فضاپیمای انقلابی ناسا

فضاپیمای انقلابی جدید ناسا، سفرهای فضایی را دگرگون می‌کند

این فضاپیمای انقلابی ناسا قادر است در فرودگاه‌های تجاری به زمین بنشیند؛ قابلیتی که می‌تواند ماموریت‌های فضایی را دگرگون سازد.

ناسا در همکاری با شرکت آمریکایی سیرا اسپیس (Sierra Space)، قصد دارد از یک نوع فضاپیمای جدید و انقلابی برای انجام ماموریت‌های خود در مسیر رفت و برگشت به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)، استفاده کند. ناوگان فضایی سیرا اسپیس، دریم چیسر (Dream Chaser) نام دارد و نخستین فضاپیما که از این ناوگان عازم ماموریت می‌شود، تناسیتی (Tenacity) است.

دریم چیسر تناسیتی

طبق برنامه تنظیم شده، Tenacity هفت پرواز بدون سرنشین برای ناسا خواهد داشت و در این ماموریت‌ها، محموله‌های حیاتی مانند آب و غذا را به ایستگاه فضایی خواهد برد. همچنین نمونه‌های حاصل از آزمایش‌های علمی انجام شده در ISS و سایر محموله‌های لازم را از آنجا به زمین خواهد آورد.

هدف نهایی Sierra Space اما استفاده از ظرفیت ناوگان Dream Chaser برای انتقال انسان به مدار پایینی زمین است.

دریم چیسر طوری طراحی شده که هم برای سفرهای فضایی و هم برای سرعت‌های مافوق صوت در اتمسفر مناسب باشد و بتواند حرارت 3000 درجه‌ای را تاب بیاورد. جالب اینکه به ادعای شرکت سازنده، فضاپیما تنها 5 دقیقه پس از فرود، چنان خنک می‌شود که بتوانید آن را لمس کنید. همچنین از یک سیستم پیشرفته پرواز خودکار برخوردار است و طول عمرش به 15 ماموریت می‌رسد.

به‌قول تام وایس، مدیرعامل سیرا اسپیس:

دریم چیسر، سفرهای فضایی را متحول و الگوی آن را عوض می‌کند.

سیرا اسپیس همچنین «ایمنی» را اولویت نخست ماموریت‌های دریم چیسر توصیف کرده؛ اینکه سلامت و امنیت فضانوردان هنگام سفر با این ناوگان فضایی، حفظ شود. البته صحیح و سالم رسیدن محموله‌ها، به‌ویژه نمونه‌های آزمایشی هم از اهمیت بسزایی برای کمپانی برخوردار است و برای این منظور، ساز و کار ایمنی پیشرفته‌ای پیش‌بینی شده است.

سیرا اسپیس ابراز امیدواری کرده که سفرهای فضایی به یک تجارت پایدار تبدیل شود. این کمپانی می‌گوید برای توسعه یک سیستم پیشرانه و سوخت اکسیدی تازه‌ای که بیش از پیش با محیط زیست سازگار باشد، سال‌ها وقت صرف کرده است. قابلیت استفاده مجدد از این فضاپیماها و تطبیق‌پذیری آن‌ها برای انجام طیف وسیعی از ماموریت‌ها نیز راه را برای ایجاد تجارت پایدار هموار می‌سازد و نیاز به ساخت فضاپیماهای جدید را کمتر می‌کند.

فضاپیمای دریم چیسر انقلابی ناسا

شاید مهم‌تر از همه اما، امکان فرود در فرودگاه‌های تجاری باشد. سرویس و آماده‌سازی سریع برای آغاز ماموریت فضایی بعدی هم مزیت دیگر آن است.

قرار است نخستین پرواز ناوگان Dream Chaser از مرکز فضایی کِنِدی ناسا انجام گیرد و فضاپیمای Tenacity، سوار بر راکت Vulcan Centaur راهی مدار زمین شود. این سفر فضایی، با نشستن آن در پایگاه Space Shuttle Landing ناسا، تکمیل خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*