PS5 Slim سونی

همه آنچه لازم است در مورد PS5 Slim سونی بدانید

در ادامه این متن به مرور کامل مشخصات کنسول پلی استیشن 5 اسلیم – PS5 Slim سونی پرداخته و قابلیت‌های آن را مرور خواهیم کرد.

ماه نوامبر 2023، سونی سومین سالگرد تولد جدیدترین نسل از کنسول‌های خود، پلی استیشن 5 را جشن خواهد گرفت. به مناسبت این اتفاق، ژاپنی‌ها نسخه جدید و باریک‌تری از کنسول خود تحت نام پلی استیشن 5 اسلیم را تدارک دیده‌اند که ابعاد باریک‌تر و جمع و جورتری در مقایسه با مدل معمولی داشته و تفاوت‌های سخت افزاری اندکی هم با آن خواهد داشت.

پس از گذشت ماه‌ها شایعه و حواشی پیرامون این کنسول‌ها، سونی سرانجام از PS5 Slim در دو مدل دیجیتال و دیسک خور رونمایی کرد و تمامی اطلاعات مورد نیاز پیرامون این کنسول‌ها را با علاقمندان به اشتراک گذاشت. در فاصله اندک باقیمانده تا رونمایی از این کنسول‌ها بد نیست در ادامه نگاهی داشته باشیم به برخی قابلیت‌های جدید و جذاب این کنسول و هر آنچه در خصوص مدل باریک‌تر PlayStation 5 سونی می‌دانیم.

در گجت نیوز بخوانید:

پلی استیشن ۵ اسلیم در برابر پلی استیشن ۵ معمولی؛ تفاوت در چیست؟

PS5 Slim سونی نسبت به مدل معمولی 30% فضای کمتری اشغال می‌کند

حجم کنسول پلی استیشن 5 اسلیم

علاوه بر قدرت پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده بالای پلی استیشن 5، آنچه در زمان رونمایی این کنسول کاملا جلب توجه می‌کرد، اندازه بسیار بزرگ آن بود. این کنسول با بلندی حدود 40 سانتیمتر و عرض 10 سانتیمتری خود تقریبا از تمامی ابزارهای دیجیتالی و رسانه‌ای میز تلویزیون بزرگتر بوده و نیازمند فضای زیادی در کنار تلویزیون است.

ابعاد این کنسول حتی در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت که خود کنسول غول پیکری به شمار می‌رود هم بزرگ‌تر بوده و مشکلات بسیاری را در جاگذاری آن روی میز کار یا در کنار تلویزیون ایجاد می‌کند.

این ابعاد غول‌آسا سر و صدای گیمرهای علاقمند به این کنسول را نیز درآورد. آن‌ها از سونی انتظار داشتند که همانند نسل‌های گذشته، مدل باریک‌تری و کوچک‌تری از PS5 را نیز تولید کرده و روانه بازار کند. این اتفاق در سال 2023 رخ داد و پلی استیشن 5 اسلیم سرانجام به‌طور رسمی توسط سونی رونمایی شد.

بر اساس اطلاعات موجود، مدل Slim حدودا 30 درصد باریک‌تر و جمع و جورتر از مدل معمولی است و علیرغم این که سونی به‌طور رسمی در خصوص ابعاد آن هیچ اظهار نظری نکرده، اما می‌توان انتظار داشت که ارتفاع و عرض آن به‌ترتیب 3 و 1.5 سانتیمتر کوچک‌تر از مدل معمولی باشند. البته اطلاعات جدیدی که از مقایسه ابعاد مدل‌های Slim و استاندارد پلی استیشن 5 به دست آمده، حاکی از این است که تفاوت اندازه کنسول‌های سونی آن‌طور که در ابتدا به نظر می‌رسید، جالب توجه نیست.

با این حال، حتی همین کاهش اندازه محدود هم خبر خوبی برای علاقمندان به PS5 خواهد بود.

کنسول پلی استیشن 5 اسلیم به‌طور قابل ملاحظه‌ای سبک‌تر است

PS5 Slim سونی

در قدرتمند بودن کنسول PS5 شکی نیست. با این وجود، نکته قابل توجه دیگر در خصوص این کنسول، وزن بسیار سنگین آن است! به‌طور خاص، مدل پایه کنسول PS5 وزنی حدودا 4.5 کیلوگرمی داشته و مدل دیجیتالی آن 3.9 کیلوگرم است. با در نظر گرفتن این که کنسول پلی استیشن 4 در زمان عرضه وزنی تنها 2.8 کیلوگرمی داشت و نسخه اسلیم آن به وزن 2.1 کیلوگرم رسید، می‌توان نتیجه گرفت که کنسول‌های نسل نهمی سونی تقریبا دو برابر نسل قبل از خود وزن داشتند!

