بهترین ابرخودروهای تاریخ

بهترین ابرخودروهای تاریخ صنعت خودروسازی

در اینجا به معرفی تعدادی از بهترین ابرخودروهای تاریخ می‌پردازیم که با عملکرد فنی خیره‌کننده خود رکوردهای سرعت و شتاب‌گیری باورنکردنی را به ثبت رسانده‌اند!

به عقیده بسیاری کارشناسان، لامبورگینی میورا که در سال 1966 به بازار آمد، نخستین ابرخودروی تاریخ به شمار می‌رود که به‌جای تقویت موتور یک خودروی معمولی، از یک موتور کاملا جدید با کارآیی متفاوت بهره می‌برد.

امروزه منتقدین و روزنامه نگاران فعال در بخش خودرو، اتومبیل‌های استثنایی با عملکرد بسیار بالا را در سه دسته ابر خودرو (Supercar)، هایپرخودرو (Hypercar) و مگاخودرو (Megacar) قرار می‌دهند.

البته به دلیل آن که هیچ تعریف رسمی برای این سه دسته‌بندی وجود ندارد، مرز میان آن‌ها بسیار باریک بوده و افراد بسیاری، دسته‌های مختلف را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند!

ابرخودروها به‌طور کلی دسته‌ای از اتومبیل‌ها هستند که از فناوری‌های پیشرفته و متفاوت نسبت به اتومبیل‌های معمولی بهره برده و عموما با هدف ارائه قدرت بسیار بالا با قیمت سرسام‌آور روانه بازار می‌شوند.

از سوی دیگر، هایپرخودروها نیز دسته‌ای برگزیده از اتومبیل‌های دنیا هستند که بالاترین عملکرد فنی در دنیا را ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، بوگاتی ویرون، پاگانی هوایرا و فراری لافراری مهم‌ترین هایپرخودروهای بازار به شمار می‌روند که در تعداد بسیار محدود و با قیمت بالاتر از یک میلیون دلار به دست مشتریان خواهند رسید.

همچنین مگاخودروها نیز دسته‌ای کمیاب‌تر از هایپرخودروها به شمار رفته و عموما توانی بیش از یک مگاوات (1340 اسب بخار) دارند! گونیگزگ رگرا یکی از این مگاخودروهاست که با ترکیب یک موتور احتراق داخلی 1100 واتی با موتور الکتریکی 700 اسب بخاری، به قدرت باورنکردنی 1500 اسب بخار می‌رسد!

در این جا قصد داریم تعدادی از بهترین ابرخودروهای تاریخ را معرفی کرده و مشخصات و قابلیت‌های آن‌ها را به‌طور مختصر تشریح کنیم.

بهترین ابرخودروهای تاریخ از برندهای شناخته شده بازار

Ferrari F8 Tributo

فراری اف 8

فراری اف 8 برای نخستین بار در سال 2020 معرفی شده و طراحی آن در سال 2023 نیز هنوز بدون تغییر باقی مانده است.

فراری در این ابرخودروی فوق‌العاده همچنان اصرار به استفاده از موتور احتراق داخلی داشته؛ بنابراین خبری از پیشرانه الکتریکی در این اتومبیل نیست.

موتور به کار رفته در این خودرو از نوع DOHC با هشت سیلندر (V8) و 32 سوپاپ است که در دور موتور 8000 قادر به تولید توان 710 اسب بخار بوده و در دور موتور 3250 rpm گشتاور 567 پوند فوت تولید می‌کند.

این اتومبیل فراری ظرف تنها 2.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 60 مایل بر ساعت رسیده و به ترتیب در 5.3 و 10.2 ثانیه سرعت‌های 100 و 211 مایل بر ساعت را فتح می‌کند!

فراری مدل Tributo سال 2023 این خودرو را با قیمت پایه 28 هزار دلار روانه بازار کرده؛ در حالی که نسخه Spider آن با ارائه آپگریدهایی در بخش‌های مختلف با قیمت حداقل 328 هزار دلار به فروش خواهد رسید.

Lamborghini Huracan

لامبورگینی هوراکان

لامبورگینی هوراکان برای نخستین بار در سال 2014 معرفی شد. با این وجود برند ایتالیایی در ده سال حیات این خودرو، آن را به‌طور پیوسته ارتقا داده و با استانداردهای روز هماهنگ کرده است.

این ابرخودرو در حال حاضر در سه تریم Evo و STO و تکنیکا در اختیار علاقمندان قرار دارد که در هر سه، شاهد استفاده از یک موتور 5.2 لیتری V10 و سیستم انتقال سرعت دوکلاچه هفت سرعته اتوماتیک هستیم.

