سایت های 5G ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل از دو برابر شدن تعداد سایت های 5G تا پایان سال 2024 خبر داد

مدیرعامل ایرانسل در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران گفت تعداد سایت های 5G این اپراتور تا پایان سال 2024 دو برابر خواهد شد.

صبح روز دوشنبه 8 آبان 1402 همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران در در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. از محورهای این همایش می‌توان به تجربیات موفق جهانی در توسعه نسل پنجم، فرصت‌ها و چالش‌های توسعه نسل پنجم در ایران، تنظیم‌گری، تامین طیف فرکانسی و اقتصاد 5G و تجارت و برنامه اپراتورها در توسعه نسل پنجم اشاره کرد.

در این همایش، دکتر عیسی زارع‌پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، دکتر امیر محمدزاده لاجوردی (جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی)، دکتر علی‌اصغر انصاری (معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات)، دکتر محمد رضوی‌زاده (رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات)، دکتر بیژن عباسی‌آرند (مدیرعامل ایرانسل)، مدیران ارشد وزارت ارتباطات و مدیران ارشد اپراتورهای تلفن همراه حضور داشتند.

وضعیت نسل پنج تلفن همراه در ایران

دکتر بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل در این همایش به گزارشی از وضعیت نسل پنج تلفن همراه در ایران اشاره کرد و گفت اپراتور ایرانسل با یک طرح آزمایشی و با یک تست آزمایشگاهی، فناوری 5G را در ایران آغاز کرد و در سال 1399 طی همکاری با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز توانستیم نخستین سایت تجاری نسل پنجم را در کشور راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل ایرانسل افزود این اپراتور به‌تازگی همزمان با 17 سالگی خود توانست تعداد سایت های 5G را به 650 افزایش دهد که این عدد اکنون به 700 سایت نزدیک شده است. حدود 6 میلیون مشترک با گوشی دارای نسل 5G در شبکه ایرانسل حضور دارند که تاکنون حدود 6 هزار نفر از آنها موفق به استفاده از این نسل شدند. البته این سرویس روی درصد زیادی از گوشی های تلفن همراه کاربران قفل بوده و به همین دلیل ترافیک به نسبت کمی در شبکه 5G در مقایسه با کل ترافیک شبکه وجود دارد.

عباسی‌آرند در ادامه افزود نسل 5G از قابلیت‌هایی چون پهنای باند بالا و تاخیر کم به‌همراه حجم اتصال انبوه بهره می‌برد که آن را نسبت به نسل‌های قبلی در جایگاه بالایی قرا می‌دهد. با وجود این‌که پیش‌بینی می‌شد نسل پنجم اینترنت باعث تحول دیجیتال در صنایع و تحول زیرساخت‌های ارتباطی در جهان شود، اما این تحول در کشورهایی چون چین نیز با پیشرفت کندی مواجه است. ایرانسل نیز از چند سال قبل، تحول دیجیتال را در فولاد مبارکه اصفهان آغاز کرد و با احداث نخستین سایت نسل پنج با کاربردی صنعتی در این کارخانه سعی کرد باعث تحول دیجیتال در فرایندهای جاری این کارخانه شود.

برنامه افزایش تعداد سایت های 5G ایرانسل

سایت های 5G

مدیرعامل ایرانسل در ادامه به برنامه اپراتورها در توسعه 5G اشاره کرد و گفت ارزی بودن هزینه‌ و کامل نبودن زیرساخت فیبر نوری باعث شده تا توسعه و نگهداری شبکه موبایل بسیار دشوار شود. هرچند سرمایه‌گذری اولیه به انجام رسیده، اما برگشت هزینه به‌دلیل ثابت ماندن تعرفه‌ها و اختلاف ارزی درآمد و هزینه هنوز رخ نداده و همین موضوع باعث کاهش توان سرمایه‌گذاری در اپراتورها شده است.

