کتاب مردگان

باستان‌شناسان مصری، کتاب ترسناک مردگان و یک آرامگاه عجیب را کشف کردند

باستان شناسان، آرامگاهی عجیب در مرکز مصر را کشف کرده‌اند که در آن آثار باستانی عجیبی از جمله کتاب مردگان مدفون شده‌اند.

باستان‌شناسان مصری از کشف یک گورستان 3500 ساله واقع در تونا الجبل در مرکز مصر خبر دادند که قدمت آن به دوره پادشاهی جدید (1550 تا 1070 قبل از میلاد) بازمی‌گردد. این مکان گنجینه‌ای از آثار باستانی مختلف نظیر کتاب مردگان، مومیایی‌ها، تابوت‌ها، طلسم‌ها و بسیاری از مجسمه‌های شبتی است که برای کمک به متوفی در سفر به زندگی پس از مرگ ساخته شده است.

کتاب مردگان

یکی از جالب‌ترین یافته‌های این گورستان، دست‌نوشته‌ای موسوم به «کتاب مردگان» بود که روی پاپیروس ترسیم شده است. این دست‌نوشته باستانی راهنمایی است که به زعم مصریان باستان، فرد متوفی را به حل چالش‌های پس از مرگ هدایت می‌کند. در حالی که امروزه از این اثر به عنوان «کتاب مردگان» یاد می‌شود، مصریان باستان آن را «کتاب ظهور در روز» نامیده بودند. نسخه‌هایی از این متون اغلب در کنار فرد فوت شده به خاک سپرده می‌شد.

هنوز جزئیات کاملی در مورد این نسخه اخیراً کشف شده از «کتاب مردگان» در دست نیست؛ زیرا در بیانیه منتشر شده در مورد محتوای آن و شرایط دفن توضیحی ارائه نشده است. هم‌چنین هیچ تصویری از این پاپیروس منتشر نشده و کاشفان آن را از دید عموم پنهان کرده‌اند.

 

کتاب مردگان

اهمیت کشف نسخه پاپیروس کتاب مردگان

اعضای این تیم تحقیقاتی اعتقاد دارند که کشف مذکور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. فوی اسکالف، مصر شناس و رئیس آرشیو تحقیقاتی دانشگاه شیکاگو، به نادر بودن کشف «کتاب مردگان» در بافت و شکل اصلی دفن شده آن اشاره کرد. وی با این حال عنوان کرد که برای ارزیابی دقیق‌تر باید منتظر انتشار رسمی یافته‌ها و تصاویر باشیم. لارا وایس، مدیر عامل موزه رومر و پلیزائوس در آلمان نیز با تاکید بر اهمیت بالقوه این یافته، امیدوار است که دست نوشته پاپیروس به خوبی حفظ شده باشد.

علاوه بر کتاب مردگان، باستان شناسان گورستان تونا الجبل، مجموعه‌ای از تابوت‌ها و مومیایی‌ها را نیز کشف کرده‌اند. قابل ذکر است که یکی از این تابوت‌ها متعلق به دختر جهوتی، کاهن اعظم برجسته خدای آمون است که بیش از 3500 سال پیش در قید حیات بوده است.

کتاب مردگان

این اعتقاد وجود دارد که تابوت دیگر متعلق به یک خواننده زن معبد است که آمون، خدای مصر باستان که ارتباط نزدیکی با خورشید و شهر تبس (اقصر امروزی) دارد را مورد پرستش قرار داده است.

در این محل دفن همچنین کوزه‌های سایبانی متعددی کشف شده که برای قرار دادن اندام‌های متوفی طراحی شده بودند. گفتنی است که حفاری‌ها هم‌چنان ادامه دارد و تجزیه و تحلیل بیشتر این یافته‌های قابل توجه هم‌اکنون در حال انجام است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*