پلاستیک های بازیافتی

پلاستیک های بازیافتی به مواد شیمیایی سمی آلوده هستند

ساخت پلاستیک های بازیافتی برای جلوگیری از بحران‌های زیست محیطی حاصل از رها شدن پلاستیک‌ها در طبیعت است؛ اما مواد شیمیایی آنها، بازیافت را سخت می‌کند.

طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد، پلاستیک های بازیافتی به مواد شیمیایی سمی آلوده هستند. هر ساله فقط یک سوم از 430 میلیون تن از محصولات پلاستیکی تولید شده، دور ریخته نمی‌شوند و دو سوم دیگر دور انداخته می‌شوند. این اتفاق باعث انباشته شدن حجم زیاد زباله های پلاستیکی شده و روی زمین و آب‌های آزاد تأثیرات منفی می‌گذارد. بازیافت محصولات پلاستیکی امری مهم برای مدیریت آنهاست. بازیافت پلاستیک‌ها انرژی را ذخیره می‌کند، آثار تولید محصولات روی محیط زیست را کاهش می‌دهد و نیاز به مواد خام را کم می‌کند.

پلاستیک های بازیافتی همه جا هستند

پلاستیک های بازیافتی

محققان دانشگاه گوتنبرگ، پلاستیک های بازیافتی را از 13 کشور جمع‌آوری کردند و آزمایش‌هایی را روی آنها انجام دادند و متوجه این شدند که آنها دارای چندین ماده خطرناک مثل حشره‌کش‌ها و صدها ماده دیگر هستند. طبق گزارش‌های منتشر شده، این‌ها در تمام نقاط کره زمین پیدا شده‌اند؛ برای مثال درون بدن ماهی‌ها، حیوانات بزرگ و حتی داخل آب‌ها. بین تمام مواد شیمیایی آلی شناسایی شده، ۴۹۱ مورد تایید و ۱۷۰ مورد هم برای آزمایش‌های بیشتر مورد بررسی قرار گرفتند. این مواد خطرناک ذکر شده شامل مواد شیمیایی صنعتی، افزودنی‌های پلاستیکی، داروها و حشره‌کش‌ها هستند.

آلودگی شیمیایی پلاستیک های بازیافتی

به‌نظر محققان پلاستیک های بازیافتی به مواد شیمیایی سمی آلوده هستند و مواد خطرناک موجود در پلاستیک‌های بازیافتی برای کارگران، مصرف‌کنندگان و کل جامعه و محیط زیست خطرهای زیادی ایجاد می‌کنند. تا زمانی که با بازیافت بتوانیم با آلودگی‌های موجود در پلاستیک‌ها مقابله کنیم، شرکت‌های تولیدکننده محصولات پلاستیکی باید استفاده از مواد شیمیایی و مخرب را کنترل کنند. بیشتر از سیزده هزار ماده شیمیایی مخرب در کارخانه‌های تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدودا 25 درصد آنها مواد شیمیایی خطرناک هستند و ماده شیمیایی خاصی در این بین وجود ندارد که بتوان آن را در رده بی‌خطر و امن قرار داد.

باید گفت که در روند بازیافت پلاستیک‌‌ها تمامی برچسب‌ها و ناخالصی‌های دیگر شسته شده و تمیز می‌شوند؛ به‌خاطر این‌که برای بازیافت، پلاستیک‌های تمیز، مناسب‌تر هستند و این کار خلوص و کیفیت پلاستیک‌های بازیافت شده را بهبود می‌بخشد.

بازیافت پلاستیک‌ها چطور انجام می‌شود؟

پلاستیک های بازیافتی

بازیافت پلاستیک‌ها با مشارکت مردم و توسعه دادن بازار‌های بازیافتی می‌تواند به موفقیت برسد. برای تولید پلاستیک های بازیافتی پس از جمع‌آوری پلاستیک‌ها و ساخت گلوله‌های پلاستیکی، آنها را می‌شویند و تکه‌تکه و ذوب می‌کنند و با قالب‌های مخصوص، محصولاتی مثل بشقاب‌ و چنگال‌ و قاشق و بسته‌بندی‌ها را از پلاستیک‌های بازیافتی تولید شده می‌سازند.

طبق مطالعاتی که اخیرا انجام شده این پلاستیک‌های بازیافتی به‌خاطر دارا بودن مواد سمی که آنها را برای مصرف‌کنندگان خطرناک می‌سازد، برای عموم مردم و بیشتر کارایی‌ها مناسب نیستند و مردم باید به روش‌های جایگزین روی بیاورند؛ روش‌هایی مثل استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای، بطری‌های شیشه‌ای آب و بسیاری از روش‌های دیگر که می‌توانند وجود زباله های پلاستیکی موجود در محیط زیست را کاهش دهند.

شما کاربران گجت نیوز برای کم‌رنگ‌تر شدن وجود زباله های پلاستیکی در زندگی‌تان از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*