.

لامبورگینی هوراکان اوو V10 (631 اسب بخار)

قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی

علیرغم این که لامبورگینی بخش اعظمی از محبوبیت جهانی خود را مدیون موتورهای V12 خود است، برخی مدل‌های ارزان قیمت‌تر این کمپانی نیز با موتورهای V8 به بازار عرضه شدند. پس از خرید این کمپانی توسط فولکس واگن، تغییرات زیادی در کارخانه سنت آگاتا لامبورگینی انجام شد؛ به‌طوری که برخی اتومبیل‌های رده پایین‌تر این کمپانی به موتورهای V10 مجهز شدند. نخستین مدل از خودروهای لامبورگینی که از این دسته موتورها بهره می‌برد، گالاردو بود که در سال 2014 با مدل هوراکان جایگزین شد. تولید سوپرخودروی هوراکان هنوز هم ادامه دارد.

با وجود این که هوراکان یکی از مدل‌های کم‌تر گران لامبورگینی به شمار می‌رود، اما به هیچ وجه خودروی ضعیف یا حتی ارزان‌قیمتی نیست! موتور V10 این خودرو که از گالاردو به آن به ارث رسیده بود عملکرد فوق‌العاده و مهندسی شگفت‌انگیزی داشت. حجم این موتور V10 برابر با 5.2 لیتر بود که مهندسین لامبورگینی توانستند آن را به‌طور شگفت‌انگیزی درون فضای محدود مدل هوراکان جای دهند. علیرغم این محدودیت، مهندسین لامبورگینی موفق شدند برای هر سیلندر از چهار سوپاپ بهره گرفته و زمان‌بندی متغیر را برای این موتور به ارمغان بیاورند.

علاوه بر این، جدیدترین مدل‌های این موتور از تزریق مستقیم و غیرمستقیم به‌طور همزمان استفاده می‌کند تا بیشترین توان ممکن را در محدوده‌های مختلف دور موتور منتقل کرده و بهینه‌ترین میزان سوخت را در بهترین زمان وارد سیستم کند. این موتور جدید هوراکان توانی 631 اسب بخاری دارد که در مقایسه با قدرت 601 اسب بخار در مدل اولیه 2014 آن پیشرفتی قابل توجه به شمار می‌رفت.

نکته جالب در خصوص این موتور V10 لامبورگینی آن است که خودروهای این برند تنها محصولاتی نیستند که به این موتور مجهز می‌شوند! از آن‌جا که فولکس واگن به‌عنوان کمپانی مادر لامبورگینی، تعدادی برند دیگر را هم تحت مدیریت خود دارد، بعضا از موتورهای کمپانی‌های مختلف در محصولات سایر برندها استفاده می‌کند. در این مورد خاص، موتور V10 لامبورگینی هوراکان در ابرخودروی آئودی، یعنی Audi R8 هم به کار رفته؛ هرچند نمونه به کار رفته در آئودی قدرت کمتری دارد.

دوج وایپر ای سی آر V10 (645 اسب بخار)

دوج وایپر

بسیار قبل از این که اتومبیل‌های فوق‌العاده‌ای مثل شورلت کوروت یا حتی فورد جی تی به بازار عرضه شوند، دوج وایپر فرمانروای عرصه ابرخودروها در آمریکا بود. این خودرو محصول دهه 80 میلادی است؛ زمانی که اتومبیل‌های با قدرت 300 اسب بخار خودروهایی قدرتمند به شمار می‌رفتند! با این وجود دوج یکی از قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی دنیا را تولید کرد که از هر لحاظ خارق‌العاده بوده و به‌طور کامل قادر به رقابت با هیولاهای اروپایی بود! البته شاید این موتور V10 آن‌طور که باید و شاید بهینه و کم‌مصرف نبود؛ اما افرادی که دنبال حداکثر قدرت در یک خودرو بودند، یکی از بهترین گزینه‌های دنیا را در اختیار داشتند!

Dodge Viper V10 در دوره‌ای تولید شد که فناوری توربوشارژر هنوز در مراحل ابتدایی توسعه خود به سر می‌برد و استفاده از آن به برخی ابرخودروهای اسپرت خاص محدود بود. دوج در آن زمان یکی از شناخته‌شده‌ترین سازندگان خودروهای اقتصادی و خوش‌قیمت در آمریکا به شمار می‌رفت. این کمپانی برای دستیابی به توان شگفت‌انگیز خروجی در وایپر وی 10 از فرمول‌های قدیمی خودروسازی استفاده کرد و یک موتور V10 با حجم 8 لیتر را تولید نمود! این موتور از زمان بازنشستگی موتورهای V12 توسط کادیلاک و لینکلن در آمریکا، نخستین محصول ساخت این کشور بود که از بیش از هشت سیلندر بهره می‌برد.‌ این اتومبیل در سال 1991 موفق به دستیابی به قدرت 400 اسب بخاری شد. این توان خروجی در آن زمان تنها از خودروسازان ایتالیایی مثل فراری و لامبورگینی برمی‌آمد. با این حال Dodge موفق شد با قیمتی بسیار پایین‌تر به این محدوده توان دسترسی پیدا کند.

