چیزی عجیب در مریخ

چیزی عجیب در مریخ دانشمندان را متحیر کرده است

ماهواره آژانس فضایی اروپا، چیزی عجیب در مریخ شناسایی کرد. یک درخشش غیر منتظره و مرموز که با ماهواره مدارگرد گازی آژانس فضایی اروپا مشاهده شده، دانشمندان را متحیر کرده است.

چیزی عجیب در مریخ باعث شگفتی دانشمندان شده است. ماهواره مدارگرد گازی آژانس فضایی اروپا (ESA) با استفاده از طیف مرئی ابزار NOMAD-UVIS خود توانست یک درخشش مرمور و غیر منتظره را در مریخ شناسایی کند که دانشمندان را متحیر کرده است. این درخشش عجیب در جو فوقانی مریخ و در سمت شب این سیاره مشاهده شده است.

علت این درخشش عجیب و مرموز در مریخ چیست؟

پیش از این، یک تیم تحقیقاتی با استفاده از ماهواره‌ای که به دور سیاره زهره می‌چرخد توانسته بودند درخشش مشابهی را مشاهده کنند و حالا شناسایی این درخشش مرموز و عجیب در مریخ، دانشمندان را به فکر فرو برده است. برخی از محققان معتقدند که این درخشش به‌دلیل تعامل اکسیژن با اتمسفر بالای سیاره اتفاق می‌افتد. محققان توانسته بودند در طول روز نیز درخشش مرموز و مشابهی را شناسایی کنند،‌ اما خیلی زود متوجه شدند که این درخشش غیر منتظره،‌ از سمت شب سیاره مریخ ساطع می‌شود. دانشمندان همچنین به این نتیجه رسیدند که علت این درخشش از درخشش‌های قبلی متفاوت است.

چیزی عجیب در مریخ

یکی از محققان LPAP، یعنی لوریان سورت در این باره می‌گوید ترکیب مجدد اتم‌های اکسیژن ایجاد شده در  جو تابستان که به‌وسیله بادها به سمت عرض‌های جغرافیایی بلند زمستانی انتقال پیدا می‌کنند، باعث ساطع شدن این درخشش می‌شود. در ارتفاعات بالاتر، اتم‌ها در زمان تماس پیدا کردن با مولکول‌های CO2 دوباره با هم ترکیب می‌شوند. چنین واکنشی، یک مولکول اکسیژن بر انگیخته تولید می‌کند که این فرایند باعث می‌شود نوری در محدوده مرئی از خود ساطع کند.

با این حال تحقیقات دانشمندان درباره این درخشش مرموز در سیاره مریخ همچنان ادامه دارد. این پدیده می‌تواند شواهد مهمی در خصوص فصل‌های سیاره سرخ در اختیار محققان قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*