مهارت های مهم

هشدار: نیمی از مهارت های مهم در ۲ سال آینده بی‌مصرف خواهند شد

براساس یک پژوهش نگران‌کننده، نیمی از مهارت های مهم طی 2 سال آینده، جای خود را به هوش مصنوعی خواهند داد. اما این اتفاق چه تبعاتی به دنبال دارد؟

طبق نظرسنجی جدیدی که توسط یک پلتفرم آموزش آنلاین به‌نام “edX” انجام شده، نیروی کار به دلیل نفوذ فراگیر هوش مصنوعی در حال تغییر و تحولی سریع است و نیمی از مهارت های مهم ظرف 2 سال آینده جای خود را به این فناوری خواهند داد. این نظرسنجی 800 مدیر اجرایی و 800 کارمند را مورد مطالعه قرار داده است.

نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از مهارت‌های رایج امروزی نیروی کار، در دو سال آینده جای خود را به هوش مصنوعی خواهند داد. این یافته، تغییرات قابل توجه در چشم‌انداز شغلی را برجسته کرده و بر نیاز فوری افراد و سازمان‌ها برای انطباق با این تغییرات قریب‌الوقوع تاکید دارد.

طبق پیش‌بینی مدیران اجرایی، 49 درصد از مهارت های مهم و فعلی نیروی کار تا سال 2025 بی‌مصرف خواهند شد و 47 درصد از آنها متعقدند که نیروی آنها برای خواسته‌های محیط کار آینده آمادگی لازم را ندارند. انتظار می‌رود این تحول به‌ویژه در سطح کارمندان ابتدایی بیشتر مشهود باشد؛ به‌طوری‌که کاهش 56 درصدی اشتغال آنها طی پنج ساله آینده پیش‌بینی شده است.

مهارت های مهم

با این حال، برخی از رهبران صنعت، مانند ریچارد جفتز توصیه کرده‌اند که تاثیر فوری هوش مصنوعی بر مشاغل می‌تواند حداقل و ناچیز باشد، زیرا بسیاری از شرکت‌ها هنوز در مراحل اولیه پذیرش این فناوری هستند. هم‌چنین پیش‌بینی ماهیت و زمان دقیق این تحولات نیز هم‌چنان قطعی و مشخص نیست.

آیا هوش مصنوعی در آینده جایگزین تمامی مهارت های مهم خواهد شد؟

این نظرسنجی هم‌چنین تاکید کرده که افراد می‌توانند از به‌دست آوردن توانایی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی نوظهور برای تقویت نقاط قوت، به جای تغییر کامل مهارت‌های اصلی خود بهره‌مند شوند. به‌نقل از ویتوریو کرتلا، مدیر ارشد فناوری شرکت “Procter and Gamble”، هوش مصنوعی می‌تواند به جای جایگزین شدن، توانایی‌های انسان را افزایش دهد.

در این خصوص، حتی تصمیم‌گیرندگان بالارده نیز نگران جذب نقش‌های خود توسط هوش مصنوعی هستند. براساس این نظرسنجی، بخش قابل توجهی از مدیران C-Suite متعقدند که نقش مدیرعامل باید کاملا خودکار بوده یا توسط هوش مصنوعی جایگزین شود. با این وجود، هوش مصنوعی نمی‌تواند ویژگی‌های انسانی پایدار مورد نیاز برای اداره سازمان‌ها مانند رهبری، کنجکاوی و مهارت‌های نرم را ایفا کنند.

همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می‌دهد، مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، هوش منطقی، هوش بین فردی و درون فردی و برنامه ریزی و سازماندهی ساختار یافته اهمیت فزاینده‌ای پیدا خواهند کرد. از سوی دیگر، تقاضای جذب نیرو برای وظایف تکراری، فعالیت‌های تحلیلی و تفسیری و تولید محتوا با ادغام هوش مصنوعی در کارهای روزانه کاهش می‌یابد.

مهارت های مهم

بسیاری از مدیران از حالا به اهمیت بهبود مهارت‌های هوش مصنوعی خود پی برده‌اند و 92 درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی، از لزوم نیاز به افزایش مهارت هوش مصنوعی خود طی یک تا دو سال آینده سخن گفته‌اند. آن‌ها می‌دانند که درک هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن بسیار مهم است، زیرا می‌تواند اثربخشی آن‌ها را افزایش داده و زمان را برای فعالیت‌های تجاری مهم‌تر آزاد کند.

اما تأثیر هوش مصنوعی تنها محدود به وظایف روزمره نیست، زیرا می‌تواند ایده‌هایی جدید برای بازارها، محصولات و مدل‌های تجاری جدید ایجاد کرده و همچنین از برنامه ریزی، پیش بینی و تصمیم گیری مبتنی بر داده پشتیبانی می‌کند.

به‌طور کلی، پیشرفت سریع هوش مصنوعی در حال تغییر شکل چشم‌انداز شغلی است، اما خلاقیت، چابکی و تعامل با دنیای واقعی در همه صنایع به عنوان مهارت‌های بسیار ارزشمند باقی خواهند ماند. اگرچه هوش مصنوعی می‌تواند توانایی‌های انسان را تقویت کند، اما نمی‌تواند جایگزین نیاز ما به تفکر نوآورانه، برنامه‌ریزی استراتژیک و اجرای چشم‌اندازهای بلندپروازانه شود. در واقع آینده کار، مستلزم ایجاد تعادل بین هوش مصنوعی و دانش نیروهای متخصص انسانی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*