رنو داستر

بررسی نقاط قوت و ضعف رنو داستر + مشخصات فنی و امکانات

رنو داستر به‌عنوان یک کراس اوور فرانسوی بازار ایران چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟ در ادامه با بررسی مشخصات فنی و سطح امکانات Duster به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

شرکت نگین خودرو طی سال‌های 1392 تا 1396 کراس اوور فرانسوی رنو داستر را به‌عنوان نسخه بزرگ‌تر تندر 90 به بازار ایران عرضه کرد. هرچند این خودرو از لحاظ ظاهری و سطح امکانات نسبت به رقبای چینی در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما برخی از مزایای آن باعث شده تا بتواند نگاه مشتریان را به خود جلب کند. در ادامه در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز با نقاط قوت و ضعف رنو داستر آشنا می‌شویم.

مزیای رنو داستر 

در ابتدا مزایای رنو داستر که باعث شد مشتریان ایرانی با وجود رقبای چینی متعدد، همچنان به سراغ این خودرو فرانسوی بروند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. قابل قبول بودن عملکرد فنی

رنو داستر

رنو داستر به یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 135 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این خودرو از لحاظ عملکرد فنی در سطح قابل قبولی قرار داشته و گشتاور آن نیز برای این خودرو 1300 کیلوگرمی مناسب است.

البته گیربکس 4 سرعته برای رنو داستر گزینه مناسب به‌شمار نمی‌رود؛ چرا که باعث هدر رفتن توان موتور خواهد می‌شود. از این رو یک گیربکس 6 سرعته می‌توانست برای این خودرو گزینه ایده‌آلی باشد. هرچند این گیربکس با پیشرانه هماهنگی ندارد، اما تعویض دنده‌های آن نرم بوده و باعث رضایت راننده خواهد شد.

2. وجود نسخه دو دیفرانسیل با قابلیت آفرودی

https://gadgetnews.net/wp-content/uploads/2023/11/Renault-Duster-6.jpg

وجود نسخه‌های دو دیفرانسیل در بازار یکی از مهم‌ترین مزایای رنو داستر محسوب می‌شود. این کراس اوور فرانسوی به سیستم دو دیفرانسیل پارت تایم 4WD با سه حالت 2WD (تک دیفرانسیل جلو)، AUTO و LOCK (قفل دیفرانسیل) مجهز شده که آن را نسبت به خودروهای هم‌رده در سطح بالایی قرار می‌دهد. رنو داستر با سیستم دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین به‌همراه زاویه‌های ورود و خروج مناسب در شرایط آفرود می‌تواند توانایی‌های خود را نشان دهد.

3. بالا بودن دوام و پایین بودن استهلاک

رنو داستر

در حقیقت رنو داستر همانند تندر 90 و ساندرو به‌عنوان یکی از محصولات برند رومانیایی داچیا شناخته می‌شود؛ این برند همواره محصولات خود را با دوام بالا و استهلاک پایین روانه بازار می‌کند. در همین راستا اگر از رنو داستر استفاده درست و منطقی انجام شود، این خودرو تا چندین سال به تعمیرات خاصی نیاز نخواهد داشت و مالکان فقط باید سرویس‌های دوره‌ای را در زمان مناسب انجام دهند.

4. منطقی بودن قیمت

رنو داستر

رانو داستر با قیمت نسبتا بالایی روانه بازار ایران شد که مشتریان در آن زمان با بودجه خرید این خودرو می‌توانستند کراس اوورهای چینی جدید و با امکانات بیشتر را خریداری کنند. البته اکنون قیمت خودروهای چینی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

در همین راستا مشتریان با مبلغ یک کراس اوور چینی میان‌رده می‌توانند نسخه کارکرده و سالم رنو داستر را خریداری کنند. هرچند از لحاظ ظاهری و سطح آپشن از رقبای چینی در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما از توان آفرودی بالاتر، دوام بیشتر و استهلاک کمتر بهره می‌برد. در واقع همین دوام و استهلاک پایین آن باعث شده تا در بازار ایران بتوان نسخه‌های کارکرده و سالم آن را به‌راحتی پیدا کرد.

معایب رنو داستر

این کراس اوور فرانسوی نیز همانند هر خودرو دیگری دارای معایبی است که باعث شده مشتریان به سراغ آن نروند. در ادامه نقاط ضعف این خودرو را بررسی خواهیم کرد.

1. ساده بودن طراحی

رنو داستر

رنو داستر از همان ابتدا در سال 2010 با طراحی ظاهری ساده‌ای روانه بازارهای جهانی شد که بر اقتصادی بودن این خودرو تاکید داشت. طراحی این خودرو کماکان با گذشت یک دهه از زمان رونمایی کماکان ساده است و بر خلاف خودروهای چینی از ظاهر جذابی بهره نمی‌برد.

البته رنو داستر به‌واسطه حجم‌پردازی‌های مناسب، استایل خوب و ویژگی‌های آفرودی قابل قبول برای برخی از مشتریان یک گزینه مناسب محسوب می‌شود؛ اما به‌طور کلی طراحی آن قدیمی و ساده است. سادگی و قدیمی بودن طراحی این خودرو در مدل‌های قبل فیس لیفت یعنی مدل‌های 2014 و 2015 که از داشبوردی مشابه رنو ساندرو و تندر 90 پلاس بهره می‌برند، بیشتر به چشم می‌آید.

2. امکانات کم

رنو داستر

بسیاری از مشتریان رنو داستر نسبت به کمبود امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو اعتراض دارند. این خودرو همانند تندر 90 و ساندرو با امکانات کمی روانه بازار شده که البته این موضوع نیز به اقتصادی بودن آن مربوط است.

مشتریان می‌توانند رنو داستر را در دو تیپ PE و SE خریداری کنند که تیپ SE به‌عنوان نسخه فول آپشن آن محسوب می‌شود. این نسخه از امکانات متوسطی چون دو کیسه هوای ایمنی، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دی‌لایت، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، دوربین دید عقب، مالتی‌مدیا و کروز کنترل بهره می‌برد.

اما تیپ PE رنو داستر فاقد این امکانات بوده و حتی از سپرهای هم‌رنگ بدنه، رینگ آلومینیومی، شیشه‌های عقب برقی و آینه‌های جانبی برقی نیز بی‌بهره مانده است.

3. عدم راحتی صندلی‌ها

Renault Duster

با وجود این‌که کابین این خودرو فضای مناسبی را به‌همراه دارد، اما صندلی‌های آن که به‌شکل نیمکت هستند، باعث ناراحتی سرنشینان خواهند شد. این موضوع در سفرهای طولانی بیشتر نمایان بوده و سرنشینان را خسته خواهد کرد.

آیا رنو داستر ارزش خرید دارد؟

طراحی ظاهری و سطح امکانات به‌عنوان اصلی‌ترین معایب این کراس اوور فرانسوی محسوب می‌شوند. در همین راستا اگر به ظاهر جدید و پر آپشن بودن خودرو اهمیت نمی‌دهید و به‌دنبال یک کراس اوور کم‌دردسر برای استفاده‌های روزمره و طبیعت‌گردی هستید، رنو داستر در نسخه دو دیفرانسیل می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

البته اگر ظاهر جذاب و امکانات متنوع و جدید برایتان در اولویت است، به‌جای خرید رنو داستر با همان بودجه می‌توانید به سراغ کراس اوورهای چینی موجود بازار بروید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*