سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

در این مطلب به بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک می‌پردازیم و مشخصات، طراحی، نمایشگر، باتری، سخت افزار و قابلیت‌های نرم افزاری، ورزشی و سلامتی آن را بررسی می‌کنیم.

ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک با چند تغییر دوست‌داشتنی نسبت به قبل، از راه رسیده است. سامسونگ در گلکسی واچ 5 پرو تصمیم گرفته بود قاب چرخشی منحصربه‌فرد این ساعت هوشمند را حذف کند که این تصمیم اصلا خوشایند کاربران نبود. حالا کره‌ای‌ها به‌درستی تصمیم گرفتند قاب چرخشی را به گلکسی واچ 6 کلاسیک بازگردانند و این تجدیدنظر می‌تواند بسیاری از کاربران را خوشحال کند. این موضوع در کنار استفاده از تراشه جدید اگزینوس W930 را می‌توان مهم‌ترین تغییرات ساعت هوشمند Galaxy Watch 6 Classic به‌شمار آورد.

ظاهرا سامسونگ قصد دارد نسخه‌های مجزایی از ساعت هوشمند خود را با پسوندهای Pro و Classic به بازار عرضه کند و به این ترتیب به سلیقه‌ها و نیازهای مختلف کاربران پاسخ بگوید. گلکسی واچ 6 کلاسیک نیز پس از دو سال، یک ارتقا برای نسخه کلاسیک گلکسی واچ‌های سامسونگ محسوب می‌شود و باید آن را جانشین گلکسی واچ 4 کلاسیک بدانیم. کاربرانی که به قاب چرخان علاقه‌ای ندارند نیز همچنان می‌توانند به سراغ نسخه Pro بروند.

اما بیایید ببینیم گلکسی واچ 6 کلاسیک چه در چنته دارد. این ساعت هوشمند جدید سامسونگ به استودیوی گجت نیوز آمده و حالا قصد داریم مشخصات، طراحی، نمایشگر، باتری، ویژگی‌های نرم افزاری و سخت افزاری و قابلیت‌های سلامتی آن را بررسی کنیم. با بررسی اختصاصی Galaxy Watch 6 Classic همراه گجت نیوز باشید.

فهرست عناوین بررسی سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی

نسخه43 میلی متری47 میلی متری
تاریخ عرضهآگوست 2023
ابعاد42.5 در 42.5 در 10.9 میلی‌متر46.5 در 46.5 در 10.9 میلی‌متر
وزن52 گرم59 گرم
جنس بدنهشیشه کریستال یاقوت، فریم استیل ضد زنگ
پشتیبانی از سیم کارتeSIM
سایر ویژگی‌هااستاندارد IP68 برای محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغبار (تا عمق 50 متری آب)، استاندارد مقاومت نظامی MIL-STD-810H، دارای تاییدیه ECG، پایش فشار خون، سازگار با بندهای استاندارد 20 میلی‌متری
نمایشگر1.3 اینچی سوپر امولد با وضوح 432 در 432 پیکسل، تراکم پیکسلی 453 پیکسل در هر اینچ، قابلیت نمایشگر همواره روشن1.5 اینچی سوپر امولد با وضوح 480 در 480 پیکسل، تراکم پیکسلی 453 پیکسل در هر اینچ، قابلیت نمایشگر همواره روشن
سیستم عاملاندروید ویر او اس 4، وان یو آی واچ 5
تراشهاگزینوس W930 پنج نانومتری
پردازندهدو هسته‌ای شامل هسته‌های 1.4 گیگاهرتزی Cortex-A55
پردازشگر گرافیکیMali-G68
رم و حافظه ذخیره‌سازی2/16 گیگابایت
بلندگودارد
دوربینندارد
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n, dual-band
بلوتوث5.3, A2DP, LE
مکان‌یابیGPS, GLONASS, GALILEO, BDS
ان اف سیدارد
حسگرهاشتاب‌سنج، مجاورت، ژیروسکوپ، قطب‌نما، ضربان قلب، فشارسنج، دمای پوست
باتری300 میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شار 10 وات بی سیم425 میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ 10 وات بی سیم
رنگ بندینقره‌ای، مشکی

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، گلکسی واچ 6 کلاسیک در دو نسخه 43 و 47 میلی‌متری به بازار عرضه می‌شود. این دو نسخه از لحاظ ابعاد، وزن، اندازه نمایشگر و همچنین ظرفیت باتری با یکدیگر تفاوت دارند. به‌عنوان مثال، در حالی که گلکسی واچ 5 پرو دارای باتری 590 میلی‌آمپرساعتی بود، حالا نسخه 47 میلی‌متری گلکسی واچ 6 کلاسیک به باتری 425 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است؛ البته باز هم ظرفیت باتری آن نسبت به گلکسی واچ 4 کلاسیک 2021 که دارای باتری 361 میلی‌آمپری بود ارتقا یافته است.

سامسونگ مدعی است که چیپست جدید کارایی بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارد که این موضوع، خود را در شارژدهی ساعت نشان می‌دهد. ما این ادعا را در بخش باتری گلکسی واچ 6 کلاسیک بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، خواهیم دید که چیپست اگزینوس W930 چقدر در زمینه عملکرد ارتقا پیدا کرده و آیا می‌تواند سرعت عملکرد ساعت را بیشتر کند؟ گفتنی است در دو نسل قبلی شاهد به‌کارگیری رم 1.5 گیگابایتی بودیم که حالا به 2 گیگابایت ارتقا پیدا کرده و به این ترتیب می‌توانیم عملکرد سریع‌تر و تصاویر روان‌تری را مشاهده کنیم. صفحه نمایش نیز اکنون بزرگتر شده و به 1.3 اینچ در نسخه 43 میلی متری و 1.5 اینچ در نسخه 47 میلی متری رسیده است.