این مساله باعث شده بود که پلی استیشن 5 هم همانند پدربزرگش، پلی استیشن 3، به‌خاطر وزن بسیار سنگین مورد تمسخر بسیاری افراد در فضای مجازی واقع شود.

از طرف دیگر، وزن نسخه اوریجینال PS5 تقریبا یک سوم تا نصف وزن یک تلویزیون 50 اینچی بود و همین مساله باعث می‌شد که قرار دادن آن درون یک قفسه یا روی یک میز فشار زیادی به آن وارد کرده و خطر شکستن را افزایش دهد.

برای رفع این دسته مشکلات، سونی در مدل جدید پلی استیشن 5 وزن را به‌طور قابل توجهی کاهش داده؛ به‌گونه‌ای که اکنون نسخه دیسک خور PS5 Slim وزنی 3.2 کیلوگرمی داشته و نسخه دیجیتال هم 2.6 کیلوگرم است. با این کاهش وزن، اکنون پلی استیشن 5 به محدوده وزنی مناسبی رسیده و حداقل از ایکس باکس سری ایکس سبک‌تر شده است!

PS5 Slim سونی در مدل‌های دیجیتال و دیسک خور رونمایی شده است

کنسول پلی استیشن 5 اسلیم

اگر عرضه کنسول پلی استیشن 5 در دو مدل دیجیتال و دیسک‌خور به مذاقتان خوش آمد، بد نیست بدانید که این اتفاق در نسخه جدید این کنسول هم رخ داده و بار دیگر شاهد عرضه آن در مدل‌های دیسک خور و دیجیتال خواهیم بود. این سیاست سونی دقیقا برعکس مایکروسافت و مدل اسلیم احتمالی ایکس باکس سری ایکس است که بر اساس اطلاعات لو رفته، ظاهرا تنها در نسخه دیجیتالی روانه بازار شده و در آن خبری از نسحه دیسک خور نخواهد بود!

با این وجود به نظر می‌رسد سونی هنوز امید خود به بازی‌های دیجیتالی را از دست نداده و این حق انتخاب را در اختیار گیمرهای کنسول جدیدش قرار می‌دهد.

در این خصوص البته باید توجه کرد که فروش دیجیتال بازی‌های ویدیویی مدتی است که به‌شدت از فروش فیزیکی پیشی گرفته است. به همین جهت طبیعی است که کنسول‌های دیحیتالی با استقبال بیشتری از سوی گیمرها روبرو شوند. این کنسول‌ها مزایای فراوانی در مقایسه با مدل‌های دیسک خور دارند. به‌عنوان مثال، این کنسول‌ها معمولا سبک‌تر و جمع و جورتر هستند و از آن مهم‌تر، نیاز به مراجعه دائم به فروشگاه‌های فیزیکی را از بین خواهند برد.

از سوی دیگر، فروش دیجیتالی بازی‌های ویدیویی همچنین سهم کمپانی‌های سونی، مایکروسافت و نینتندو را هم از درآمد حاصل از فروش بازی‌ها افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که بر اساس آمار، از هر ده بازی فروخته شده در دنیا، نه بازی دیجیتالی و تنها یک عدد فیزیکی هستند!

گیمرها می‌توانند یک دیسک درایور بلوری خارجی به کنسول خود متصل کنند

درایور خارجی PS5

اگر قصد خرید نسخه دیجیتالی کنسول PS5 Slim را دارید، بد نیست بدانید که همچنان قادر خواهید بود بازی‌های این کنسول را از طریق دیسک بلوری هم نصب و اجرا کنید! این اتفاق به لطف تصمیم سونی برای عرضه دیسک درایور مجزا برای کنسول جدیدش امکان‌پدیر شده است.

البته خرید این دیسک درایو نیازمند صرف هزینه‌ای جداگانه برای گیمرها خواهد بود. با این حال صاحبان مدل اسلیم قادر خواهند بود در مواقع نیاز بازی‌ها را از روی دیسک اجرا کرده و در سایر موارد، درایور را از کنسول جدا کنند. بنابراین نگرانی‌های مربوط به عدم امکان اجرای بازی‌ها از روی دیسک از سر کنسول جدید سونی رفع خواهد شد.

