آمار استفاده از فیلترشکن در ایران

گزارش تکان دهنده مجلس درباره آمار استفاده از فیلترشکن در ایران

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، آمار استفاده از فیلترشکن در ایران به 90 درصد رسیده است.

فیلتر شدن بخش عمده‌ای از فضا و شبکه های مجازی و نبود محتواهای جایگزین کارآمد، سبب شده تا کاربران ایرانی به هر روشی برای دور زدن این محدودیت‌ها متوصل شوند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آمار استفاده از فیلترشکن در داخل ایران به 90 درصد رسیده است!

مورد استفاده‌ترین روشی که این روزها برای رسیدن به دسترسی فضای مجازی استفاده می‌شود وی پی ان است. این امر سبب شده گردش مالی که از فروش فیلترشکن‌ها ایجاد شده است، بسیار بحث‌برانگیز باشد.

فیلتر شدن شبکه‌ها و رسانه‌های پرطرفدار مجازی که افراد را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند، هرگز سبب نشده که ایرانیان دست از استفاده از این شبکه‌ها بردارند؛ در سوی مقابل راهکارهای دولت نیز به مزاج مردم خوش نمی‌آید و گردش این داستان بر محوریت خالی کردن جیب مردم می‌چرخد.

مرکز آمار و گزارش اخیر کمیسیون صنایع مجلس اخیرا آمار جدید استفاده از فیلترشکن در ایران را منتشر کرد. بر اساس این آمار، نیمی از مردم با وجود فیلتر بودن برنامه‌ها باز هم از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این آمار آمده که حدود 60 میلیون ایرانی روی دستگاه خود اپلیکیشن فیلترشکن نصب دارند. آمار منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این میزان استفاده را با شدت بیشتری تایید می‌کند. اطلاعات این آمار حاکی از آن است که حدود 90 درصد مردم از فیلترشکن‌های رایگان یا پولی استفاده می‌کنند.

آمارهایی که از قبل در دسترس است نیز صحت پژوهش‌های جدید را تایید می‌کنند؛ به‌عنوان مثال بر اساس آمار انجمن تجارت الکترونیک تهران، 96 درصد مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

آمار استفاده از فیلترشکن در ایران

اگرچه بین آمارهای ارائه شده اختلافات چند درصدی وجود دارد، اما همه آنان بر استفاده از فیلترشکن توسط بیش از نیمی از افراد جامعه تاکید دارند. همین امر سبب شده گردش مالی ارائه‌دهندگان سرویس‌های وی پی ان به موضوعی مهم و مطرح در فضای مجازی و بین مردم تبدیل شود.

حسین آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در خردادماه امسال اعلام کرده بود که ارائه‌دهندگان فیلترشکن‌ها گردش مالی بیش از 50 هزار میلیارد تومانی دارند!

حسین آصفری توضیح داد که ثبت درآمد بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای کاسبان فیلترشکن، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود و تاکنون حتی یک ریال هم از این مبلغ به دولت مالیات داده نشده است. از سویی دولت به‌راحتی می‌تواند جلوی فعالیت این کاسبان را بگیرد که این موضوع نشان‌دهنده آن است که کاسبان به نفوذ بسیار بالایی در دولت رسیده‌اند.

در واقع فیلترینگ جدید سبب شد که بسیاری از فیلترشکن‌های رایگان که دسترسی را برای مردم نسبتا راحت محقق می‌کردند دیگر کار نکنند یا با اختلال مواجه شوند و مردم برای دست یافتن به همان شرایط سابق روی به خرید وی پی ان‌های پولی بیاورند!

آمار استفاده از فیلترشکن در ایران

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات به آمار انتشار یلفته واکنش نشان داد و گفت باید این ادعا بررسی شود که مافیای فروش فیلترشکن چه کسانی هستند. عیسی زارع‌پور مدعی شد که کلید حل این معما در دست مجلس است.

تاکنون چندین بار از وزیر ارتباطات درخواست شده تا گردش مالی وی پی‌ان‌ها را ارائه کند تا بفهمیم درآمد حاصل از فروش وی ‌پی ان‌ها به حساب چه کسی واریز می‌شود؛ ولی تا به اینجا، آقای وزیر از ارائه این اطلاعات امتناع کرده است.

در حالی که مردم با وجود وضعیت بد اقتصادی به‌سختی حتی برای سرگرم شدن و ارتباط گرفتن به فضای مجازی دسترسی پیدا می‌کنند، پول کاسبان فیلترشکن روز به روز در حال بیشتر شدن است و دولت به‌جای چاره‌اندیشی برای وضعیت مردم به فکر گرفتن مالیات از کاسبان فیلترشکن است که عملی خلاف با قوانین وضع شده انجام می‌دهند!

انتظار می‌رود این موضوع شفاف‌سازی شود و تلاش‌های دولت در راستای رفاه بیشتر مردم باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*