عباسی‌آرند تاکید کرد در واقع این موضوع باعث شده تا برنامه‌ریزی اولیه‌ای که اپراتورها برای توسعه نسل پنجم در نظر گرفته بودند نیز با سرعت کمتری به اجرا برسد؛ زیرا به‌دلیل بالا رفتن ترافیک مصرفی در حال مدیریت هزینه‌ها برای ثابت ماندن کیفیت شبکه هستیم و از آنجایی که تعرفه‌ها ثابت مانده، شرایط توسعه تکنولوژی‌های جدید نیز دشوار است. البته تعداد سایت های 5G ایرانسل را تا پایان سال 2024 به دو برابر تعداد فعلی افزایش خواهیم داد.

اقتصادی کردن سرمایه‌گذاری روی نسل پنجم با تعرفه‌گذاری

زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش عنوان کرد تکالیفی که در سند شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته شده، اهداف حداقلی بوده که بسیاری از آنها تاکنون تحقق پیدا کرده‌اند. وزارت ارتباطات سعی دارد سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه را به کاربران ارائه دهد. در بخش پروژه فیبر نوری نیز اقدامات خوبی در برنامه هفتم انجام شده که شاخص عملکردی این پروژه نیز 20 میلیون اتصال در نظر گرفته شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه افزود در واقع سعی داریم ارتباط فیبرنوری را تا نزدیک خانه مردم برسانیم و هر فردی که خواهان این سرویس باشد، اپراتور ظرف یک ماه این سرویس را به این افراد ارائه خواهد کرد. همچنین برای مناطقی که در گام آخر، شرایط فیبرکشی به خانه‌ها فراهم نباشد، از خدمات ارتباط بی‌سیم ثابت استفاده خواهند کرد.

زارع‌پور تاکید کرد ما تا پایان برنامه هفتم یعنی تا 5 سال آینده قصد داریم تمام ساختمان‌های کشور در شهرها را به شبکه فیبرنوری متصل کنیم. این موضوع باعث افزایش متوسط سرعت ارتباطات ثابت کشور به چند ده برابر خواهد شد. فیبر نوری علاوه بر این‌که باعث تغییر چهره ارتباطات ثابت خواهد شد، به‌عنوان زیرساخت توسعه ارتباطات همراه نیز محسوب می‌شود. در واقع ارائه نسل پنجم و نسل ششم ارتباطات همراه (یا 5G پلاس) بدون زیرساخت فیبر نوری امکان‌پذیر نخواهد بود.

وزیر ارتباطات در ادامه از طرح برخی موضوع‌های غیر علمی در مورد تشعشعات امواج رادیویی به ویژه نسل پنج انتقاد کرد و گفت در این مورد باید همایش‌ها برگزار شود و اقدامات لازم برای پاسخ‌گویی علمی و تخصصی صورت پذیرد. ما قصد داریم همزمان با توسعه فیبرنوری به توسعه ارتباطات همراه نیز کمک کنیم. در واقع همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته از روش‌های توسعه نسل پنج و انتقال بار از ارتباطات همراه به ارتباطات ثابت استفاده کنیم.

زارع‌پور با اعلام این‌که مقدمات کار را برای توسعه نسل پنجم فراهم کردیم، گفت ضمن این‌که در بخش هسته شبکه و شبکه انتقال، اقدامات توسعه‌ای در حال انجام است، در بخش فرکانس هم به‌زودی مزایده باند فرکانسی 3700 و 3800 برگزار خواهد شد و در مورد برخی فرکانس‌های موسوم به فرکانس طلایی که نهادهای دیگر آن را در اختیار دارند، مذاکراتی در حال انجام است تا از لحاظ منابع مورد نیز برای توسعه نسل پنجم با مشکل جدی مواجه نشویم. همچنین طرح مدل اقتصادی و نظام تعرفه‌گذاری نیز در دستور کار قرار دارد تا سرمایه‌گذاری روی نسل پنجم نیز برای اپراتورها به یک کار اقتصادی تبدیل شود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در ابتدای این همایش به تاریخچه ورود نسل پنج تلفن‌همراه به کشور اشاره کرد و گفت فناوری 5G برای نخستین بار توسط اپراتور ایرانسل وارد کشور شد و پس از آن نیز سایر اپراتورها طرح ورود و توسعه این نسل از تلفن همراه را در شبکه ارتباطی خود را در دستور کار قرار دادند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*