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

در بخش تناسب اندام و سلامتی، به‌غیر از قابلیت اندازه‌گیری دمای پوست، چیز زیادی تغییر نکرده است. قابلیت تشخیص سقوط نیز یک ویژگی جدید است که احتمالا با سنسور جدید 3D Hall ارائه می‌شود. سیستم عامل Wear OS 4.0 با نرم افزار اختصاصی One UI Watch 5 سامسونگ هم ویژگی‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که در بخش بررسی نرم افزار به قابلیت‌های آن خواهیم پرداخت.

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک در یک جعبه استاندارد عرضه می‌شود که درون آن به جز خود ساعت، فقط می‌توانید دفترچه راهنما و پد شارژ با یک کابل اتصال را پیدا کنید. تنها تغییر امسال در بسته‌بندی این ساعت هوشمند این است که به‌جای USB-A، حالا کابل شارژ آن از نوع USB-C است. آداپتور شارژ درون جعبه وجود ندارد، اما شما می‌توانید تقریبا از هر شارژر دیواری که دارای پورت USB-C است (مثل شارژر گوشی خود) استفاده کنید. همچنین می‌توانید کابل شارژ یو اس بی C ساعت را به لپ تاپ یا رایانه شخصی که از درگاه USB-C برخوردار است، متصل کنید. به این نکته نیز اشاره کنیم که شارژ کردن ساعت با شارژر Qi ثالث امکان‌پذیر نیست.

توضیحات اولیه و کلی درباره ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک را در اینجا به اتمام می‌رسانیم و حالا شما را دعوت می‌کنیم که با بررسی بخش‌های مختلف Galaxy Watch 6 Classic همراه گجت نیوز باشید.

بررسی ویدیویی

ما ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک را در استودیوی گجت نیوز به‌صورت اختصاصی بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید این ویدیو را مشاهده کنید:

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

سامسونگ به‌جز اضافه کردن حاشیه چرخان به ساعت گلکسی واچ 6 کلاسیک، تغییر چندانی در طراحی ساعت های هوشمند جدید خود اعمال نکرده است. البته اگر منطقی نگاه کنیم می‌بینیم که در طراحی ساعت های هوشمند، چیز زیادی برای تغییر دادن وجود ندارد و در واقع دست سازندگان اسمارت واچ‌ها برای تغییر اساسی طراحی، خیلی باز نیست. بنابراین همین اضافه شدن حاشیه چرخان به Galaxy Watch 6 classic را می‌توان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تغییر این ساعت هوشمند دانست که البته تصمیم به‌جا و درستی هم بود.

گلکسی واچ 6 کلاسیک از برخی جهات، یکی از منحصربه‌فردترین ساعت های هوشمند بازار است. به‌عنوان مثال این ساعت لقب سنگین‌ترین ساعت هوشمند سامسونگ تا به امروز را یدک می‌کشد و وزن آن حالا به 59 گرم افزایش یافته است. البته این موضوع در شرایطی صدق می‌کند که ساعت های سری Gear سامسونگ را در نظر نگیریم. در هر صورت این افزایش وزن در مقایسه با گلکسی واچ 5 پرو که قاب تیتانیومی بسیار سبک‌تری داشت، قابل توجه خواهد بود.

گلکسی واچ 6 کلاسیک همچنین اکنون بزرگتر از قبل شده و در دو نسخه 43 یا 47 میلی‌متری عرضه می‌شود. البته نسخه 47 میلی‌متری به‌طور دقیق‌تر دارای ابعاد 46.5 میلی‌متر است. سامسونگ از فضای موجود به‌خوبی استفاده کرده و در نسخه بزرگتر، نمایشگر را به 1.5 اینچ رسانده که در مقایسه با نسخه‌های قدیمی، به میزان قابل توجهی بزرگتر است. حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز حالا 30 درصد باریک‌تر از قبل شده‌اند که باعث شده از نظر ظاهری نیز زیباتر به‌نظر برسد. همچنین حاشیه چرخان ساعت نیز نازک‌تر شده و به‌گفته سامسونگ، 15 درصد باریک‌تر از همیشه است.

حاشیه چرخشی موجود در گلکسی واچ 6 کلاسیک علاوه بر کاربردهایی که دارد، می‌تواند تا حدود زیادی از نمایشگر هم محافظت کند. به هر حال ممکن است بیشتر مواقع ساعتی که به دستتان بسته‌اید به اشیا و موانع موجود در اطرافتان برخورد کند و احتمالا بعضی اوقات نمایشگر آن با آسیب‌هایی مواجه می‌شود؛ اما حالا حاشیه چرخان این ساعت تا اندازه زیادی جلوی ضربه وارد شدن به نمایشگر را می‌گیرد. همچنین به گفته سامسونگ، خود این قاب به راحتی توسط کاربران قابل تعویض است. صفحه نمایش نیز توسط یک ورق شیشه یاقوت کبود محافظت می‌شود که به محافظت بیشتر آن کمک می‌کند.