در گذر زمان البته دوج وایپر تغییرات فنی اندکی را تجربه کرد و در نسل‌های مختلف تنها ظاهری متفاوت را به علاقمندان ارائه می‌کرد.این کمپانی همچنین از هرگونه سیستم القای اجباری هم دوری می‌کرد و برای دستیابی به قدرت بیشتر تنها حجم موتور را افزایش می‌داد! این مساله با جدی‌تر شدن ملاحظات زیست‌محیطی رفته رفته سری محبوب وایپر را به بازنشستگی نزدیک کرد. آخرین مدل از موتورهای V10 وایپر حجمی 8.4 لیتری داشته و قدرتی 645 اسب بخاری تولید می‌کرد.

گوردون مورای تی.50 کازورث وی 12 (663 اسب بخار)

قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی

اگر به خودروهای مسابقه‌ای و تاریخ صنعت خودروسازی علاقمند باشید، احتمالا نام «گوردون مورای» را شنیده‌اید. این خودروساز افسانه‌ای تعدادی از بهترین اتومبیل‌های مسابقه‌ای تاریخ را تولید کرده و مک لارن اف 1 یکی از بهترین ساخته‌های او به شمار می‌رود. او از سن 26 سالگی برای McLaren Racing مشغول به کار شده و بعضی از بهترین اتومبیل‌های این برند را تولید نمود. تلاش‌های او باعث شد که مسئولین مک لارن مجاب شوند که علاوه بر اتومبیل‌های مسابقه‌ای، خودروهایی را نیز برای جاده‌ها و خیابان‌ها تولید کنند. این کار باعث درخشش فوق‌العاده مک لارن و محبوبیت این برند در سرتاسر دنیا شد. مورای در نهایت تصمیم گرفت از این کمپانی خارج شده و برند جدیدی با نام خودش را پایه‌ریزی کند.

نخستین خودروی او T.50 بود که با کمک کمپانی مهندسی افسانه‌ای کازورث تولید شد و یکی از قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی V12 تاریخ را ارائه می‌کرد. انتظارات از نخستین خودروی گوردون مورای بسیار بالا بود و همین مساله اهمیت مهندسی فوق‌العاده در ساخت آن را به‌شدت افزایش می‌داد. موتور T.50 چهار لیتری بود و بدون نیاز به هیچ گونه القای اجباری قادر به تولید قدرت 663 اسب بخاری بود که دستاوردی فوق‌العاده به شمار می‌رفت. این موتور همچنین قادر به دستیابی به حداکثر دور موتور 12100 دور بر دقیقه بود و در کنار وزن سبکی که داشت، شتابگیری خارق‌العاده‌ای به خودروی مورای می‌بخشید.

نتیجه همکاری گوردون مورای با کازورث یک ابرخودروی انقلابی بود که به همان اندازه که توانمند بود، زیبا هم به شمار می‌رفت و نام خود را به‌عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین اتومبیل‌های انگلیسی در تاریخ ماندگار کرد. البته قیمت این خودرو نیز چندین میلیون دلار بود! بنابراین رانندگی با آن تجربه‌ای به شمار می‌رفت که تنها عده انگشت‌شماری در دنیا قادر به لذت بردن از آن بودند!

شورلت کوروت زد 06 هشت سیلندر (670 اسب بخار)

شورلت Corvette Z06

شورلت در سال 2020 با انتقال موتور خودروی Corvette به پشت، انقلابی بزرگ را در این سری خودروهای اسپرت محبوب خود ایجاد کرد و به‌جز خود موتور، تمامی المان‌های طراحی و ساخت این خودرو را دستخوش تغییر نمود. در آن زمان موتور اکثر ابرخودروهای اروپایی در وسط خودرو قرار گرفته بود. با این وجود شورلت کاری را انجام داد که از سال 1953 در آن استاد شده بود!

