خشک کردن گوشی اندرویدی خیس شده

اولین کاری که باید بعد از خیس شدن گوشی اندرویدی خود انجام دهید

اگر گوشی اندرویدی شما خیس شده، اولین کاری که باید بکنید چیست؟ اقدام بدون اطلاع شما می‌تواند باعث خسارت‌های سنگین و هزینه‌بر شود.

گوشی‌های هوشمند ما یکی از مهم‌ترین چیزهایی هستند که ما آن‌ها را با خودمان به این‌طرف و آن‌طرف می‌بریم. به‌لطف آن‌ها با دوستان و اقوام خود در ارتباطیم، ما را به شبکه‌های اجتماعی و خدمات مربوط به کارمان متصل می‌کنند، جهان را در ویدیوهای باکیفیتی ضبط می‌کنند و حتی با کمک آن‌ها هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم.

بنابراین گوشی‌های هوشمند امروزی دیگر فقط تلفنی برای تماس گرفتن نیستند؛ نصف زحمات ما از رفتن به بانک گرفته تا خرید از فروشگاه را از روی دوشمان برداشته‌اند و به عنصر مهمی برای زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. همین باعث شده تا وقتی به‌طور اتفاقی گوشی داخل چاه توالت می‌افتد، شدیدا مضطرب شده و وحشت کنیم.

گرچه طی سالیان اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در ضد آب سازی گوشی‌های هوشمند صورت گرفته است، اما واقعیت امر اینجاست که گوشی‌ها فقط در برابر پاشش آب مقاومت می‌کنند و وقتی داخل آب بیافتند شانس سالم ماندن آن‌ها کمتر از مردنشان است. اگر یک گوشی اندرویدی دارید که تصادفا آب زیادی روی آن پاشیده یا آنکه کاملا به داخل آب افتاده، فورا آن را از آب دربیاورید و اقداماتی که در ادامه این مقاله مطرح می‌کنیم را دنبال کنید.

وقتی گوشی اندرویدی تان خیس شد، چه‌کار باید کنید؟

وقتی به‌محض خیس شدن گوشی، آن را از آب درمیاورید، اولین کاری که باید بکنید خاموش کردن آن است. هیچ دکمه دیگری را فشار ندهید، چرا که می‌تواند باعث تکان خوردن آب داخل گوشی شود.

خشک کردن گوشی اندرویدی خیس شده

گام بعدی، جدا کردن آن از هرگونه منبع برق است. جریان برق نه تنها می‌تواند اجزای خیس شده را بسوزاند، بلکه حتی می‌تواند باعث آسیب رساندن به خود شما هم شود. در صورت امکان قاب گوشی را از روی آن بردارید و اگر باتری آن جداشدنیست، از بدنه جدا کنید. در صورت امکان سیم کارت و کارت حافظه microSD را هم از دستگاه خارج کنید.

اگر گوشی شما به شارژر دیواری یا از طریق پورت USB به کامپیوتر یا یک پاوربانک وصل است، فورا آن را جدا کنید. گوشی شما در طول مدت انجام عملیات نجات، باید کاملا خاموش باشد.

وقتی گوشی شما خاموش شد و مطمئن شدید که به هیچ منبع برقی متصل نیست، حالا وقت خشک کردن آن رسیده است. اول از همه یک دستمال میکروفایبر (که جذب کننده خوبی برای آب است) را بردارید و به آرامی آب روی بدنه و نمایشگر را با آن بگیرید. مطمئن شوید که قطرات آب از همه‌جای گوشی برداشته شده باشد. اگر قطرات آب داخل پورت شارژ یا جک هدفون گیر کرده‌اند و نمی‌توانید با دستمال آن‌ها را خارج کنید، می‌توانید از یک اسپری هوای فشرده استفاده کنید. البته نباید خیلی از آن استفاده کنید تا آب به داخل دستگاه نفوذ نکند.

بعد از اینکه کل روی گوشی را خشک کردید، حالا باید گوشی‌تان را در محیطی خشک که در آن جریان هوا وجود دارد قرار داده و چند روز به حال خودش رها کنید. حتی کوچک‌ترین قطره آب هم می‌تواند برای گوشی شما دردسرساز باشد. بنابراین باید انقدر در آن محیط بماند تا مطمئن شوید حتی یک قطره آب خیس هم باقی نمانده است.

خشک کردن گوشی اندرویدی خیس شده

اگر می‌خواهید به فرآیند خشک کردن گوشی اندرویدی خیس شده خود سرعت ببخشید، می‌توانید آن را داخل یک کیسه پارچه‌ای و در کنار چند بسته سیلیکاژل قرار دهید. سیلیکاژل، همان دانه‌های سفید رنگی است که معمولا داخل جعبه وسایل الکترونیکی پلمپ قرار دارد. اگر هم امکان تهیه سیلیکاژل نیست، داخل کیسه کمی برنج سفید بریزید.

آیا گوشی شما خشک شد؟

بعد از گذشت چند روز دوباره به گوشی‌تان سر بزنید. اگر کاملا خشک به‌نظر می‌رسد، می‌توانید آن را روشن کنید. اگر مراحل را درست انجام داده باشید و شانس با شما یار باشد، صفحه گوشی روشن خواهد شد. البته لازم است که چند روزی عملکرد بخش‌های مختلف آن مثل شارژدهی باتری، میکروفون یا اسپیکر را زیر نظر بگیرید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

اگر گوشی‌تان پس از گذشت چند روز هم روشن نمی‌شود، این نشان‌دهنده مشکلات جدید در آن است. شما می‌توانید آن را به تعمیرگاه‌های مجاز ببرید یا اگر هنوز گارانتی دارد، به گارانتی رسمی آن تحویل دهید تا در صورت لزوم قطعات آن تعویض شود. البته اگر آبخوردگی دستگاه شدید باشد، هیچ راهی به‌جز تعویض آن با یک گوشی جدید نیست.

هنگام خیس شدن موبایل چه کارهایی نباشد کرد؟

بسیاری از افراد هنگامی که گوشی اندرویدی آن‌ها خیس می‌شود، دست به کارهایی می‌زنند که نه تنها مشکل را برطرف می‌کند، بلکه فقط وضعیت را بدتر خواهد کرد. اول از همه اینکه سعی نکنید با تکان دادن، آب را از داخل گوشی خارج کنید. شما می‌توانید با چند ضربه ملایم شانستان را برای خارج کردن آب از حفره‌های گوشی امتحان کنید، اما تکان دادن آن باعث می‌شود‌ آب با سرعت بیشتری وارد خود گوشی شود.

خشک کردن گوشی اندرویدی خیس شده

دوم و مهم‌تر از همه اینکه هرگز از یک حرارت‌دهنده برای خشک کردن سریع‌تر گوشی استفاده نکنید. وسایل حرارت‌دهنده‌ای مثل سشوار، رادیاتور، اجاق گاز و غیره باعث قرارگیری گوشی شما در معرض گرمای شدید می‌شوند و آسیب‌های جدی به آن وارد می‌کنند. بنابراین تنها گزینه‌ای که می‌توانید از آن برای خشک کردن گوشی اندرویدی خیس شده خود استفاده کنید، قرارگیری در معرض هوای تازه است.

امیدواریم که راهکارهای ارائه شده در این مقاله به شما کمک کند تا مشکل گوشی‌تان حل شود. اما اگر هیچ یک از این روش‌ها جواب نداد، احتمال اینکه برخی از قطعات موبایلتان آسیب دیده باشد زیاد است. بنابراین بدون هرگونه تلاش اضافه‌تری، آن را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*