بازگشت سم آلتمن مدیرعامل OpenAI

سم آلتمن دوباره و رسماً مدیرعامل OpenAI شد

سم آلتمن پس از اخراج و کشمکش‌های فراوان، بالاخره دوباره مدیرعامل کمپانی OpenAI شد. همچنین هیئت مدیره اوپن ای آی دستخوش تغییرات مهمی شده است.

اواخر آبان بود که «سم آلتمن» (Sam Altman)، چهره جوان درخشان سیلیکون ولی و مدیرعامل OpenAI از این کمپانی اخراج شد. اخراج او هم همان‌طور که انتظار می‌رفت، سر و صدای زیادی به دنبال داشت و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علت آن صورت گرفت؛ از توسعه نوعی خطرناک از هوش مصنوعی برای بشریت تا اختلافات شخصی بین اعضای کلیدی OpenAI مثل ایلیا ساتسکیور و گرگ براکمن. حالا جدیدترین اخبار تکنولوژی حکایت از این دارند که سم آلتمن دوباره به‌صورت رسمی به این کمپانی پیوسته است.

بازگشت سم آلتمن به کمپانی OpenAI

بازگشت سم آلتمن مدیرعامل OpenAI

سم آلتمن اخیراً به شخصه طی پیامی متنی در بلاگ رسمی OpenAI از بازگشت خود به این کمپانی خبر داد و به تغییرات صورت گرفته در هیئت مدیره آن اشاره کرد؛ همچنین این‌که مایکروسافت به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی در این کمپانی حالا صندلی جدیدی در هیئت مدیره دارد، هرچند کماکان از حق رای محروم است.

آلتمن در پیام خود از هیاهوی چند هفته اخیر در این شرکت گفت که همه از بی‌اعتمادی هیئت مدیره نسبت به او نشات می­‌گرفت. همین اختلاف بین آلتمن و هیئت مدیره، شرکت را در وضعیتی بحرانی قرار داد و عملاً کل کارکنان مدعی شدند این شرکت را ترک می‌کنند. با این حال، آلتمن نگاه متفاوتی به این مسئله دارد و این را نشانه تاب‌آوری OpenAI در برابر چالش‌ها می‌بیند، نه نشانه ناپایداری آن. او خطاب به کارکنان چنین گفت:

شما محکم پای همدیگر، این شرکت و هدفمان ایستادید. یکی از مهم‌ترین چیزها برای تیمی که بی‌خطر هوش جامع مصنوعی (AGI) می‌سازد، قابلیت دست و پنجه نرم کردن با شرایط نامعلوم و پراسترس و تصمیم‌گیری درست است.

همان‌طور که ذکر شد، برخی دلیل اخراج سم آلتمن از اوپن ای آی را اختلافات شخصی شکل گرفته بین آلتمن و بقیه اعضای کلیدی از جمله ایلیا ساتسکیور می‌دانستند. هیئت مدیره این شرکت طی بیانیه رسمی خود ادعا کرده بود که آلتمن در روابط خود با هیئت مدیره صادق نیست و به همین دلیل، نمی‌تواند از پس اجرای مسئولیت‌هایش بر بیاید. به گفته آن‌ها این تصمیم پس از بررسی‌های دقیق گرفته شده و ایلیا ساتسکیور، دانشمند ارشد و یکی از بنیان‌گذاران این شرکت هم به خروج او رای داده است.

ساتسکیور نهایتاً به همان کارکنانی پیوست که تهدید کردند در صورت عدم بازگشت سم آلتمن به OpenAI از سمت خود استعفا می‌دهند. آلتمن هم در نامه‌اش اظهار داشت که از این موضوع دلخور نیست، ولی در انتها به نکته‌ای اشاره کرد که نشان می‌دهد حداقل در حال حاضر موقعیت ایلیا در شرکت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

من ایلیا را دوست دارم و به او احترام می‌گذارم و به نظرم چراغ این راه و جواهری برای بشریت است. من هیچ کینه‌ای نسبت به او ندارم. امیدوارم بتوانیم رابطه کاریمان را حفظ کنیم و داریم صحبت می‌کنیم که چطور می‌تواند به کارش در OpenAI ادامه بدهد.

طبق اعلام سم آلتمن که دوباره صاحب سمت مدیرعامل در کمپانی OpenAI شده، حالا هیئت مدیره متشکل از این اعضا است: وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا «لری سامرز» (Larry Summers)، مدیرعامل سابق سیلزفورس «برت تیلور» (Bret Taylor) و مدیرعامل کورا «آدام دی آنجلو» (Adam D’Angelo). دی آنجلو تنها کسی است که پیش از این هم عضو هیئت مدیره شرکت بوده و همچنین همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تمام اعضای هیئت مدیره جدید آقا هستند. پیش‌تر «هلن تونر» (Helen Toner)، مدیر مرکز امنیت و فناوری‌های نوظهور (CSET) و «تاشا مک کالی» (Tasha McCauley)، کارآفرین حوزه تکنولوژی عضو هیئت مدیره بودند و هر دو اقدام به استعفا کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*