مدل پایه کوروت 2020 با قدرتی 495 اسب بخاری در اختیار رانندگان قرار گرفت. این قدرت البته برای شتابگیری نفس‌گیر این خودرو کاملا کافی بود. با این وجود مدل‌های پیشین Corvette با موتورهایی قدرتمندتر روانه بازار شده بودند. به‌عنوان مثال، مدل‌های Z06 و ZR1 خودروی کوروت در سال 2019 به ترتیب با قدرت‌های 650 و 755 اسب بخار روانه بازار شده بودند. البته شورلت برای دستیابی به این قدرت استثنایی در مدل‌های نامبرده از توربوشارژر استفاده کرده بود. در عین حال آنچه باعث می‌شود مدل کنونی Z06 به اتومبیلی شگفت‌انگیز و جذاب تبدیل شود، دستیابی به قدرت 670 اسب بخار بدون هیچ‌گونه القای اجباری است! دستیابی به این قدرت فوق‌العاده با موتور V8 کوروت دستاوردی فوق‌العاده برای برند کهنه‌کار آمریکایی به شمار رفته و نام آن را به عنوان تولیدکننده یکی از قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی تاریخ سر زبان‌ها انداخت.

موتور 5.5 لیتری V8 این خودرو به ازای هر سیلند چهار سوپاپ داشته و حجم بسیار زیادی هوا و سوخت را وارد سیلندر می‌کند. پیستون‌های موتور Corvetter Z06 از جنس آلومینیوم فرآوری شده بوده و دسته شاتون نیز از تیتانیوم ساخته شده بود. شورلت همچنین از سیستم پیچیده ورودی هوای خود به منظور کنترل القا و شدت جریان هوای ورودی به سیلندر استفاده می‌کرد. نتیجه استفاده از این مصالح مرغوب و فناوری‌های پیشرفته، قدرت 670 اسب بخاری است که توانمندی و مهندسی قدرتمند این کمپانی را گوشزد می‌کند!

استون مارتین وان 77 کازورث 12 سیلندر (750 اسب بخار)

قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی

نام استون مارتین با ساخت قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی در تاریخ صنعت خودروسازی عجین شده و نمونه‌های V12 سرشناس و مطرحی از سال 1999 تا به امروز از سوی این کمپانی تولید شده‌اند. با وجود این همه مهارت، استون مارتین تصمیم گرفت در ساخت ابرخودروی One-77 خود از تجربه و مهارت مثال‌زدنی کمپانی Cosworth نیز استفاده کند. این خودرو در سال 2009 به‌طور بسیار محدود تولید شده و به سمبلی از ظرافت و طراحی استون مارتین تبدیل شد. استون مارتین البته برای هر دستگاه از این ابرخودرو بیش از 1.2 میلیون دلار از مشتریانش طلب می‌کرد! جالب این که علاقمندان به این خودرو به‌عنوان پیش‌پرداخت و قبل از حتی دیدن خودرو باید 200 هزار دلار به استون مارتین پرداخت می‌کردند!

استون مارتین One-77 با استفاده از سبک‌ترین مواد موجود در دنیا ساخته شده بود و این رویکرد طراحی در تمام اجزای آن قابل مشاهده بود. کازورث حجمی 7.3 لیتری را برای این خودرو در نظر گرفت و موفق شد با استفاده از پوشش‌های فوق‌العاده روان و کم‌اصطکاک و دیگر فناوری‌ها قدرت آن را به 750 اسب بخار برساند.‌ البته اطلاعات ناچیزی از جزئیات فنی موتور استون مارتین وان-77 در دست است. با این وجود می‌دانیم که Cosworth از موتور 12 سیلندر (V12) و 48 سوپاپ استون مارتین که در خودروهای پیشین این کمپانی هم استفاده شده بود بهره برده و با کاهش فراوان حجم و وزن، آن را پشت محور جلوی خودرو قرار داد تا ابرخودرویی شگفت‌انگیز با صفر تا صد حدود 3.5 ثانیه تولید شود. نکته جالب توجه دیگر در خصوص این خودرو آن است که استون مارتین تنها 77 دستگاه از این سوپرخودرو را روانه بازار نموده و آن را به اتومبیلی فوق‌العاده کمیاب تبدیل کرده است.

لامبورگینی اسنزا V12 (830 اسب بخار)

لامبورگینی اسنزا

لامبورگینی از جمله برندهایی‌ست که سال‌ها در برابر وسوسه استفاده از توربوشارژ برای افزایش قدرت ابرخودروهایش مقاومت کرده است؛ به‌طوری که حتی همین امروز هم تنها خودرویی که لوگوی گاو خشمگین را با موتور توربو همراه کرده، شاسی بلند Urus است! با این وجود تولید ابرخودروهایی فوق‌العاده سریع و قدرتمند حتی بدون استفاده از القای اجباری هم برای لامبورگینی به سادگی آب خوردن است و هر چند سال یک بار شاهد معرفی یکی از وحشی‌ترین و قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی دنیا از سوی لامبورگینی هستیم. مدل Essenza SC12 نمونه‌ای از این توانمندی لامبورگینی در تولید موتورهای فوق‌العاده قوی به شمار می‌رود.