دیسک درایور جدید سونی قیمتی 80 دلاری خواهد داشت. البته در صورتی که تصمیم دارید به‌طور کامل از دیسک‌های بازی استفاده کنید یا دسترسی محدودی به اینترنت دارید، خرید مجزای دیسک درایور بلوری برایتان منطقی نخواهد بود؛ چرا که مجموع قیمت نسخه دیجیتال و یک دیسک درایور به‌مراتب بالاتر از نسخه دیسک خور خواهد بود!

در همین زمینه بد نیست بدانید که کنسول جدید سونی همچنین از چهار ورق جدا شونده در قسمت بیرونی بهره می‌برد که می‌توان با جابجا کردن آن‌ها، دستگاه را به‌راحتی به مدل دیجیتال یا دیسک خود تبدیل کرد. در خصوص این ورق‌ها در ادامه بیشتر خواهیم خواند

مدل اسلیم حافظه SSD بالاتری خواهد داشت

PS5 Slim سونی

یکی دیگر از ایراداتی که کنسول پلی استیشن 5 در زمان عرضه با آن روبرو بود، پایین بودن حافظه داخلی آن بود که دست گیمرها را برای نصب بازی‌های مختلف می‌بست. این کنسول تنها 825 گیگ حافظه در اختیار داشت که بخش زیادی از آن نیز برای سیستم عامل و سایر موارد رزرو شده بود و حافظه‌ای کمتر از 700 گیگ برای نصب بازی‌ها در دسترس بازیکنان بود!

این فضا در دوره‌ای که برخی بازی‌ها مانند Call of Duty: Modern Warfare 2 برای نصب به فضایی حدودا 150 گیگابایتی نیاز دارند بسیار محدود به شمار رفته و عملا امکان نصب بیش از 5 بازی را به کاربران نمی‌دهد.

سونی البته راهکارهایی برای افزایش حافظه اس اس دی را پیش پای گیمرها گذاشته است. به‌عنوان مثال، ارتقای حافظه از طریق درایوهای SSD خارجی یکی از این راهکارها بود که در عمل چندان کاربردی از آب درنیامد؛ چرا که تنها مدل‌های خاصی از درایوها با این کنسول سازگار بودند و از آن مهم‌تر، هزینه خرید آن‌ها عموما بیش از حد بالا بود.

به همین دلیل خبر بسیار خوب در خصوص نسل جدید کنسول های پلی استیشن 5 سونی آن است که میزان حافظه SSD داخلی در آن به یک ترابایت افزایش پیدا کرده و حدودا 200 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اضافی در اختیار گیمرها قرار خواهد گرفت.

البته هنوز مشخص نیست که آیا این 200 گیگ حافظه اضافی دردی از گیمرهای سونی دوا خواهد کرد یا خیر! چرا که در همین زمینه خبرهایی مبنی بر احتمال عرضه مدل جدید ایکس باکس سری ایکس با حافظه دو ترابایتی به گوش می‌رسد. در صورتی که چنین باشد، PS5 Slim سونی علیرغم پیشرفت در زمینه حافظه داخلی، همچنان از رقیب اصلی‌اش عقب خواهد بود.

پلی استیشن 5 اسلیم از چهار پانل کناری قابل تعویض بهره‌مند خواهد بود

پانل های کناری پلی استیشن 5

مدل استاندارد پلی استیشن 5 که سال 2020 رونمایی شده، از دو پانل کناری بهره می‌برد که هرکدام، یک طرف از کنسول را پوشانده‌اند. این اتفاق در مدل اسلیم رخ نخواهد داد و سونی تایید کرده که در این کنسول به‌جای دو ورق کناری، شاهد استفاده از چهار پانل خواهیم بود که هریک، نیمی از طرفین کنسول را اشغال کرده‌اند.

سونی البته تغییراتی را هم در طراحی این پانل‌ها ایجاد کرده؛ به‌طوری که نیمه بالایی کنسول ظاهری براق پیدا کند و نیمه پایینی مات باشد.

با در نظر گرفتن این نکته که کنسول جدید پلی استیشن سبک‌تر و باریک‌تر از نسل قبل است، افرادی که پانل‌های سفارشی کنسول های PS5 کنونی را خریداری کرده‌اند، متاسفانه قادر به استفاده از آن‌ها در کنسول جدید نخواهند بود. به این ترتیب افرادی که قصد سفارشی‌سازی کنسول جدید خود را دارند، باید تا ابتدای سال 2024 صبر کرده و پانل‌های مناسب نسل جدید را خریداری کنند.

