ورود ستاد امر به معروف به موضوع قیمت گذاری خودرو

ستاد امر به معروف هم به موضوع قیمت گذاری خودرو ورود کرد!

یکی از چالش‌برانگیزترین موضوع‌های بازار خودرو، بحث قیمت‌گذاری است. علت ورود ستاد امر به معروف به موضوع قیمت گذاری خودرو چیست؟

در میانه آشفته بازار خودرو که هر نهاد و مرجعی اقدام به قیمت گذاری دستوری می‌کند، ستاد امر به معروف و نهی از منکر به ریاست محمدحسین طاهری آکردی هم خواستار ورود به موضوع قیمت ماشین‌ها شده است. مبنای ورود این ستاد به مبحث قیمت گذاری خودرو ضربه خوردن نظام از چنین افزایش قیمت‌هایی است.

ورود ستاد امر به معروف به موضوع قیمت گذاری خودرو

آقای آکردی معتقد است که گرانی خودروها بدون دلیل و علت می‌تواند به نظام و حاکمیت ضربه بزرگ و جبران‌ناپذیری وارد کند و از آنجایی که شفافیتی در کار نهادهای مداخله‌گر وجود ندارد چنین قیمت‌هایی برای خودروها درست و اصولی نیست. همان‌طور که می‌دانیم مدتی است سازمان حمایت از مصرف کنندگان سلسله جلساتی را با محوریت قیمت گذاری خودرو برگزار می‌کند و در همین راستا تصمیماتی برای قیمت جدید محصولات داخلی گرفته شده است.

با این اوصاف مشخص نیست چرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر قصد دارد با ادعاهای خود به موضوع قیمت گذاری ورود کند. ستاد مذکور مدعی است که با دو فاکتور «فقدان شفافیت» و «قیمت گذاری اشتباه» روبه‌رو هستیم. با اغماض می‌توان قیمت گذاری اشتباه را پذیرفت؛ ولی در خصوص نبود شفافیت نمی‌توانیم زیر بار حرف‌های طاهری آکردی برویم.

ورود ستاد امر به معروف به موضوع قیمت گذاری خودرو

همه ما می‌دانیم که مدل قیمت گذاری دولت برای تولیدات داخلی درست و اصولی نیست و نتیجه چنین تصمیماتی به ضرر مصرف‌کننده خواهد شد. پیرامون شفافیت باید خاطرنشان کرد که وجود دارد و از قضا همین مدل برچسب‌زنی قیمت که می‌بینیم کاملا شفاف است. کافی است برای متوجه شدن موضوع نگاهی به خودروهای وارداتی 20 هزار یورویی بیندازید و ببینید که چطور این ماشین‌ها بیش از دو میلیارد تومان قرار است فروخته شوند!

مقصر اصلی افزایش قیمت خودروهای وارداتی در نگاه اول واردکنندگان هستند. تصور کنید فلان خودروی کره‌ای که به پول ما می‌شود یک میلیارد و 100 میلیون تومان، پس از ورود به گمرک و ترخیص از آن به مبلغ دو میلیارد و اندی به فروش می‌رسد. حال اگر دقیق‌تر به موضوع نگاه بیندازید، متوجه هزینه‌های اضافی گمرک و پساگمرکی خواهید شد.

با این حساب سود واردکننده بین 10 الی 15 درصد خواهد شد و هزینه مازادی که می‌پردازیم برای دولت است. این‌گونه است که فلان خودروی اقتصادی پس از اعمال هزینه‌های مالیات ارزش افزوده و گمرک و پلاک تبدیل به ماشینی لوکس و گران‌قیمت می‌شود. طبیعی است که چنین روند قیمت گذاری به نظام ضربه می‌زند و دولت را نزد مشتریان بدنام می‌کند.

ورود ستاد امر به معروف به موضوع قیمت گذاری خودرو

ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای این‌که دقیق‌تر بتواند معضل اصلی قیمت گذاری خودرو را بشناسد بهتر است به بدنه نظام نگاه کند؛ چرا که مشکل اصلی درون کابینه‌ای است. بنابراین اولین علت گرانی خودرو هزینه‌های گزاف دولت برای خودروها و دومی قیمت نوسانی ارز است.

با توجه به این‌که ستاد امر به معروف هوس ورود به موضوع قیمت گذاری خودرو کرده، احتمال سرایت این هوس به سایر ارگان‌ها و نهادهای دولتی وجود دارد و باید منتظر واکنش‌ها ماند. امیدواریم موضوع حاد فوق با ورود هر ارگانی که صلاح می‌دانند حل شود و از بحرانی‌تر شدن آن جلوگیری به‌عمل آید. نظر شما درباره ورود بی‌مقدمه ستاد امر به معروف به مبحث قیمت گذاری خودرو چیست؟