لامبورگینی اسنزا به‌طور کلی برای رانندگی در پیست مسابقه و در تیراژ بسیار محدود 40 دستگاه تولید شده است. با این وجود علاقمندان به این خودرو می‌توانند در جاده‌ها نیز با آن رانندگی کنند. این اتومبیل از موتوری V12 با حجم 6.5 لیتر بهره می‌برد و از سیستم اگزوز منحصربفردی استفاده می‌کند که با هدف کاهش فشار رو به عقب طراحی شده است. قدرت باورنکردنی 830 اسب بخاری اسنزا آن را به قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی لامبورگینی تبدیل می‌کند که بدون استفاده از هیچ‌گونه پیشرانه هیبریدی یا القای اجباری به این توان خروجی می‌رسد. البته حتی بدون در نظر گرفتن تیراژ بسیار محدود این خودرو، قیمت سرسام‌آور 2.5 میلیون دلاری آن نیز عامل دیگری است که دست بسیاری رانندگان علاقمند را از خرید این اتومبیل کوتاه می‌کند!

فراری دیتونا SP3 V12 (828 اسب بخار)

فراری دیتونا

بر خلاف لامبورگینی، دیگر خودروساز سرشناس ایتالیایی، فراری، ابایی از استفاده از توربوشارژر یا حتی پیشرانه‌های هیبریدی با هدف افزایش قدرت خروجی برخی مدل‌های پریمیوم و قدرتمندش ندارد. با این وجود این کمپانی به‌تازگی نشان داده که هنوز هم روی موتورهای تنفس طبیعی حساب ویژه‌ای باز کرده و راه و رسم تولید موتورهای تنفس طبیعی کارآمد را بلد است. فراری دیتونا 2023 صاحب یکی از قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی تاریخ است که ترکیبی بی‌نظیر از جذابیت بصری و توانمندی فنی را ارائه می‌کند.

در سال‌های اخیر، موتورهای الکتریکی در تمامی محصولات خودروسازان سرشناس دنیا، منجمله فراری، رخنه کرده و در اکثر ابرخودروهای مطرح به کار رفته‌اند. با این وجود فراری Daytona SP3 را  احتمالا به‌عنوان یکی از آخرین غرش‌های اتومبیل‌های احتراق داخلی و تنفس طبیعی خود تولید کرده و در آن ضمن استفاده از موتوری فوق‌العاده قدرتمند، بخش‌های مهمی از زبان طراحی کلاسیک فراری را نیز به کار برده است!

همچنین بخوانید:

سریع ترین خودروهای تاریخ فراری؛ صفر تا صد در یک چشم به هم زدن!

در قلب این سوپرخودروی بسیار زیبای فراری موتور 6.5 لیتری و V12 به کار رفته که قدرت 828 اسب بخاری داشته و پرقدرت‌ترین موتور تنفس طبیعی تولیدشده توسط این کمپانی ایتالیایی به شمار می‌رود. امروزه بسیاری خودروسازان و صاحب‌نظران عصر موتورهای عظیم‌الجثه V12 را رو به پایان می‌دانند. با این وجود فراری بخش اعظمی از شخصیت و تاریخچه خود را در این دسته موتورها می‌بیند و ظاهرا قصد دارد هنوز هم از پتانسیل‌های آن‌ها استفاده کند. لازم به ذکر است که همین موتور پیش‌تر در مدل 812 Superfast فراری به کار رفته و قدرتی 820 اسب بخاری تولید کرده بود. با این وجود مهندسان فراری موفق شدند که در مدل Daytona توان خروجی این موتور را حدود 8 اسب بخار افزایش دهند.

مشخص نیست که Daytona پایان‌بخش عصر خودروهای V12 فراری است یا آغازکننده مسیری جدید برای ماجراجویی این کمپانی در عرصه خودروهای تنفس طبیعی! بنابراین باید منتظر ماند و دید برنامه بعدی این کمپانی برای آینده سری خودروهای فراری چیست.

