هزینه دولت برای افزایش سرعت اینترنت

ولخرجی 3 هزار میلیاردی دولت برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت در ایران

دولت در راستای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت، هزینه ۳ هزار میلیارد تومانی را برای توسعه فناوری فیبر نوری انجام داده که رقم هنگفتی است!

چهارمین نشست ایران دیجیتال در چهارشنبه گذشته برگزار شد که معاون راهبردی رگولاتوری ایران با حضور در آن در مورد توسعه زیرساخت‌ها، اقتصاد شبکه و هوشمندسازی آن صحبت‌هایی را ارائه کرده است. مهدی روحانی‌نژاد می‌گوید یکی از عمده‌ترین تکنولوژی‌های جدیدی که در دولت پیگیری شده، فناوری فیبر نوری بوده که هم از قیمت مناسب و هم کیفیت بالاتری نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به وضعیت سرعت اینترنت ایران در 7 ماه گذشته

در حال حاضر ۴ میلیون کاربر در سراسر کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند، اما هدف‌گذاری رگولاتوری پوشش‌دهی به ۲۰ میلیون کاربر خواهد بود. با حضور اپراتورهای جدید، این میزان تا پایان سال می‌تواند به ۸ میلیون کاربر فیبر نوری افزایش پیدا کند.

هزینه دولت برای افزایش سرعت اینترنت

روحانی‌نژاد می‌گوید کشور فرانسه، الگوی ایران برای پیاده‌سازی و توسعه فناوری فیبر نوری بوده است. توسعه این فناوری در سال ۲۰۱۲ در فرانسه استارت خورد و پس از گذشت ۱۰ سال، به توسعه کامل رسید. در حال حاضر کمترین سرعت فیبر نوری در فرانسه ۳۰ مگابیت بر ثانیه است. هدفی که مقامات ایرانی نیز به‌دنبال دستیابی به آن هستند. آنطور که روحانی‌نژاد می‌گوید، تا انتهای سال نزدیک به ۸۰ درصد کاربران اینترنت کشور می‌توانند از حداقل سرعت ۳۰ مگابیت بر ثانیه‌ای بر بستر فیبر نوری بهره‌مند شوند.

هزینه هنگفت برای افزایش سرعت اینترنت

به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات، تا این لحظه بودجه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه فیبر نوری برای دستیابی به اهداف این پروژه هزینه شده است. همچنین یکی از اپراتورها نیز بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی را از محل درآمدهای خودش به این پروژه تزریق کرده است. به‌جز این‌ها، دو سرمایه‌گذاری عمده دیگر نیز قرار است تا پایان سال برای توسعه این پروژه انجام شود.

روحانی‌نژاد با تأکید بر اینکه نباید اجازه هرگونه انحصار در این حوزه را داد، می‌گوید که این سازمان نیازمند راهنمای مسیر برای توسعه و اجرای این فناوری است تا کاربران نهایی بتوانند از خدمات باکیفیتی برخوردار باشند.