مدل دیفرانسیل عقب تریم Evo قدرتی 602 اسب بخاری دارد؛ در حالی که مدل دو دیفرانسیل با قدرت 630 اسب بخار روانه بازار شده است.

همچنین مدل‌های STO و تکنیکا هر دو دیفرانسیل عقب بوده و قدرت 630 اسب بخاری و گشتاور 417 پوند فوتی را ارائه می‌کنند.

در میان این سه تریم، مدل STO بیش از سایرین بر روی ارائه عملکرد حرفه‌ای برای مسابقات متمرکز بوده و قادر است ظرف تنها 2.8 ثانیه از سرعت صفر به 60 مایل بر ساعت برسد.

McLaren 720S

بهترین ابرخودروهای تاریخ

مک لارن 720 اس نیز یکی دیگر از بهترین ابرخودروهای تاریخ به شمار می‌رود که همان طراحی خیره‌کننده و تهاجمی همیشگی برند مک لارن را دارد؛ به‌طوری که حتی در شرایطی که ثابت ایستاده به نظر می‌رسد با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت در حرکت است!

موتور این خودرو چهار سیلندر V8 است و قادر به تولید قدرتی 710 اسب بخاری و گشتاور 568 پوند فوتی است. گزارشات اولیه عملکرد این خودرو حاکی از شتاب 2.8 ثانیه‌ای آن بوده؛ هرچند که تست‌های تکمیلی Car and Driver نشانگر این بود که ابرخودروی مک لارن قادر است ظرف تنها 2.6 ثانیه از سرعت صفر به 60 مایل در ساعت برسد!

مک لارن، خودروی 720S را در دو مدل کوپه و کانورتبیبل روانه بازار کرده و قیمت پایه 319 هزار دلار را برای آن در نظر گرفته است.

Pagani Utopia

پاگانی یوتوپیا

پاگانی یوتوپیا وارث میراث ابرخودروهای بی‌نظیری مانند Huayra و Zonda به شمار رفته و همان طراحی چشم‌نواز و منحصربفرد خودروهای پاگانی را ارائه می‌کند.

این اتومبیل که قرار است از نیمه سال 2023 روانه بازار شود، همانند مدل هوایرا از یک موتور شش لیتری V12 که توسط AMG طراحی و ساخته شده بهره خواهد برد.

این موتور شگفت‌انگیز قادر به تولید توان 852 اسب بخار و گشتاور 811 پوند فوت است.

Pagani Utopia همچنین بسیار سبک طراحی شده؛ چراکه ساختار پایه آن از جنس فیبر کربن و ترکیبی از کربن و تیتانیوم است.

علیرغم این که اطلاعات فنی مربوط به شتاب‌گیری این خودرو هنوز به‌طور رسمی منتشر نشده، می‌توان انتظار داشت که مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن آن به 60 مایل بر ثانیه بسیار کم‌تر از سه ثانیه و حداکثر سرعت آن بیش از 220 مایل بر ساعت (354 کیلومتر بر ساعت) باشد.

قیمت مدل 2023 پاگانی یوتوپیا بیش از 2.2 میلیون دلار برآورد می‌شود.

Maserati MC20

مازراتی ام سی 20

خودروی مازراتی ام سی 20 با ارائه نسبت قدرت به وزن بالا، شتاب‌گیری بسیار سریعی داشته و حداکثر سرعت فوق العاده‌ای را ارائه می‌کند.

موتور به کار رفته در مدل کوپه و کانورتیبل این خودرو، 2.9 لیتری V6 بوده و با سیستم احتراق منحصربفرد دوگانه‌ای که دارد بسیار شبیه به اتومبیل‌های فرمول 1 است.

این موتور قدرتمند در کنار طراحی آیرودینامیکی فوق العاده باعث شده‌اند که MC20 توان 621 اسب بخاری داشته باشد و گشتاوری 538 پوند فوتی را در دور موتور 3000 تولید کند.

این اتومبیل فوق‌العاده ایتالیایی همچنین دیفرانسیل عقب بوده و ظرف 3.2 ثانیه از سرعت صفر به 60 مایل بر ساعت می‌رسد.

در کنار ویژگی‌های برجسته‌ای چون عملکرد هم‌تراز با خودروهای مسابقه‌ای، شتاب‌گیری بسیار سریع و هندلینگ مثال‌زدنی، قابلیت مهم دیگر مازراتی ام سی 20 سیستم انتقال قدرت تطبیقی آن است که امکان رانندگی راحت در فضاهای شهری را برای راننده فراهم می‌کند.

