سنسور باران خودرو

سنسور باران خودرو و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

سنسور باران خودرو به‌عنوان یکی از آپشن های ایمنی خودروها محسوب می‌شود؛ اما سنسور باران چیست و چه مزایایی را به همراه دارد؟

رانندگان باید در زمان رانندگی در آب‌وهوای بارانی و برفی با دقت زیادی رانندگی کنند؛ چرا که جاده‌ها لغزنده بوده و هر نوع حواس‌پرتی باعث تصادف خواهد شد. در همین راستا خودروسازان نیز امکاناتی را برای افزایش دقت رانندگان در شرایط جوی نامساعد در نظر گرفتند که سنسور باران خودرو یکی از این آپشن های ایمنی شناخته می‌شود.

خودروهای خارجی از چندین سال گذشته به آپشن ایمنی سنسور باران مجهز شدند؛ اما خودروسازان داخلی و مونتاژکاران از 2 سال گذشته این آپشن را به محصولات خود اضافه کردند. در همین راستا در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که سنسور باران خودرو چیست و چه مزایایی دارد؟

آشنایی با سنسور باران خودرو

با توجه به این‌که باران به‌شکل ناگهانی آغاز می‌شود و شدت بارش آن نیز متغیر است، استفاده از برف پاک کن به شکل دستی برای رانندگان دشوار بوده و باعث حواس‌پرتی آنها خواهد شد. در همین راستا طراحان سنسور باران خودرو را در قالب یک آپشن ایمنی برای خودروها در نظر گرفتند تا در زمان بارندگی بدون کنترل دستی بتواند دید راننده به جلو را ارتقا دهد.

سنسور باران خودرو

سنسور باران خودرو بلافاصله پس از این‌که بارندگی آغاز شد، سیگنال الکتریکی را منتشر می‌کند که باعث فعال شدن تیغه‌های برف پاک کن خواهد شد. ضمن این‌که سرعت حرکت تیغه‌های برف پاک کن نیز به‌کمک این سنسور به‌شکل اتوماتیک با توجه به شدت بارندگی تغییر پیدا خواهد کرد.

سنسور باران در برخی از خودروها نقش‌های جانبی نیز دارد؛ برای مثال این سیستم در صورت اتصال به سنسور اتولایت خودرو می‌تواند به‌طور همزمان فرایند روشن و خاموش شدن چراغ‌های روشنایی در روز را نیز کنترل کند. علاوه بر این، سنسور باران می‌تواند همزمان با شروع بارندگی، سانروف و شیشه‌های خودرو را ببندد.

محل نصب سنسور باران

سنسور باران خودرو

سنسور باران باید در محلی نصب شود که قادر به تشخیص وجود رطوبت در شیشه جلوی خودرو باشد. همچنین این سنسور نباید میزان دید راننده به جلو را محدود کند. در همین راستا طراحان خودروها، سنسور را درون یک پنل روی شیشه جلو اتومبیل و پشت آینه وسط نصب می‌کنند.

نحوه کارکرد سنسور باران

سنسور باران خودرو با دو امواج فروسرخ (مادون قرمز) و امواج اولتراسونیک قادر به تشخیص وقوع بارندگی و شدت بارش خواهد بود. البته امواج مادون قرمز از محدوده دید و امواج اولتراسونیک از محدود شنوایی انسان خارج بوده و به همین دلیل برای انسان‌ها مشکلی را به‌همراه نخواهند داشت.

سنسور باران خودرو

سنسور باران با ارسال و دریافت امواج فروسرخ می‌تواند شروع و شدت باران را تشخیص دهد؛ در واقع پس از ارسال امواج، اگر شیشه خشک باشد، امواج به‌شکل کامل دریافت خواهد شد، اما اگر روی شیشه قطرات باران قرار گرفته باشد، امواج منحرف خواهد شد. شدت بارش نیز با توجه به میزان انحراف امواج سنجیده می‌شود. در صورت انحراف امواج، سنسور نیز یک سیگنال الکتریکی تولید کرده و به ماژول کنترل برف پاک کن می‌فرستد تا آن را فعال کند.

سنسور باران خودرو

تشخیص باران با امواج اولتراسونیک نیز مشابه امواج مادون قرمز است. سنسور باران خودرو موج صوتی را به سمت شیشه ارسال کرده و در صورت خشک بودن شیشه، موج برگشتی به‌شکل کامل دریافت می‌شود، اما اگر موج ارسالی منحرف شود، از وجود باران روی شیشه حکایت دارد. پس از تشخیص بارش نیز سیگنال فعال شدن برف پاک کن توسط این سنسور ارسال خواهد شد.

نحوه تنظیم

Car rain sensor

اگر خودرو شما از آپشن سنسور باران بهره می‌برد، با قرار دادن اهرم برف پاک کن در حالت خودکار یا Auto می‌توانید آن را فعال کنید. ضمن این‌که برخی از خودروها از قابلیت تنظیم درجه حساسیت سنسور باران نیز بهره می‌برند که راننده می‌تواند حساسیت سنسور را با توجه به میزان بارندگی کم و زیاد کند.

Car rain sensor

زمان‌بندی عملکرد سنسور باران یکی از نکات مهمی است که رانندگان باید به آن توجه داشته باشند. در بسیاری از خودروها می‌توان زمان فعالیت سنسور را تنظیم کرد. در واقع سنسور در بازه زمانی تعیین شده، امواج نوری یا صوتی را به سمت شیشه جلو ارسال می‌کند تا خشک بودن یا وجود باران روی آن را تشخیص دهد. از این رو رانندگان می‌توانند این بازه را بر اساس نیاز خود تنظیم کنند.

ایرادات مهم

معمولا امواج‌ها با زاویه 45 درجه از سوی سنسورها به سمت شیشه خودرو ارسال می‌شوند و به همین دلیل زاویه و مکان قرارگیری قدرت آب روی شیشه خودرو باعث می‌شود تا سنسور کمی با تاخیر شروع بارندگی را تشخیص دهد. ضمن این‌که رانندگان در زمان شستشوی خودرو باید سنسور آن را غیر فعال کنند تا بیهوده فعال نشود. همچنین در زمان خاموش کردن خودرو یا در روزهای آفتابی نیز بهتر است سنسورها غیر فعال شوند تا باعث مصرف باتری خودرو نشود.

خودروهای مجهز به سنسور باران در ایران

Car rain sensor

اکثر خودروهای خارجی از سنسور باران بهره می‌برند. خودروسازان ایرانی از جمله ایران خودرو و سایپا به همراه سایر مونتاژکاران نیز از سال 1400 محصولات خود را به سنسور باران مجهز کردند. از جمله خودروهای مجهز به این سنسور در ایران می‌توان به سایپا شاهین، تارا دستی و اتوماتیک، دنا پلاس توربوشارژ دستی و اتوماتیک، ام وی ام ایکس 33، ام وی ام ایکس 22، آریو 6، آریزو 5 و چری تیگو 7 اشاره کرد.

جمع‌بندی

سنسور باران خودرو یک آپشن ایمنی محسوب می‌شود که در زمان بارش باران باعث بهبود دید راننده می‌شود و شرایطی را ایجاد می‌کند تا راننده روی رانندگی تمرکز بیشتری داشته باشد. لازم به ذکر است سنسور باران روی خودروهای قدیمی نیز قابل نصب بوده و مالکان با نصب آن روی خودروی خود می‌توانند در فصل بارندگی، سطح امنیت رانندگی خود را افزایش دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*