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

بند ساعت از جنس سیلیکون نرم ساخته شده که به نظر می‌رسد کیفیت و بافت آن بسیار بهتر از گلکسی واچ 4 کلاسیک است. لمس سطح زیرین بند ساعت بسیار خوشایند است و در تماس با پوست نیز موجب ایجاد حساسیت یا اذیت شدن شما نمی‌شود و سطح بیرونی بند نیز ظاهری شبیه به چرم دارد. حتی در امتداد لبه‌های بند نیز شاهد دوخت‌هایی هستیم که ظاهر زیباتر و دلنشین‌تری را به آن بخشیده است.

دکمه‌های کوچکی برای اتصال یا جدا کردن آسان بندها وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید خودتان در صورت لزوم، بند را جدا کرده و بند دیگری را جایگزین کنید. این ساعت نیز مانند مدل‌های قبلی خود از بندهای استاندارد 20 میلی‌متری استفاده می‌کند و می‌توانید بندهای موجود در بازار را تهیه و استفاده کنید. علاوه بر این، خود سامسونگ نیز بسته به بازار عرضه، طیف گسترده‌ای از بندها با طرح‌های متنوع را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا بتوانید بنا به سلیقه خود یکی از آنها را خریداری کنید.

گلکسی واچ 6 کلاسیک از استاندارد IP68 برای محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغبار برخوردار است و با استاندارد نظامی MIL-STD-810H نیز سازگار است. این استانداردها در کنار پوشش شیشه یاقوت کبود روی نمایشگر در مجموع می‌توانند مقاومت خوبی را برای ساعت جدید سامسونگ فراهم کنند و خیال کاربران را نیز تا حدود زیادی آسوده کنند.

در مجموع گلکسی واچ 6 کلاسیک از نظر طراحی، ویژگی خیلی خاص و منحصربه‌فردی ندارد و اضافه شدن حاشیه چرخان، مهم‌ترین ویژگی طراحی آن محسوب می‌شود. کاربرانی که مچ‌های بزرگتری دارند می‌توانند به‌راحتی این ساعت را به دست خود ببندند و با وجود این که وزن این ساعت نسبت به قبل افزایش پیدا کرده، اما همچنان به‌اندازه‌ای سبک هست که روی مچ دست خود احساس سنگینی و ناراحتی نداشته باشید. لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که گلکسی واچ 6 کلاسیک در دو رنگ مشکی و نقره‌ای عرضه می‌شود و از این نظر شاهد رنگ‌بندی خیلی متنوعی برای آن نیستیم.

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

نحوه رفتار حاشیه چرخان Galaxy Watch 6 Classic تغییر چندانی نسبت به قبل نکرده است؛ اما کمی کلیکی‌تر شده و بین هر کلیک، فاصله نسبتا طولانی ایجاد می‌شود که به‌نوبه خود باعث می‌شود ناوبری با استفاده از این حاشیه چرخان، کمی عجیب‌تر باشد. اکنون در مقایسه با گلکسی واچ 4 کلاسیک، باید برای ناوبری یا اسکرول به پایین، حاشیه چرخان را بیشتر بچرخانید. با این حال اگر از طرفداران حاشیه چرخان هستید، احتمالا با این ویژگی احساس رضایت خواهید کرد. کسانی هم که تاکنون با این ویژگی کار نکرده‌اند هیچ مشکلی نخواهند داشت و خیلی زود به کار با آن عادت می‌کنند. استفاده از حاشیه چرخان باعث می‌شود نمایشگر ساعت نیز کمتر کثیف شود و لکه‌ها را به خود جذب کند؛ چرا که نیازی به لمس آن برای پیمایش و ناوبری نخواهید داشت.

در لبه سمت راست دکمه‌هایی وجود دارد که به‌هنگام فشردن آنها، احساس نرمی بیشتری می‌کنید. دکمه بالا که دارای حاشیه قرمزرنگ است برای بازگشت به صفحه اصلی طراحی شده و دکمه پایین برای بازگشت عمل می‌کند. از دکمه دوم می‌توانید برای باز کردن منوی برنامه‌های اخیر نیز استفاده کنید. دو بار فشار دادن دکمه هوم می‌تواند برنامه مورد نظر شما را اجرا کند و با فشردن و نگه داشتن آن نیز می‌توانید دستیار گوگل، بیکسبی یا منوی خاموش کردن را فرا بخوانید. در هر صورت امکان شخصی‌سازی کاربرد این دکمه در اختیار کاربران قرار گرفته است.

صفحه نمایش

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

یکی از واضح‌ترین تغییرات گلکسی واچ 6 کلاسیک در بخش نمایشگر آن اتفاق افتاده است. حالا نسخه 43 میلی‌متری این ساعت به نمایشگر 1.3 اینچی و نسخه 47 میلی‌متری به نمایشگر 1.5 اینچی مجهز شده‌اند که تغییر قابل توجهی نسبت به گلکسی واچ 4 کلاسیک و گلکسی واچ 5 پرو محسوب می‌شوند. پنل OLED این نمایشگر به‌منظور مطابقت با اندازه جدید خود، وضوح بالاتری ارائه می‌دهد که برابر با 432 در 432 پیکسل برای نسخه 43 میلی‌متری و 480 در 480 پیکسل برای نسخه 47 میلی‌متری است.