Chevrolet Corvette Z06

بهترین ابرخودروهای تاریخ

با وجود این که خودروهای کوروت شورلت همواره عملکردی هم‌تراز با بهترین خودروهای اسپرت بازار داشته‌اند، ظاهر بیش از حد آمریکایی آن‌ها همواره مورد انتقاد صاحب‌نظران قرار داشته است!

این امر باعث شد که شورلت در سال 2020 دست به تغییری بزرگ در ظاهر خودروهای اسپرت و ابرخودروهای خود زده و استانداردی جدید در این دسته خودروها را رقم بزند.

مدل 2023 از شورلت کوروت Z06 از یک موتور 5.5 لیتری V8 بهره برده و با ارائه طراحی سبک و بسیار مدرن، یکی از بهترین ابرخودروهای تاریخ نام می‌گیرد. این اتومبیل قادر به تولید توان 670 اسب بخاری و گشتاور 460 پوند فوتی بوده و به‌طور قابل ملاحظه‌ای سرتر از نسل‌های پیشین خود است.

از سوی دیگر قیمت بسیار مناسب این اتومبیل هم دیگر نکته قابل توجه در خصوص آن است که ارزش خریدش را دوچندان می‌کند. شروع قیمت کوروت Z06 حدود 105 هزار دلار است که کمتر از نصف قیمت پایه فراری F8 Tributo به شمار می‌رود!

Ford GT

بهترین ابرخودروهای تاریخ

در سال 2022 فورد تصمیم گرفت پایانی باشکوه را برای سری جی تی خود رقم بزند. از این رو آخرین مدل از سری خاطره‌انگیز GT را برای بزرگداشت اتومبیل GT40 که سلطان مسابقات لمانز در دهه 60 به شمار می‌رفت، تولید کرد.

این خودرو از یک موتور 3.5 لیتری V6 با توربوی دوقلو بهره می‌برد و قادر به تولید 660 اسب بخار قدرت و 550 پوند فوت گشتاور است.

مدل GT همچنین بدون بهره بردن از هیچگونه سیستم هیبریدی ظرف سه ثانیه به سرعت 60 مایل بر ثانیه رسیده و حداکثر سرعت 347 کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانده است.

در طراحی این خودرو بیش از هر چیز به سبک بودن و آیرودینامیک بالا توجه شده تا عملکردی هم‌تراز با بهترین اتومبیل‌های مسابقه‌ای برای این خودرو ثبت شود.

در سال 2022، این اتومبیل فورد با حداقل قیمت 500 هزار دلار به فروش رسید.

Aston Martin Valhalla

استون مارتین والهالا

در سال 2019 و در نمایشگاه خودروی ژنو، استون مارتین از خودروی AM-RB 003 رونمایی کرد. این خودرو سپس به استون مارتین والهالا تغییر نام داد و قرار است در نیمه دوم سال 2023 به دست مشتریان برسد.

این ابرخودروی استون مارتین از یک موتور پلاگین هیبریدی بهره می‌برد و یک موتور V8 چهار لیتری در عقب دارد. موتور به کار رفته در این خودرو، قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین نمونه V8 به کار رفته توسط این برند انگلیسی تا به امروز است.

در کنار این موتور خارق‌العاده همچنین یک سیستم هیبریدی مبتنی بر باتری 400 ولتی نیز در Aston Martin Valhalla به کار رفته که در مجموع، قدرت 937 اسب بخار و گشتاور 738 پوند فوت را برای آن به ارمغان می‌آورد.

این ابرخودرو، دیفرانسیل عقب بوده و ظرف 2.5 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت می‌رسد. علاوه بر این، حداکثر سرعت آن نیز 350 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

البته قصد خرید این هیولای انگلیسی را دارید، بد نیست بدانید که قیمت در نظر گرفته شده برای آن حدود 800 هزار دلار است!

Bugatti Chiron Super Sport

بهترین ابرخودروهای تاریخ

خودروی بوگاتی شیرون یک شاهکار با قیمت نزدیک به چهار میلیون دلار است و به زعم بسیاری از خریداران، ارزش پرداخت این هزینه را هم دارد!

اکنون این برند لوکس، مدل سوپر اسپرت آن که قرار است سطح جدیدی از سرعت و عملکرد را ارائه کند را نیز به مشتریان ارائه می‌کند.

