حلقه های زحل

تنها 18 ماه برای دیدن حلقه های زحل از زمین فرصت دارید

ناسا اعلام کرد ستاره‌شناسان فقط 18 ماه فرصت دارند تا حلقه های زحل را از زمین مشاهده کنند؛ اما چرا پس از سال 2025 نمی‌توان حلقه های سیاره Saturn را رصد کرد.

طبق اعلام ناسا، ستاره‌شناسان و علاقه‌مندان به نجوم فقط 18 ماه دیگر یعنی تا سال 2025 میلادی قادر به رصد حلقه های زحل خواهند بود؛ چرا که پس از آن زحل به سمت زمین متمایل و حلقه‌های آن به یک خط نامرئی تبدیل خواهند شد. از این رو دیگر نمی‌توان حلقه‌های این سیاره را همانند نمای فعلی آن مشاهده کرد.

حلقه های زحل ناپدید خواهند شد

حلقه های زحل

ناسا اعلام کرد زحل پس از سال 2025 به سمت خورشید متمایل و از آن دور خواهد شد و ساکنان زمین در این مدت نمایی متفاوت از حلقه‌های بزرگ آن را خواهند دید. البته حلقه های زحل بار دیگر در مرحله بعدی مدار 29 ساله زحل به سمت زمین متمایل می‌شوند؛ به بیانی دیگر ستاره‌شناسان و علاقه‌مندان به نجوم در اکتبر سال 2038 قادر خواهند بود بار دیگر حلقه های زحل را مشاهده کنند.

به‌طور کلی ساکنان زمین هر 13.7 تا 15.7 سال سیاره زحل را از نمای کناری آن مشاهده می‌کنند. در حال حاضر حلقه های این سیاره با زاویه 9 درجه به سمت زمین قرار دارند و این زاویه تا سال 2024 نیز به 3.7 درجه کاهش پیدا خواهد کرد.

حلقه های زحل

حلقه های زحل حدود 70 هزار تا 140 هزار کیلومتر امتداد داشته و بسیار نازک هستند؛ به‌گونه‌ای که ارتفاع حلقه‌های اصلی فقط به 10 متر می‌رسد. این حلقه‌ها متشکل از تکه‌های یخ، سنگ و غبار بوده که کشش گرانشی سیاره زحل آنها را در کنار هم نگه داشته است. ابعاد برخی از این ذرات به‌اندازه دانه‌های شن و ابعاد برخی از تکه‌های یخی آن نیز به‌اندازه یک کوه بزرگ می‌رسد.

حلقه های زحل

هرچند این نامرئی شدن حلقه های زحل موقتی بوده و بار دیگر در سال 2038 می‌توان آنها را رصد کرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند احتمال ناپدید شدن همیشگی این حلقه‌ها نیز وجود دارد. کاوشگر کاسینی ناسا که طی ماموریت خود 22 بار از کنار حلقه‌های زحل گذشت و سرانجام به جو این سیاره سقوط کرد، اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده که پس از بررسی توسط دانشمندان نشان می‌دهد حلقه‌های این سیاره در مرحله نابودی قرار دارند.

saturns rings

طبق اطلاعاتی که کاوشگر کاسینی جمع‌آوری کرده، در هر ثانیه حدود 400 کیلوگرم تا 2.8 تن از وزن حلقه‌های این سیاره کاهش پیدا می‌کند. جیمز اودونگو، دانشمند سیاره‌شناسی در آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن عنوان کرد سعی داریم سرعت دقیق فرسایشن حلقه های این سیاره را کشف کنیم.

این دانشمند در ادامه افزود طبق بررسی‌های انجام شده، ذرات موجود در جو این سیاره طی پدیده‌ای به نام باران حلقه‌ای توسط تابش خورشید، بار الکتریکی دریافت می‌کنند که همین موضوع باعث اتصال ذرات با گاز موجود در جو زحل خواهد شد و گرانش سیاره نیز آنها را از درون حلقه ها خارج خواهد کرد. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که حلقه‌های این سیاره تا چند 100 میلیون سال دیگر ناپدید خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*