تراکم پیکسلی 453ppi یا پیکسل در هر اینچ در هر دو نسخه ارائه می‌شود و همانطور که در بخش طراحی گفتیم، روی نمایشگر نیز با لایه‌ای از شیشه یاقوت کبود به‌منظور محافظت بیشتر، پوشانده شده است. شیشه یاقوت کبود باعث شده نمایشگر در برابر خط و خراش، مقاوم‌تر از شیشه‌های پرداخته شده معمولی باشد. نمایشگر گلکسی واچ 6 کلاسیک از قابلیت Always-on Display یا نمایشگر همواره روشن نیز پشتیبانی می‌کند.

صفحه نمایش گلکسی واچ 6 کلاسیک در یک کلام، عالی است. رنگ‌ها پرجنب‌وجوش هستند، زاویه دید عالی است و نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی برای یک ساعت هوشمند، استاندارد و منطقی خواهد بود. همچنین روشنایی نمایشگر این ساعت هوشمند بسیار بالا است و به 2000 نیت نیز می‌رسد که یک جهش بزرگ از روشنایی 1000 نیتی در سری گلکسی واچ 5 محسوب می‌شود. بنابراین حتی در زیر شدیدترین نور آفتاب نیز به‌راحتی می‌توانید صفحه ساعت را مشاهده کنید.

سخت افزار و سنسورها

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

پس از این که دو نسل از این ساعت های هوشمند سامسونگ از تراشه اگزینوس W920 استفاده کردند، حالا ساعت های جدید گلکسی واچ سامسونگ به تراشه جدیدتر، قدرتمند و ظاهرا کارآمدتر اگزینوس W930 مجهز شده‌اند. این تراشه بر پایه لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده و پردازنده دو هسته‌ای آن نیز از دو هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز (به‌جای هسته‌های 1.18 گیگاهرتزی قبلی) تشکیل شده است. پردازشگر گرافیکی نیز همان Mali-G68 آشنا خواهد بود. همچنین حافظه ذخیره‌سازی داخلی ساعت مانند قبل همان 16 گیگابایت است، اما حالا به‌جای رم 1.5 گیگابایتی، شاهد به‌کارگیری رم 2 گیگابایتی هستیم.

تراشه قدرتمندتر، رم بیشتر و البته نرم افزار به‌روزتر باعث شده‌اند گلکسی واچ 6 کلاسیک نسبت به نسخه‌های قبلی خود بسیار نرم‌تر و روان‌تر عمل کند. انیمیشن‌ها بسیار سریع‌تر هستند و ناوبری و پیمایش در بخش‌های مختلف ساعت نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

این ساعت هوشمند علاوه بر سخت افزار مذکور، مجموعه‌ای از سنسورها را نیز در خود جای داده است که البته بیشتر آنها جدید نیستند و از قبل با آنها آشنایی داریم. شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، حسگر سنجش ضربان قلب، فشارسنج، دماسنج برای تشخیص دمای پوست و سنسور 3D Hall از جمله این حسگرها هستند. سنسور 3D Hall یکی از جدیدترین حسگرهای گلکسی واچ 6 کلاسیک است که احتمالا برای ردیابی و موقعیت‌یابی دقیق‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته خود سامسونگ به‌طور دقیق اعلام نکرده که چرا سنسور 3D Hall را در گلکسی واچ 6 کلاسیک به‌کار برده است. 3D Hall در واقع یک سنسور موقعیت مغناطیسی سه بعدی است که می‌تواند قدرت میدان مغناطیسی را در محورهای X، Y و Z تشخیص بدهد و حرکات سه بعدی، خطی، زاویه‌ای و چرخشی را اندازه‌گیری می‌کند.

یکی دیگر از سنسورهای مهم این ساعت، سنسور تشخیص دما است که می‌توان از آن برای موارد بیشتری از سنجش دمای پوست استفاده کرد. سامسونگ API سنسور دمای پوست را برای توسعه‌دهندگان و شرکای خود باز گذاشته است و آنها می‌توانند با استفاده از این قابلیت جدید، برنامه‌های متنوعی را توسعه دهند. به‌عنوان مثال، برنامه Thermo Check به کاربران اجازه می‌دهد دمای آب دریا یا دمای غذا را بدون این‌که دست خود را درون آن فرو بکنند، اندازه‌گیری کنند. این سنسور با مادون قرمز کار می‌کند و به همین دلیل نیازی نیست برای اندازه‌گیری دما، ساعت و دست شما با سطح مورد نظر تماس داشته باشد.

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

حسگر موسوم به BioActive نیز برای سنجش ترکیب بدن در این ساعت هوشمند وجود دارد. نحوه کار این حسگر به این صورت است که الکترودهای موجود در پایین ساعت و داخل دکمه‌ها به اندازه‌گیری آب بدن از طریق امپدانس کمک می‌کنند و ترکیب بدن شما را از نظر توده عضلانی بدون چربی، درصد چربی بدن، وزن، BMI و حتی میزان متابولیسم پایه ارزیابی می‌کند. این حسگر حدود 2400 اندازه‌گیری را فقط در مدت 15 ثانیه برای ارائه اطلاعات مورد نظر انجام می‌دهد.

موتور ویبره نیز مورد دیگری است که باید در این بخش به آن اشاره کنیم. به‌نظر می‌رسد موتور ویبره گلکسی واچ 6 کلاسیک اکنون بسیار دقیق‌تر، واضح‌تر و قوی‌تر شده است. سامسونگ روی هپتیک فیدبک کار کرده و هنگام کار با حاشیه چرخان، دریافت اعلان‌ها، تماس‌های دریافتی، پیمایش در منوها و غیره می‌توانید ضربه‌ها و لرزش‌های مختلف ساعت را به‌خوبی تشخیص دهید.

