مریخ پنهان

مریخ از دید ساکنان زمین پنهان شد

مریخ به دلیل پدیده مقارنه خورشیدی از دید ساکنان زمین پنهان شد؛ اما پنهان شدن سیاره سرخ برای سازمان‌های فضایی چه عواقبی به همراه دارد؟

مریخ در مدار گردش خود به دور خورشید طی پدیده مقارنه خورشیدی از دید ساکنان زمین به مدت دو هفته پنهان شد. پنهان شدن سیاه سرخ در پشت خورشید باعث اختلال در ارتباط میان سازمان‌هایی فضایی از جمله ناسا با کاوشگرهای موجود در این سیاره خواهد شد.

جزئیات پنهان شدن مریخ از دید ساکنان زمین

سیاره مریخ از شب شنبه 27 آبان در پشت خورشید قرار گرفت و ساکنان کره زمین به‌مدت 2 هفته قادر به رصد آن در آسمان نخواهند بود. فرایند پنهان شدن سیاره سرخ در پشت خورشید با نام مقارنه خورشیدی شناخته می‌شود که طی این فرایند، مریخ به آن طرف خورشید حرکت می‌کند. در مقارنه خورشیدی، خورشید بین سیاره زمین و سیاره مریخ جای می‌گیرد و به همین دلیل این سیاره برای مدتی از دید ساکنان زمین پنهان خواهد ماند.

مریخ

با توجه به نوع گردش زمین و مریخ به دور خورشید، هر دو سال یک‌بار شاهد پدیده مقارنه خورشیدی خواهیم بود. فاصله زمین و سیاره سرخ در طول مقارنه خورشیدی به 378 میلیون کیلومتر خواهد رسید. در زمانی که سیاره سرخ طی فرایند مقارنه خورشیدی از دید ساکنان زمین پنهان می‌ماند، علاوه بر منجمان و علاقه‌مندان به رصد این سیاره، سازمان‌های فضایی نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

سازمان‌های فضایی از جمله ناسا طی چند دهه گذشته انواع ابزارهای پیشرفته نظیر کاوشگر استقامت، کنجکاوی و هلی‌کوپتر نبوغ را به سیاره سرخ ارسال کردند. در همین راستا ارتباطات ناسا با این ابزارها طی مقارنه خورشیدی با اختلال مواجه خواهد شد.

از آن‌جایی که پنهان ماندن سیاره سرخ از زمین حدود 2 هفته به طول خواهد انجامید، ناسا اعلام کرد برای جلوگیری از هر نوع اتفاق غیر منتظره‌ای قصد دارد به مدت 2 هفته ارسال پیام به ابزارهای خود را متوقف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*