پنجه هایی روشن و شگفت انگیز بر پیکر سیاره مریخ

فضاپیمای اودیسه، سال های سال است در مدار سیاره مریخ ( بهرام ) در حال گردش بوده و تا کنون تصاویر و اطلاعات بسیار ارزشمندی را از این سیاره دور دست به زمین مخابره کرده است.این مدارگر عکسی از مریخ فرستاده که پنجه هایی روشن و شگفت انگیز بر پیکر این سیاره را به تصویر کشیده است.اما این پنجه ها در اثر چه چیزی روی سیاره ی بهرام شکل گرفته است؟

در آغاز احتمال می رفت که این سازند سنگی انگشت-مانند، ته‌نشست های نمکی به جا مانده از بستر دریاچه ای باستانی باشد که اکنون خشک شده و از بین رفته، ولی اینک پژوهش های دقیقی که روی این انگشتان انجام گرفته، احتمالی بسیار ساده تر را نشان می دهد: خاکستر آتشفشانی.
بررسی رنگ دقیق این سازند نیز ریشه ی احتمالا آتشفشانی آن را نشان داد. به نظر می رسد مواد رنگ روشن بیش از مواد پیرامون دچار فرسایش شده اند، چیزی که نشانگر ماده ای بسیار کم چگالی است. تیرگی نامعمول ماسه های اطراف، بر پادسانی (تضاد) رنگ میان سنگ ها و ماسه ی پیرامون افزوده است.

تصویر بالا که حدود ۱۰ کیلومتر از سطح یک دهانه ی ۱۰۰ کیلومتری به نام دهانه ی پولاک را می پوشاند، به کمک "سامانه ی تصویربرداری تابش گرمایی" که روی فضاپیمای اودیسه ی بهرام نصب است گرفته شده.

تصویر بالا که حدود ۱۰ کیلومتر از سطح یک دهانه ی ۱۰۰ کیلومتری به نام دهانه ی پولاک را می پوشاند، به کمک “سامانه ی تصویربرداری تابش گرمایی” که روی فضاپیمای اودیسه ی بهرام نصب است گرفته شده.

فضاپیمای اودیسه ی بهرام (مارس اودیسه) قدیمی ترین کاوشگر پیمایشی در مدار بهرام است که هنوز هم فعالیت دارد.ناسا  این فضاپیمای ۷۲۵ کیلوگرمی را بکمک موشک دلتا ۲ در ۷ آوریل ۲۰۰۱ به سیاره مریخ فرستاد.وسایلی با هدف مطالعه سطح سیاره ؛ کشف آب وکشف فعالیتهای آتشفشانی و مطالعه محیط یونیده اطراف سیاره در مدار نورد نصب شده بود.اودیسه در تاریخ ۲۴ اکتبر سال ۲۰۰۱ به سیاره رسید ودر مدار مناسب قرار گرفت.با کمک پدیده ترمز هوایی توانست در مداری نزدیک دایروی حول قطبی قرار بگیرد.از ژانویه سال ۲۰۰۲ به اندازه گیری های علمی پرداخت.کار اصلی آن در اواخر تابستان ۲۰۰۴ ادامه یافت از آن به بعدتا تاریخ اکتبر سال ۲۰۰۵ از آن به عنوان یک ماهواره مخابراتی رله ای جهت ارسال اطلاعات از مریخ نورد تحقیقاتی مریخ یا Mars Exploration Rover به زمین استفاده شد.

منبع: nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*