بارش شهابی اسدی

بارش شهابی اسدی در بامداد جمعه 26 آبان، آسمان را درخشان می‌کند

بارش شهابی اسدی در بامداد جمعه 26 آبان به اوج خود می‌رسد. در ادامه با جزئیات رصد این پدیده نجومی جذاب آشنا خواهیم شد.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران عنوان کرد بارش شهابی اسدی یکی از بارش‌های معروف سالانه محسوب می‌شود که در بامداد روز جمعه 26 آبان 1402 شاهد به اوج رسیدن آن خواهیم بود. با توجه به این‌که کانون این بارش در صورت فلکی شیر (اسد) است، این بارش با نام اسدی شناخته می‌شود. البته منشا این بارش دنباله‌دار تمپل-تاتل 55P بوده که دوره مداری آن هر 33.2 سال به دور خورشید کامل می‌شود.

رصد بارش شهابی اسدی در بامداد جمعه 26 آبان

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه افزود بارش شهابی اسدی در بامداد جمعه 26 آبان به اوج خود خواهد رسید و علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی فرصت رصد آن را پیدا خواهند کرد. البته به‌دلیل عبور این دنباله‌دار از نزدیکی خورشید، شهاب‌های کمی برای رصد وجود خواهد داشت و علاقه‌مندان به دور از آلودگی هوا و نور شهرها می‌توانند حداکثر 15 شهاب را در هر ساعت رصد کنند. معمولا شهاب‌ها 30 درجه اطراف کانون بارش و حتی دورتر نیز قابل مشاهده خواهند بود.

بارش شهابی اسدی

عتیقی در ادامه عنوان کرد از آنجایی که دوره گردش این دنباله‌دار نسبتا کوتاه است، بسیاری از علاقه‌مندان اعم از آماتورها و رصدگران پدیده‌های نجومی به آن توجه دارند. این دنباله‌دار آخرین بار در زمستان سال 1376 در آسمان ایران رصد شد و بار دیگر در سال 1409 می‌توان دنباله‌دار تمپل-تاتل را در آسمان ایران مشاهده کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه بیان کرد از آنجایی که برخورد شهاب‌های این بارش از سمت مقابل به جو زمین است، سرعت شهاب‌های اسدی بسیار زیاد خواهد بود و به 72 کیلومتر بر ثانیه خواهد رسید. همچنین این بارش شهابی امسال در ساعت 9 صبح روز شنبه 27 آبان 1402 نیز به احتمال زیاد به اوج خود می‌رسد. به‌طور کلی بارش شهابی اسدی از دوشنبه 15 آبان ماه آغاز شده و تا روز پنجشنبه 9 آذر ادامه خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*