کشف سیاره WASP-107b با ابرهای شنی توسط جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک سیاره عجیب با ابرهای شنی و آسمان سمی کشف کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک سیاره عجیب و غریب به‌نام WASP-107b را کشف کرده که آسمانی سمی و ابرهای شنی آن را احاطه کرده‌اند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری از دنیای متفاوتی را ثبت کرده است. WASP-107b یک سیاره غول پیکر گازی شبیه به نپتون است که به دور ستاره‌ای در فاصله ۲۱۱ سال نوری از زمین می‌چرخد. تصاویر جیمز وب سطحی از بخار آب و دی اکسید گوگرد را روی جو این سیاره فراخورشیدی به‌نمایش می‌گذارد و ابرهای شن مانند سیلیکاتی روی آن را پوشانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اتحاد دو تلسکوپ جیمز وب و هابل برای ثبت یک واقعه شگفت‌انگیز فضایی

با توجه به جو غیرمتراکم این سیاره، ستاره‌شناسان می‌توانند با استفاده از ابزار فروسرخ میانی این تلسکوپ به‌نام MIRI به‌طور عمیق‌تری آن را رصد کنند. لین دسین، ستاره‌شناس و رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید:

کشف ابرهای شنی، آب و دی اکسید گوگرد در این سیاره توسط ابزار فراخورشیدی MIRI‌ جیمز وب، مهم‌ترین بخش این پروژه بوده است. این یافته می‌تواند درک ما از شکل‌گیری و تکامل سیاره‌ها را تغییر دهد و دیدگاه تازه‌ای را در مورد منظومه شمسی ما به‌وجود بیاورد.

کشف سیاره فراخورشیدی WASP-107b با ابرهای شنی عجیب

سیاره WASP-107b جرم مشابهی با نپتون دارد، علیرغم اینکه شباهت زیادی با مشتری دارد. با توجه به چگالی کمتر کرکی این سیاره، محققان توانسته‌اند با کمک جیمز وب نگاه عمیق‌تری به سیاره‌ای بیندازند که اتمسفری مثل مشتری دارد.

کشف سیاره WASP-107b با ابرهای شنی توسط جیمز وب

جیمز وب علاوه بر اینکه امکان مطالعه روی سیارات فراخورشیدی را فراهم می‌کند، آن‌ها را کشف هم می‌کند. این تلسکوپ برای نخستین بار، در ژانویه گذشته دنیای جدیدی را کشف کرد و تصاویری را از یک سیاره فراخورشیدی به‌ثبت رساند. جیمز وب پیشتر نیز ابرهای شنی شبیه به آنچه در سیاره WASP-107b وجود دارد را روی سیاره فراخورشیدی VHS 1256b در فاصله حدود ۴۰ سال نوری از زمین دیده بود. در سال گذشته میلادی نیز اتمسفر زحل داغ را در فاصله ۷۰۰ سال نوری از زمین به ما نشان داد.

کشف سیاره WASP-107b با ابرهای شنی توسط جیمز وب

سیاره WASP-107b میزبان ستاره‌ای نسبتا سرد است که انرژی زیادی را از خود ساطع نمی‌کند. ولی با توجه به ساختار جوی که دارد، این فوتون‌ها به داخل ستاره نفوذ کرده و واکنش‌هایی را انجام می‌دهند که باعث تولید دی اکسید گوگردی می‌شود. این سیاره با دمایی در حدود ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد، یک سیاره جهنمی و به‌شدت گرم است. این که ما ابرهای شنی را در بالای سیاره می‌بینیم، می‌تواند به‌معنای قطراتی از باران شنی در لایه‌های عمیق‌تر آن باشد که به‌خاطر حرارت بالا تبخیر می‌شوند و بخار سیلیکات مجددا به آسمان آن می‌آید و ابرهای سیلیکاتی را شکل می‌دهد. این شباهت زیادی با چرخه تبخیر آب و تشکیل ابرها روی کره زمین دارد.

کشف سیاره WASP-107b با ابرهای شنی توسط جیمز وب

نگاه موشکافانه جیمز وب به سیارات فراخورشیدی دور و نزدیک نه تنها به ستاره‌شناسان امکان مطالعه در مورد تنوع جهان‌های متفاوت در خارج از منظومه شمسی را می دهد، بلکه می‌تواند به کشف جهان‌هایی با استانداردهای شبیه به زمین که قابل سکونت هستند نیز کمک می‌کند. کشف جهان‌های قابل سکونت، یکی از اولویت‌های اصلی دانشمندان در دهه آینده خواهد بود.

در حالی که جیمز وب یک تلسکوپ نوظهور است که به‌تازگی وارد فضا شده، اما ناسا به‌دنبال توسعه جانشین آن است. “Habitable Worlds Observatory” یا رصدخانه جهان‌های قابل سکونت، مأموریتی است که به یافتن سیارات قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی خواهد پرداخت. این پروژه تا اوایل دهه ۲۰۴۰ عملیاتی خواهد شد؛ ولی تا آن زمان جیمز وب می‌تواند سرنخ‌های بسیار خوبی از دنیای بیگانه را به‌ما بدهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*