شاهد ۱۴۷

پهپاد شاهد ۱۴۷ معرفی شد

وزارت دفاع به تازگی از جدیدترین پهپاد خود یعنی شاهد ۱۴۷ رونمایی کرد. این پهپاد توانایی هجومی و شناسایی بیشتری در مقایسه با نسل‌های قبلی دارد و می‌تواند یکی از گزینه‌های صادراتی جدید کشورمان باشد.

آن طور که آخرین گزارش‌های منتشر شده در اخبار نظامی نشان می‌دهند، جدیدترین پهپاد وزارت دفاع ایران،‌ شاهد ۱۴۷ است که با فاصله ۲۶ متری بین دو بال و توان پرواز در ارتفاع ۶۰ هزار پایی، می‌تواند یکی از قدرتمندترین پهپادهای ایران در سال اخیر لقب بگیرد.

ویژگی‌های پهپاد شاهد ۱۴۷

این پهپاد جاسوسی که نیرویش را از یک موتور توربوپراپ می‌گیرد، از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود مانند رادار دیافراگم مصنوعی (SAR) بهره می‌برد و قابلیت‌های نظارتی نیروی پهپادی ایران را به سطح تازه‌ای می‌رساند.

رونمایی از این پهپاد آن هم در اوج درگیری‌های خاورمیانه در ماه‌های اخیر، موجب جلب توجه رسانه‌های خارجی شده است. پهپاد شاهد ۱۴۷ می‌تواند برای زمانی طولانی در ارتفاعات بالا کار پرواز کرده و ماموریت‌های نظارتی را با دقت بالایی انجام دهد. هر چند بیشتر مردم پهپادهای شاهد را به عنوان یک پهپاد تهاجمی کامیکازه می‌شناسند اما عضو جدید خانواده شاهد، یک پهپاد شناسایی-جاسوسی محسوب می‌شود.

شاهد ۱۴۷

ادغام رادار دیافراگم مصنوعی قابلیت‌های شاهد ۱۴۷ را بیشتر از برخی از رقبایش می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تصاویری با وضوح بالا حتی در شرایط آب و هوایی چالش‌برانگیز ایجاد کند. همچنین گفته می‌شود این پهپاد امکان انجام عملیات در موقعیت‌های آب و هوایی گوناگونی را دارد و همین مورد می‌تواند یک برگ برنده برای ای پهپاد در مقایسه با نسل‌های اولیه شاهدها باشد.

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت عملیاتی و اولین پرواز عضو جدید خانواده شاهد رسانه‌ای نشده است اما همین حالا هم این پهپاد با داشتن لقب «بزرگ‌ترین پهپاد ایرانی»،‌ می‌تواند یکی از مهم‌ترین جنگ‌افزارهای رونمایی شده وزرات دفاع در سال‌های اخیر باشد.

پهپاد جدید ایران چه کاربردهایی دارد؟

پیکربندی شاهد 147 ( در داخل ما پیشتر در فطرس ناکام وزارت دفاع دیده بودیم ) بیشتر از پیکربندی بکار رفته در شاهد 129 ، 139 و 149 مناسب ماموریت های شناسایی و گشت دریایی است .

اگر اطلاعات منتشر شده درست از آب دربیایند، عضو جدید خانواده پهپادهای شاهد که پیکربندی شبیه به شاهد ۱۳۹ دارد، می‌تواند یک جنگ‌افزار کلیدی در ماموریت‌های شناسایی، جاسوسی و گشت‌های دریایی باشد. این پهپاد می‌تواند با استفاده از تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات، آپگریدهایی را دریافت کند تا در شرایط مختلف عملکرد بهینه‌تر و مناسب‌تری داشته باشد.

پهپاد جدید وزارت دفاع می‌تواند کمبودهای موجود در زمینه پهپادهای شناسایی دریایی کشور را به خوبی جبران کند به بهبود توانایی‌هایی نظامی ایران در خلیج فارس و دریای خزر کمک کند.

احتمالا پهپاد Shahed-147 در جریان یکی از رزمایش‌های بعدی کشورمان به صورت رسمی عملیاتی شود و اطلاعات بیشتری از آن در دسترس رسانه‌ها قرار بگیرد.