پاگانی هوایرا آر V12 (838 اسب بخار)

پاگانی هوایرا R

اگر از زیباترین و سریع‌ترین خودروهای تاریخ سئوال شود، ذهن بسیاری از ما سمت خودروهای شگفت‌انگیز پاگانی هدایت خواهد شد. این مهندس خلاق ایتالیایی هر چند سال تعداد انگشت‌شماری خودرو تولید می‌کند. با این وجود اتومبیل‌های او همگی شگفت‌انگیز و دست‌نیافتنی هستند. البته زیبایی یک ابرخودرو بدون در اختیار داشتن موتوری قدرتمند بی‌معنی است و این بخش، جایی است که AMG در آن وارد می‌شود!

از زمانی که هوراسیو پاگانی برای نخستین بار مدل Zonda را معرفی کرد، موتورهای خودروهای او توسط همکار همیشگی مرسدس بنز در ساخت خودروهای سریع و قدرتمند، AMG، انجام می‌شده است. در عین حال موتور به کار رفته در سوپرخودروی منحصربفرد Huayra R توسط HWA AG تولید شده که مسئولیت تامین موتورهای مسابقه‌ای محصولاتی مرسدس بنز آ ام گ را بر عهده دارد. قدرتمندترین مدل از سوپرخودروی پاگانی هوایرا از یک موتور شش لیتری V12 بهره می‌برد که بدون استفاده از هیچ‌گونه توربوشارژر یا پیشرانه هیبریدی به قدرت استثنایی 838 اسب بخار می‌رسد. موتور این خودرو عموما از مصالح و فناوری‌های مورد استفاده در موتور خودروهای مسابقه‌ای مثل آلیاژهای سبک‌وزن، سیستم روغنکاری حوضچه خشک یا پاشش مستقیم استفاده می‌کند و در ساخت خود خودرو و شاسی آن نیز از فیبر کربن استفاده شده است. خروجی وحشتناک موتور این خودرو در دور موتور بسیار بالای 8250 دور بر دقیقه محقق می‌شود؛ درحالیکه حداکثر دور موتور این خودرو 9000 rpm است.

البته همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، دستیابی به این قدرت و سرعت ارزان نخواهد بود! اگر قصد خرید یکی از سی نمونه تولید شده از Huayra R را داشته باشید باید حداقل سه میلیون دلار برای خرید آن پرداخت کنید!

استون مارتین والکری V12 (1001 اسب بخار)

قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی

بدون شک فرمانروای سرزمین قدرتمندترین موتورهای تنفس طبیعی تاریخ استون مارتین والکری است. برای ساخت موتور این اتومبیل استون مارتین بار دیگر دست به دامان Cosworth شده و از یک نمونه 6.5 لیتری V12 با توان خروجی 1001 اسب بخار استفاده کردند. البته ترکیب این موتور با پیشرانه برقی باعث می‌شود که قدرت به 1139 اسب بخار افزایش پیدا کند. با این وجود حتی بدون استفاده از موتور برقی نیز Aston Martin Valkyrie بدون هیچ زحمتی تمام رقبا را پشت سر خواهد گذاشت!

ابرخودروی والکری صفر تا صد 2.3 ثانیه‌ای داشته و به‌گونه طراحی شده که جاده را به آتش بکشد! با این وجود فرآیند توسعه این خودرو به‌گونه‌ای پیش رفت که ظاهر آن نیز بسیار خوب از آب درآمد. به این ترتیب مدل Valkyrie به‌عنوان نخستین خودرو از خانواده خود به یک ویترین برای معرفی دستاوردهای شگفت‌انگیز استون مارتین تبدیل می‌شود. جالب اینجاست که زمان ساخت این سوپرخودروی شگفت‌انگیز، هدف استون مارتین دستیابی به قدرت 950 اسب بخار بود! با این وجود کازورث موفق شد موتوری توانمند با قدرت بسیار بیشتر ارائه کند و مهارت خود را به رخ بکشد.

البته استون مارتین والکری قدرتمندترین اتومبیل دنیا نیست. با این وجود آنچه ارزشی دوچندان به این اتومبیل می‌بخشد، استفاده آن از پیشرانه تنفس طبیعی است. برای رسیدن به این دستاورد دشوار و ارزشمند، مهندسین کازورث از قدرتمندترین آلیاژهای موجود در صنعت در بخش‌های مختلف موتور بهره بردند. همچنین کلید دستیابی به این قدرت بی‌رقیب بهینه‌سازی در تمام بخش‌ها اعم از دریچه‌های ورود هوا یا کاهش اصطکاک در بخش‌های دیگر است. در این میان استفاده از اجزای سبک‌وزن در این خودرو دستیابی به دور موتور بالا را برای آن میسر کرده و محاسبات مهندسی دقیق، تست‌های بسیار حساب شده و فرآیند گسترده و هزینه‌بر تحقیق و توسعه رسیدن به این قدرت فوق‌العاده را امکان‌پذیر کرده است.