اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل

نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در ایران خودرو دیزل به بهره‌برداری رسید

نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی کشور در شرکت ایران خودرو دیزل به بهره‌برداری رسید. در این خط تولید، اتوبوس e-Atros تولید می‌شود؛ اما قیمت این اتوبوس چقدر خواهد بود؟

به‌تازگی نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در ایران با حضور وزیر صمت افتتاح شد. بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، این خط تولید در شرکت ایران خودرو دیزل به تولید اتوبوس e-Atros می‌پردازد و قرار است سالی چهار هزار دستگاه از این اتوبوس به مرحله تولید برسد. مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل اظهار کرد تجهیزات خط تولید مدل دیزلی اتوبوس آتروس با نصب برخی قطعات الکتریکی مثل باتری و موتور به‌کار گرفته شده‌اند تا خط تولید اتوبوس برقی e-Atros راه‌اندازی شود. به‌گفته وی، تا پایان امسال قرار است صد دستگاه از این اتوبوس به بازار عرضه شوند.

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل

مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل درباره ویژگی‌ها و مشخصات فنی این اتوبوس برقی گفت قدرت پیشرانه این محصول به 350 کیلووات و گشتاور آن به 3500 نیوتن‌متر می‌رسد. این اتوبوس از نظر شتاب و قدرت موتور، عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای می‌گذارد و حتی از نسخه دیزلی اتوبوس آتروس هم قوی‌تر است. امکان اتصال به مرکز کنترل از راه دور از طریق ارتباط بی‌سیم از دیگر ویژگی‌های این اتوبوس محسوب می‌شود و به این ترتیب قابلیت‌هایی مانند نظارت بر عملکرد و اطلاع‌رسانی به راننده برای مرکز کنترل از راه دور فراهم می‌شود.

اتوبوس برقی آتروس از توانایی صعود با شیب 20 درصدی و بازیابی انرژی در زمان ترمزگیری برخوردار است و با باتری 350 کیلووات‌ساعتی خود، برد حرکتی 250 کیلومتری را ارائه می‌دهد. همچنین شارژ کامل باتری این اتوبوس حدود سه ساعت طول می‌کشد. اتوبوس e-Atros با گارانتی دو ساله یا پیمایش 200 هزار کیلومتر عرضه می‌شود و گارانتی پنج ساله برای موتور و گارانتی هشت ساله برای باتری آن ارائه خواهد شد.

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل

به‌گفته مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، شرکت مبنا وظیفه تولید شارژر و ایستگاه‌های شارژ را بر عهده گرفته است. پروژه تولید اتوبوس برقی، اهمیت بسیار زیادی برای کشورمان دارد و کاهش شدید آلودگی هوا و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله مزایای جایگزینی اتوبوس‌های دیزلی قدیمی با اتوبوس‌های برقی مدرن محسوب می‌شوند. همچنین تولید این اتوبوس‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای صادرات به کشورهای همسایه را فراهم کند. در حال حاضر بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا در حال انتقال از خودروهای بنزینی و دیزلی به برقی یا الکتریکی هستند و با تولید چنین خودروهایی می‌توانیم امکان صادرات به برخی کشورها را نیز داشته باشیم.

شرکت ایران خودرو دیزل اعلام کرد در آینده نزدیک علاوه بر اتوبوس e-Atros، محصولات برقی دیگری مانند ون مسافری و کامیون برقی را نیز تولید و عرضه می‌کند. پروژه اتوبوس برقی e-Atros نخستین قدم این شرکت برای توسعه صنعت خودروسازی برقی در کشور محسوب می‌شود و چنین پروژه‌هایی علاوه بر کاهش آلودگی هوا و استفاده از منابع تجدیدپذیر، می‌تواند اشتغالزایی چشمگیری را نیز به همراه داشته باشد. همچنین با صادرات احتمالی این محصولات می‌توانیم درآمد ارزی نیز کسب کنیم. بنابراین انتظار می‌رود دولت از اجرای چنین پروژه‌های حمایت خوبی انجام بدهد. با این حال، اعلام قیمت اتوبوس برقی e-Atros شرکت ایران خودرو دیزل، ناامیدکننده و بحث‌برانگیز است.