قابلیت NFC نیز از دیگر ویژگی‌های این ساعت هوشمند است که البته ظاهرا فقط در برخی بازارها ارائه می‌شود و بعضی از نسخه‌ها از این ویژگی برخوردار هستند. اما در بازارهایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند، کاربران می‌توانند با استفاده از ساعت خود و قابلیت NFC، به‌راحتی هزینه خریدهای خود را پرداخت کنند.

باتری

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

گلکسی واچ 6 کلاسیک در نسخه 43 میلی‌متری دارای باتری 300 میلی‌آمپرساعتی و در نسخه 47 میلی‌متری دارای باتری 425 میلی‌آمپرساعتی است. نسخه قبلی این سری از باتری 361 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کرد و به این ترتیب از لحاظ ظرفیت باتری، شاهد ارتقای جزئی هستیم. اما متاسفانه ظرفیت باتری گلکسی واچ 6 کلاسیک نسبت به گلکسی واچ 5 پرو با باتری 590 میلی‌آمپرساعتی، کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. در استفاده‌های روزمره ما نیز کاهش شارژدهی ساعت Galaxy Watch 6 Classic در مقایسه با گلکسی واچ 5 پرو به خوبی قابل مشاهده است.

ما در آزمایش‌های خود برای استفاده روزمره از ساعت، توانستیم به شارژدهی دو روز یا دو روز و نیم با هر بار شارژ کامل دست پیدا کنیم. برای این آزمایش، صفحه نمایش ساعت روی حالت روشنایی خودکار قرار گرفته بود، حالت روشن شدن صفحه ساعت با بالا آوردن دست فعال بود، حداقل یک تمرین دو ساعته در فضای داخلی و کمی پیاده‌روی در محیط بیرون انجام شد، حالت ردیابی خواب در شب فعال شده بود و اندازه‌گیری ضربان قلب نیز هر 15 دقیقه یک‌بار انجام می‌شد. همچنین در این آزمایش از حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی استفاده نکردیم. گفتنی است روشن بودن حالت Always-on Display نیز باعث می‌شود شارژدهی ساعت تقریبا به نصف عدد اعلام شده کاهش پیدا کند.

نسخه 43 میلی‌متری نیز با توجه با باتری کوچک‌تر، شارژدهی کمتری هم خواهد داشت و در تست‌های ما، شارژدهی آن به دو روز نرسید. بنابراین شارژدهی باتری گلکسی واچ 6 کلاسیک تقریبا همان چیزی است که در گلکسی واچ 4 کلاسیک نیز دیده بودیم، اما از باتری گلکسی واچ 5 پرو شارژدهی کمتری خواهد داشت و این نمی‌تواند خبر خوبی برای کاربران باشد.

در مورد شارژ شدن ساعت نیز باید بگوییم گلکسی واچ 6 کلاسیک به‌وسیله یک شارژر بی‌سیم معمولی که به یو اس بی C وصل می‌شود، شارژ خواهد شد. شارژ شدن این ساعت از صفر تا صد درصد تقریبا کمی بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد. شما همچنین می‌توانید در صورتی که یک گوشی سامسونگ با قابلیت شارژ بی سیم معکوس دارید، ساعت خود را روی پنل پشتی گوشی قرار دهید و آن را شارژ کنید؛ اما این ساعت با پدهای شارژ Qi معمولی شارژ نمی‌شود.

نرم افزار و قابلیت‌های سلامتی و ورزشی

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

مدت‌هاست که سامسونگ با سیستم عامل تایزن خداحافظی کرده و حالا اسمارت واچ‌های جدید کره‌ای‌ها از سیستم عامل اندروید ویر او اس و رابط کاربری وان یو آی واچ استفاده می‌کنند. گلکسی واچ 6 کلاسیک نیز به One UI Watch 5 مبتنی بر Wear OS 4 مجهز شده و به‌لطف این نرم افزار مدرن و جدید، بسیار شیک‌تر و روان‌تر از همیشه شده است. جدا از بحث شیک بودن و روان بودن، تغییرات موجود در سیستم عامل جدید Wear OS 4 و وان یو آی واچ 5 نسبت به نسخه‌های قبلی خیلی زیاد نیستند، اما اکنون به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

گلکسی واچ 6 کلاسیک به‌طور قابل توجهی در ناوبری و پیمایش در بخش‌های مختلف ساعت، سریع‌تر و روان‌تر شده است. البته علاوه بر سیستم عامل جدید، قطعا چیپست جدید و پردازنده قدرتمندتر با هسته‌های قوی‌تر نیز در این سرعت عملکرد بالا، تاثیرگذار هستند.

در رابط کاربری ساعت، همانطور که اشاره کردیم، چیز زیادی تغییر نکرده است و حتی شکل و شمایل کلی منوها نیز همینطور است. یک تغییر جزئی، اما قابل توجه در فونت‌ها وجود دارد و اکنون در بیشتر قسمت‌ها، فونت‌های پررنگ‌تری را می‌بینیم که باعث می‌شود خوانایی بهتر و راحتی بیشتری برای چشم‌ها داشته باشند.

