اگزینوس گوشی سامسونگ

از سال آینده خبری از اگزینوس در گوشی های سامسونگ نخواهد بود

شایعات حاکی از این هستند که سامسونگ قصد دارد در گوشی های سال آینده خود با تراشه‌های اگزینوس خداحافظی کرده و محصولی جدید معرفی کند.

به نظر می‌رسد سال 2024 سالی بزرگ برای سامسونگ خواهد بود؛ چرا که این کمپانی کره‌ای قصد دارد پس از مدت‌ها، نام سری تراشه‌های اگزینوس خود را تغییر دهد. تراشه‌های اگزینوس سامسونگ امروزه از مقبولیت چندان خوبی برخوردار نیستند. به همین جهت سامسونگ تصمیم گرفته با تغییر نام این سری تراشه‌ها به Dream Chip، شروعی تازه را برای آن‌ها رقم بزند.

البته این خبر هنوز به تایید رسمی سامسونگ نرسیده است. با این وجود شایعات فراوانی از سوی افشاگران سرشناس دنیای اندروید منتشر شده که صحت این اخبار را تا حدی تایید می‌کند. در ادامه به بررسی بیشتر این خبر و جزئیات آن خواهیم پرداخت.

تراشه رویا؛ جایگزین اگزینوس در گوشی های سامسونگ!

شایعات مربوط به تغییر نام تراشه‌های Exynos به Dream Chip حدود یک سال است که در فضای اینترنت منتشر شده است. بر اساس این اخبار، گروهی از مهندسین رده‌بالای سامسونگ در حال کار روی نسل بعدی تراشه‌های خود موسوم به اگزینوس 2400 هستند تا پس از عملکرد ضعیف این تراشه‌ها در سال‌های اخیر، نام آن را بار دیگر سر زبان‌ها بیندازند.

نسل قبلی تراشه‌های پرچمدار اگزینوس، یعنی چیپست Exynos 2300 در سال 2022 عرضه شد و عملکرد ضعیفی داشت. در آن زمان برخی نسخه‌های گلکسی اس 22 سامسونگ به‌جای چیپست اسنپدراگون به این تراشه مجهز بودند و از ابتدا با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کردند. البته پس از مدتی کوتاه، سامسونگ با انجام بهینه‌سازی‌های نرم افزاری فوق‌العاده عملکرد پرچمداران سری S22 را ارتقا داد و مشکل را برطرف کرد. با این وجود همین عملکرد ضعیف آسیب زیادی به اعتبار سامسونگ وارد کرد و بسیاری هواداران این کمپانی را از آینده تراشه‌های Exynos ناامید کرد.

تراشه Exynos

سامسونگ البته سال گذشته تلاشی برای تولید تراشه‌های پرچمدار نکرد و تمامی مدل‌های گلکسی اس 23 را به چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام مجهز کرد و انصافا عملکردی خیره‌کننده را هم به معرض نمایش گذاشت. این مساله نیز باعث شد که طرفداران سامسونگ بار دیگر عدم تمایل خود به بازگشت چیپست‌های اگزینوس را ابراز کنند.

به‌تازگی یکی از افشاگران مطرح توییتر خبر داده که سامسونگ سعی دارد با انجام ریبرندینگ گسترده و خداحافظی با نام تجاری اگزینوس شروعی تازه را برای تراشه‌هایش رقم زده و طرفدارانش را با چیپست‌های خود آشتی دهد. به ادعای این منبع، تراشه‌های آینده سامسونگ، اگزینوس نام نخواهند داشت و احتمالا با نام چیپ رویا (Dream Chip) معرفی خواهند شد.

شایعه خداحافظی با چیپست اگزینوس تا چه حد صحت دارد؟

هنوز مشخص نیست که سامسونگ چطور قصد دارد تراشه‌های دریم چیپ را به محصولاتی متفاوت از چیپست‌های اگزینوس تبدیل کند؛ خصوصا با در نظر گرفتن این نکته که تغییر نام در تمامی چیپست‌های سری اگزینوس رخ خواهد داد؛ نه فقط تراشه‌های پرچمدار.

البته باید دقت کنیم که افشاگری که اطلاعات مربوط به وداع با تراشه اگزینوس در گوشی های سامسونگ را منشر کرده، سابقه چندان درخشانی در پیش‌بینی اتفاقات دنیای تکنولوژی ندارد! همین افشاگر پیش‌تر از انتشار ایربادهای Galaxy Buds 2 Live در سال جاری خبر داده بود و اعلام کرده بود که در گوشی گلکسی اس 22 اف ای و گلکسی تب اس 8 اف ای شاهد حضور چیپست‌های اگزینوس 2300 خواهیم بود؛ اتفاقاتی که هیچ‌یک به واقعیت تبدیل نشدند! بنابراین نمی‌توان این افشاگر را منبعی موثق دانست.

در گجت نیوز بخوانید:

گلکسی S24 سامسونگ سال آینده با پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ به جنگ آیفون‌ها می‌رود!

البته با در نظر گرفتن عملکرد دور از انتظار چیپست اگزینوس و موج منفی که پیرامون آن وجود دارد، هیچ بعید نیست که سامسونگ در سال آینده تغییری بزرگ در این چیپست‌ها ایجاد کند. در عین حال حتی نامگذاری این تراشه‌ها نیز به هیچ وجه به‌طور رسمی تایید نشده است. در صورتی که غول کره‌ای تصمیم داشته باشد از نام جدید برای تراشه‌های سال آینده خود استفاده کند، احتمالا سری گلکسی S24 نخستین محصولاتی خواهند بود که به این چیپست مجهز می‌شوند.