خودروهای وارداتی

آیا واقعا طبقه متوسط ایران توان خرید خودروهای وارداتی را دارد؟

طرح واردات خودرو با هدف عرضه خودروهای اقتصادی به بازار اجرا شد؛ اما آیا واقعا طبقه متوسط ایران توان خرید خودروهای وارداتی را دارد؟

مدتی قبل وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این‌که سقف واردات 20 هزار دلار در نظر گرفته شده، عنوان کرد این قیمت برای قشر متوسط مردم قابل قبول بوده و خودروها با نرخ فعلی با قیمت حدود 1 میلیارد تومان قیمت‌گذری خواهند شد؛ اما آیا خودروهای 20 هزار دلاری با قیمت 1 میلیارد تومان در ایران عرضه شدند و آیا طبقه متوسط توان خرید خودروهای وارداتی را دارد؟ در ادامه در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

ناتوانی مردم برای خرید خودروهای وارداتی

وزارت صمت و سایر مسئولان طرح آزادسازی واردات خودرو همواره روی اقتصادی بودن خودروهای وارداتی تاکید داشتند و مسئولان وزارت صمت نیز از واردات خودروهای اقتصادی زیر 1 میلیارد تومان خبر داده بودند؛ اما اعلام قیمت قطعی برخی از خودروهای وارداتی که اخیرا توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منتشر شده بود نشان می‌دهد خودروهای وارداتی اصلا اقتصادی نیستند.

خودروهای وارداتی

سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی اخیرا طی یک به‌روزرسانی، قیمت‌های اعلام شده توسط سازمان حمایت را برای 6 خودرو وارداتی اعلام کرد که بر این اساس قیمت آنها بین 1 میلیارد و 500 میلیون تومان تا 2 میلیارد و 290 میلیون تومان بود. ضمن این‌که این قیمت‌ها پایه بوده و حدود 2 درصد به‌عنوان سایر هزینه‌های جانبی نیز به آن اضافه خواهد شد. چنین ارقامی نشان می‌دهد خودروهای وارداتی با واژه اقتصادی غریبه هستند.

مسئولان واردات خودرو سعی داشتند با واردات خودروهای خارجی ارزان قیمت بتوانند بازار را رقابتی کرده و قیمت‌های نجومی را از بین ببرند؛ اما خودروهای وارداتی فعلی از لحاظ قیمت‌گذاری در ردیف خودروهای اقتصادی قرار نمی‌گیرند؛ چرا که اکثر آنها بالای 1 میلیارد تومان قیمت دارند و قیمت برخی از آنها نیز به 3 میلیارد تومان می‌رسد.

در واقع هم‌اکنون با وجود این‌که سری نخست خودروهای وارداتی عرضه شده، اما مشتریان بازار ایران در سه دسته قرار می‌گیرند؛ در دسته اول بسیاری از مشتریان ایرانی با توجه به بودجه خود می‌توانند به سراغ خرید خودروهای داخلی بین 300 تا 700 میلیون تومان بروند.

دسته دوم نیز که به خودروهای داخلی علاقه‌ای ندارند و از طرفی قادر به خرید خودروهای وارداتی نیستند، خرید خودروهای مونتاژی را با قیمت بین 800 تا 1 میلیارد و 300 میلیون تومان در دستور خود قرار می‌دهند. در دسته سوم نیز مشتریان ایرانی خودروهای وارداتی بالای 1 میلیارد و 500 میلیون تومان را خریداری می‌کنند که از لحاظ مالی نیز این دسته از مشتریان در سطح بالایی قرار دارند.