در صفحه اصلی ساعت، وقتی از لبه بالای نمایشگر به پایین سوایپ می‌کنید، می‌توانید میانبرهای سریع را مشاهده کنید. شما می‌توانید ویجت‌ها را به دلخواه خود تنظیم و مرتب کنید. برای این منظور می‌توانید از سوایپ کردن به‌صورت لمسی استفاده کنید یا با چرخاندن حاشیه به هدف خود برسید. با چرخاندن حاشیه به سمت چپ در صفحه اصلی به صفحه اعلان‌ها می‌روید. صفحه اصلی یا Home در واقع صفحه ساعت یا واچ فیسی است که شما انتخاب می‌کنید. سامسونگ واچ فیس‌های جدیدی را در دسته‌های مختلف به کاربران ارائه می‌کند و شما می‌توانید از بین مدل‌های متنوع، سبکی که متناسب با سلیقه خودتان است را پیدا و انتخاب کنید. علاوه بر این با توجه به رشد و توسعه سیستم عامل اندروید Wear OS، شما می‌توانید تعداد زیادی واچ فیس سفارشی و قابل تنظیم را در گوگل پلی نیز دریافت و نصب کنید.

با سوایپ کردن از پایین می‌توانید وارد کشوی برنامه‌ها شوید. این بخش را نیز می‌توانید مطابق میل خود، تنظیم و مرتب کنید، اما در منوی تنظیمات عمومی، هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد. بیشتر ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی را می‌توانید در اپلیکیشن Galaxy Wearable پیدا کنید. مواردی مثل مدیریت اعلان‌ها، صدا و لرزش، حساب‌ها و پشتیبان‌گیری، باتری و ویژگی‌های پیشرفته در این اپلیکیشن در دسترس شما قرار می‌گیرند.

منوی فرعی ویژگی‌های پیشرفته یا Advanced Features به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد دو دکمه کناری ساعت را شخصی‌سازی کنید. مثلا می‌توانید مشخص کنید که با یک بار فشار دادن، دو بار فشردن، فشار دادن کوتاه یا فشار دادن طولانی دکمه‌ها چه اتفاقی بیفتد. حتی حالت‌هایی برای عملکرد ساعت با حرکت مچ نیز وجود دارد که البته جدید نیستند؛ می‌توانید از این حالت‌ها برای پاسخ دادن به تماس‌ها، رد کردن تماس‌ها یا اجرای برنامه مورد نظر شما استفاده کنید. البته متاسفانه دقت تشخیص حرکت مچ دست همیشه خوب نیست و برخی اوقات ممکن است دستور ناخواسته‌ای را اجرا کند یا حرکت دست شما را به‌خوبی متوجه نشود.

مدیریت نوتیفیکیشن‌ها در ساعت های هوشمند سامسونگ تقریبا بی‌رقیب است. برای اعلان‌ها، هر برنامه‌ای نماد مخصوص به خود را دارد و حتی آیکون‌ها را با آیکون‌های موجود در گوشی شما همگام می‌کند. وقتی شخصی به شما پیام می‌دهد، آواتار شخص در مرکز صفحه قرار می‌گیرد و در یک لحظه می‌توانید متوجه شوید که چه کسی به شما پیام داده است. استیکرها و تصاویر دریافتی نیز از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام رسان دریافت می‌شوند. قابلیت پاسخ‌های سریع نیز وجود دارد و همچنین می‌توانید حالت‌های «مزاحم نشوید» یا «زمان خواب» را نیز از روی گوشی خود با ساعت همگام‌سازی کنید و وقتی این حالت‌ها را در گوشی یا ساعت خود فعال یا غیر فعال می‌کنید، این تغییر به‌طور خودکار در دیگری هم اعمال می‌شود.

تنها نکته‌ای که در خصوص سبک نوتیفیکیشن‌ها چندان خوب به‌نظر نمی‌رسد این است که کارت اعلان‌ها با طراحی دایره‌ای ساعت خیلی خوب جور درنمی‌آید و ظاهرا سبک پیام‌های قبلی بهتر بود و پیچیدگی ظاهری و مشکل کمتری داشت. در مجموع، گلکسی واچ 6 کلاسیک از نظر نرم افزاری بسیار خوب و غنی است و هیچ باگ آزاردهنده‌ای در آن مشاهده نمی‌شود. در نسخه‌های قبلی شاهد برخی باگ‌ها و مشکلات بودیم، اما حالا سامسونگ رابط کاربری و پکیج نرم افزاری بسیار پایدارتر، روان‌تر و بدون دردسرتری را در گلکسی واچ 6 کلاسیک ارائه کرده است.

حالا بیایید به ویژگی‌های تناسب اندام و سلامتی گلکسی واچ 6 کلاسیک بپردازیم. اپلیکیشن Helath سامسونگ و ویژگی‌های آن در این مدت شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده است. سامسونگ، قابلیت‌های حیاتی آن را توسعه داده و ردیابی تناسب اندام را در طول این سال‌ها به‌طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. برنامه Health سامسونگ در گوشی اندرویدی شما نیز زیباتر، بهتر و غنی‌تر شده است. با این حال متاسفانه ویجت Samsung Health روی گوشی موبایل شما، اطلاعاتی در مورد مراحل، خواب و ضربان قلب را در چند روز یا هفته گذشته به شما ارائه نمی‌دهد و برای دیدن چنین آمار ساده‌ای باید برنامه نصب شده روی گوشی اندرویدی را باز کنید.