به گفته سونی، پانل‌های جدید پلی استیشن 5 در رنگ‌های مشکی مات، قرمز، آبی و نقره‌ای در دسترس علاقمندان قرار داشته و با قیمت 55 دلار قابل خرید خواهند بود.‌ البته رنگ‌های جدیدی از این پانل‌ها نیز به‌زودی معرفی شده و در آینده رونمایی خواهند شد.

PS5 Slim سونی کمتر از یک ماه دیگر روانه بازار خواهد شد

کنسول جدید سونی

کسانی که قصد خرید مدل‌های جدید کنسول پلی استیشن 5 را دارند یا در صدد ارتقای مدل‌های کنونی خود هستند، لازم نیست زمان زیادی منتظر بمانند! سونی اعلام کرده که کنسول PS5 Slim در ماه نوامبر روانه بازار خواهد شد. البته زمان دقیقی برای عرضه این کنسول به بازاراعلام نشده؛ اما در هر صورت زمانی کمتر از یک ماه تا عرضه آن‌ها باقی مانده است.

سونی همچنین اعلام کرده که فروش این کنسول‌ها از طریق برخی فروشگاه‌های معتبر یا به‌طور مستقیم از فروشگاه پلی استیشن امکان‌پذیر خواهد بود.

به نظر می‌رسد سونی از عرضه کنسول پلی استیشن 5 در سال 2020 درس گرفته و قصد دارد مانع شکل گرفتن هرگونه کمبودی در عرضه کنسول‌های جدیدش به بازار شود. بنابراین تقریبا می‌توان مطمئن بود که تمامی فروشگاه‌های معتبر در سرتاسر دنیا این کنسول را آماده عرضه داشته و هیچ مشکلی در خصوص تامین آن وجود نخواهد داشت.

البته زمان‌های اعلام شده تنها به کشور آمریکا اختصاص دارند. با این وجود سونی تایید کرده که گیمرهای سایر مناطق دنیا هم می‌توانند در ماه‌های آینده، کنسول جدید این کمپانی را خریداری کنند.

خبری از کاهش قیمت پلی استیشن 5 اسلیم نیست!

کاهش قیمت پلی استیشن 5

اگر فکر می‌کنید کنسول پلی استیشن 5 اسلیم به‌خاطر قد و قواره کوچکترش ارزان‌تر از مدل‌های کنونی این کنسول خواهد بود، سخت در اشتباهید؛ چرا که سونی هیچ تصمیمی برای کاهش قیمت کنسول‌های نسل نهمی خود نگرفته است. این کمپانی قیمت مدل دیسک خور کنسول PS5 Slim را دقیقا برابر با مدل دیسک خور PS5 استاندارد برابر با 500 دلار تعیین کرده و مدل دیجیتال را هم 400 دلار قیمت‌گذاری کرده که در مقایسه با مدل‌های کنونی 50 دلار گران‌تر است!

بنابراین با به اتمام رسیدن موجودی کنونی کنسول پلی استیشن 5 دیجیتال، لازم است برای خرید سری جدید آن 50 دلار اضافه بپردازید.

البته عدم افت قیمت پلی استیشن 5 اسلیم آن‌طور که به نظر می‌رسد، ناراحت‌کننده نیست؛ چرا که سونی علیرغم عدم کاهش قیمت و حتی افزایش آن در مدل دیجیتال، حافظه دستگاه را به یک ترابایت ارتقا داده است. بنابراین با پرداخت هزینه‌ای مشابه با پلی استیشن 5 معمولی می‌توانید کنسولی با حافظه داخلی بالاتر تهیه کنید.

این مساله باعث می‌شود که PS5 Slim به طور بالقوه در مقایسه با مدل کنونی ارزنده‌تر بوده و به گزینه‌ای مناسب‌تر برای افرادی تبدیل شود که قصد خرید یک PS5 دارند. مایکروسافت نیز البته بر اساس اطلاعات موجود استراتژی مشابهی در قبال کنسول جدید ایکس باکس سری ایکس خود اتخاذ کرده و قصد دارد این کنسول سیلندری شکل را با قیمتی هم‌تراز با مدل اوریجینال به فروش برساند.