قیمت اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل چقدر است؟

در این روزها به‌نظر می‌رسد وزارت صمت تمرکز خود را بر توسعه خودروهای برقی گذاشته است. اما این سوال مطرح می‌شود که با شرایط فعلی صنعت خودروسازی ایران، کیفیت نامطلوب خودروها و زیان انباشته و بدهی‌های هنگفت خودروسازان، آیا چنین هدفی محقق خواهد شد؟

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل

علی‌آبادی، وزیر صمت در مراسم افتتاح خط تولید اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل گفت تولید خودروهای برقی روی غلتک افتاده و خیالمان از این بابت راحت شده است. وی افزود از حالا باید به فکر نوآوری و انقلاب صنعتی چهارم باشیم و از خودروهای هوشمند صحبت کنیم. اما این مباحث بعد از اعلام قیمت اتوبوس برقی e-Atros، رنگ و بوی ناامیدی به خود گرفت.

شرکت خودروساز داخلی اعلام کرد اتوبوس برقی e-Atros با قیمت حدود 12 میلیارد تومان به فروش می‌رسد، اما اگر به تولید انبوه برسد، قیمت آن کمتر خواهد شد. همان‌طور که بالاتر نیز گفتیم، قرار است این خط تولید سالانه 4000 دستگاه از این اتوبوس را تولید و به فروش برساند. با این اوصاف اگر ناوگان حمل و نقل عمومی بخواهد این چهار هزار دستگاه اتوبوس برقی را با قیمت 12 میلیارد تومان خریداری کند، در مجموع باید برای خرید این اتوبوس‌ها بودجه 48 هزار میلیارد تومانی را کنار بگذارد.

قطعا خودروهای برقی دیگری هم که در ایران تولید یا مونتاژ شوند یا به‌صورت وارداتی به بازار کشورمان وارد شوند، قیمت بسیار بالایی خواهند داشت و بیشتر افراد توانایی خرید این خودروها را ندارند. با این وضعیت قیمت‌ها، به‌سختی می‌توان انتظار داشت که وعده توسعه خودروهای برقی محقق شود.

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل

نکته دیگر این‌که شرکت‌های خودروسازی داخلی به‌اصطلاح در تولید همین خودروهای بی‌کیفیت داخلی هم مانده‌اند و بارها گفته شده که میزان عرضه‌ی خودروسازان از تقاضای مشتریان بسیار کمتر است. با این وضعیت چطور می‌توان انتظار داشت که این شرکت‌ها به تولید خودروهای برقی و هوشمند روی بیاورند. در زمینه واردات نیز با وجود تمام وعده‌هایی که داده شده، طبق آمار گمرک طی هشت ماه ابتدایی امسال فقط 3488 دستگاه خودرو وارد کشور شده که عدد بسیار کمی است و قطعا پاسخگوی نیاز بازار ایران نخواهد بود. در نهایت باید به موضوع زیرساخت‌ها اشاره کنیم که در حال حاضر هیچ امکانات و زیرساختی برای شارژ خودروهای برقی یا تامین قطعات و تعمیر این دسته از خودروها در کشور وجود ندارد.

عرضه خودروهای برقی به بازار قطعا می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد، اما متاسفانه در شرایط فعلی کمی بعید به‌نظر می‌رسد با موفقیت همراه شود. شاید در چنین شرایطی بهتر بود که خودروسازان و وزارت صمت به‌جای اصرار بر توسعه خودروهای برقی، به فکر حل مشکلات فعلی بودند. قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی واقعا راضی‌کننده نیست، کیفیت خودروهای داخلی به‌معنای واقعی فاجعه‌بار است و میزان عرضه توسط شرکت‌ها نیز پاسخگوی تقاضای مشتریان نیست.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره برنامه وزارت صمت برای توسعه خودروهای برقی چیست؟ در خصوص اتوبوس برقی e-Atros چه نظری دارید و آیا قیمت 12 میلیارد تومانی برای آن را مناسب می‌دانید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*