به‌جز قابلیت‌های اندازه‌گیری ECG و فشار خون که فقط در صورت جفت شدن ساعت با گوشی سامسونگ در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، سایر قابلیت‌ها را می‌توانید در هنگام جفت شدن با هر گوشی اندرویدی دیگری داشته باشید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که قابلیت‌های نظارت بر قلب و اندازه‌گیری دمای پوست در هنگام خوابیدن نیز با جفت شدن با گوشی های غیر سامسونگ، اصلا خوب عمل نمی‌کنند.

در مورد پایش خواب، سامسونگ خیلی تلاش کرده تا اندازه‌گیری‌های مربوط به خوابیدن که قبلا خیلی دقیق نبودند را بهبود ببخشد. با این حال به‌نظر می‌رسد هنوز هم فقط داده‌هایی مثل زمان خوابیدن و بیدار شدن بسیار دقیق هستند و اطلاعاتی در رابطه با خواب عمیق تا حدود زیادی غیر قابل اعتماد و غیر دقیق خواهند بود. علاوه بر این، یک مربی خواب نیز در این ساعت وجود دارد. وقتی یک هفته کامل، داده‌های مربوط به خوابیدن را از ساعت دریافت کنید، برنامه Health آموزش‌ها و نکاتی درباره رفع مشکلات خواب شما را ارائه می‌دهند. این نکات می‌توانند در مورد خواب ناسازگار، بیدار شدن یا خواب عمیق ناکافی باشند. به این ترتیب وقتی نرم افزار مورد نظر، خواب شما را کاملا تجزیه و تحلیل می‌کند، یک نماد حیوانی در خصوص کیفیت خواب شما و نکاتی درباره چگونگی بهبود کیفیت خواب را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در صورتی که ساعت خود را به لوازم خانگی هوشمندتان متصل کرده باشید، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که به‌طور خودکار حالت خواب را فعال کند و به این ترتیب اعلان‌های گوشی شما قطع می‌شود یا مثلا چراغ‌های هوشمند خانه شما خاموش خواهد شد.

یک قابلیت جدید ضربان قلب شخصی نیز در منو وجود دارد که بر اساس آن، ساعت شما نواحی ضربان قلب را شناسایی می‌کند؛ چرا که این معیار می‌تواند بسته به سطح تناسب اندام، سن شما و سایر عوامل متفاوت باشد. به این ترتیب ساعت، شما را در دویدن‌های بعدی‌تان راهنمایی می‌کند تا بتوانید در محدوده ضربان قلب مورد نظر باقی بمانید و حتی می‌توانید یک برنامه تمرین سفارشی برای خود ایجاد کنید.

عملکرد نامرتب و غیر دقیق قابلیت‌های نظارت بر قلب که بالاتر اشاره کردیم، فقط محدود به برخی کشورها است؛ چرا که این قابلیت به گواهینامه‌ی خاصی از نهادهای نظارتی محلی نیاز دارد. به‌گفته سامسونگ، در حال حاضر تنها کاربران کشورهای آرژانتین، آذربایجان، کاستاریکا، دومینیکن، اکوادور، گرجستان، گواتمالا، هنگ کنگ، اندونزی، پاناما، امارات، کره جنوبی و آمریکا می‌توانند از این ویژگی نهایت بهره را ببرند. این قابلیت در سایر کشورها تنها در پس‌زمینه کار می‌کند و در صورت تشخیص ریتم نامنظم قلب، اعلانی را برای کاربر ارسال می‌کند.

ویژگی‌هایی مثل اندازه‌گیری ECG، فشار خون و نظارت بر قلب، فقط با گوشی های سامسونگ و فقط از طریق برنامه Samsung Health Monitor که از طریق گلکسی استور سامسونگ قابل دانلود است، کار می‌کنند. سامسونگ همچنین تاکید کرده که از این ویژگی‌ها نمی‌توان برای تشخیص یا درمان بیماری‌ها استفاده کرد و فقط نقش یک راهنمایی و تشویق شما برای مراجعه به پزشک در صورت نیاز دارند.

گلکسی واچ 6 کلاسیک سامسونگ همچنین دارای قابلیت تشخیص سقوط است که به‌نظر می‌رسد این قابلیت با سنسور 3D Hall کار می‌کند. این قابلیت در صورت تشخیص سقوط در حین تمرین، در هنگام خواب یا در زمان فعالیت‌های روزانه، به خدمات اضطراری هشدار می‌دهد و همین‌طور می‌تواند در این زمان با فردی از لیست تماس اضطراری شما تماس بگیرد.

در خصوص قابلیت اندازه‌گیری ترکیب بدن که با استفاده از سنسور BioActive حاصل می‌شود، چیز خیلی جدیدی وجود ندارد. نحوه اندازه‌گیری توده بدون چربی، میزان آب و چربی بدن شما توسط ساعت به همان روش قبل و با همان میزان دقت انجام می‌شود. سامسونگ توصیه کرده که این اندازه‌گیری را در صبح و به‌صورت ناشتا و قبل از نوشیدن آب انجام دهید؛ چرا که این معیارها می‌توانند با نوشیدن آب یا خوردن هر چیزی در طول روز، تغییر کنند و دقت کافی را داشته نباشند. در هر صورت این اندازه‌گیری‌ها شاید دقت خیلی بالایی نداشته باشند، اما می‌توانند برای سنجش میزان پیشرفت در طول زمان به کاربران کمک کنند.