تمامی مدل‌های شیرون از موتورهایی 16 سیلندر با قدرت حداقل 1500 اسب بخار بهره می‌برند. در عین حال موتور به کار رفته در مدل 2022 سوپر اسپرت، با بهره‌گیری از یک موتور هشت لیتری با چهار توربو به قدرت باورنکردنی 1578 اسب بخار دست یافته و قادر است در 2.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 60 مایل بر ساعت برسد.

علاوه بر این، حداکثر سرعت این خودرو نیز 420 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

در همین زمینه بد نیست بدانید که نمونه‌ای دستکاری شده از بوگاتی شیرون، مدتی پیش در یک تست عملکرد در آلمان توانست به سرعت دست نیافتنی 490 کیلومتر بر ساعت برسد!

Audi R8 Coupe V10 GT RWD

آئودی آر 8

آئودی R8 نیز در سال 2006 به‌طور رسمی معرفی شد. با این حال در گذر زمان، این خودروساز آلمانی طراحی و موتور آن را بروز کرد تا آن را همواره در لیست بهترین ابرخودروهای تاریخ نگه دارد!

آئودی آر 8 در مدل‌های اخیر از موتورهای 10 سیلندر V10 استفاده می‌کرد. اما سال 2023 آخرین سال استفاده از این موتورها در ابرخودروهای آلمانی است.

به همین جهت آئودی برای بزرگداشت سال ها عملکرد ستایش‌برانگیز این خودرو نسخه‌ای ویژه از آن را با موتوری 5.2 لیتری روانه بازار کرده که 602 اسب بخار قدرت داشته و 413 پوند فوت گشتاور تولید می‌کند.

این خودرو همچنین ظرف 3.9 ثانیه از سرعت صفر به 60 مایل بر ساعت رسیده و حداکثر سرعتی معادل 320 کیلومتر بر ساعت دارد.

آلمانی‌ها مدل R8 GT RWD را در تنها 333 نسخه روانه بازار کرده و حداقل قیمت 252 هزار دلار را نیز برای آن در نظر گرفته‌اند.

Koenigsegg Jesko

بهترین ابرخودروهای تاریخ

خودروسازان سوئدی مثل ولوو یا ساب (Saab) معمولا به ساخت خودروهای مخصوص خانواده و با ایمنی بالا شهرت دارند.

با این وجود، برند کونیگزگ با طراحی و ساخت مدل‌های مختلفی از ابرخودروهای خود، از این الگو تخطی کرده و کسب عنوان قدرتمندترین و سریع‌ترین اتومبیل ساخته بشر را نشانه گرفته است.

کونیگزگ جسکو در دو مدل مختلف روانه بازار شده که یکی مدل پایه بوده و دیگری مخصوص مسابقه است.

Jesko به یک موتور پنج لیتری V8 و بسیار پیشرفته مجهز است و با توان مثال زدنی 1280 اسب بخار، گشتاور 1106 پوند فوت را تولید می‌کند. توان این خودرو همچینن در صورتی که از سوخت اتانول E85 استفاده شود تا 1600 اسب بخار قابل ارتقا خواهد بود.

کونیگزگ از سال 2002 تا به امروز تنها 250 عدد خودرو تولید کرده است. با این وجود بنا به ادعای خود این شرکت، قرار است 125 دستگاه جسکو تولید شده و با قیمت حداقل سه میلیون دلار به دست مشتریان برسد.

به این ترتیب، گونیگزگ جسکو به یکی از گرانقیمت‌ترین ابرخودروهای بازار تبدیل خواهد شد.

Porsche 911 GT3 RS

پورشه 911

مدل 2023 از خودروی پورشه 911 جی تی 3 آر اس پنجاهمین سالگرد ساخت نخستین مدل از سری RS را جشن می‌گیرد!

به همین دلیل با وجود این که مدل‌های GT3 و GT3 Touring هر دو قدرت 502 اسب بخاری داشتند، این مدل با استفاده از یک موتور چهار لیتری به قدرتی 518 اسب بخاری و گشتاور 342 پوند فوتی دست یافته است.

بر اساس تست‌هایی که توسط وبسایت Car and Drive بر روی این اتومبیل انجام شده، صفر تا شصت این خودرو برابر با 2.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 320 کیلومتر بر ساعت بوده است.

در کنار این شتاب‌گیری و سرعت فوق‌العاده، هدلینگ بی‌نظیر سری جی تی 3 پورشه زبانزد خاص و عام است.

قیمت مدل پایه از این اتومبیل که یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین ابرخودروهای تاریخ به شمار می‌رود، 225 هزار دلار اعلام شده است.