کنسول PlayStation 5 Slim فاقد استند ویژه قرار دادن عمودی است

PS5 Slim سونی

یکی از نواقص پلی استیشن 5 اسلیم که صاحبان نسخه اوریجینال این کنسول را آزار خواهد داد، نبود استند مخصوص قرار دادن این کنسول به‌صورت عمودی است. زمان عرضه مدل اوریجینال در سال 2020، استند منحصربفردی به‌همراه کنسول روانه بازار شده بود که به کمک آن می‌شد کنسول را به‌صورت عمودی یا افقی روی سطوح مختلف قرار داد.

این کنسول در جالت افقی، کنسول را از طریق اصطکاک نگه می‌داشت و در حالت عمودی هم کنسول توسط دو پیچ روی آن قرار می‌گرفت. استفاده از این استند به‌دلیل ظاهر و ابعاد عجیب و نامتعارف این کنسول، تقریبا ضروری بود.

سونی اما قصد دارد در مدل اسلیم، استند نگهدارنده کنسول به‌صورت عمودی را از جعبه حذف کرده و به‌صورت جداگانه به فروش برساند. البته استند مخصوص قرار گرفتن افقی PS5 Slim همچنان در جعبه محصول حضور خواهد داشت؛ اما استند عمودی باید به‌طور جداگانه با قیمت 30 دلار خریداری شود.

بنابراین، بدون استند عمودی، گیمرهای PS5 Slim تنها قادر به استفاده از آن درحالت افقی خواهند بود. این مساله برای افرادی که تنها برای قرار دادن آن به‌صورت عمودی جا دارند، مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد.

چینش پورت‌های USB-C جلو پلی استیشن 5 اسلیم دستخوش تغییر شده است

درگاه USB-C

علیرغم تغییراتی که در مشخصات ظاهری و حافظه داخلی PlayStation 5 Slim رخ داده، این دستگاه از حیث مشخصات فنی تغییرات ناچیزی نسبت به نسخه اوریجینال کرده است. بنابراین پردازنده، کارت گرافیک، ظرفیت و سرعت رم و حتی سرعت خواندن اطلاعات از روی حافظه SSD این کنسول نیز مشابه قبل است. بنابراین اگر فکر می‌کنید کنسول جدید و کوچکتر سونی از نظر مشخصات فنی قدرتمندتر از مدل اوریجینال خواهد بود، اشتباه می‌کنید!

با این حال، تمام بخش‌های پلی استیشن 5 اسلیم در مقایسه با مدل اوریجینال بدون تغییر باقی نمانده و با نگاهی ساده به ظاهر دستگاه می‌توان متوجه تغییرات آن شد. در مدل استاندارد این کنسول شاهد حضور یک درگاه USB-A و یک پورت USB-C در قسمت جلو هستیم؛ در حالی که در مدل اسلیم، دو درگاه USB-C در قسمت جلو جای گرفته‌اند. از سوی دیگر، درگاه USB-A دستگاه به قسمت پشت کنسول منتقل شده است.

سونی به محض به اتمام رسیدن موجودی کنونی PS5، مدل Slim را جایگزین آن خواهد کرد

کنسول جدید پلی استیشن

کنسول پلی استیشن 5 باریک‌تر و سبک‌تر سونی قرار نیست به‌صورت جداگانه کنار مدل اوریجینال به فروش برسد! در عوض سونی تصمیم گرفته مدل اسلیم را به‌طور کامل جایگزین مدل اوریجینال کند. این مساله به‌طور رسمی توسط این کمپانی اطلاع‌رسانی شده است. بنابراین به محض این که موجودی مدل‌های کنونی PS5 به اتمام برسد، نوبت به فروش مدل اسلیم خواهد رسید.

این استراتژی سونی با سیاست‌های پیشین این کمپانی و مایکروسافت در تضاد است. در نسل‌های پیش، مدل‌های جدیدتر کنسول‌های مایکروسافت و سونی معمولا به‌عنوان مدل‌هایی جداگانه در کنار مدل اوریجینال به فروش رسیده و رفته رفته جایگزین آن می‌شدند. به‌عنوان مثال، کنسول‌های قدرتمندتر ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو به‌عنوان محصولات قدرتمندتر به‌صورت مجزا و در کنار مدل‌های کوچک‌تر ایکس باکس وان اس و پلی استیشن 4 اسلیم به فروش می‌رسیدند.

باید منتظر ماند و دید عملکرد کنسول جدید و جمع و جور سونی در بازار چگونه خواهد بود. آیا این کنسول قادر به ادامه دادن عملکرد پرفروغ پلی استیشن 5 در بازار خواهد بود یا خیر؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*