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک مانند مدل‌های قبلی خود از صدها فعالیت تمرینی و ورزشی پشتیبانی می‌کند. این ساعت می‌تواند نوع فعالیت ورزشی شما را به‌صورت خودکار تشخیص دهد که البته در تست‌هایی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که برخی اوقات تشخیص خودکار این فعالیت‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد. با این حال شما می‌توانید خودتان به صورت دستی نیز نوع فعالیت مورد نظر را در ساعت انتخاب کنید و اطلاعات لازم در رابطه با تمرین یا ورزش خود را دریافت کنید. مثلا برای پیاده‌روی یا دویدن می‌توانید اطلاعات زیادی مثل فاصله، سرعت، ارتفاع و شرایط آب‌وهوایی را از ساعت بگیرید. با فعال بودن قابلیت جی پی اس نیز می‌توانید کل مسیر خود را ثبت کنید و البته داده‌های فیزیولوژیکی زیادی هم وجود دارند که در اینجا به تمام آنها اشاره نمی‌کنیم.

جمع بندی

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

بازار ساعت های هوشمند در سال‌های اخیر به بلوغ رسیده و در حال حاضر سامسونگ، اپل و هواوی در بخش پریمیوم بازار یا اسمارت واچ های بالارده و گران‌قیمت، آقایی می‌کنند. اپل واچ‌ها فقط برای دارندگان گوشی های آیفون قابل استفاده هستند و با گوشی های اندرویدی جفت نمی‌شوند؛ به این ترتیب کاربران گوشی های اندرویدی باید به سراغ گزینه‌های دیگری از شرکت‌های سامسونگ، هواوی یا شیائومی بروند. در مقابل، گلکسی واچ‌های سامسونگ با گوشی های آیفون نیز کار می‌کنند، اما عملکرد بسیار محدودتری دارند.

سامسونگ برای سری گلکسی واچ 6 کلاسیک، قیمت را بالاتر برده و بسته به اندازه‌ی آن (43 یا 47 میلی‌متری) و این‌که آیا از LTE پشتیبانی می‌کند یا نه، قیمت این ساعت بین 370 تا 450 یورو است که قطعا قیمت کمی نیست. گلکسی واچ 6 کلاسیک 47 میلی‌متری در حال حاضر با قیمت حدود 13.5 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. بنابراین حتی با قیمت‌های کمتر از این نیز می‌توانید اسمارت واچ های زیادی را در بازار خریداری کنید.

همچنین شما هنوز هم می‌توانید به ساعت‌های قدیمی‌تر سامسونگ فکر کنید؛ چرا که پیشرفت‌هایی که صورت گرفته، آنچنان زیاد و حیاتی نیستند. البته قصد نداریم بگوییم که پیشرفت گلکسی واچ 6 کلاسیک در زمینه‌های مختلف مثل نمایشگر، چیپست، نرم افزار و حاشیه چرخان، بی‌اهمیت هستند؛ اما در نهایت تجربه کاربری آنچنان متفاوتی را نسبت به گلکسی واچ 4 کلاسیک که قیمت آن تقریبا نصف واچ 6 کلاسیک است، ارائه نمی‌کند. گلکسی واچ 5 پرو نیز گزینه دیگری است که در حال حاضر حدود 300 یورو قیمت دارد و قابلیت‌های بسیار خوب با عمر باتری بیشتر را ارائه می‌کند، اما فاقد حاشیه چرخان است.

سامسونگ گلکسی واچ 6 کلاسیک

در هر صورت، اگر فاکتور قیمت را نادیده بگیریم، گلکسی واچ 6 کلاسیک اکنون بهترین ساعت هوشمند سامسونگ است. صفحه نمایش بزرگتر با کمترین حاشیه و بیشترین نسبت به بدنه، عملکرد سخت افزاری بسیار بهتر و روان‌تر، حاشیه چرخان، برخی از ویژگی‌های نرم افزاری جدید و سنسورهای تازه‌تر مثل سنسور تشخیص دما از جمله مزایای Galaxy Watch 6 Classic به‌شمار می‌روند.

با این حال، عمر باتری نه‌چندان بالا و قیمت زیاد این ساعت از مهم‌ترین نقاط ضعف آن محسوب می‌شوند. همچنین برخی از قابلیت‌ها نیز فقط در صورت جفت شدن با گوشی های سامسونگ کار می‌کنند که برای دارندگان گوشی های سایر برندها خبر خوبی نخواهد بود.

با در نظر گرفتن تمام جوانب باید بگوییم، ساعت گلکسی واچ 6 کلاسیک سامسونگ قطعا یکی از بهترین ساعت های هوشمند بازار است و اگر مشکلی با قیمت آن ندارید و با عمر باتری نسبتا کوتاه آن کنار می‌آیید، و مخصوصا اگر یک گوشی سامسونگ دارید، در خرید آن شک نکنید.

مزایا و معایب

مزایا

  • شیشه یاقوت کبود و کیفیت ساخت خوب
  • نمایشگر OLED بزرگتر و روشن‌تر با حاشیه‌های باریک
  • بازگشت حاشیه چرخان
  • مجموعه گسترده‌ای از سنسورها با ویژگی‌های پیشرفته ردیابی سلامت و تناسب اندام
  • سیستم عامل و رابط کاربری روان، پرامکانات و غنی

معایب

  • قیمت بالا
  • محدود شدن برخی قابلیت‌ها مثل سنجش فشار خون، نظارت بر قلب و ECG به گوشی های سامسونگ
  • دقت نه چندان بالای برخی اندازه‌گیری‌ها
  • عمر باتری کوتاه در مقایسه با بسیاری از رقبا و حتی در مقایسه با گلکسی واچ 5 پرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*